Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Używana Kia cee`d - gwarancja spokoju?

Kia jako pierwsza marka zaoferowała auto z siedmioletnią gwarancją. Właśnie kończy się okres ochronny na najstarsze roczniki Cee’da. Czy to dobry moment na zakup koreańskiego kompaktu?

Sebastian Kościółek 2016-07-23

Koreańska marka przeszła przez ostatnie 10 lat metamorfozę. W dużej mierze za sprawą modelu Cee’d, który szturmem wkroczył na europejskie salony, próbując zdetronizować niemieckiego króla kompaktów, czyli VW Golfa.

Poza atrakcyjną ceną i nowoczesnym wyglądem Cee’d przyciągał klientów siedmioletnią gwarancją. Oczywiście lista wyłączeń nie była krótka, ale o skrzynię biegów i silnik klient mógł być spokojny. W razie awarii bezpłatną naprawą zajmował się serwis. Jedynym warunkiem utrzymania tak długiej gwarancji było regularne serwisowanie samochodu w ASO. Właśnie dlatego nie ma sensu szukać idealnego egzemplarza poza granicami naszego kraju. Na rynku wtórnym jest mnóstwo modeli kupionych w polskich salonach z to z udokumentowanymi historią i przebiegiem.

MOCNE PAPIERY
I właśnie taki egzemplarz, z końca 2008 roku, trafił w nasze ręce. Dwa lata od premiery modelu to wystarczający czas, żeby producent usunął wszelkie niedociągnięcia. A akurat w Cee’dzie ich nie brakowało. Np. lakier, zwłaszcza ten czerwony, choć dobrze wyglądał, łuszczył się. Ogłoszono nawet akcję serwisową, w ramach której producent oferował ponowne malowanie całego nadwozia lub wybranych elementów. Czasami klientom udawało się wywalczyć także rabat w związku z utratą wartości auta. Tak więc warstwa lakieru grubsza niż fabryczna nie musi wcale oznaczać wypadkowej przeszłości samochodu. Naszego egzemplarza na szczęście ten problem nie dotyczył, ale lakier i tak nie jest w najlepszym stanie. Cee’d bez większych problemów przetrwał okres gwarancyjny, także później nie stwarzał problemów swojemu właścicielowi. W czasie ośmiu lat auto pokonało 130 tys. km, głównie po polskich drogach.

RDZA TO NORMA
Drugi obok lakieru słaby punkt to zabezpieczenie antykorozyjne. Mimo że samochód jest produkowany na Słowacji, Koreańczycy dostosowali zabezpieczenie blach raczej do azjatyckich warunków atmosferycznych, gdzie śnieg jest rzadkością. Jak inaczej tłumaczyć rdzawe wykwity na wewnętrznych częściach drzwi oraz pokrywy bagażnika? Korozja pojawia się nawet w egzemplarzach garażowanych. W tym wypadku pomogą zaprawki za kilkadziesiąt złotych u lakiernika albo wymiana całego elementu wraz z lakierowaniem. Przed zakupem warto sprawdzić stan podwozia, chociaż akurat tam rudy nalot jest rzadkością.

TANIA JAKOŚĆ
Kia Cee’d miała być konkurencją dla Golfa, jednak mimo dużego postępu i tak pod względem jakości wykończenia i użytych materiałów mocno od niego odbiega. W ośmioletnim egzemplarzu widać wszystkie niedostatki. Przede wszystkim w oczy rzuca się słaba jakość plastików, które są powycierane i łatwo się rysują, a na dodatek skrzypią. Szczególnie te na boczkach drzwi. Niestety, nie ma na to żadnej rady. Jeżeli klimatyzacja niewystarczająco chłodzi, to niekoniecznie jest to kwestia ilości czynnika chłodzącego w układzie. Często winny jest silnik krokowy, który reguluje położenie klapy sterującej strumieniem powietrza. Jego wymiana kosztuje od 250 do 350 złotych. Powtarzający się problem Cee’dów to także awarie radioodtwarzaczy CD, które przestają czytać płyty lub zawieszają się. W czasie trwania gwarancji wymianę funduje serwis. Dużym plusem Kii jest fabrycznie montowane wejście USB, które umożliwia podłączenie pendrive’a – całość wraz z robocizną powinna z muzyką lub ładowanie smartfona bez konieczności użycia rzejściówki do zapalniczki.

SPORO MIEJSCA
Kia Cee’d nie ustępuje Golfowi czy Focusowi pod względem miejsca dla pasażerów. Na pokładzie wygodnie może podróżować czterech dorosłych. Słaby punkt tego auta to mocno wyeksploatowana tapicerka na przednich fotelach, która w dodatku bardzo łatwo się brudzi. Pranie niewiele pomaga, bo materiał po kilku takich zabiegach nie wygląda najlepiej. Denerwującą przypadłością Cee’da jest także skrzypiące i opadające samoczynnie siedzisko fotela kierowcy. Przy oględzinach auta warto także sprawdzić uszczelki drzwi, które z upływem lat mogą się strzępić i wycierać, przez co do wnętrza samochodu może się dostawać woda i przenika hałas. Jakieś plusy? Owszem, Kia Cee’d jest funkcjonalna i pakowna. Na ciasnych parkingach podziemnych docenimy, że nie potrzeba wiele miejsca, by pokrywa bagażnika (także w kombi, którego przedział ładunkowy ma pojemność 534 l) mogła się unieść. Przy przebiegu powyżej 100 tys. km o swoim istnieniu przypomina zawieszenie. Tak było i w tym egzemplarzu. Elementy gumowo-metalowe przy kolumnach McPhersona z przodu i w układzie wielowahaczowym z tyłu podczas jazdy delikatnie zaczynają stukać. Winne są łączniki drążka stabilizatora. Wymiana jednej strony wraz z robocizną kosztuje około 100 zł; dobrze wymieniać je parami. Jeżeli z kolei stuki dochodzą z tylnego zawieszenia, to warto sprawdzić, czy nie powodują ich drzwi bagażnika, które wystarczy wyregulować. Winna może być również pokrywa podwójnego dna przestrzeni bagażowej.

MNIEJSZY PROBLEM
Kia w modelu Cee’d oferuje silniki benzynowe i wysokoprężne. Nie polecamy diesli, lepiej zdecydować się na silnik benzynowy i to ten o większej pojemności (1,6 l). Mniejszy, 1.4, jest mało dynamiczny i paliwożerny, z kolei dwulitrowy okazuje się drogi w eksploatacji. Typowy przegląd w tym modelu powinniśmy robić co 20 tys. km, a jego cena nie powinna przekroczyć 500 zł (poza ASO). Gdy przebieg wyniesie ponad 100 tys. km, warto zainteresować się stanem łańcucha rozrządu, który teoretycznie powinien być bezobsługowy. W opinii mechaników jest jednak bardzo delikatny i dlatego się rozciąga. Warto go wymienić, bo konsekwencje przeskoczenia łańcucha są poważne, a naprawę można liczyć w tysiącach złotych. Wymiana tego elementu nie jest bardzo kosztowna – całość z robocizną powinna się zamknąć w tysiącu złotych. Podczas jazdy odnotowaliśmy także, że do wymiany nadaje się sprzęgło, które łapie bardzo „wysoko”. Wymiana będzie kosztować do 1000 zł. Kia Cee’d to nadal atrakcyjna alternatywa wobec aut niemieckich i francuskich. Dostęp do części jest łatwy, a obsługa nie wymaga wyspecjalizowanego warsztatu. Warto rozglądać się za krajowymi egzemplarzami, których historia musi być udokumentowana.

plus atrakcyjna cena
plus tanie podzespoły
plus duża ilość miejsca we wnętrzu
plus spory bagażnik
plus duży wybór jednostek napędowych
minus niska jakość materiałów we wnętrzu
minus słabe wyciszenie wnętrza
minus drobne, denerwujące usterki
minus głośne zawieszenie

TYPOWE USTERKI

  • problemy z lakierem i rdzą
  • rozciągający się łańcuch rozrządu
  • stukające zawieszenie
  • wycieki oleju

POLECANE SILNIKI

  • 1.6, benzynowy, 126 KM – dobra dynamika, umiarkowane zużycie paliwa, niedroga eksploatacja
  • 1.6 CRDI, diesel, 115 KM – bardzo oszczędny, ale o przeciętnej dynamice, sprawia więcej problemów eksploatacyjnych

Adrian Kardaś - Kardaś Auto Serwis z Wrocławia 
ZDANIEM EKSPERTA
Kia Cee’d dobitnie potwierdza, że niepochlebne opinie o koreańskich autach możemy uznać za nieaktualne. Cee’d był pierwszym modelem marki, który dobrze wyglądał, dobrze jeździł i nie był awaryjny. Co prawda na początku produkcji przydarzyło się kilka wpadek (jak ta z łuszczącym się lakierem), ale usterki dość szybko zostały usunięte. Siedmioletnia gwarancja okazała się dobrym chwytem marketingowym, ale było w niej dużo wyłączeń, nie obejmowała np. sprzęgła czy zawieszenia, o czym nabywcy przekonywali się w trakcie eksploatacji. Czas pokazał, że Cee’d od europejskiej czołówki nie odstaje jakościowo, jego ceny są atrakcyjne i nie ma problemu z dostępem do części zamiennych. Poszukując najlepszego egzemplarza, warto skupić się na autach z polskiego salonu, ze sprawdzoną historią, chociaż wersje z zagranicy kuszą bogatszym wyposażeniem.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 42 500 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij