Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

Używana Honda Civic "UFO": Z wyglądu wciąż młodsza

Mówisz „UFO” i wiadomo, o jaką Hondę Civic chodzi – tę o kosmicznej urodzie. Obszerną kabinę, duży bagażnik i bezawaryjną eksploatację zapewnia każdy 5-drzwiowy hatchback, ale omijaj te z benzynowym silnikiem 1.4.

Jacek Dobkowski 2015-02-18
Używana Honda Civic Pięciodrzwiowe hatchbacki po face liftingu rozpoznasz po wlotach powietrza z obu stron znaczka Hondy

Ale to było zaskoczenie przed siedmioma laty, gdy hatchback ósmej generacji wjechał na rynek. Absolutna zmiana w porównaniu z kompletnie nijakim poprzednikiem. Nawet teraz wygląd Civica nr VIII robi dobre wrażenie, auto nie zestarzało się, a obecna generacja niewiele się od niego różni.

Odważne pomysły zastosowano też w kabinie. Jeżeli długo jeździłeś autami z rodziny VW, po przesiadce do Civica dostaniesz oczopląsu. Deska rozdzielcza jest wielopoziomowa, jej centralnym wskaźnikiem jest obrotomierz, a cyfrowy prędkościomierz znajduje się nad nim. Sterowanie klimatyzacją (tylko wersja podstawowa Base jej nie miała) umieszczono tuż przy kierownicy. Ale spokojnie, szybko przywykniesz do tych rozwiązań, no może z wyjątkiem tego, że zapalasz silnik czerwonym guzikiem przy lewych drzwiach, a gasisz… kluczykiem w stacyjce.

Najlepszy jest benzynowy 1.8
Poprzedni Civic występuje z trzema karoseriami oraz sześcioma silnikami do wyboru, ale kombinacji jednego z drugim wcale nie ma tak dużo. Najbardziej popularne połączenie to benzynowy silnik 1.8 i pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback.

Benzynowy 1.4 – rozwijający 83, a potem 100 KM – jest za słaby do pękatego kompaktu o dużym wnętrzu, ważącego co najmniej 1180 kg. Motorek o pojemności 1339 cm3 męczy się, możesz cisnąć gaz, a i tak nic z tego, szczególnie w wersji o mocy 83 KM bez 16-zaworowej głowicy i bez i-VTEC, czyli elektronicznie sterowanych zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów. Znacznie lepiej radzi sobie 16-zaworowy, 140-konny 1.8 i-VTEC, zwłaszcza na wysokich obrotach.

Najmocniejszy jest 2.0 i-VTEC (201 KM), ale montowano go w sportowym, trzydrzwiowym Type R. Fazy rozrządu przestawiają się na bardziej „agresywne” przy 5400 obr/min, maksymalny moment przypływa przy 5600 obr/min, więc w Type R musisz „piłować” silnik. Hondy, jak wiele innych „japończyków”, nie lubią się z LPG. Silniki są spasowane nadzwyczaj dokładnie, więc gaz spalający się w wyższej temperaturze niż benzyna szkodzi im bardzo. Remont głowicy, a następnie pierścieni tłokowych – gwarantowany.

Benzynowa jednostka oznaczona jako 1.3 IMA (1339 cm3, 95 KM) była stosowana w hybrydzie wraz z 20-konnym silnikiem elektrycznym. Hybrydę sprzedawano wyłącznie jako sedana, a jej popularność jest śladowa.

Diesle trafiają się rzadko
Honda oferowała do Civica tylko swój pierwszy (i udany) silnik 2.2 i-CTDi, oczywiście z wtryskiem common-rail. W polskich salonach Civic 2.2 i-CTDi robił za ciekawostkę w cenniku z powodu pojemności ponad 2 litrów, obłożonej wysoką akcyzą (13,6%). Dlatego niemal wszystkie auta z tą jednostką, które można spotkać na wtórnym rynku pochodzą z zagranicy.

Trzydrzwiowy hatchback Type S jest mniej praktyczny od pięciodrzwiowego. W przeciwieństwie do niego nie ma „Magic Seats”, czyli kanapy z dwiema częściami siedziska składanymi do pionu tak, że dotykają oparcia. To genialne rozwiązanie, znane też z Hondy Jazz, możliwe dzięki ulokowaniu zbiornika paliwa nie pod kanapą, ale pod fotelem pasażera z przodu. Dzięki temu można przewozić w kabinie wysokie przedmioty.

Hatchback ma w tylnym zawieszeniu belkę skrętną, czyli rozwiązanie konstrukcyjnie prostsze niż układ wielowahaczowy Civica siódmej generacji. Jednak zachowanie auta na drodze jest pewne. Wielowahaczowe zawieszenie z tyłu mają Civiki w wersji sedan, którym bliżej konstrukcyjnie do amerykańskiego Civica niż hatchbacka wytwarzanego w Wielkiej Brytanii. Nawet wnętrza mają inne, choć na pierwszy rzut oka podobne.

Informacje o modelu

Zalety i wady
plus sylwetka hatchbacka ciągle atrakcyjna
plus obszerne kabina i bagażnik
plus kanapa 5-drzwiowego hatchbacka składana na dwa sposoby
plus bogate wyposażenie
plus seryjny system VSA (ESP) nie jest zbyt czuły
minus ograniczona widoczność do tyłu
minus słaba elastyczność silników na VI biegu
minus za wysoko umieszczony wlew paliwa w hatchbacku
minus kiepskie wykończenie (przed liftingiem)

Typowe usterki
> szybko zużywające się tarcze hamulcowe z przodu
> niesprawne przednie amortyzatory
> uszkodzona przekładnia kierownicza (tulejki)
> zapychające się filtry DPF w dieslach

Polecane silniki
> 1,8-litrowy benzynowy, 140 KM – nieporównanie lepszy od 1.4, bardzo żwawy powyżej 4500 obr/min, pali 9 l/100 km
> 2,2-litrowy diesel, 140 KM – innego wysokoprężnego po prostu nie ma, dynamiczny, bywa głośny, potrzebuje do 7 l/100 km

Historia modelu
> 2005 prezentacja VIII generacji Hondy Civic (hatchback) na salonie we Frankfurcie, 5-drzwiowy hatchback, silniki benzynowe 1.4 (1339 cm3, 83 KM), 1.8 (140 KM) i wysokoprężny 2.2 (140 KM)
> 2006 rozpoczęcie sprzedaży modelu w Polsce, początek seryjnej produkcji wersji trzydrzwiowej Type S, prezentacja sportowej, trzydrzwiowej wersji Type R z benzynowym silnikiem 2.0 (201 KM), debiut sedana w Europie, również jako hybrydy 1.3 (1339 cm3; 115 KM – 95 + 20)
> 2007 rozpoczęcie sprzedaży trzydrzwiowych Type S i Type R
> 2008 pod koniec roku niewielki lifting , benzynowy silnik 1.4 (1339 cm3) o wyższej mocy (100 KM)
> 2010 koniec produkcji Type R
> 2012 zakończenie sprzedaży modelu VIII generacji

 

Tomasz Malec - serwis aut japońskich we Wrocławiu
Ogólnie to niezawodny samochód, ale kilka nieco słabszych elementów ma. Przednie tarcze hamulcowe trzeba wymieniać już po 45–60 tys. km. Podobny przebieg wytrzymują amortyzatory z przodu. Stuki dochodzące z przedniego zawieszenia świadczą o wybitych tulejkach na listwie przekładni kierowniczej. Przekładnię można regenerować.
W dieslach 2.2 często zapychają się filtry cząstek stałych (DPF), gdy ktoś jeździ głównie po mieście. Cena nowego filtra w ASO wynosi aż 19 tys. zł! Na szczęście można wyczyścić go środkami chemicznymi, za 550 zł. Głośna praca diesla przy wysokich prędkościach to normalne w tym modelu. Rdza może się pojawić jedynie po źle wykonanych naprawach blacharsko-lakierniczych.

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 82 100 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Rozglądasz się za używaną Hondą Civic, potocznie nazywaną "UFO"? Zobacz, jaką opinię o niej wystawił nasz ekspert i na co zwrócił uwagę.</p><br /><br /><a href="/testy/uzywane-uzywane-samochody-Honda-Civic,18986,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-02-18 14:02:33
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij