Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Używana Honda Civic: Im starsza, tym lepsza

Poprzednia generacja Hondy Civic potwierdza wysoką jakość japońskich samochodów. Typowych awarii nie przytrafia się zbyt wiele. Te, które się zdarzają dotyczą podwozia oraz turbodiesli.

Jacek Dobkowski 2014-11-12
Honda Civic Type R Z zewnątrz "R" poznamy po 18-calowych obręczach i spoilerze przecinającym szybę.

Nadwozie
Rysy na lakierze, stosunkowo miękkim, stają się widoczne zwłaszcza po zimie – na masce silnika i błotnikach tuż za kołami. Polerowanie całego auta kosztuje 500 zł. Niektórzy narzekają na skrzypiący kokpit. Uważaj – prawdopodobnie podczas powypadkowej naprawy zostały połamane lub uszczerbione klipy montażowe. Nic z tym nie zrobisz. 

Silniki
Zapchanie filtra cząstek stałych DPF, sygnalizowane spadkiem mocy i lampką kontrolną, to typowy objaw eksploatacji turbodiesla 2.2 i-CTDI w mieście. Na chemiczne czyszczenie specjalnym płynem wydasz 550 zł. Po zdemontowaniu filtra fachowcy odkręcą wszystkie czujniki temperatury i na około 5 godzin zanurzą go w wannie z przygotowanym wcześniej roztworem. Po tym czasie wyjmą filtr i będą myli ciepłą wodą do momentu, kiedy będzie z niego wyciekała czysta woda. Zamontują DPF w pojeździe, usuną błędy ze sterownika silnika. Oczywiście są firmy specjalizujące się w usuwaniu z tego sterownika funkcji DPF, ale jest to nielegalne.

Jeśli turbodiesel chodzi nierówno, najczęściej przyczyną jest uszkodzony wtryskiwacz. Na szczęście to produkt Boscha, który można w pełni zregenerować za 650 zł. W porównaniu z „wtryskami” Denso stosowanymi w innych japońskich produkcjach – to bardzo dobra cena. Z kolei samo sprawdzenie i mycie wtryskiwaczy ultradźwiękami kosztuje 60 zł od sztuki.

Głośna, słyszalna na biegu jałowym praca łańcucha rozrządu w dieslu bierze się z jego nadmiernego wyciągnięcia, a to z kolei ze zbyt niskiego poziomu oleju w silniku. Niski poziom oznacza niższe ciśnienie oleju, a przy przechyłach nadwozia nawet jego brak. Napinacz łańcucha pracuje prawidłowo, gdy jest dobre ciśnienie oleju. Jeśli go nie ma, dopuszcza do nierównego napięcia łańcucha. Praca łańcucha staje się szarpana, a stąd już tylko krok do jego rozciągnięcia. Wymiana łańcucha kosztuje 800 zł, ale bardziej zaboli cena części, za które trzeba zapłacić 3275 zł (razem ponad 4 tys. zł).

1300 zł wydasz na regenerację stukającej przekładni kierowniczej.

Benzynowy Civic nagle zaczyna szarpać, a później znowu jedzie normalnie lub – gorszy wariant – gaśnie i nie można odpalić silnika. Za takie zachowanie odpowiada uszkodzona pompa paliwa. Zapłacisz 450 zł, z czego za pompę 300 zł, za wymianę 150 zł.

Zbyt wysoka emisja spalin benzynowego silnika, co może wyjść podczas badania technicznego, najczęściej spowodowana jest uszkodzoną sondą lambda. Uszkodzeniu ulegają grzałki sondy, do czego przyczynia się jakość paliwa sprzedawanego w Polsce. Sonda kosztuje ok. 450 zł, wymiana 80 zł – łącznie 530 zł.

LPG w „japończykach” nie jest dobrym rozwiązaniem, trzeba pamiętać, że na samym gazie silnik Civica nie pożyje długo. Jeżeli już LPG, to na dwa zbiorniki wyjeżdżone na gazie, spal jeden bak benzyny. Taka metoda się sprawdza, na pewno zmniejsza zużycie elementów silnika. Gaz ma większą temperaturę spalania, co źle wpływa na kondycję cylindrów i pierścieni. Poza tym niedokonywanie zalecanych przeglądów instalacji i regulacji prowadzi do nadpalania zaworów. Żywotność zagazowanego motoru wydłuży regulacja luzów zaworowych co 20 tys. km.

Tomasz Malec - Właściciel niezależnego Serwisu Aut Japońskich we Wrocławiu
Poza wyróżniającą się linią nadwozia, z pewnością mocnym punktem Civica jest trakcja. Silniki w Hondach, szczególnie benzynowe, są jednymi z najlepszych, więc dbajmy o nie, a na pewno nam się odwdzięczą. Dobrą opinię o Civicu psują nietrwałe przednie amortyzatory. Niestety to wspólna cecha różnych modeli Hondy (od rocznika 2001) na europejskich rynkach.
Mocne stronyplus
- linia hatchbacka nie zestarzała się
- udane silniki, zwłaszcza benzynowe
- duża kabina, duży bagażnik
- kanapa 5-drzwiowego hatchbacka składana na dwa sposoby
- bogate wyposażenie
- dobra trakcja
- precyzyjna zmiana biegów

 

 

Podwozie
Po 45-60 tys. km piszczą hamulce z przodu, musisz wymienić i klocki, i tarcze. Tarcze ścierają się za szybko, powstają ranty, które ocierają o metalową część klocka i stąd przykry, akustyczny efekt. Na dwie tarcze musisz wysupłać 300 zł, na okładziny hamulcowe 170 zł, na pracę mechanika 185 zł, łącznie 655 zł. W porządnym warsztacie wyczyszczą dokładnie piastę koła w miejscu przylegania tarczy, zakonserwują prowadnice i jarzma klocków. Wtedy wszystkie współpracujące elementy będą prawidłowo do siebie przylegały, hamulce będą działały perfekt. A propos hamulców, jeśli pragniesz poszaleć sportową wersją Type R – w końcu po to ją kupiłeś – wstaw na przód klocki lepszej jakości, za 380 zł. Tylne mogą zostać seryjne.

Podobny, niewielki przebieg 45-60 tys. km wytrzymują przednie amortyzatory. Wyeksploatowane dają o sobie znać stukaniem i gorszym prowadzeniem auta. Niestety amortyzatory już od kilkunastu lat są słabym elementem Hond produkowanych na Europę. Jeden markowy „amor” kosztuje 435 zł, robota 123 zł, a że wymienia się je parami, zapłacisz ponad 1100 zł. Do tego możesz doliczyć wymianę górnych mocowań amortyzatorów, 490 zł za obie strony. Mechanik powinien zauważyć, że mocowania zostały wybite przez niesprawnie działające amortyzatory. Mocowania przejmują na siebie tłumienie drgań, co powoduje uszkodzenie ich łożysk.

To nie jest naciąganie ze strony mechaników, robiąc wszystko za jednym zamachem zaoszczędzisz na dodatkowym demontażu i montażu amortyzatorów w przyszłości. Stuki dobiegające z przodu są objawem uszkodzonej przekładni kierowniczej. To kolejna konsekwencja wybitych amortyzatorów. Bo jeżeli wcześniej nie usłyszysz stuków z amortyzatorów, które nie tłumią już nierówności, dochodzi z czasem do uszkodzenia przekładni kierowniczej. Na skutek pracy drążków kierowniczych w większym zakresie niż normalnie przekładnia pełni dodatkowo rolę ogranicznika. Nacisk na listwę powoduje uszkodzenie teflonowych tulejek we wnętrzu przekładni. Taki łańcuszek, od amortyzatorów do tulejek. 1300 zł kosztuje pełna usługa: demontaż przekładni, jej regeneracja, montaż i ustawienie zbieżności kół.

Elektryka
Nie będziesz miał z nią utrapienia, jeżeli podczas przeglądów połączenia masy z silnikiem i nadwoziem zostaną dokładnie sprawdzone i ewentualnie poprawione. Hondy „lubią” mieć dobrą masę. Problemy z elektroniką przytrafiają się hybrydom z… założonym LPG. Winę ponosi niewłaściwy montaż elektryki związanej z instalacją gazową.

TÜV i Dekra – starsze auta wypadają lepiej
Z ostatniego raportu usterkowości TÜV wynika, że Honda Civic VIII im starsza, tym lepsza. Nasza bohaterka wśród samochodów 2-3-letnich uplasowała się na dość odległej 75. pozycji, wśród 4-5-latków na przyzwoitym 31. miejscu, natomiast w kategorii 6-7 lat – w ścisłej czołówce, jako 8. i zarazem najlepsza ze swojej marki (w młodszych rocznikach mniej awaryjne okazywały się inne modele). Dekra z kolei bierze pod uwagę tylko przebieg, w przedziałach: 0-50, 50-100, 100-150 tys. km. Wyniki są podobne jak w TÜV-ie, bo Civic z przebiegiem 0-50 tys. km wypadł tylko przeciętnie, a gdy ma na liczniku 50-100 albo 100-150 tys. km okazuje się lepszy od przeciętnej w tej klasie aut.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 82 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zamierzasz kupić używaną Hondę Civic? Sprawdź jej największe wady i usterki. Nie ma ich wiele.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-11-12 14:49:49
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij