Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Tradycyjny czy odjechany – cz. 3: Forester i Outback

Kombi kontra SUV, poza tym... Poza tym nie sposób nie zauważyć, że w postaci Outbacka i Forestera Subaru ma dwa modele podobne do siebie bardziej niż bardzo.

2012-05-03
Subaru, Forester, Outback Forester i Outback, czyli napęd na osiem kół - milion podobieństw i jedna, za to decydująca o wszystkim różnica

 

Te samochody różnią się w zasadzie tylko nadwoziem. Typowe kombi i typowy SUV - pierwszy jest wyraźnie dłuższy i nieznacznie szerszy, drugi za to nieco wyższy. Ten sam w obu modelach jest silnik, chociaż pod skórą Forestera ma o 3 KM niższą moc, taki sam układ napędowy, takie samo zawieszenie, opony różnią się nieznacznie tylko profilem (ciekawe, że te z Outbacka mają wyższy - 60 w porównaniu z 55 opon Forestera). Nawet prześwit, ten podstawowy wyróżnik SUV-ów, jest niemal identyczny - 200 mm w wypadku Outbacka i 215 mm u Forestera. Bardzo podobne jest wyposażenie, z pełnym opoduszkowaniem i okurtynowaniem, układem stabilizacji toru jazdy, automatyczną klimatyzacją (w Outbacku dwustrefową), radioodtwarzaczem CD/MP3, ksenonowymi reflektorami i systemem ISR drugiej generacji (automatycznie wysyłającym do specjalnej centrali sygnał o kolizji oraz wezwanie pomocy, teraz też pozwalającym poinformować o napotkanym na trasie wypadku) znajdującymi się w wyposażeniu standardowym.

Wrażenia z jazdy są - to będzie prawdziwa niespodzianka - podobne w stopniu wysokim bardzo. Typowo dla Subaru, sprężyście zestrojone układy zawieszenia dają świetny komfort resorowania i sprawiają wrażenie niezniszczalnych. Nawet jeśli na wyjątkowo parszywych nawierzchniach czuć ich ciężką pracę i można sobie wyobrażać jakie muszą przyjmować uderzenia, kierowca przez cały czas ma wrażenie, że układy jezdne tych samochodów wyjdą bez draśnięcia z każdej walki. W zakrętach ruchy nadwozia Outbacka i Forestera są wyraźne, ale poziom przyczepności okazuje się niezły, podobnie jak stabilność. Układy kierownicze są charakterystycznie dla Subaru leniwe w okolicy położenia środkowego i - również charakterystycznie - raczej umiarkowanie precyzyjne. Zwinność trzeba na Outbacku i Foresterze wymusić szybkim i głębokim machaniem kierownicy. Gdybyśmy jednak mieli przyznać pierwsze miejsce za komfort, padłoby jednoznacznie na Outbacka - za wyczuwalnie słabszy hałas pochodzący od opon.

Obydwa modele Subaru zgarniają tak samo duży plus za zaskakująco dobrą poręczność podczas manewrowania. Może nawet większy należy się Outbackowi, którego nadwozie jest o ponad 20 cm dłuższe, a któremu np. do zaparkowania w zatoczce wystarczy tylko niewiele więcej miejsca niż wynosi długość nadwozia. Obydwa okazują się też bardzo praktyczne, z bardzo dużą ilością miejsca z tyłu - tu Outback wybija się daleko ponad przeciętną (kłania się o 13 cm większy niż u Forestera rozstaw osi) - a dzięki szeroko otwieranym tylnym drzwiom, na kanapę można wskakiwać w zasadzie z biegu.

A więc praktycznie takie same? Nic z tych rzeczy. Jest jedna różnica, za to taka, która decyduje o wszystkim, a na imię jej kabina. O ile ta w Outbacku jest dobrze zaprojektowana, bardzo dobrze wykonana z bardzo porządnych tworzyw, z bardzo tradycyjną, ale też w neutralny sposób przyjemną dla oka deską rozdzielczą, o tyle wnętrze Forestera, a zwłaszcza jego deska rozdzielcza, są jakby ktoś wyciągnął je z głębokich lat 90. Twardo, szaro, ubogo, siermiężne zegary, a całość wykonana z tanio wyglądającego plastiku. Forester ma po swojej stronie argument ceny, ale spędzanie czasu w Outbacku jest w takim stopniu bardziej przyjemne, że nie warto się nawet chwilę zastanawiać. Outback górą - jednoznacznie i nieodwołalnie.

Tekst Roman Popkiewicz,
zdjęcia Mariusz Barwiński, Jacek Hanusz
amis 7/2011


Bokser Diesel, czyli najpopularniejszy silnik
Forester i Outback korzystają z takiego samego, dwulitrowego, czterocylindrowego turbodiesla. Pod maską Outbacka silnik 2.0D rozwija moc 150 KM, w Foresterze o 3 KM mniej. Jak na jednostkę diesla, prawie nie ma wibracji, a moc jest rozwijana bardzo równomiernie w całym zakresie obrotów. Pod względem osiągów, typowo dla czterocylindrowych ropniaków, najlepsze wrażenie robi elastyczność na wyższych biegach.

Dane techniczne

  Outback 2.0D Comfort Navi Forester 2.0D XE
Poj. skokowa cm319981998
Układ napędowy
Moc maksymalna150 KM147 KM
Przy obrotach (/min)36003600
Maksymalny moment obrotowy (Nm)350350
Przy obrotach (/min)1800-24001800-2400
Przeniesienie napęduna cztery kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów6-bieg. przekł mechaniczna6-bieg. przekł. mechaniczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)4775/1820/16054560/1780/1675
Rozstaw osi (mm)27452615
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)6564
Wymiary i masy
Masa własna (kg)15711605
Dopuszczalne obciążenie (kg)514445
Poj. bagażnika (l)526/1726450/1660
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km7,77,7
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km5,65,7
Zużycie paliwa (średnie) l/km6,46,4
Emisja CO2 g/km167167
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h)195186
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ tak
ABS/ESPtak/ taktak/ tak
Radioodtwarzacz CD/MP3taktak
Klimatyzacjataktak
Lakier metalizowanytaktak
Cena
Cena modelu podstawowego (zł)158 000 zł132 660 zł
Uzasadnienie
UzasadnienieJest droższy i jednoznacznie lepszy. Ma bardziej przestronną kabinę, większe możliwości ładunkowe, i przede wszystkim o niebo lepiej zaprojektowane oraz wykonane wnętrze. Świetny samochód, chociaż mógłby kosztować mniej.Bardzo dobry silnik, świetny układ napędowy i niezły komfort resorowania to wielkie zalety, ale niewiele z nich wynika, bo Forester każe spędzać czas w przestarzałym, smutnym wnętrzu, dla którego jakość to pojęcie abstrakcyjne.
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 125 964 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Od razu i bez zastanowienia wybieram Outbacka, a dlaczego? Wystarczy przeczytać artykuł. Zastanawiają mnie jednak dwie rzeczy: czemu Forester ma 3 konie mniej i dlaczego jego bak ma o jeden litr mniejszą pojemność? Niby bardzo podobne konstrukcje i to są tak naprawdę ****oły, ale zastanawiające.
    ~Samuraj, 2011-07-21 14:31:22
  • avatar
    zgłoś
    Kombi kontra SUV, poza tym... Poza tym nie sposób nie zauważyć, że w postaci Outbacka i Forestera Subaru ma dwa modele podobne do siebie bardziej niż bardzo.
    auto motor i sport, 2011-07-21 10:23:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij