Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Toyota iQ – Clever Forever

Nowa rasa. Już sama nazwa sugeruje o co chodzi - iQ to samochód dla ludzi inteligentnych. Toyota twórczo rozwinęła pomysł na Smarta i stworzyła małe zgrabne auto dla czworga.

Götz Leyrer 2009-04-24
Toyota iQ W mieście mała Toyota prowadzi się wyśmienicie, równie dobrze hamuje - na 39 metrach.

Średnica zawracania wynosząca 8,4 m to wynik rekordowy. Toyota iQ, żeby obrócić się wokół własnej osi potrzebuje tylko pół metra więcej miejsca niż dwuosobowy Smart, który jest krótszy od iQ o 30 cm. Toyota osiąga tak dobry rezultat, mimo że pod względem technicznym jej napędzane przednie koła nie stwarzają do tego przesłanek. Jednak obiecywanego przez producenta wyniku wynoszącego 7,9 m iQ nie uzyskuje. Tak mała średnica zawracania jest tylko w tym przypadku, gdy mierzyć ją na przednim kole od zewnętrznej strony zakrętu, a nie po obrysie karoserii. Ale wtedy mamy do czynienia ze średnicą zawracania pomiędzy krawężnikami a nie ścianami.  

No, ale wystarczy tego narzekania, zalety przeważają. Zwłaszcza poczucie, że podróżujemy nie jakimś tam dającym sobie z biedą radę w mieście "autem zastępczym", ale prawdziwym, pełnowartościowym samochodem. To w pierwszym rzędzie zasługa silnika - w testowanym egzemplarzu był nim czterocylindrowy turbodiesel 1.4 (na razie niedostępny w Polsce; u nas jest oferowany benzynowy 1.0). Diesel ma wystarczająco dużo pary, żeby swoimi wyczynami wprawić w osłupienie samochodowy establishment na ulicach wielkich miast. 90 KM dla samochodu ważącego tylko tonę to wystarczająco dużo, by wykazał się temperamentem. Wyprzedzanie to dla iQ fraszka, a jadąc po autostradzie z prędkością 170 km/h człowiek czuje się niemal równy tym, którzy podróżują limuzynami o rozmiarze king size. Osiągi auta są więc zupełnie w porządku, trochę gorzej ze spalaniem - 6,1 litra oleju napędowego na 100 kilometrów to wynik przeciętny.

Ponieważ przełożenie szóstego biegu jest bardzo długie, silnik kręci się na nim tylko do około 3000 obrotów i jest przy tym całkiem cichy. Tym bardziej irytują głośne szumy wiatru owiewającego nadwozie. Pominąwszy tę niedogodność, iQ bardzo dobrze nadaje się na długie trasy, także jeśli chodzi o komfort resorowania. Nie da się wprawdzie ukryć, że auto ma mały rozstaw osi i krótki skok zawieszenia, ale naprawdę rzadko trafiają się aż takie nierówności drogi, żeby powodowały nieprzyjemne wstrząsy we wnętrzu pojazdu. Okazuje się też, że rezygnowanie choćby w części z komfortu na rzecz bezpiecznych właściwości jezdnych nie było konieczne, tak jak to się stało w wypadku Smarta. iQ wykorzystuje wszak sprawdzony patent Mini i ma przedni napęd.

Jego możliwości nie zostały chyba jednak w pełni wykorzystane, bo iQ nie jest aż tak gibkie i zwrotne jak pozwala przypuszczać jego drobna figura. Im większa siła odśrodkowa, tym więcej wysiłku wymaga kręcenie kierownicą, ponadto prowadzenie utrudnia mocno odczuwalna skłonność do podsterowności. Najważniejsze w wypadku iQ jest jednak to, jak sobie radzi w miejskim ruchu - tu prowadzi się po prostu śpiewająco, a mały promień skrętu znakomicie ułatwia manewrowanie. Fakt, że układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem daje mgliste pojęcie o tym, co dzieje się na styku kół z asfaltem - w tych okolicznościach niewiele przeszkadza.

Układ ESP jest seryjny i bardzo dobrze. Elektroniczny wspomagacz potrafi przywołać do porządku niespokojny tył auta, gdy w szybkich zakrętach kierowca zdejmie nogę z gazu. Ingerencja ESP jest wyraźnie wyczuwalna i towarzyszy jej irytujący sygnał dźwiękowy. Już choćby z tego powodu lepiej oszczędzić sobie wycieczek po krętych drogach.

Podczas ostrego hamowania, mała Toyota niezbyt wzorowo daje sobie radę z utrzymaniem się na obranym torze jazdy, nie wychodzi jej to zwłaszcza gdy pod kołami z prawej i z lewej strony nadwozia podłoże ma różną przyczepność. Także i w tym przypadku do akcji wkracza ESP. I to nawet jeśli sytuacja nie jest niebezpieczna - to coś więcej niż tylko niewielki grzeszek, bo gdy za kierownicą zasiada mało doświadczony kierowca, może się nieźle przestraszyć i narobić głupstw.

I tak koło się zamyka - mamy do czynienia z nową, dobrą konstrukcją, którą warto jeszcze trochę dopracować. Tak jak przed 50 laty.

Tekst: Götz Leyrer
Zdjęcia: Hans-Dieter Seufert

Dane techniczne

Data publikacji 4/2009
Silnik R4, poprzecznie z przodu; Rozrząd ohc, 2 zawory na cylinder napęd rozrządu łańcuchem.
Moc kW (KM) 66 (90)
Przy obrotach (/min) 3400
Pojemność skokowa [cm3] 1364
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 190
Przy obrotach (/min) 1800
Maksymalne obroty (obr/min) 5200
Rodzaj paliwa olej napędowy
Przeniesienie napędu na przednie koła
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,54/1,91/1,31/0,97/0,71/0,62
Bieg wsteczny 3,33
Przełożenie przekł. głównej 3,24:1
Nadwozie 3-drzwiowy, 4-miejscowy hatchback
Układ jezdny Zawieszenie przednie kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator; Zawieszenie tylne belka skrętna, sprężyny śrubowe, amortyzatory; Układ kierowniczy przekładnia zębatkowa, wspomaganie elektryczne, 3 obroty kierownicą.
Hamulce z przodu hydrauliczne – ze wspomaganiem, tarcze wentylowane
Hamulce z tyłu hydrauliczne – ze wspomaganiem, tarcze lite
Układy wspomagające ABS, ESP
Rozmiar kół i opon 6,0 J x 15, 175/65 R 15 S Bridgestone B250
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,30
Powierzchnia czołowa [m2] b.d.
Dł/szer/wys [mm] 2985/1680/1500
Rozstaw osi [mm] 2000
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1480/1480
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 8,3/8,4
Poj. zbiornika paliwa [l] 32
Masa własna [kg] 997
Rozkład masy przód/tył [%] 62/38
Dopuszczalne obciążenie [kg] 288
Poj. bagażnika [l] 32/238
Przeglądy – serwis [km] co 30 tys. km
CO2 (limit) [g/km] 104
Norma emisji spalin Euro 4
Koszty utrzymania – ubezpieczenie OC (1 rok) zł 748
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 0,53/0,38
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 668/947
Gwarancja podzespoły (lata) 3 lata lub 100 000 km
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Wyposażenie seryjne Poduszki czołowe kierowcy i pasażera, boczne kurtyny powietrzne dla kierowcy i pasażerów, boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażerów, poduszka powietrzna chroniąca kolana kierowcy, kurtyna powietrzna przed tylną szybą, poduszka powietrzna pod siedzeniem pasażera, układ ABS+EBD+BA+VSC+TRC, klimatyzacja manualna, elektrycznie opuszczane szyby, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, centralny zamek, dzielone oparcie tylnej kanapy (50/50), immobilizer, system audio (CD, MP3, WMA, 6 głośników, dodatkowe wejście jack dla urządzeń zewnętrznych), 15-calowe obręcze kół ze stopów lekkich.
0-50 km/h (s) 3,6
0-80 km/h (s) 7,3
0-100 km/h (s) 10,8
0-120 km/h (s) 16,3
0-130 km/h (s) 19,6
0-140 km/h (s) 24,0
Prędkość maksymalna (km/h) 170
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 9,3/16,7
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 10,4/16,8
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 4,1
Maksymalne (l/100 km) 7,5
średnie podczas testu (l/100 km) 6,1
zasięg (km) 525
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 80 km/h 76
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 96
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 120 km/h 114
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 130 km/h 124
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 140 km/h 133
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 39,0


PODSUMOWANIE

Toyota iQ 1.4 D-4D

Ocena:
4
(, )
Toyota iQ jest czymś więcej niż kolejnym miejskim mikrosamochodem. Mocny silnik i przyzwoity komfort jazdy czynią z niej pełnowartościowego malucha także na pozamiejskie podróże. Wprawdzie miejsca w niej nie za wiele, ale zaskakuje funkcjonalnością. To mocny konkurent Fiata 500.
Nadwozie
wystarczająca ilość miejsca dla dwóch pasażerów i ich bagażu
dobra widoczność z wnętrza
wysoka jakość wykonania
zbyt mały zasięg wycieraczki tylnej szyby
Komfort
wygodne fotele
głośne szumy od wiatru
Właściwości jezdne
stabilne zachowanie na zakrętach
mała średnica zawracania
mało bezpośredni układ kierowniczy
mała stabilność podczas hamowania
Napęd
dynamiczny silnik
lekko pracująca skrzynia biegów
niska dynamika na szóstym biegu
Eksploatacja
tylko przeciętne zużycie paliwa
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 35 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nowa rasa. Już sama nazwa sugeruje o co chodzi - iQ to samochód dla ludzi inteligentnych. Toyota twórczo rozwinęła pomysł na Smarta i stworzyła małe zgrabne auto dla czworga.
    auto motor i sport, 2009-04-24 14:20:10
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij