Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Tradycyjny czy odjechany – cz.4: Audi A1 i A3

2012-05-04
Audi, A1, A3 Małe A1 ma to wszystko, czego brakuje A3 - maluch Audi to samochód dla kierowcy, przy nim A3 jest do wożenia rodziny

Niemal w tej samej cenie, co stateczny premium-kompakt, jak A3 1.4 TFSI z silnikiem o przeciętnej mocy i takich samych osiągach, Audi oferuje małego "wariata" - 185-konne A1 z prawie takim samym silnikiem.

 

Z tej samej pojemności skokowej silnik w A3 uzyskuje o 60 KM mniej, co - w wypadku auta cięższego o 120 kg - przekłada się na przyspieszenie od 0 do 100 km/h gorsze o aż 2,6 s (9,5 s w porównaniu z 6,9 s). Walory A1 nie kończą się przy tym na znakomitych osiągach. W mini-Audi brzmienie silnika, pozycja za kierownicą i ogólne wrażenia z jazdy są na maksi-poziomie. Klient, który szuka w samochodzie tego, co bezcenne, czyli emocji, nie powinien nawet oglądać się za A3 w cenie około 105 tys. zł. Za kompaktowe Audi z emocjami w standardzie (200-konne 2.0 TFSI) trzeba zapłacić blisko 127 tys. zł.

Przy dwóch osobach na pokładzie trudno znaleźć przewagę A3 nad A1 poza tym, że do większego Audi wsiada się bardziej komfortowo, bo fotele znajdują się wyżej. Miejsca z przodu nie brakuje ani w A3, ani w A1. Ogromny zakres regulacji foteli w najmniejszym Audi pozwala rozkoszować się jazdą w bardzo wygodnej pozycji na nisko usytuowanym fotelu przesuniętym daleko do tyłu. Na wysokości ramion i nad głową miejsca jest w bród. Bagażnik A1 w standardzie liczy tylko 270 l pojemności, ale po złożeniu kanapy do dyspozycji jest już pokaźne 920 l. W A3 bagażnik na dzień dobry ma 370 l pojemności, a jego maksymalne możliwości sięgają 1100 l.

 

Wsiadania do tyłu i komfortu przebywania na tylnej kanapie nie ma co porównywać, bo A3 Sportback ma o parę drzwi więcej i o 11 cm okazalszy rozstaw osi niż A1. Ponadto, z tyłu w A1 mogą zająć miejsce tylko dwie osoby. Najmniejsze Audi nie jest samochodem dla kierowcy z rodziną w tle. Po pierwsze, z powodu tylko 3-drzwiowego nadwozia. Po drugie, ze względu na słaby komfort resorowania, za który odpowiadają sztywno zestrojone zawieszenie i 17-calowe koła z oponami o rozmiarze 215/40.

Jeśli rodzinny charakter auta nie ma znaczenia, A1 z silnikiem o mocy 185 KM potrafi zadowolić nawet najbardziej wymagających kierowców. Przyspieszenie porównywalne z przyspieszeniem podstawowej wersji Panamery (Porsche Panamery!) i prędkość maksymalna, wynosząca 227 km/h, nie pozostawiają wątpliwości, że "A1" w tej wersji Audi dedykuje kierowcom, a nie szoferom. Kierowcom o zmysłach wyczulonych nie tylko na osiągi, ale również na precyzję układu kierowniczego, szybkość reakcji samochodu na polecenia wydawane pedałem przyspieszenia i kierownicą oraz na sposób tłumienia nierówności, który niewiele ma wspólnego z komfortem, ale za to pozwala rozróżnić, czy najechało się na pestkę słonecznika czy dyni.

W porównaniu z A3 mniejsze A1, ale za to w podobnej cenie, oferuje w standardzie bogatsze wyposażenie, a w nim, między innymi - kurtyny powietrzne, trzyramienną kierownicę obszytą skórą i sportowe fotele. Pałąki w innym kolorze niż nadwozie, duży spoiler na pokrywie bagażnika, czy kolorowe dodatki we wnętrzu sprawiają, że samochód o małym ciele i mocnym sercu ma jeszcze ogromną duszę. Za prawie 105 tys. zł większe A3 to jedynie kompakt. Premium, ale tylko kompakt.

Tekst Maciej Ziemek,
zdjęcia Mariusz Barwiński, Jacek Hanusz
amis 7/2011

Dane techniczne

  A1 1.4 TFSI Ambition A3 1.4 TFSI Attraction
Poj. skokowa cm313901390
Układ napędowy
Moc maksymalna185125 KM
Przy obrotach (/min)62005000
Maksymalny moment obrotowy (Nm)250200
Przy obrotach (/min)2000-45001500-4000
Przeniesienie napęduna przednie kołana przednie koła
Rodzaj skrzyni biegów7-biegowa przekładnia S tronic7-biegowa przekładnia S tronic
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)3954/1740/14164292/1765/1423
Rozstaw osi (mm)24692578
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)4555
Wymiary i masy
Masa własna (kg)11901310
Dopuszczalne obciążenie (kg)450560
Poj. bagażnika (l)270370
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Zużycie paliwa (w mieście) l/km7,56,6
Zużycie paliwa (poza miastem) l/km5,14,8
Zużycie paliwa (średnie) l/km5,95,5
Emisja CO2 g/km139127
Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h)227203
Ceny i wyposażenie
Airbag kierowcy/pasażeratak/ taktak/ tak
Poduszki boczne/kurtynytak/ taktak/ 2040
ABS/ESPtak/ taktak/ tak
Klimatyzacja4170 złtak
Lakier metalizowany2230 zł2960 zł
Skórzana tapicerka5560 zł7480 zł
Obręcze z lekkich stopówtak1910 zł
Cena
Cena modelu podstawowego (zł)103 640 zł104 640 zł
Uzasadnienie
UzasadnienieEksploduje mocą i emocjami. Nie każde A1 z takim impetem, jak wersja 185-konna, ale ta zapracowuje na swoją cenę z nawiązką. Przy dwóch osobach na pokładzie wszystko robi przynajmniej tak samo dobrze, jak A3. No i uszczęśliwia kierowcę w każdej sekundzie.Ze względów praktycznych góruje nad mniejszym, 3-drzwiowym, 4-osobowym A1, bo nie może być inaczej. Oferuje lepszy komfort i wszystko potrafi dobrze. Z wyjątkiem dostarczenia kierowcy jakichkolwiek emocji, których od kompaktu za prawie 105 tys. zł należałoby oczekiwać.
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Proszę cię bardzo:
    ~Samuraj, 2011-08-01 01:39:04
  • avatar
    zgłoś
    Kto podrzuci zdjęcie nowej A3?
    airmatic, 2011-07-31 23:46:13
  • avatar
    zgłoś
    I dlatego nie jest Premium? Golf w takim razie to niziutka liga ... .
    ~Samuraj, 2011-07-26 20:14:39
  • avatar
    zgłoś
    Audi A3 to masówka, jeden z najpopularniejszych kompaktów na europejskim rynku.
    rzęsor, 2011-07-26 14:30:30
  • avatar
    zgłoś
    Też, ale nie powiesz mi, że Audi, niezależnie jakie by nie było, też nie jest Premium. Wystarczy spojrzeć na cenę. Lex za to ma całkiem przyzwoitą cenę (jak na klasę Premium).
    ~Samuraj, 2011-07-26 13:27:53
  • avatar
    zgłoś
    Wybór komplikuje się, gdy popatrzeć na pierwsze zdjęcia nowego A3.'Samuraj' napisał(-a):Premium is Premium - nie umiem tego inaczej wytłumaczyć. Premium to jest Lexus CT.
    rzęsor, 2011-07-26 01:00:37
  • avatar
    zgłoś
    A1
    84styleFury, 2011-07-25 22:07:27
  • avatar
    zgłoś
    Premium is Premium - nie umiem tego inaczej wytłumaczyć.
    ~Samuraj, 2011-07-25 19:19:30
  • avatar
    zgłoś
    ja jestem przerażony koniecznością dopłaty za klimę w podstawowej wersji A1 !!
    esper, 2011-07-25 15:46:16
  • avatar
    zgłoś
    "Trzyramienna" czy trójramienna - która wersja jest poprawna (pytam z ciekawości)?Za około 105 tysięcy złotych wybrałbym raczej coś innego niż zwykłego kompakta lub nawet mniej niż kompakta, ale powiedzmy, że muszę się zdecydować na któryś z tych modeli. Wybieram (o dziwo) A3, bo za te pieniądze oferuje jednak nieco więcej. Wiem, że jest pozbawione emocji (ale 125 koni w benzynie też pewnie się fajnie odpycha) i ma gorsze wyposażenie (ale wystarczające), ale daje więcej miejsca we wnętrzu i lepsze walory praktyczne, więc tym razem rozsądek bierze u mnie górę.
    ~Samuraj, 2011-07-25 14:31:26
  • avatar
    zgłoś
    Niemal w tej samej cenie, co stateczny premium-kompakt, jak A3 1.4 TFSI z silnikiem o przeciętnej mocy i takich samych osiągach, Audi oferuje małego „wariata" - 185-konne A1 z prawie takim samym silnikiem.
    auto motor i sport, 2011-07-25 10:36:01
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij