Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Twarda sztuka

Szybko rosnący w lusterku wstecznym kompakcik, i to najmniejszy z najmniejszych - tego dawno nie było. Fiat Panda 100 HP sprawi, że przestaniemy lekceważyć drogowy plankton i częściej będziemy spoglądać do tyłu.

2006-12-21
Fiat Panda Obniżona Panda z rozstawem kół zwiększonym o 1 cm wygląda dużo lepiej i pewniej się prowadzi.

Mocne maluchy prawie zawsze były w ofercie Fiata; kiedyś Autobianchi A112, później Uno Turbo, teraz ma je zastąpić Panda 100 HP. Pudełko na kołach - tak lekceważąco niektórzy wyrażają się o Pandzie. Wersja 100 HP burzy ten wizerunek.

Auto czaruje przechodniów wysoką na cały przód osłoną chłodnicy i halogenami nisko umieszczonymi we wlotach powietrza chłodzącego hamulce. Nadkola poszerzone są przez obrzeża wykonane z tworzywa sztucznego, w tylnej części Panda 100 HP wzbudza respekt wielką atrapą dyfuzora. Oprócz niej dostrzeżemy niewielki spoiler nad tylną szybą i chromowaną końcówkę wydechu. Nadwozie osadzono niżej o kilka centymetrów (2 do 5,5) i wykończono czarnymi nakładkami z plastiku. Styl auta podkreślają mocno przyciemnione szyby i piętnastocalowe aluminiowe obręcze kół z szerokimi oponami o rozmiarze 195/45 R15.

We wnętrzu - sportowych akcentów jest zdecydowanie mniej; oprócz mocno wyprofilowanych, dobrze trzymających i wygodnych przednich foteli, są to obszyte skórą koło kierownicy i gałka dźwigni zmiany biegów (6 + wsteczny). Zamiast przycisku City, jest klawisz Sport, którego wciśnięcie wyostrza układ kierowniczy oraz reakcję silnika na wciśnię- cie pedału gazu.

Za kierownicą siedzi się jak w każdej Pandzie - wysoko. Również wysoki kokpit i wysoko umieszczona dźwignia zmiany biegów ujmują nieco wrażenia sportowego auta, jakie sprawia Panda z zewnątrz.

Choć 1,4-litrowy, szesnastozaworowy silnik jest zwyczajnym, podstawowym źródłem mocy w Grande Punto czy Stilo, trafiając pod maskę Pandy został oszlifowany, zyskał 5 KM i sportowe brzmienie. Od chwili uruchomienia, w całym spektrum obrotów (a można go kręcić aż do 7 tysięcy), i na każdym biegu, niepozorny 1,4-litrowiec ma dobrze słyszalne, soczyste, basowe i nieco chropawe brzmienie. Osiągi auta - 9,5 s do setki i maksymalna prędkość 185 km/h - dziś nie robią większego wrażenia. Ale sposób, w jaki są rozwijane, już tak. Skrzynię biegów zestopniowano krótko; wciskając pedał gazu, szybko osiągamy kres obrotów na poszczególnych przełożeniach, sto kilometrów jest na liczniku już po chwili, a samochód nadal chętnie się rozpędza.

Oczywiście, zawieszenie dostosowano do mocy silnika; niski profil opon, krótki skok, szybkie, mocne tłumienie nierówności dają wrażenie, jakbym siedział na krześle i to nie wyściełanym - prawdziwy sportowy styl (czytaj - ból). Dzięki takiemu zestrojeniu zawieszenia, auto nie przechyla się w zakrętach, a precyzyjny i sztywny układ kierowniczy daje dobry kontakt z drogą. Odjęcie gazu w zakręcie powoduje lekką nadsterowność - łatwą do opanowania; mocniejsze igranie z siłą odśrodkową uaktywnia seryjne ESP. I tu niespodzianka, trudno znaleźć lepiej dostrojony układ stabilizacji toru jazdy; nie dość, że reaguje tylko wtedy, gdy jest to absolutnie niezbędne, to jego ingerencja okazuje się krótka i oszczędna. Jeżdżąc bez wykorzystywania pełnych możliwości zawieszenia nawet nie zorientujemy się, że jest pod maską. Pomimo sztywności podwozia, jego komfort nie zniknął całkowicie, a nierówności są sprawnie pokonywane bez stuków w zawieszeniu.

Gdy jeździ spokojnie, samochód zużywa niewiele więcej benzyny niż standardowa wersja, ale cisnąc pedał gazu, dorównamy prawdziwym sportowcom spalając 16 l/100 km. Do osiągów dostosowano skuteczność hamulców - teraz są tarczowe przy wszystkich kołach i pozwalają, wg producenta, zatrzymać Pand ę na 35 metrze.

DANE TECHNICZNE

DANE TECHNICZNE
NadwoziePięciomiejscowy, pięciodrzwiowy hatchback, długość x szerokość x wysokość 3578 x 1606 x 1522-1560 mm, rozstaw osi 2299 mm, masa własna 975 kg, dopuszczalna ładowność 390 kg, pojemność bagażnika 206/775 l.
SilnikBenzynowy, rzędowy, czterocylindrowy, DOHC, 4 zawory na cylinder, pojemność skokowa 1368 cm3, moc 73,5 kW (100 KM) przy 6000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 131 Nm przy 4250 obr/min. Napęd na przednie koła.
Osiągi*Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5 s, prędkość maksymalna 185 km/h, średnie zużycie paliwa 6,5 l/100 km
CenaFiat Panda 100 HP 48 800 zł

Z racji wymiarów i pozycji za kierownicą jaką oferuje kierowcy Panda 100 HP nie wyprze się swojego pochodzenia, ale napęd i podwozie pozwalają jej być jednym z najsprawniejszych aut w mieście i nie przyniosą wstydu poza nim. Takie niepozorne GTI będzie chętnie kupowane, choć niekoniecznie w Polsce, gdzie cena 48 800 zł za dobrze wyposażone auto (m.in. w ESP, klimatyzację, 4 poduszki, elektryczne sterowanie szyb, centralny zamek i radioodtwarzacz) może okazać się zaporowa. Panda 100 HP w polskich salonach zagości już w grudniu 2006 r.

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: Fiat

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 39 200 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Szybko rosnący w lusterku wstecznym kompakcik, i to najmniejszy z najmniejszych - tego dawno nie było. Fiat Panda 100 HP sprawi, że przestaniemy lekceważyć drogowy plankton i częściej będziemy spoglądać do tyłu.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:42:48
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij