Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Toyota i-Road: Czysta zabawka

Trzy koła i pięć koni mechanicznych – to nie brzmi zachęcająco. Błąd. Toyota i-Road to jedna z najlepszych drogowych zabawek jakie znamy.

Roman Popkiewicz 2015-08-08
Toyota i-Road Zza kierownicy, przechył nadwozia przy 40 km/h robi nieprawdopodobne wrażenie

Kiedy kabina kładzie się w zakręcie na bok, śmiejesz się na głos. Jesteś jak w małym rollercoasterze na środku drogi i do tego z kierownicą w rękach. Wychodząc z zakrętu, trójkołowiec szybko wstaje do pionu, a maksymalną, ograniczoną przez elektroniczną smycz, prędkość 45 km/h osiąga po kilku sekundach.

Toyoty i-Road nie da się kupić, to drogowy prototyp. Niecała setka istniejących egzemplarzy jest częścią programu „nowych mobilności” i przez trzy lata ma pokazać, czy taki system się przyjmie. Z ceną 3 euro za pierwsze 15 minut wynajmu, 2 euro za drugi kwadrans i jedno euro za każdy kolejny korzystanie z i-Roada jest nieco droższe niż transport miejski, ale dużo tańsze niż taksówka. Program jest prowadzony tylko w Tokio oraz we francuskim Grenoble.

Zależnie od punktu widzenia i-Road jest trójkołowym samochodem albo trójkołowym skuterem, ale skoro ma fotel i okrągłą kierownicę, dla nas pozostanie tym pierwszym. Jest bardziej bezpieczny niż skuter, odporny na pogodę, może mieć łącze bluetooth, a na jednym miejscu parkingowym pomieszczą się cztery takie jak on.

Już mały ruch kierownicą powoduje przechył horyzontu za przednią szybą

Do napędu służą dwa silniki elektryczne umieszczone przy przednich kołach, o mocy 2,7 KM każdy, zasięg pojazdu wynosi około 50 km. Litowo-jonowe akumulatory ze zwykłego gniazdka ładują się w trzy godziny. Natomiast gwoździem programu jest skrętne tylne koło, które sprawia, że i-Road reaguje mniej więcej tak, jak robi to zwykłe auto, jadąc na wstecznym – układa się w zakręt wcześniej, parkować trzeba przodem, a z miejsca parkingowego wyjeżdża się tyłem. Dlatego aby móc zaistnieć w systemie wypożyczania i-Roadów, trzeba przejść krótkie szkolenie.

Cały klimat jazdy trójkołowcem Toyoty tworzy, poza skrętnym kołem, system „Active Lean”, odpowiadający za przechyły kabiny. Zawieszenie przednich kół jest połączone specjalnym kabłąkiem, który (za pomocą silnika elektrycznego i przekładni) ciągnie jedno z kół w górę, wywołując przechył, np. przy skręcie w lewo lewe koło idzie do góry, a prawe w dół. O wychyleniu decyduje sterownik na podstawie kąta skrętu kierownicy, prędkości oraz informacji czujnika żyroskopowego.

Już mały ruch kierownicą powoduje przechył horyzontu przed autem – masz wrażenie, że i-Road nie skręca w wyniku skrętu któregokolwiek z kół, lecz że kierunek jazdy zmienia samymi przechyłami. Coś takiego jest naturalne, kiedy siedzisz okrakiem na motocyklu, ale na fotelu i z kierownicą w rękach jest jak z innej rzeczywistości. Zabawa jest pierwsza klasa, a wystarczy prędkość 30-40 km/h i ruch kierownicą, by kabina ostro poszła na bok – trochę tak, jakby to nie auto się przechyliło tylko grunt nagle uciekł spod kół.

Z każdym zakrętem jest coraz lepiej i w końcu samochodowa narkomania bierze górę – przy każdej okazji starasz się wywołać jak największy przechył, po czym wstać i przejść do kolejnego. Toyota pozostaje stabilna, silniki lekko jęczą podczas rozpędzania, a szum powietrza to jedyny wyraźny hałas. W granicach praw fizyki i-Roada utrzymuje błyskawicznie działający układ stabilizacji. W końcu łapiesz się na tym, że nawet po prostych jeździsz lekkim slalomem tylko po to, żeby się poprzechylać na boki.

Tokio jest może trochę daleko, ale jeśli zdarzy Wam się być w okolicy Grenoble, to obowiązkowo trzeba spróbować. Warto – dla czystej, dziecinnej zabawy.


Roman Popkiewicz - redaktor auto motor i sport

Jeździ tak jak wygląda, a ma do spełnienia ważną rolę w programie Cite Lib. Gdybyśmy mogli, kupilibyśmy go natychmiast.
To polubisz - frajda z jazdy
Przy ostrym przechyle nadwozia 45 km/h naprawdę wystarczy. A najlepsze są sekwencje zakrętów.
Tego nie - tylko w Grenoble
i-Roady to element pilotażowego programu, w Europie można nimi jeździć tylko we francuskim Grenoble.
Dane producenta TOYOTA i-ROAD
Cena nie sprzedawany
Silnik i przeniesienie napędu
Rodzaj napędu 2 x elektryczny AC
Moc maks. 2 x 2 kW (2,7 KM)
Maks. moment obr./przy obrotach b.d.
Akumulatory litowo-jonowe
Przeniesienie napędu na przednie koła; przekł. jednostopniowa
Osiągi
Prędkość maksymalna 45 km/h (ogr. elektr.)
Zużycie paliwa
Średnie b.d.
Emisja CO2 0 g/km
Nadwozie
2-drzwiowy, 2-miejscowy samochód trójkołowy, długość x szerokość x wysokość 2345 x 870 x 1455 mm, rozstaw osi 1695 mm, masa własna 300 kg, dopuszczalne obciążenie 165 kg, zasięg około 50 km.
 
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 35 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Czy auto z mocą 5 KM może dawać frajdę z jazdy? A co jeśli powiemy, że jest to pojazd elektryczny i ma trzy koła? Dziwactwo, prawda? Trochę tak, ale Toyota i-Road to jedna z lepszych samochodowych zabawek jakimi jeździliśmy.</p><br /><br /><a href="/testy/Toyota-i-Road-Czysta-zabawka,20356,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-08-07 13:34:11
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij