Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
2.9

Używana Alfa Romeo 159 (2005-11): Lepsza niż myślisz

Mówisz „Alfa”, myślisz „sportowa, ale się psuje”. W wypadku modelu 159 wcale tak nie musi być – nie wyróżnia się na minus pod względem usterek, ale że ceny o tym „nie wiedzą”, kupisz ją dosyć tanio.

2014-01-22
Przewodnik po światłach: na zewnątrz mijania, w środku pozycyjne i kierunkowskazy, wewnątrz drogowe, na dole przeciwmgielne

Alfa 159 różni się od poprzedniczki, czyli 156. Nie zniewala tak designem, ale i awarie nie trapią jej non stop. Stylistyką rzeczywiście trudno było dorównać "boskiej 156”, choć i tak „159” ma więcej uroku niż różne VW Passaty (poza CC) i Fordy Mondeo razem wzięte. Szkoda więc, że umarła przed dwoma laty bezpotomnie, bo być może jej następczyni byłaby jeszcze lepszej jakości.

Jeżeli lubisz prowadzić i jazda autem nie jest dla Ciebie przemieszczaniem się z punktu A do punktu B, numer 159 spełni Twoje oczekiwania. Zawieszenie Włosi skonstruowali bardzo porządnie, wielowahaczowe na obu osiach. Jego sztywne ustawienie sprawia, że nadwozie szybko wraca do wyjściowej pozycji po każdym zakręcie, wyboju, czy koleinie. Precyzji prowadzenia sprzyja szybki układ kierowniczy, szybki również w środkowym położeniu. Komfort resorowania pozostaje na zupełnie dobrym poziomie, to też warto podkreślić. Nie przypadnie Ci do gustu jedynie twarde, nieprzyjemne działanie kontroli trakcji ASR, typowe zresztą dla tej marki.

Do wyboru masz tylko sedana i kombi Sportwagon, bardziej popularnego w ogłoszeniach. Kombi ma nieco większy bagażnik 445 l (sedan 405 l), ale i tak pod tym względem „szału nie ma”. Uwaga, nie wszystkie sedany z początku produkcji mają składane tylne kanapy. Poza ładną linią spodoba Ci się to, że maska silnika lekko podnosi się na dwóch siłownikach, że wycieraczki możesz bez problemu postawić, aby dokładnie oczyścić przednią szybę (rant maski w tym nie przeszkadza). Wycieraczki mają zaprogramowany dodatkowy ruch do starcia resztek cieczy po użyciu spryskiwacza. Gorzej, że wlew płynu do spryskiwacza jest mikroskopijny, cóż wiele aut z koncernu Fiata (Alfa Romeo jest jego własnością) tak ma.

Gdy rozsiądziesz się w wygodnym fotelu, docenisz, że boczki środkowej konsoli są miękkie w miejscu, gdzie dotykają ich kolana kierowcy, pasażera też. Kierunkowskazy migają trzy razy po lekkim włączeniu, jak w wielu niemieckich autach. Podświetlenie wskaźników łatwo wyregulujesz końcówką lewej dźwigienki przy kierownicy. Zmiana świateł między mijania i długimi zawsze wymaga pociągnięcia tejże dźwigienki – w nocy nie musisz się zastanawiać. Za to na pewno będziesz zachodził w głowę, gdzie schowali przycisk do otwierania bagażnika z kabiny, a może w ogóle go nie dali? Dali, na suficie! Wciskając sprzęgło w zimowych butach będziesz zahaczał o zbyt długą w tym miejscu deskę rozdzielczą. Z kolei przy wrzucaniu V biegu możesz zahaczać dłonią o środkową konsolę, skosem nachyloną ku Tobie. Ot, typowy Fiat, pardon Alfa, pomieszanie fajnych patentów z irytującymi.

Gama silników podczas sześciu lat produkcji okazała się całkiem spora, benzynowe to 1.75 TBi (200 KM, turbo), 1.8 (140 KM), 1.9 JTS (160 KM), 2.2 JTS (185 KM) oraz 3.2 V6 JTS (260 KM). Tylko najsłabszy 1.8 nie ma bezpośredniego wtrysku. Najmocniejszym natomiast, 3.2 V6 JTS, powinni interesować się właściciele stacji paliw. Pije jak smok, przy spokojnej jeździe 15 l/100 km, a potrafi też 20.

Lepsze opinie użytkowników zbierają diesle (najlepsze te o pojemności 1.9), nic dziwnego że stanowią do 90% w ogłoszeniach. Naliczyliśmy sześć
turbodiesli: 1.9 JTDM (120, 150 KM), 2.0 JTDM (136, 170 KM), 2.4 JTDM R5 (200, 210 KM).

Napęd oczywiście przedni, ale są odmiany 4x4 o nazwie Q4. Stały napęd, rozdział między przodem a tyłem 43/57, centralny dyferencjał Torsen C, czyli samoblokujący, jak w niektórych Audi. Ale dość zachwytów, bo najczęściej 4x4 było ożenione z tym żądnym paliwa 3.2 V6 JTS, znacznie rzadziej z 2.4 JTDM (210 KM). Skrzynie mają 5 albo 6 biegów, są mechaniczne, zautomatyzowane Selespeed i automaty Q-Tronic. Najmniej krytycznych uwag internautów zbierają automaty.

Co mówi mechanik

Jacek Ziomek Serwis Mechaniczny Aut Włoskich w Warszawie

Silniki wysokoprężne lepsze od benzynowych
Alfa słynęła z silników benzynowych, ale w 159 lepiej sprawdzają się diesle. Najlepszym wyborem jest 1.9 JTDM 150 KM zapewniający dobre osiągi, bo 120-konny jest za słaby do ciężkiej „159”, a bardzo mocny 2.4 JTDM, który powstał przez dodanie piątego cylindra do 1.9 JTDM, bywa usterkowy i jest droższy w obsłudze. Duże nadzieje wiązano z benzynowymi 1.9 i 2.2 JTS z łańcuchem rozrządu zamiast mało trwałego paska w Twin Spark. Niestety, te silniki, z koncernu GM, nie sprawdzają się i czasem już po 100 tys. km wymienia się w nich łańcuch i koła zębate, co kosztuje kilka tys. zł. W autach z początku produkcji rdzewieją listwy układu kierowniczego. Układ traci szczelność, a z powodu uszkodzenia chromowanego elementu listwy regeneracja jest trudna i mało skuteczna.

 

INFORMACJE O MODELU

ZALETY I WADY
plus sportowy image
plus pewne zachowanie na zakrętach
plus szybki układ kierowniczy
plus ładny dźwięk silników i wydechów
plus łatwa regulacja podświetlenia wskaźników
minus spore zużycie paliwa, nie tylko przez silnik 3.2 V6 JTS
minus skromny bagażnik, również w kombi
minus długi i niski przód utrudnia wjazd na krawężniki
minus ciężkie uzupełnianie płynu do spryskiwacza

TYPOWE USTERKI
- nietrwały napęd rozrządu w 1.9 i 2.2 JTS
- rdzewiejące listwy w układzie kierowniczym
- zablokowana kierownica
- wyjące łożyska w skrzyniach 6-biegowych z 1.9 JTDM

POLECANY SILNIK
- 1,8-litrowy benzynowy, 140 KM – wystarczająca dynamika dla wielu kierowców, spalanie ok. 10 l/100 km
- 1,9-litrowy turbodiesel, 150 KM – dobre moc i elastyczność, zużycie paliwa w granicach 8 l/100 km

HISTORIA MODELU
2005 prezentacja na salonie w Genewie, jedna wersja nadwoziowa, sedan; silniki benzynowe 1.8 (140 KM), 1.9 JTS (160 KM), 2.2 JTS (185 KM), 3.2 V6 JTS (260 KM) z napędem 4x4 Q4 i turbodiesle 1.9 JTDM (120 KM, 150 KM), 2.4 JTDM (200 KM)
2006 debiut na salonie w Genewie kombi (Sportwagon), zautomatyzowana skrzynia Selespeed z 2.2 JTS, automat Q-Tronic z 1.9 JTDM (150 KM) i 2.4 JTDM
2007 silnik wysokoprężny 2.4 JTDM (210 KM), również z napędem 4x4 Q4; automat Q-Tronic z 3.2 V6 JTS
2008 niewielki lifting, 3.2 V6 JTS z napędem na przód
2009 silnik benzynowy 1.75 TBi (200 KM, turbo), silniki wysokoprężne 1.9 JTDM Eco (120 KM), 2.0 JTDM i 2.0 JTDM Eco (obydwa 170 KM)
2010 silnik wysokoprężny 2.0 JTDM (136 KM)
2011 zakończenie produkcji, bez następcy

Jacek Dobkowski

amis

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij