Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Tradycyjny czy odjechany – cz.2: Mercedes – C i GLK

Pojedynku odsłona druga - co wybrać: tańszą, klasyczną limuzynę czy droższego, modnego SUV-a?

2012-05-02
Mercedes, Klasa C, GLK Klasa C broni się wszystkim, włącznie z ceną - lepsza precyzja prowadzenia i komfort jazdy plus większy bagażnik

Jeśli ktoś jest zdecydowany na zakup Mercedesa klasy C, tę część artykułu może pominąć. Najwyraźniej wie, co robi i wybiera mądrze. Jeśli ktoś nie może obejść się bez SUV-a, bo mieszka w górach i przez pół roku dojazd do jego domu jest zasypany śniegiem, nie ma wyboru - musi brać GLK. Z napędem na cztery koła, oczywiście. Natomiast gdy ktoś nosi się z zamiarem zakupu SUV-a dlatego, że ten typ samochodu uważa za lepszy niż klasyka gatunku - czyli samochód, który wygląda jak samochód, a nie jak pojazd wojskowy - zdziwi się i to mocno.

Podstawowa Klasa C kosztuje 126 700 zł. Do pierwszego w cenniku GLK brakuje 27 800 zł, czyli sporo. Poza większym prześwitem, wyższą pozycją do jazdy, lepszym poczuciem przestronności, nieco większą swobodą na tylnej kanapie i wielkim przedziałem bagażowym po złożeniu kanapy, podstawowa wersja małego SUV-a nie oferuje nic ponad to, co daje samochód klasy średniej. Pierwsza z brzegu cennika Klasa C standardowo zapewnia za to znacznie wyższy komfort podróżowania i zdecydowanie lepszą precyzję prowadzenia, a nawet minimalnie większy bagażnik, chociaż z gorszym dostępem i bez możliwości powiększenia. O lepszych osiągach auta nie wspominając.

Kwota, która jest niezbędna, aby wejść w posiadanie małego SUV-a Mercedesa, w modelach klasy C pozwala już przebierać. Zamiast wydawać aż 154 500 zł na zaledwie 143-konnego GLK 200 CDI, lepiej dołożyć tylko 1700 zł i kupić 204-konną Klasę C 250. Z wyższej o 45 km/h prędkości maksymalnej nie da się zbyt często zrobić użytku (240 km/h zamiast 195 km/h), ale zdecydowanie lepszą dynamiką można cieszyć się na co dzień. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h GLK 200 CDI potrzebuje 10,3 s, C 250 to samo załatwia w 7,2 s.

Gdy poprzeczka zostanie podniesiona na pułap 182 000 tys. zł - czyli kwoty, jaką trzeba zapłacić za najtańsze GLK, wyposażone w napęd na cztery koła (220 CDI 4Matic) - wybór wśród modeli klasy C może przyprawić o zawrót głowy i zawsze oznacza dostęp do lepszych osiągów, niż te, które oferuje GLK. Gdy do tej kwoty dorzuci się sporo, bo aż 13 500 zł, można cieszyć się napędem na cztery koła jak w GLK oraz osiągami prawie AMG. Ze startu zatrzymanego do 100 km/h C 300 4Matic przyspiesza w 6 s, natomiast GLK 220 CDI 4Matic - w 8,8 s.

O ile pasażerom - a szczególnie kierowcom, których do SUV-a zaprowadził owczy pęd za modą, a nie realne potrzeby czy emocje - zamiana SUV-a na samochód klasy średniej może się nie spodobać, o tyle miłośnicy jeżdżenia, a nie tylko przemieszczania się z punktu A do punktu B, odczują ulgę po takiej zamianie. Przewagę Klasy C nad GLK widać w każdej konkurencji, która dotyczy właściwości jezdnych i komfortu podróżowania. Daje ona o sobie znać zwłaszcza podczas długich podróży na trasie (bardziej komfortowa pozycja do siedzenia, mniejszy hałas w kabinie). Na nierównej drodze komfort resorowania w aucie klasy średniej jest dużo lepszy niż w SUV-ie.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Mariusz Barwiński, Jacek Hanusz
amis 7/2011


Na przeprowadzkę i w teren - GLK
symetrycznie dzielone i składane oparcie kanapy sprawia, że bagażnik GLK można powiększyć do aż 1550 l. Płaska podłoga i duży otwór załadunkowy pozwalają wykorzystać GLK do zadań specjalnych bez konieczności zamawiania transportu ze sklepu meblowego czy AGD. W Klasie C to nie przejdzie. W terenie SUV - wyposażony w napęd na cztery koła i nadwozie z większym prześwitem oraz większymi kątami natarcia, rampowym i zejścia - zajedzie dalej niż auto klasy średniej.

Dane techniczne

  C200 GLK 220 CDI 4MATIC
Poj. skokowa cm317962143
Układ napędowy
Moc maksymalna184 KM170 KM
Przy obrotach (/min)52503200-4800
Maksymalny moment obrotowy (Nm)270400
Przy obrotach (/min)1800-46001400-2800
Przeniesienie napęduna tylne kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów7-stopniowa przekładnia automatyczna7-stopniowa przekładnia automatyczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4591/1770/14474525/1840/1689
Rozstaw osi (mm)27602755
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)5959
Wymiary i masy
Masa własna (kg)15051845
Dopuszczalne obciążenie (kg)515655
Poj. bagażnika (l)475450/1550
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km9,08,4
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km5,65,8
Zużycie paliwa (średnie) l/km6,96,7
Emisja CO2 g/km161176
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h)235205
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ tak
Klimatyzacjataktak
Lakier metalizowany3907 zł4212 zł
Skórzana tapicerka8321 zł10 449 zł
Cena
Cena modelu podstawowego (zł)133 200 zł182 000 zł
Uzasadnienie
UzasadnieniePrzegrywa z GLK tylko przy bardzo specyficznych zastosowaniach, jak jazda w terenie czy transport przedmiotów o dużych gabarytach. W każdej innej dziedzinie, którą ćwiczy się na co dzień, zdecydowanie lepsze auto niż SUV. Do tego znacznie tańsze!Wygodniejszy dostęp do wnętrza i lepsze poczucie przestronności to trochę za mało, aby zapłacić za to blisko 30 tys. zł więcej. I wciąż mieć auto z napędem na tylko jedną oś oraz mniej komfortowe, o gorszej precyzji prowadzenia i wolniejsze niż samochód klasy średniej.
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 019 PLN
Dostępne nadwozia: furgon-3, kombi van-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    C klasa dobra jest na pakiecie AMG hyhyhy.... ja wybieram C klase z benzyniakiem C250 CGI
    84styleFury, 2011-07-20 11:29:44
  • avatar
    zgłoś
    Z tego porównania zdecydowanie wybrałbym Klasę C, ale z mocnym dieslem pod maską zamiast benzyny. Lubię SUV - y, nie powiem, ale w tym przypadku sedan Mercedesa bardziej odpowiada mi pod względem designu i ogólnie moim preferencjom.
    ~Samuraj, 2011-07-20 01:26:36
  • avatar
    zgłoś
    Pojedynku odsłona druga - co wybrać: tańszą, klasyczną limuzynę czy droższego, modnego SUV-a?
    auto motor i sport, 2011-07-19 23:32:26
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij