Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

Używana Kia cee'd: Rozsądny kompromis

Dzięki Cee’dowi Kia przestała być marką mało poważaną. Auto nie jest tak dopracowane jak Golf, ale jego niezawodność w polskich warunkach wypada nie najgorzej.  

Jacek Dobkowski 2014-07-08
KIA Ceed 2006 KIA Ceed 2006

Elektryka
Jeśli klimatyzacja latem chłodzi za słabo, a zimą niedostatecznie grzeje, winny jest silnik krokowy, który reguluje położenie klapy kierującej strumieniem powietrza. Klapa porusza się nie tak jak powinna. Próby reaktywacji silnika krokowego przynoszą rezultaty jedynie na krótki czas, więc lepiej od razu zamontować nowy silnik. Oryginalny kosztuje 250 zł, zamiennik 150 zł, praca mechanika 100 zł, zostawisz w warsztacie 250-350 zł.

Zawieszanie się płyt CD w radioodtwarzaczach bywa chwilowe. Zdarza się, że fabryczny sprzęt car audio nie odtwarza porysowanych kompaktów. Wymiana CD raczej rzadko jest konieczna. Używany sprzęt kupisz za 150-300 zł. Generalnie elektronika nie kaprysi w Cee’dach bezwypadkowych. Problemy mogą (nie muszą) pojawić się w autach po przejściach, a takie dominują wśród prywatnie importowanych.

Silniki
Popularne benzynowe jednostki 1.4 i 1.6 są trwałe i trudno wskazać w nich powtarzające się usterki. Tym niemniej po około 100 tys. km warto skontrolować naciągnięcie łańcucha rozrządu, który ma stosunkowo delikatną konstrukcję. Rozciągnięty łańcuch nie zawsze słychać, a jego przeskoczenie może spowodować poważną awarię i wydatki liczone w tysiącach złotych. Gdy po kontroli łańcuch zostanie zakwalifikowany do wymiany, zapłacisz 600 zł za części, 300 zł za robotę, łącznie 900 zł. Głowice są odporne na spalanie gazu, więc LPG nie czyni im większej szkody. Oczywiście pod warunkiem, że układ zasilania gazowego jest wysokiej jakości, a instalacja została starannie zamontowana oraz dostrojona do danego auta.

Popularne silniki benzynowe 1.4 i 1.6 są trwałe i mało awaryjne.

Wysokoprężne silniki wymagają oleju o lepkości 5W-30. Warto podkreślić, iż filtry cząstek stałych DPF zatykają się znacznie rzadziej niż w autach wielu innych marek. Żywotność dwumasowego koła zamachowego zależy w znacznym stopniu od kierowcy.

Podwozie
Delikatne stukanie dochodzące w czasie jazdy z przedniego lub z tylnego zawieszenia świadczy o wybitych łącznikach drążka stabilizatora. Wyrobiony łącznik trzeba zmienić. Koszt wymiany na jedną stronę wyniesie 90 zł, z czego 60 zł kosztują części, a 30 zł robocizna, niezależnie od osi. Wystarczy wstawić jeden nowy łącznik – parami wymienia się zawsze amortyzatory, klocki i tarcze hamulcowe – ale oczywiście, jeśli chcesz mieć przy obu kołach zawieszenie w identycznym stanie, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wymienić łączniki po prawej i lewej stronie.

Chrobotanie z okolic tylnej osi świadczy o zapieczonym hamulcu ręcznym. Przytrafia się to zwłaszcza kierowcom rzadko korzystającym z pomocniczego hamulca. Szczęki ręcznego nie odbijają od bębna. Czasem pomaga czyszczenie za 150 zł, czasem trzeba wymienić niesprawne części, co bez wątpienia wyjdzie drożej. Do rzadkości natomiast należy zatarcie linki ręcznego hamulca, na pewno nie można uznać tego za przypadłość typową dla Cee’da.

Chwilowy zanik elektrycznego wspomagania kierownicy to przede wszystkim efekt czołowej kolizji bądź wypadku. Czasami pomaga podpięcie samochodu do diagnostycznego komputera i skasowanie błędu (50 zł), ale częściej trzeba wstawić kolumnę kierowniczą, za co rachunek wyniesie 700 zł. W starszych Cee’dach niekiedy wystarczy wymiana jednego z czujników. Niestety, w młodszych autach czujnik jako oddzielna część już nie występuje.

Przeniesienie napędu
Sprzęgło wytrzymuje w niezłej kondycji mniej więcej 150 tysięcy km, wszelkie powtarzające się nieprawidłowości w jego pracy (nierówne branie, szarpanie) oznaczają konieczność wymiany. Rachunek z warsztatu wyniesie 800-1000 zł (niższa cena dotyczy jednostek benzynowych). To koszt wymiany kompletnego sprzęgła razem z uszczelniaczami skrzyni biegów.

Nadwozie
Jakość lakieru w markach azjatyckich, Kii nie wyłączając, jest niższa od oczekiwań Europejczyków. W Korei nie ma soli na drogach, która u nas daje się we znaki. Najgorzej, gdy po podróży w zimowych warunkach cee’d trafia do ciepłego garażu, bez porządnej wentylacji. Wtedy korozja wypryskuje w różnych miejscach, zależnie od „mikroklimatu” w konkretnym garażu. Drobne, rude plamki szpecą auto. Jeżeli bardzo Ci to przeszkadza, lakiernik wykona zaprawki kosztujące w granicach kilkudziesięciu złotych sztuka.

W niektórych egzemplarzach z pierwszych lat produkcji schodził lakier, dotyczyło to głównie odcieni czerwieni. Na takie auto możesz jednak nie natrafić, bo poprzedni właściciele pewnie już dawno to naprawili. Niektórzy użytkownicy narzekają na kruszące się uszczelki drzwi. Można z tym żyć, niczym to nie grozi. Ewentualne przecieki wody do kabiny świadczą o niedokładnej naprawie blacharskiej. Powypadkowa reperacja może również być przyczyną skrzypienia deski rozdzielczej. W cee’dach, które w nic twardego nie uderzyły kokpit wydaje odgłosy tylko na zdecydowanie dziurawych drogach.

W bliźniaczym Hyundaiu i30 często urywa się linka w drzwiach kierowcy i nie można drzwi otworzyć od wewnątrz. Tego kłopotu nie ma w cee’dach, w których zastosowano inny, lepszy zamek.

Sławomir Cieplak - właściciel firmy Auto Serwis Cieplak w Częstochowie

Cee’d pierwszej generacji jest dobrym kompromisem między jakością a ceną. Pod względem jakości stanowił dla Kii duży krok naprzód. Odniósł sukces na europejskim rynku, na którego potrzeby został skonstruowany. Silniki są udane, o czym świadczy brak wycieków. Pojawiło się sporo egzemplarzy z prywatnego importu, w różnym stanie, przez co ceny używanych aut spadają.

Mocne strony
plus niezawodne silniki
plus ergonomiczne wnętrze
plus trwałe materiały w kabinie
plus dostępność części zamiennych
plus umiarkowane ceny części
plus dobre prowadzenie
plus dobre wyciszenie wnętrza

W Dekrze tak sobie, w TÜV słabiej
W Dekrze, w rankingu usterkowości na 2014 r., Kia cee’d wypada przeciętnie, w każdym z rozpatrywanych przedziałów przebiegu: 0-50, 50-100, 100-150 tys. km. Bliźniaczy Hyundai i30 zasłużył także na ocenę przeciętną (przebieg 100-150 tys. km nie był brany pod uwagę). Z kolei w ostatnim raporcie TÜV koreańskie bliźnięta odnajdujemy wśród pojazdów 2-3-letnich oraz 4-5-letnich. Kia cee’d zajęła miejsca 88. i 87., natomiast Hyundai i30 – 83. i 76., czyli nieco lepsze.

Jacek Dobkowski

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 42 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Model cee'd spowodował, że Kia przestała być marką mało poważaną. Auto nie jest tak dopracowane jak Golf, ale jego niezawodność w polskich warunkach wypada nie najgorzej.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-07-08 14:52:14
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij