Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Twarda sztuka

2007-06-21
Skoda Roomster Skrętne reflektory Roomstera z funkcją doświetlania zakrętów - podnosiły bezpieczeństwo jazdy.

3 827 litrów, 50 060 km i 150 dni - tak można podsumować dokonania Skody Roomster podczas naszego testu długodystansowego. I choć jest nowym modelem, spisała się jak stary wyga.

To był 14 lipca, środek gorącego, zeszłorocznego lata. W Poznaniu przed siedzibą Skody czekał na nas Roomster. Niebieski metalizowany lakier błyszczał nowością, na liczniku widniało 1586 km, a wewnątrz pachniało fabryką. Samochód, który swoim wyglądem od razu podzielił redakcję na dwa obozy "nie wiedział" jeszcze, że pierwsze wżyciu 50 000 km przyjdzie mu pokonać w iście sprinterskim tempie.

Ale po kolei. Skody Roomster nie da się w żaden sposób zaszufladkować. Mierzący 4205 mm długości pojazd można przyrównać do typowych kompaktów. Szerokością (1684 mm) zahacza o klasę aut małych, a wysokością (1607 mm) - o klasę minivanów. Jednym słowem - taki motoryzacyjny miszmasz. Widać to we wnętrzu auta, które z przodu oferuje wystarczającą ilość miejsca dla kierowcy i pasażera, z tyłu ogromną przestrzeń na nogi, a za drugim rzędem siedzeń - przepastny kufer. Niestety, zbyt mała szerokość sprawia, że wnętrze jest za wąskie, co niejednokrotnie odczuliśmy podróżując z tyłu w trójkę. Osobnik skromnego wzrostu, zasiadający pośrodku, musi się zmagać także z trzypunktowym pasem wyrastającym z dachu i ocierającym szyję.

WYPOSAŻENIE


Cena wersji testowanej na początku testu (zł) 66 500
Cena Skody Roomster 1.6 Style a początku testu (zł) 57 400

 

Wyposażenie seryjne:
poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne, ABS+MSR+Dual Rate, elektrycznie opuszczane szyby z przodu, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy, immobilizer, wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek zdalnie sterowany, zderzaki w kolorze nadwozia, fotel kierowcy z regulacją wysokości, system aranżacji foteli tylnych VarioFlex, przednie reflektory projekcyjne, komputer pokładowy, instalacja radiowa z 4 głośnikami.

Wyposażenie dodatkowe modelu testowanego:
obręcze kół z lekkich stopów, przednie reflektory przeciwmgielne, reflektory skrętne z funkcją doświetlania zakrętów, radioodtwarzacz Dance z możliwością odtwarzania plików MP3.

Koszty eksploatacji - stałe za 1 rok*

Koszty eksploatacji - stałe za 1 rok*
Rejestracja1172
Ubezpieczenie OC**959
Koszty eksploatacji na dystansie 50 000 km
Paliwo (3827 l x 3,69 zł)14 121,63
Przeglądy939
Naprawy80
Koszty razem17 271,63
Wyliczenie spadku wartości
Cena nowego samochodu57 400
Szacunkowa wartość na koniec testu44 500
Nominalny spadek wartości12 900
Koszty łącznie (ze spadkiem wartości)30 171,63

Widoczność z miejsca kierowcy to nie jest mocna strona Roomstera. O ile do zdecydowanie opadającej maski i szerokich słupków przednich we współczesnych autach zdążyliśmy już przywyknąć, o tyle charakterystycznie zaokrąglone drzwi to pewne novum. W tym przypadku styliści z Mlada Boleslav najwyraźniej nie dogadali się ze specami od ergonomii, bo każde włączanie się do ruchu (przy maksymalnie przesuniętym do tyłu fotelu kierowcy) wiąże się z koniecznością oddania pokłonu im i desce rozdzielczej. A może o to chodziło?

Trudy testu bez problemu zniosło wnętrze auta. Jasna tapicerka siedzenia kierowcy trochę zmieniła swój odcień, jednak nigdzie się nie poprzecierała ani nie pomarszczyła. Plastiki także okazały się odporne na intensywne użytkowanie. Jedynie od czasu do czasu spod deski rozdzielczej, z okolic schowka, na nierównościach wydobywały się delikatne stuki.

Trzeba było się pogodzić z tym, że 1,6-litrowy silnik nie jest najlepiej wyciszony i ma trochę za duży apetyt na paliwo, który sami zresztą mocno pobudzaliśmy. Wziąwszy pod uwagę fakt, że dziennie auto pokonywało 334 km (!), czyli przykładowo dystans dzielący Wrocław od Warszawy, tempo z jakim poruszała się Skoda nie mogło być wolne. Średnie spalanie w czasie testu wyniosło 9,3 l/100 km, przy czym większość kilometrów przypadała na drogi pozamiejskie. Jednostka napędowa niebieskiej Skody odwdzięczyła się za to bezawaryjną eksploatacją. Nawet przy kilkustopniowym mrozie silnik brał się żwawo do pracy, a powietrze lecące z kratek nawiewu stawało się ciepłe już po niespełna dwóch minutach. Olej płynący w arteriach silnika wraz z filtrem wymienialiśmy, zgodnie z zaleceniami producenta, dwa razy - przy przebiegu 17 262 km (serwis olejowy) i w czasie przeglądu po 30 000 km. Osiągi, mierzone zarówno na początku, jak i pod koniec testu, okazały się lepsze od tego, co podaje producent. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie pierwszych pomiarów wyniosło 10,6 s, by pod koniec testu zmniejszyć się o 0,2 s. I to na oponach zimowych, które wymieniliśmy przy przebiegu 37 816 km, czyli na początku listopada.

Koszty eksploatacji w rozłożeniu na różne okresy*

1 rok2 lata3 lata
Koszty eksploatacji w rozłożeniu na różne okresy*
1 rok 2 lata 3 lata
Rejestracja 1172 1172 1172
Ubezpieczenie OC 959 1918 2877
Paliwo 14 122 14 122 14 122
Przeglądy 939 939 939
Naprawy 80 80 80
Spadek wartości*** 17 700 21 600 23 950
Koszty razem 34 972 39 831 43 140
Koszt jednego kilometra**
Przebieg w km 50 000 rocznie 25 000 rocznie 16 700 rocznie
Ze spadkiem wartości 0,70 0,80 0,86
Bez spadku wartości 0,34 0,36 0,38

Statystyka i technika

Statystyka i technika
Początek testu14.07.2006
przy stanie licznika (km)1586
Podsumowanie testu10.12.2006
przy stanie licznika (km)51 646
Liczba przejechanych kilometrów50 060
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)9,3
Najniższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)5,81
Najwyższe zmierzone zużycie paliwa (l/100 km)13,90
Łączne zużycie paliwa (l)3827,30
Dane techniczne
Budowa silnika/liczba cylindrówrzędowy/4
Pojemność skokowa (cm3)1598
Średnica cylindra x skok tłoka (mm)76,5 x 86,9
Moc kW (KM)77 (105)
przy obrotach 1/min5700
Maksymalny moment obrotowy Nm155
przy obrotach 1/min3500
Masa własna modelu testowanego (kg)1235
Dopuszczalna masa całkowita (kg)1690
Dopuszczalne obciążenie (kg)475
Rozmiar opon195/55 R15

Kolejne kilometry pokonywane ciurkiem po polskich drogach (i nie tylko) pozwoliły poznać Roomstera na wylot. Z upływem czasu coraz bardziej się do niebieskiej Skody przekonywaliśmy. Owszem, w zakrętach przechyla się ona dość wyraźnie, jednak pewnie trzyma zadany tor jazdy. Z jednym "ale" - wyrośnięta karoseria jest podatna na podmuchy wiatru bocznego.

Pierwsze obawy o to, czy inżynierowie Skody przyłożyli się do pracy, pojawi- ły się przy 5 012 km przebiegu, wraz ze stukami w przednim zawieszeniu. Okazało się, że winę za ten stan rzeczy ponoszą łączniki stabilizatora, które wymieniono wkrótce w ramach gwarancji (przy przebiegu 7457 km) i hałas ustał. Kolejne niepokojące dźwięki z przodu zaczęły się wydobywać "w okolicach" 17 417 km. Diagnoza nie pozostawiła złudzeń - łączniki stabilizatora. Serwis czeskiej marki usunął usterkę, gdy ciekłokrystaliczny licznik przebiegu wskazywał 23 745 kilometrów. Wtedy też wymieniono uszkodzoną pompkę spryskiwacza szyb.

Do autoryzowanego serwisu Roomster trafił kolejny raz na przegląd po 30 000 km. W wykazie wykonanych czynności widniały tylko dwie pozycje: wymiana oleju i kabinowego filtra węglowego klimatyzacji.

W trosce o kondycję naszego niebieskiego długodystansowca dwa razy wysłaliśmy go na kontrolę do rzeczoznawcy - w połowie testu (niedługo przed przeglądem po 30 000 km) i gdy się z nim rozstawaliśmy. Za pierwszym razem nasze zastrzeżenia wzbudziły zgięty wspornik tylnej belki (uszkodzenie mechaniczne), nieszczelność skrzyni biegów i zbieżność przedniego prawego koła, którego wartość nie mieściła się w normie producenta. Ku naszemu zdziwieniu, drugie badanie samochodu nie wykazało żadnych "odchyleń od normy". Widocznie wyżej wymienione usterki zostały usunięte przez autoryzowany serwis czeskiej marki, który wiedzę o nich wolał zachować tylko dla siebie.


Dane testowe

Początek testuKoniec testu
Dane testowe
Początek testu Koniec testu
Przyspiesz. 0-100 km/h (s) 10,6 10,4
Elastyczność 60-100 km/h IV/V bieg (s) 10,4/15,9 10,5/15,5
Elastyczność 80-120 km/h IV/V bieg (s) 11,5/18,5 11,0/17,8
Prędkość maksymalna (km/h)* 184 184
Droga hamowania ze 100 km/h na zimno/na ciepło (m) 41/41 --/--**

Przeglądy i naprawy

kilometrykoszt (zł)
Przeglądy i naprawy
kilometry koszt (zł)
Serwis olejowy (wymiana oleju silnikowego i filtra oleju) 17 262 359,50
Przegląd po 30 000 km, wymiana oleju silnikowego, filtra oleju, filtra węglowego klimatyzacji 33 000 579,50
Razem 939,00
Naprawy i usterki
Wymiana łącznika stabilizatora 7 457 gwarancja
Wymiana łącznika stabilizatora, pompki spryskiwaczy szyb, przewodów spryskiwaczy 23 745 gwarancja
Nieszczelność w skrzyni biegów, nieprawidłowa zbieżność prawego przedniego koła, zgięty wspornik tylnej belki 31 418
Wymiana opon na zimowe 37 816 80,00

Czy Roomster to nowicjusz? Sposób, w jaki spisywał się na dystansie 50 000 km nie pozwala tak go określić. Niedręczony chorobami wieku dziecięcego typowymi dla wielu nowych konstrukcji, w bardzo dobrej kondycji dotarł do końca testu. I gdyby nie łączniki stabilizatora w przednim zawieszeniu przejętym od Fabii, można by powiedzieć, że zdał go na piątkę. Dobrej opinii o kondycji auta nie są w stanie zepsuć także wykryte przez nas usterki, które w większości, prócz nieszczelności skrzyni biegów, były wynikiem złego stanu polskich dróg.

W końcu Skoda Roomster to sprawdzona technika Volkswagena w nowiutkim nadwoziu.

Ocena stanu technicznego po teście

Klocki hamulcowe kół osi przedniej zużyte w stopniu kwalifikującym je do wymiany; tarcza hamulcowa koła przedniego lewego - zużyta od strony wewnętrznej o 1,3 mm, od strony zewnętrznej o 1,0 mm; tarcza hamulcowa koła przedniego prawego - zużyta od strony wewnętrznej o 1,4 mm, od strony zewnętrznej o 1,2 mm; geometria układu jezdnego i kierowniczego - w granicach tolerancji podawanej przez producenta; opony przednie i tylne zużyte w stopniu równomiernym; tylna tuleja metalowo- gumowa wahacza przedniego zużyta w stopniu kwalifikującym ją do wymiany; zagięte poszycie lewego progu zewnętrznego w przedniej części; porysowana powłoka lakierowa tylnego zderzaka (pozioma część po lewej stronie); szyba czołowa - punktowy odprysk po stronie prawej, pod wycieraczką, będący przyczyną pęknięcia szyby; obita powłoka lakierowa tylnej krawędzi drzwi lewych tylnych i drzwi przednich lewych - pod listwą ozdobną.

Ocenę wykonali rzeczoznawcy samochodowi - inż. Artur Dzierża oraz dr inż. Wojciech Ambroszko



plus Obszerne wnętrze z dużym bagażnikiem
plus Dobre właściwości jezdne
plus Dobry komfort resorowania

minus Słaba widoczność z miejsca kierowcy
minus Głośna praca silnika na wysokich obrotach
minus Brak wskaźnika temperatury silnika

Tekst: Maciej Struk
Zdjęcia: Tomasz Jaźwiński, Paweł Łapot

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    3 827 litrów, 50 060 km i 150 dni - tak można podsumować dokonania Skody Roomster podczas naszego testu długodystansowego. I choć jest nowym modelem, spisała się jak stary wyga.
    auto motor i sport, 2007-11-30 11:07:18
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij