Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Używana Skoda Fabia I

Skoda Fabia to samochód z wyglądu niepozorny. Stylistyka karoserii jest przyjemna dla oka, ale nie porywa.

2005-11-29
Używana Skoda Fabia Fabia dobrze radzi sobie na górskich serpentynach.

Wnętrze wykończono ascetycznie. Plastikowa tablica rozdzielcza, chociaż ładnie wymodelowana, przygnębia ciemną kolorystyką. A jednak. Mała Skoda ma w sobie to coś, co pozwoliło jej zjednać serca wielu polskich kierowców. Fabia od kilku lat utrzymuje się w ścisłej czołówce najlepiej sprzedających się modeli w klasie aut małych.

W rodzinie Fabii znajdują się trzy wersje nadwoziowe - hatchback, sedan oraz kombi (z 426-litrowym bagażnikiem). Na pierwszy rzut oka, Skoda wydaje się niewielkim samochodem, w którym z trudem pomieszczą się cztery osoby. Pozory mylą. Fabia oferuje sporą przestrzeń zarówno dla pasażerów podróżujących z przodu, jak i dla tych siedzących na tylnej kanapie. Minusem są przednie fotele, które do wygodnych nie należą. Są zbyt płytkie, a ich oparcia za twarde, co po dłuższej podróży może być przyczyną bólu kręgosłupa, szczególnie w jego części lędźwiowej.

W pierwszych latach produkcji Skoda Fabia dostępna była w pięciu wersjach silnikowych. Trzech benzynowych 1.4 (60 KM, 68 KM i 101 KM) lub w dwóch wersjach z dieslem 1.9 SDI (64 KM) oraz 1.9 TDI (101 KM). Z upływem lat pojawiły się dwie słabsze benzynowe jednostki napędowe o pojemności 1,2 litra (54 i 64 KM) oraz dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 115 KM.

WYNIKI CRASH-TESTU

Skoda Fabia otrzymała w teście Euro-NCAP cztery gwiazdki na pięć możliwych. Koło kierownicy przemieściło się w głąb kabiny o 18 mm, jednak klatka piersiowa kierowcy nie uderzyła w kierownic ę. Podudzie doznało obrażeń w wyniku przesunięcia się pedałów, uda i kolana zostały zranione przez dźwignię regulatora położenia kierownicy. Stopy i kostki nie doznały urazu. W teście bocznym klatka piersiowa oraz jama brzuszna kierowcy były narażone na nadmierne przeciążenia.

Fabia na drodze zachowuje się znakomicie. Nieważne czy podróżujemy z dużą prędkością po autostradzie, czy po krętych drogach - układ jezdny Skody sprawia, że auto prowadzi się bezpiecznie i pewnie. Zawieszenie jest zestrojone na tyle twardo, że auto nie przechyla się niebezpiecznie na zakrętach. Natomiast na kiepskich, zniszczonych drogach amortyzatory potrafią komfortowo wybierać dziury.

W redakcji auto motor i sport mieliśmy okazję przetestować na dystansie 50 tys. km Skodę Fabię z mało dynamicznym silnikiem 1.4 o mocy 60 KM. W trakcie testu auto nie odmówiło posłuszeństwa ani razu. Wizyty w autoryzowanym serwisie ograniczały się do zaplanowanych, obowiązkowych przeglądów. Najsłabszym elementem samochodu okazała się tapicerka, na której widoczne były ślady zużycia. Po skończonym teście nasz ekspert stwierdził jedynie niewielki wyciek oleju spod mechanizmu zmiany biegów. Fabia na dystansie 50 tysięcy kilometrów spalała średnio 7,85 litra paliwa na 100 km, a najmniejsze zanotowane zużycie wyniosło 5,52 l/100 km. Obecnie, w naszej redakcji, ciężko pracuje Skoda Fabia z silnikiem 1.9 TDI. Mimo przejechania już ponad 130 tys. km, sprawuje się bardzo dobrze. Samochód nie zaskoczył nas jeszcze żadną poważną usterką.

Według raportu Dekry, w grupie wiekowej od 0 do 3 lat u 80% przebadanych modeli nie wykryto żadnej usterki, a tylko u siedmiu procent aut stwierdzono poważne awarie. W Fabiach starszych niż 6-letnie już tylko 54% nie wykazuje żadnych słabości, natomiast u 20% doszukano się poważniejszych usterek. Według specjalistów z Dekry, najczęściej awarie zdarzały się tylnym lampom pojazdu oraz nękały instalację elektryczną. Nadmiernie zużywały się równie ż gumowe elementy przedniego zawieszenia.

Tekst: Tomasz Bielanów
Zdjęcia: archiwum

Ocena
plus Przestronne wnętrze i pojemny bagażnik, dobre właściwości jezdne, przyzwoity komfort jazdy.
minus Surowo wykończone wnętrze, głośne silniki TDI, hamulce podatne na fading, mało elastyczny silnik benzynowy 1.2 (54 KM).

Polecane silniki
1.2 - trzycylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1198 cm3, moc maksymalna 47 kW (64 KM) przy 4750 obr/min, maksymalny moment obrotowy 106 Nm przy 3000 obr/min, średnie zużycie paliwa 5,9 l/100 km.
1.4 16V - czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1390 cm3, moc maksymalna 55 kW (75 KM) przy 5000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 126 Nm przy 3800 obr/min, średnie zużycie paliwa 6,4 l/100 km.
1.9 SDI - czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1896 cm3, moc maksymalna 47 kW (64 KM) przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 125 Nm przy 1600 obr/min, średnie zużycie paliwa 4,8 l/100 km.
1.9 TDI - czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1896 cm3, moc maksymalna 74 kW (101 KM) przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 240 Nm przy 1800 obr/min, średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km.

Historia modelu
1999: debiut Skody Fabii.
2000: wersja kombi.
2001: wersja sedan.
2003: debiut Fabii RS z silnikiem 1.9 TDI.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Skoda Fabia to samochód z wyglądu niepozorny. Stylistyka karoserii jest przyjemna dla oka, ale nie porywa.
    auto motor i sport, 2008-02-05 15:37:55
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij