Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.5

Używana Alfa Romeo: Im młodsza, tym lepsza

Ponoć jeżdżący Alfami nie mówią sobie „dzień dobry” podczas lunchu, bo już widzieli się rano w serwisie. Negatywne stereotypy bywają krzywdzące, ale z powietrza się nie biorą. Z drugiej strony słyszy się, że prawdziwy kierowca powinien mieć w życiu choć jedną Alfę. Więc jak to jest z niezawodnością aut tej marki?  

2014-04-30
Alfa Romeo 156 Alfa Romeo to niepowtarzalny styl, za którym w parze niestety nie podąża niezawodność.

Jacek Ziomek, właściciel niezależnego serwisu aut włoskich w Warszawie, zgadza się z twierdzeniem, że Alfy im młodsze rocznikowo i konstrukcyjnie, tym mniej awaryjne. Szczególnie chwali „159” za bardzo trwałe zawieszenie i bardzo dobre zabezpieczenie karoserii przed korozją. MiTo i Giulietta sprawiają jeszcze mniej problemów. Ceny części utrzymują się na akceptowalnym poziomie, często są niższe niż w wypadku innych marek. Przykład z oferty Inter Carsu, największego gracza na polskim rynku – za zestaw sprzęgła do Alfy MiTo 1.4 (95 KM) zapłacisz 450 zł, podczas gdy do Mini One 1.4 o tej samej mocy aż 799 zł. Ale można też wskazać elementy, które do MiTo kosztują nieco więcej, np. przednie amortyzatory.  

W obecnie produkowanych popularnych autach ceny części eksploatacyjnych nie odbiegają od siebie tak mocno jak kiedyś – komentuje Maciej Gieniul z Inter Cars SA. – Różnice mogą się pojawiać w wypadku części bardziej zaawansowanych, takich jak sterowniki, wtryskiwacze, turbosprężarki, koła zamachowe dwumasowe.

Alfa Romeo 147 (2000-2010)
Kompakt powstały w oparciu o technikę zjawiskowo pięknej „156”. W raporcie Dekry, trzy razy wypadł poniżej przeciętnej przy przebiegach do 50, do 100 i do 150 tysięcy kilometrów. Według TÜV jest gorzej. W ostatnim raporcie wśród cztero- -pięciolatków Alfa 147 znajduje się na odległej, 108. lokacie z usterkami na poziomie 15,5% przy 65 tys. km.

Informacje o modelu
> Wersje nadwoziowe: 3- i 5-drzwiowy hatchback
> Dostępne silniki: benzynowe 1.6 TS (105, 120 KM), 2.0 TS (150 KM), 3.2
V6 GTA (250 KM); turbodiesle 1.9 JTD (100, 110, 115, 120, 140, 150, 170 KM)
> Ceny: 5–30 tys. zł
> Polecane wersje: 2.0 TS, 1.9 JTD (150 KM)
> Mocne strony: design, prowadzenie

Alfy o przebiegu do 150 tys. km są wg Dekry przeciętnie awaryjne.

Alfa Romeo MiTo (od 2008)
Model korzystający z platformy Fiata Grande Punto i Opla Corsy D. MiTo w raporcie Dekry na 2013 r. figuruje jedynie w pierwszym przedziale przebiegu 0-50 tys. km. Jest tak awaryjny, jak średnio inne samochody. Z kolei w ostatnim rankingu TÜV w gronie dwu-trzylatków MiTo jest dopiero 96., z 7% poważnych usterek przy średnim przebiegu 38 tys. km.

Informacje o modelu
> Wersje nadwoziowe: hatchback 3d.
> Dostępne silniki: benzynowe 0.9 R2 (85 KM), 1.4 (70, 78, 95, 105, 120, 135, 155, 170 KM), turbodiesle 1.3 JTDM (1248 cm3, 85, 90, 95, 120 KM),
1.6 JTDM (120 KM)
> Ceny: 20–55 tys. zł
> Polecane wersje: 1.4 (135 KM), 1.3 JTDM (95 KM)
> Mocne strony: design, 7 airbagów

Alfa Romeo 156 (1997-2007)
Rzadko zdarzają się auta kosztujące „normalne” pieniądze, które tak poruszają serca. Model pokazany jesienią 1997 r. zinterpretował na nowo pojęcie sportowego sedana, co ważne w innym stylu niż BMW. Powszechny zachwyt wzbudzały konsekwentne linie karoserii, tablica rejestracyjna z boku zderzaka, wąskie tylne lampy, czy klamki tylnych drzwi ukryte w obramowaniu szyb.

Pod wspaniałą powierzchownością kryło się zaawansowane zawieszenie, przednie wielowahaczowe, tylne oparte na kolumnach resorujących dające znakomite, lekkie prowadzenie (lepsze niż w następnym modelu, czyli „159”). Bardzo nowocześnie było pod maską, właśnie w wysokoprężnej Alfie 156 zadebiutował wtrysk typu common-rail. W raporcie Dekry Alfy wypadają nieźle. „156” zaliczyła ostatnio minus przy 150-200 tys. km, czyli wypadła poniżej średniej. Bo przy przebiegach do 100 i 150 tys. km jest na poziomie innych aut. Z kolei TÜV wydaje się dla Alf bardziej surowy. „156” w najnowszym zestawieniu 6-7-latków jest 101., średnio z 27,3% poważnych usterek i 111 tys. km na liczniku.

Informacje o modelu
Wersje nadwoziowe: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi Sportwagon, 5-drzwiowe kombi uterenowione Crosswagon
> Dostępne silniki: benzynowe 1.6 TS (120 KM), 1.8 TS (1748 cm3, 140, 144 KM), 2.0 TS (150, 155, 165 KM), 2.5 V6 (190, 192 KM), 3.2 V6 GTA (250 KM), turbodiesle 1.9 JTD (105, 110, 115, 140, 150 KM), 2.4 JTD R5 (136, 140, 150, 175 KM)
> Ceny: 2–20 tys. zł
> Polecana wersja: 2.0 TS (150, 155 KM), 1.9 JTD (140 KM)
> Mocne strony: design, zachowanie na drodze, precyzyjny układ kierowniczy, łagodne działanie VDC (ESP), kabina odizolowana od drgań silnika, wyprofilowanie foteli i kanapy, szeroko otwierające się drzwi z mocnymi ogranicznikami, eleganckie schowki w bagażniku (kombi).

Jacek Dobkowski

amis

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij