Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.4

Usterki najpopularniejszych modeli używanych

2012-07-10
Ford Focus Pod względem właściwości jezdnych Focus nie ma sobie równych.

Części i robocizna. Nawet najlepsze samochody z drugiej ręki trapi szereg przypadłości. Sprawdziliśmy, ile pieniędzy trzeba wydać na ich usunięcie.

 

Największymi przebojami polskiego rynku są VW Golf IV i VW Passat B5, Opel Astra II, Ford Focus I oraz BMW 3 E46. Wszystkie często spotykane w ogłoszeniach, komisach, na giełdach, wszystkie - dwie generacje wstecz wobec najnowszych wcieleń o tych samych nazwach. Z reguły dobrze wytrzymują duże przebiegi, a z dostępnością części zamiennych nie ma problemów. Nie znaczy to, że są bezawaryjne. Każdego trapią jakieś przypadłości; skupiliśmy się na tych, jakie występują w najbardziej rozpowszechnionych wersjach silnikowych tychże modeli. Braliśmy pod uwagę ceny części dobrej jakości (ale nie najdroższe) i robocizny w doświadczonych, niezależnych warsztatach.

Mechanik poleca

Rafał Komnatko
Serwis Samochodowy Morela w Łomiankach k. Warszawy
- Zarówno Golfa IV, jak i Passata B5 polecam z turbodieslami 1.9 TDI. Najbardziej trwałe są najprostsze wersje z bezpośrednim wtryskiem z pompy rotacyjnej, o mocy 90 KM i 110 KM. Silniki z pompowtryskiwaczami (PD) są bardziej czułe na jakość paliwa. Jednostki 2.5 TDI też mają pompę wtryskową, ale odradzam Passata z takim motorem z powodu dużej awaryjności i wysokiego spalania. W turbodieslach 2.0 TDI, o symbolu BGW, elektronika (osprzęt) jest trochę bardziej grymaśna niż w 1.9 TDI.

Jan Myszkowski
Myszkowski Auto Serwis w Olsztynie
- Jeżeli kierowca robi duże przebiegi, spośród silników stosowanych w pierwszej generacji Focusa powinien wybrać 1.8 TDCi. Przed jego zakupem musi sprawdzić stan instalacji paliwowej i dwumasowego koła zamachowego, aby nie ponieść później dużych wydatków. Wybór nadwozia to kwestia gustu i potrzeb. Moim zdaniem, dla rodzin najbardziej odpowiednie jest kombi. Niektóre mają siatkę zabezpieczającą bagaże, która umożliwia załadunek aż po dach.

Focus I - dobrze jeździ, ale rdzewieje

Nadwozie
Korozja może podgryzać Focusa pierwszej generacji m.in. na błotnikach i na wewnętrznej stronie drzwi. Lakierowanie jednego elementu kosztuje 400-500 złotych. Niekiedy lepiej wstawić nowy element, żeby mieć spokój z rdzą na dłuższy czas. Przykładowo, przedni błotnik kosztuje 150 zł, wymiana 120 zł, co z lakierowaniem daje 670-770 zł. W przypadku metaliku trzeba cieniować przednie drzwi, za co w dobrym warsztacie wezmą 200-300 zł (razem 870-1070 zł). Dla uchronienia karoserii przed piaskiem i kamieniami zdzierającymi lakier, warto założyć chlapacze - uniwersalne można dostać za 30 zł, z montażem za 50 zł będzie 80 zł (na oś).

Podwozie
Tylne wielowahaczowe zawieszenie świetnie spisuje się na drodze, ale często jest w nim coś do wymiany. Np. pięć tulei wahaczy na jedną stronę kosztuje 217 złotych, na obie 434 zł. Za robociznę należy doliczyć 400-500 zł. Praca bywa utrudniona przez zapieczone śruby. Dla bezpieczeństwa warto wkręcić nowe śruby z ASO, co może podnieść rachunek do ponad 1000 zł. Mniej kosztowna będzie wymiana tłumika wydechu. Cena końcowego tłumika wynosi 100-200 zł, robota 70 zł. Wiele Focusów, z bębnami z tyłu, ma zapieczone ręczne hamulce. Rozbieranie, czyszczenie, czasem szlifowanie obrzeża na bębnach kosztuje ok.150 zł.

Elektryka/elektronika
Instalacja elektryczna nie powoduje awarii powtarzających się w wielu egzemplarzach. Od czasu do czasu kłopoty sprawiają cewka zapłonowa oraz rozrusznik.

Silnik
W turbodieslach 1.8 TDCi "siadają" wtryskiwacze. Regeneracja jednego to 350-500 zł, wymiana 250 zł. Powodem niesprawności wtryskiwaczy jest głównie gorsze paliwo, warto więc, co drugą wymianę oleju, wymienić też fi ltr (z wymianą kosztuje od 160 zł). W 1.8 TDCi zdarzają się awarie dwumasowego koła zamachowego, objawy to stuki przy uruchamianiu i wyłączaniu silnika, wibracje na biegu jałowym i przy niskich obrotach. Koło zamachowe plus sprzęgło kosztują od 1900 do 3000 zł, z wymianą 2500-3600 zł. Nie warto zmieniać dwumasowego koła zamachowego na jednomasowe - wibracje dochodzące do kabiny przekraczają akceptowalny poziom.

Golf IV - lekko kłopotliwe turbo

Nadwozie
Typowa usterka to zamakające zamki drzwi. Kupno oryginalnego zamka za 550 zł jest lepszym rozwiązaniem niż kupno podróbki z Chin; wymiana to 100 zł, razem - 650 zł. Kłopotliwe bywają wycieraczki szyb. Gdy przednie zwalniają, z powodu brudu dostającego się do trzpieni, zwykle pomaga czyszczenie (150 zł). Co ciekawe, silniczki nie przepalają się przy tym. Z tyłu zdarza się przemieszczanie się spryskiwacza wraz z wycieraczką. Sporadycznie pęka rurka spryskiwacza przechodząca przez silnik tylnej wycieraczki, co powoduje zalewanie tegoż silnika. Są gotowe zestawy naprawcze po 180 zł, plus 100 zł dla mechanika, w sumie - 280 zł.

Podwozie
Uchodzi za odporne. Konstrukcja prosta i nieskomplikowana, kolumny McPhersona z przodu, belka skrętna z tyłu. Tym niemniej, z przodu powstają luzy na plastikowych tulejach łączników drążka stabilizatora; łączniki kosztują 60-70 zł sztuka (na jedną stronę), wymiana 40 zł, razem 100-110 zł; na obie strony - 200-220 zł.

Elektryka/elektronika
Nagminnie wypalają się styki bezpieczników na akumulatorze Trzeba kupić nową skrzynkę za ok. 200 zł, z wymianą koszt wyniesie 230-240 zł. Wentylator chłodnicy silnika nie pracuje na pierwszym biegu, tylko na drugim, co kończy się jego "padnięciem". Nagły wzrost temperatury cieczy chłodzącej ma właśnie taką przyczynę. Zamiennik silnika wentylatora ma cenę ok. 250 zł, z robocizną - 350 zł. W klimatyzacji czułym punktem jest czujnik ciśnienia, powodujący wyłączenie "klimy". Oryginalny w ASO kosztuje ponad 200 zł, z robocizną - 300 zł. Są też zamienniki za 160 zł, ale przy tak małej różnicy cen można pozwolić sobie na oryginał.

Silnik
Jedna z bolączek 1.9 TDI to utrata mocy w egzemplarzach z turbosprężarką o zmiennej geometrii (ponad 90 KM) spowodowana przez nagar. Turbosprężarkę trzeba wyjąć i oczyścić - to tańsze (1000 zł) niż wymiana. Często trzeba też wstawić nowy moduł sterujący turbosprężarką (z robocizną - 500 zł), jeśli nie pomoże jego czyszczenie. Gdy temperatura cieczy chłodzącej przekroczy 70 stopni, zdarzają się kłopoty z rozruchem. Rada - poprawienie programu w sterowniku silnika, za 600 zł. Dwumasowe koło zamachowe w Golfach IV wymaga wymiany po ok. 150 tys. km. Wymiana koła i sprzęgła kosztuje 350 zł, za części zapłacimy 1600-3000 zł.

Passat B5 - powódź w kabinie

Podwozie
Trwałość zawieszenia jest gorsza niż w Volkswagenie Golfi e. Przedni, wielowahaczowy układ jest dosłownie dobijany przez polskie drogi. Stuki i luzy powodują dyskomfort, pogarszają precyzję prowadzenia. Mechanicy polecają, żeby się nie rozdrabniać i pójść na całość, czyli na kompletną wymianę po obu stronach. Osiem wahaczy, dwa łączniki, niezbędne mniejsze elementy - trzeba wysupłać z portfela 2500 złotych. Może być i więcej, gdy zdecydujesz się na droższe części.

Nadwozie
Jak w Golfie IV: zamki drzwi narażone na wilgoć (nowy zamek z założeniem to wydatek 650 zł), zacierające się wycieraczki przednie (czyszczenie - 150 zł) i tylne (280 zł). Odporność na korozję jest godna pochwały, chyba że naprawy blacharsko-lakiernicze wykonywano niefachowo.

Elektryka/elektronika
Z powodu niedrożnych odpływów w ścianie grodziowej woda przedostaje się pod wykładzinę na podłodze, szkodząc modułowi sterującemu centralnym zamkiem, elektrycznymi szybami itp. Demontaż, osuszanie, montaż wnętrza trwa około czterech dni i kosztuje 800 złotych (w wersjach z automatem o 2000 złotych więcej). Z kolei uszkodzenie wentylatora chłodnicy klimatyzacji może doprowadzić do awarii sprężarki. Wymiana wentylatora to łączny koszt w wysokości 500-600 złotych. Gdy zawiedzie sprężarka, wydatki mocno wzrosną. Używana kosztuje 800-1000 zł, a płukanie klimatyzacji i jej nabicie mogą spowodować wzrost kosztów do 1600-1800 zł.

Silnik
Jak w Golfi e, 1.9 TDI cierpi z powodu nagaru na łopatkach w wersji ze zmienną geometrią turbosprężarki. Likwidacja nagaru kosztuje 800 zł. Kosztowne są uszkodzenia pompowtryskiwaczy, objawiające się nierówną pracą silnika i problemami z rozruchem, wymiana - 350 zł za sztukę; sam pompowtryskiwacz - od 1500 do aż 2700 zł. Wycierające się wałki rozrządu to kolejny problem. Wałek do 8-zaworowego 1.9 TDI kosztuje 800 zł, niekiedy trzeba wymienić hydrauliczne regulatory luzu zaworów za 700 zł. Do tego 500 zł za robotę plus obowiązkowa wymiana oleju silnikowego z fi ltrem i zostawisz w warsztacie 2200-2350 zł.

Astra II - bez fajerwerków

Nadwozie
Niedziałająca klimatyzacja to zwykle usterka mechaniczna, a nie elektryczna, jak np. w Golfi e IV. Chłodnica klimatyzacji znajduje się przed chłodnicą cieczy chłodzącej silnik. Brud gromadzący się między nimi powoduje gnicie tej od klimatyzacji. Chłodnica kosztuje 300-500 zł, wymiana 300 zł, łącznie - 600-800 złotych. Na matowiejące klosze refl ektorów są dwa sposoby: maszynowe polerowanie specjalną pastą (20 zł od sztuki), regeneracja (ponad 300 zł). Tak jak w Golfi e IV, wycieraczki pracują coraz wolniej. Na oczyszczenie przednich wydasz około 200 zł, na doprowadzenie do porządku tylnej - 100-150 zł.

Podwozie
Tutaj może być sporo roboty przy przednim zawieszeniu, którego wiele elementów wybija się podczas jazdy po polskich drogach. Łącznik stabilizatora kosztuje 80 złotych, tuleja stabilizatora 20 zł, sworzeń wahacza 66 zł, przednia tuleja wahacza 35 zł, tylna tuleja wahacza 37 zł. Ceny tych części warto przemnożyć przez dwa, bo w steranym drogą aucie lepiej zmieniać je po obu stronach. Robocizna zależy od zakresu prac - przykładowo, wymiana dwóch tulei i sworznia wahacza wiąże się z wydaniem 160 zł na stronę, czyli 320 złotych na obie strony. Wraz z częściami wyjdzie ok. 300 zł lub 600 zł przy reperacji obu stron.

Elektryka/elektronika
Czuły punkt stanowią silniki krokowe regulujące wolne obroty jednostki napędowej. Czyszczenie silnika krokowego nie zawsze bywa skuteczne, np. z powodu wewnętrznych usterek elektroniki. Tak jak w przypadku zaworu EGR, zamienników nie ma, więc trzeba wziąć nowy silnik z ASO za 645 zł (mogą to za Ciebie zrobić pracownicy niezależnego warsztatu). Po doliczeniu 100 złotych za wymianę, wyjdzie 745 zł. Plagą Astry II są wyrabiające się przełączniki kierunkowskazów i świateł. Doprowadzenie do porządku przełącznika migaczy przy kierownicy będzie Cię kosztowało 170 zł, czyli 120 zł za część i 50 zł za usługę.

Silnik
Zapiekają się zawory recyrkulacji spalin EGR, co skutkuje brakiem mocy i przerywaną pracą. Można taki zawór czyścić ultradźwiękami, ale efekt bywa krótkotrwały. Lepiej kupić nowy zawór w ASO za 695 zł (wymiana - 200 zł). Benzynowe silniki 1.6 dobrze sprawują się na LPG, ale po 100-150 tys. km wypalają się zawory. Dlatego lepiej kupić auto zasilane benzyną i samemu "zagazować". W przypadku diesli trzeba uważać na 1.7 TD (68 KM). Zużycie pompy wtryskowej jest sygnalizowane przez utrudniony rozruch na zimno. Regeneracja pompy to 4000-4500 złotych, co w autach z końca XX w. przekracza połowę ich wartości!

"Trójka" E46 - ciągle w formie

Podwozie
Trudno narzekać na jakość tego, co decyduje o bardzo dobrych właściwościach jezdnych. Dokuczliwym mankamentem okazują się pękające sprężyny tylnego zawieszenia, zwłaszcza w wersjach coupé i cabrio. Koszt sprężyn z wymianą sięga 600 złotych.

Nadwozie
Odpryski lakieru na masce silnika, nad grillem, przeradzają się w ogniska korozji; cóż, na wielu naszych drogach piach i żwir są normą. Na trzeszczące plastiki na wewnętrznym poszyciu przednich drzwi pomaga smarowanie silikonem, ale zazwyczaj na dwa miesiące. Można to zrobić przy okazji innej naprawy czy przeglądu. W modelu E46 coupé uszczelka drzwi rozwarstwia się i dziurawi, przez co wygląda niechlujnie i nie da się przykleić, a kosztuje ponad 800 zł.

Elektryka/elektronika
Szwankuje podnośnik szyby, najczęściej w drzwiach kierowcy. Po pewnej ilości uruchomień zrywają się linki w mechanizmie. To nienaprawialne; nowy podnośnik - 429 zł; podróbka ok. 200 zł, ale szybko kończy swój żywot. Likwidacja usterki będzie kosztowała 500-550 zł. Maty airbagu w przednich fotelach są delikatne, wystarczy klęknąć na tymże fotelu i awaria gotowa. 370 zł plus wymiana i skasowanie błędów 200 zł, w sumie - 570 zł. W kombi (Touring) dochodzi do uszkodzenia anteny radiowej w pokrywie bagażnika lub wiązki elektrycznej. Antena obsługuje również pilota centralnego zamka. Koszt anteny 780 złotych, naprawa wiązki - 300 zł.

Silnik
Pompa rotacyjna diesla 2.0/136 KM z bezpośrednim wtryskiem słabnie wraz z przebiegiem. Dawka rozruchowa paliwa jest za mała, więc nie można silnika zapalić. Naprawa - nawet okolo 2800 zł, a sztuczki z elektronicznym podwyższeniem dawki przy rozruchu działają krótko. Często psuje się przepływomierz powietrza, koszt ok. 760 zł. Natomiast w 2.0d (150 KM) z wtryskiem common-rail urywają się klapy w kolektorze ssącym i wpadając do cylindrów mogą zniszczyć blok silnika! Benzynowe silniki z układem valvetronic po ok. 220 tys. km zaczynają brać olej. Ratuje je tylko wymiana pierścieni; całkowity koszt - ok. 6500 zł.

Mechanik poleca

Jan Myszkowski
Myszkowski Auto Serwis w Olsztynie
- Oplowskie turbodiesle nie wypadają nadzwyczajnie, niczym w zasadzie nie imponują, ale będą dobrym wyborem dla osób dużo jeżdżących. Trzeba zwracać uwagę na dwie sprawy: terminową obsługę (przeglądy) i jakość paliwa. Jeśli chodzi o wersje nadwoziowe, polecam kombi. Astra II z taką karoserią jest całkiem pojemnym, rodzinnym samochodem. I powinien to być egzemplarz z klimatyzacją. Jeżeli nie działa, warto oszacować przed transakcją koszt jej naprawy.

Robert Pawłowski
- Specjalistyczna Stacja Napraw BMW w Łomiankach k. Warszawy - Kilka grzeszków E46 ma, ale muszę powiedzieć, że to naprawdę udany model, kuloodporny jak na dzisiejsze czasy. Najlepszy jest benzynowy motor 2.8, a później jego fantastyczne rozwinięcie - 3.0. To majstersztyk inżynierów z Monachium - bezawaryjny, długo stosowany w kolejnej generacji "trójki". Dobre zawieszenie, niewymagające częstych interwencji, sprawia, iż popularność serii 3 E46, pomimo zakończenia produkcji przed wieloma laty, jest wciąż wysoka.

 A co w ASO?
Autoryzowane stacje obsługi mają cenowe promocje na niektóre części i usługi. Niekiedy chodzi o standardowe czynności serwisowe, a nie o naprawę awarii. BMW Renesans to program serwisowy dla aut po skończeniu 5 lat, w którym liczone łącznie stawki za części oraz robociznę są niższe; na serwis olejowy (dla E46 - od 430 złotych), wymiana przednich klocków (od 450 zł), wymiana przednich klocków oraz tarcz (od 849 zł). Posiadacze Fordów po dwuletniej gwarancji mogą liczyć w ASO na 10% obniżki na wybrane części i robociznę. W przypadku egzemplarzy 5-10-letnich rabat równa się wiek pojazdu x 2, czyli maksymalnie 20 procent. Wszystkie Fordy mają 20% zniżki na pióra wycieraczek oraz na koła zamachowe i sprzęgła wraz z robocizną. Pogwarancyjnych aut w wieku do 10 lat i o przebiegu do 200 tys. km dotyczy oferta Gwarancja 12 i Assistance 12. Trzeba zrobić przegląd w ASO i wykupić za 89 zł stosowny certyfi kat. ASO Opla udzielają 15% rabatu na części i robociznę dla samochodów po gwarancji, do 5 lat. Dla starszych zniżka na części rośnie do 30%. W ramach usług błyskawicznych wymiana oleju wraz z fi ltrem w Astrze II 1.4 kosztuje, w zależności od klasy oleju, 109 zł (15W-40), 129 zł (10W-40), 199 zł (5W-30). Economy to linia części zamiennych do Volkswagenów 5-letnich i starszych. W porównaniu z klasycznymi oryginałami są tańsze o 25%. Poza tym części te mogą być oferowane w pakietach ekonomicznych, zawierających specjalne stawki robocizny.

Tekst Jacek Dobkowski

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 151 790 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Niektórzy (tzn. złośliwi) nazwę marki "Volkswagen" tłumaczą na "wieśwagen", więc sam już nie wiem Być może w moich stronach jest więcej kibiców "La furia roja", a nie German Powerów
    airmatic, 2012-07-13 00:24:41
  • avatar
    zgłoś
    Szczerze w to wątpię.
    ~Samuraj, 2012-07-13 00:17:59
  • avatar
    zgłoś
    Zapewne Twój jest bogatszy
    airmatic, 2012-07-12 22:39:46
  • avatar
    zgłoś
    No ja zdecydowanie więcej Golfów widuję, ale to może kwestia regionu.
    ~Samuraj, 2012-07-12 18:26:34
  • avatar
    zgłoś
    Dla mnie na oko więcej jest Seatów: najpierw Leonów, potem Toledo, a na koniec Golfy IV. Dlaczego? Pierwszych generacji Toledo po prostu nie chciało się sprowadzać do kraju z uwagi na paskudny wygląd, a drugą (do pary z Leonem I) chciałoby się kupić zamiast VW Golfa. Inaczej jest z obecną generacją Leona, której reputację zapsuła aparycja minivana i różne klony nadwoziowe (Altea/Altea XL, Freetrack, Toledo)
    airmatic, 2012-07-12 11:09:39
  • avatar
    zgłoś
    Ale IV jest popularniejsza.
    ~Samuraj, 2012-07-12 02:17:03
  • avatar
    zgłoś
    Tak czy siak jest najpopularniejszym samochodem na rynku aut używanych.
    rzęsor, 2012-07-12 01:52:53
  • avatar
    zgłoś
    W artykule chodzi jednak o "staruchy", czyli takie kilkunastoletnie, a Golf V to co najwyżej dziewięciolatek (premiera w 2003 r.)
    airmatic, 2012-07-11 12:37:54
  • avatar
    zgłoś
    'garfield' napisał(-a):Pierwsze TSI to chyba w Golfie 5, a dodatkowo to zaczynały się pojawiać na początku z silnikami FSI. To trochę różnica niż TSI. To są nowoczesne silniki i chyba największym zagrożeniem dla nich jest słabe paliwo. Jak zresztą dla większości nowych konstrukcji.No a Golf 5 to najpopulatniejszy samochód na polskim rynku.
    rzęsor, 2012-07-11 12:16:29
  • avatar
    zgłoś
    Widać Laga się nie kwalifikuje.
    ~Samuraj, 2012-07-11 01:02:13
  • avatar
    zgłoś
    Dlaczego nie ma tu popularnej "królowej lawet"? Przecież w tytule jest "usterki najpopularniejszych modeli"...
    airmatic, 2012-07-10 23:30:04
  • avatar
    zgłoś
    Pierwsze TSI to chyba w Golfie 5, a dodatkowo to zaczynały się pojawiać na początku z silnikami FSI. To trochę różnica niż TSI. To są nowoczesne silniki i chyba największym zagrożeniem dla nich jest słabe paliwo. Jak zresztą dla większości nowych konstrukcji.
    garfield, 2012-07-10 19:21:30
  • avatar
    zgłoś
    Pod uwagę brano starsze modele, więc to chyba uzasadnione.
    ~Samuraj, 2012-07-10 14:53:27
  • avatar
    zgłoś
    Szkoda, że nic nie napisaliście o kosztach napraw 1.4 TSI, 2.0 TDI oraz DSG.
    rzęsor, 2012-07-10 14:49:11
  • avatar
    zgłoś
    Części i robocizna. Nawet najlepsze samochody z drugiej ręki trapi szereg przypadłości. Sprawdziliśmy, ile pieniędzy trzeba wydać na ich usunięcie.
    auto motor i sport, 2012-07-10 11:51:57
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij