Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Używana Skoda Fabia II: Przebój z salonu

Przez lata Skoda Fabia II była jednym z najchętniej kupowanych samochodów w naszym kraju. 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami to najlepszy turbodiesel w rodzinie VW. Ile musi kosztować dobrze utrzymane auto z tym silnikiem?  

Jacek Dobkowski 2015-08-09

Taką Fabię, w dodatku w wersji kombi, rocznik 2009 w cenie wywoławczej 21 900 zł wypatrzyliśmy w komisie. Zamiast umowy zaoferowano nam fakturę. Jeżeli masz firmę, odliczysz co najmniej połowę VAT-u, a jeśli nie prowadzisz biznesu, to nie zapłacisz w urzędzie skarbowym 2% podatku od czynności cywilno-prawnych – ponad 400 zł zostaje w kieszeni.

„Nasz” egzemplarz w rozliczeniu trafił do warszawskiego komisu dealerskiego Auto Wimar. Właściciel kupił Fabię najnowszej generacji, więc dealer chętnie zatrzymał starą. Znana historia, pierwszy właściciel, auto z polskiego salonu. Gratka? A co z serwisami, czy wszystkie były w ASO? Tu już tak różowo nie jest. Cztery razy (co 15 tys. km) auto serwisowano w autoryzowanej stacji, później w innych warsztatach, co 15 tys. km. Właściciel pieczołowicie zbierał pieczątki w książce serwisowej, ostatnia z 27 sierpnia ubiegłego roku potwierdza przebieg 137 990 km. Przeglądów było dziewięć.

DO NEGOCJACJI
Auto co prawda jest bezwypadkowe, ale sprzedawca, Piotr Beszczyński, potwierdza dwie przygody, których skutki likwidowano w ASO. Wymieniano czołową szybę, a innym razem prawy tylny błotnik. Lakiernik przyłożył się jednak do pracy, bo grubość lakieru waha się w fabrycznych widełkach ok. 150 mikronów, a cieniowanie skutecznie maskuje naprawę. Poza tym z przodu maski widać pokryte już rdzą odpryski od kamieni. To potwierdza, że auto dużo jeździło z większymi prędkościami.

Jeśli szukasz niezawodnej Fabii II, wybierz turbodiesla 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami

Znaczek Skody także już nie pierwszej świeżości, ale to jest typowe dla tego modelu. Szpecą też pęcherze korozji na wycieraczkach, należy im się wymiana. Dodatkowo, prawa dolna krawędź przedniego zderzaka jest zadrapana, a czarna folia z tyłu drzwi kierowcy miejscami odstaje, choć nie jest porwana. Dostaliśmy zapewnienie, że dealer naklei nową folię (20 zł), gdy znajdzie się konkretny kupiec. I wreszcie tylny zderzak – też ma otarcia. Czy to dyskwalifikuje wybrany przez nas samochód? Nie jest idealny, ale to tylko drobiazgi ułatwiające negocjację ceny.

Odpryski od kamieni, z rdzą. W 6-letnim aucie takich rzeczy można się spodziewać Rzadko spotykane wytarcie kierownicy na samej górze. Reszta „kółka” w lepszym stanie
   

SKAZY NA URODZIE
Od razu rzuca się w oczy wytarta kierownica, co nie jest typowe dla Fabii II. Czy winny jest krem do rąk? A może kierowca był nerwowy? Nie przeszkadza to, ale brzydko wygląda. Wersja wyposażenia – podstawowa Classic, co łatwo poznać po dwóch dużych otwartych schowkach w kokpicie, z prawej strony. Każda bogatsza odmiana Fabii ma te schowki zamykane, dolny nawet oświetlony.

Co mówi mechanik?
Karol Gosk – z niezależnego serwisu KG AutoService w Gdyni
Generalnie Fabia, jak na segment B, jest wykonana dokładnie i solidnie, w oparciu o nowoczesne technologie Volkswagena i dobrej jakości materiały. Drugą generację poprawiono, uzyskując pewniejsze prowadzenie, wyższy komfort jazdy oraz większą niezawodność. Turbodiesel 1.9 TDI zasłużył na bardzo dobrą opinię. Jego słabą stroną są jednak awarie pompowtryskiwaczy powyżej 150 tys. km przebiegu. Częste objawy tej usterki to szarpanie podczas przyspieszania, mniejsza moc i większe spalanie. Polecam regenerację wszystkich czterech pompowtryskiwaczy, co znacznie poprawi osiągi silnika (koszt ok. 2000 zł). Podobne problemy dotyczą 1.4 TDI – ma on tylko trzy pompowtryskiwacze.

No i deska rozdzielcza twarda jak... deska, miękkie tworzywo o nazwie slush to przywilej wersji wyższych niż Classic. Fabia nie jest jednak totalnym „golasem”, z dodatków otrzymała półautomatyczną klimatyzację Climatic, fabryczne radio CD (odtwarza płyty bez przeskakiwania, sprawdziliśmy na ZZ Top) i elektrycznie regulowane przednie szyby. Ups, tylko jedną, bo prawa nie działa – warto sprawdzać nawet najdrobniejsze detale. Sprzedawca zapewnia, że naprawi to na swój koszt; prawdopodobnie zaśniedziały styki przełącznika.

Innych usterek nie znaleźliśmy, ale też Fabia nie miewa kłopotów z elektryką. Być może dlatego, że... większość elementów reguluje się w niej ręcznie, np. lusterka. Za to centralny zamek jest na pilota, ale to funkcja niefabrycznego alarmu. Reszta to kwestia poczucia estetyki – podsufitka ma plamy, a oparcie u dołu kanapy jest wytarte, zapewne od dziecięcego fotelika.

KRATKA W SPADKU
Na portalu ogłoszeniowym otomoto. pl Fabie II z silnikami Diesla mają przewagę nad benzynowymi. Kombi spotyka się rzadziej niż hatchbacki, chociaż to bardziej funkcjonalna odmiana. Wprawdzie bagażnik hatchbacka ma pojemność 300 l (godne uznania w klasie niewielkich aut), ale w kombi jest jeszcze większy – ma aż 480 l. Po złożeniu kanapy przedziały bagażowe hatchbacka i kombi mają, odpowiednio, 1163 i 1460 litrów.

Tyle tylko, że w naszym egzemplarzu za kanapą jest solidna kratka, nawet po jej wymontowaniu Skoda nadal będzie czteromiejscowa. Zmiana homologacji z ciężarowej na osobową – z pewnością będzie tym zainteresowany indywidualny klient – kosztuje około 200-300 zł, ale Auto Wimar zrobi nam to za darmo. Potem obowiązkowa wizyta w okręgowej stacji kontroli pojazdów, gdzie trzeba wydać 180 zł, z czego 82 zł za badanie po zmianach technicznych i 98 zł za standardowe badanie techniczne.

GŁOŚNA I SZTYWNA
Wjeżdżamy na dwupasmówkę. Fabia jest stosunkowo głośna, wiadomo – 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami. Po 150 tys. km (prawie tyle ma ta Fabia) może zajść potrzeba regeneracji pompowtryskiwaczy. Koszt to 2000 zł – ostrzega nasz ekspert, Karol Gosk z niezależnego serwisu w Gdyni. W tym egzemplarzu jeszcze na to nie czas, silnik ciągnie aż miło. To znak, że również przepływomierz jest sprawny, jego wymiana w niezależnym serwisie to wydatek 700 zł. Jednak koszt pompowtryskiwaczy trzeba mieć w pamięci.

Jeśli zdecydujesz się na Fabię z nowszym turbodieslem 1.6 TDI z wtryskiem common-rail, pamiętaj, że często zatyka się zawór recyrkulacji spalin EGR. Wstawienie nowego zaworu to 1600 zł mniej w domowej skarbonce. Połowę tego, 800 zł, zapłacisz za dezaktywację zaworu – silnik będzie pracował poprawnie, ale zacznie wydzielać więcej tlenków azotu. A jeśli zamarzyła Ci się benzynowa Fabia, uważaj na 1.2 TSI i 1.4 TSI. Już po niewielkim przebiegu, mniejszym niż 100 tys. km, może rozciągnąć się łańcuch rozrządu i zepsuć jego napinacz. Jeśli naprawisz w porę (1500 zł), unikniesz gorszych, czyli droższych konsekwencji. W 1.2 TSI i 1.4 TSI padają też turbosprężarki, co łatwo poznać po zaniku mocy i zapalonej kontrolce silnika. Regeneracja sprężarki oznacza wydatek około 2000 zł. Ach, jak dobrze posłuchać poczciwego 1.9 TDI!

W miarę komfortowe zawieszenie trzyma Skodę w ryzach, również podczas gwałtownej zmiany pasa ruchu. Wygląda na to, że nie trzeba wymieniać tylnych tulei w przednich wahaczach. Jedna tuleja po prawej, jedna po lewej i rachunek na 400 zł gotowy. Łożyska w tylnych kołach nie hałasują, co czasami zdarza się w Fabiach II. Za części i robociznę, w takiej sytuacji, warsztat zainkasuje 400 zł (od jednego koła).

Zwiększamy prędkość, słychać świst uszczelek. To wada tego modelu i nic z tym się nie da zrobić. Sporo decybeli produkuje również wentylator dmuchawy – taka jego uroda, ale gdyby stał się nieznośnie hałaśliwy, trzeba wymienić go za 800 zł, względnie zregenerować za 250 zł.

Tak naprawdę z jazdy nie spodobała nam się tylko zmiana przełożeń. Pedał sprzęgła nie działa płynnie, może wystarczy jego regulacja i przesmarowanie? Dźwignia zmiany biegów trafia w odpowiednie miejsca, ale też nie pracuje płynnie. Gdy auto stoi na podnośniku, zauważamy naderwane odboje tylnych amortyzatorów. Dealer je nam wymieni, ale normalnie to koszt 300 zł, za obie strony.

Dobry dostęp do 480-litrowego bagażnika. W tym egzemplarzu można będzie go powiększyć do 1460 l – po wyjęciu kratki i zmianie homologacji z ciężarowej na osobową Silnik regularnie zakurzony. Nie był myty, nie widać żadnych wycieków
   

PRÓBA WODY
Ponieważ na kokpicie brakuje wskaźnika temperatury wody – jak w wielu innych współczesnych samochodach – nie wiemy, czy przypadkiem 1.9 TDI nie za bardzo się grzeje. A lubi. By to sprawdzić, trzeba otworzyć maskę nie tylko przed, ale przede wszystkim po próbnej jeździe. I to niezależnie od tego, jaki silnik jest pod maską. Niefortunne umiejscowienie węży przy chłodnicy silnika sprawia, że się przecierają i że ubywa płynu, więc klimatyzacja przestaje działać. Wymiana węża bądź węży kosztuje w granicach 300 zł. Jeszcze rzut oka na wydech. Końcowy tłumik wygląda dobrze, gdyby było inaczej, na jego wymianę trzeba by przeznaczyć 300 zł.

Znaleźliśmy Fabię 1.9 TDI Combi Classic w dobrej kondycji. Ale też, szczerze mówiąc, do najtańszych ten egzemplarz nie należy. Są setki ogłoszeń, w których można znaleźć lepsze egzemplarze, lepiej wyposażone i bardziej zadbane. Tu jednak mamy pewność przebiegu, dobry stan i znaną historię.

Cena 21 900 zł jest sporo wyższa od notowań Eurotaxu (18 000 zł) i nieznacznie wyższa od wyceny Info-Eksperta (21 300 zł). Generalnie odzwierciedla stan samochodu, tym bardziej że sprzedawca zapewnił nas, że auto dostanie nowe tarcze i klocki hamulcowe z tyłu. Jeśli więc szukasz niezawodnej Fabii drugiej generacji, wybierz poczciwego turbodiesla z pompowtryskiwaczami. A komis dealerski, choć droższy, może okazać się bardziej pewny. Co jeszcze przemawia za? Polskie pochodzenie, bezwypadkowość i dodatkowe wyposażenie w klimatyzację.

Zalety i wady
plus solidne wykonanie
plus dobra ergonomia
plus przestronna kabina
plus pojemny bagażnik
plus przyjemnie sprężyste zawieszenie
minus głośny silnik 1.9 TDI
minus świszczące uszczelki drzwi
minus wstrząsy na poprzecznych nierównościach
minus niewyróżniająca się sylwetka
TYPOWE USTERKI
> łańcuch rozrządu w 1.2 TSI i 1.4 TSI
> zużyte pompowtryskiwacze 1.4 TDI i 1.9 TDI
> wycieki płynu chłodzącego silnik
> wybite tuleje przednich wahaczy
POLECANE SILNIKI
> 1,4-litrowy benzynowy, 86 KM – prosta, 16-zaworowa konstrukcja, z pośrednim wtryskiem, na 100 km potrzebuje 8 l
> 1,9-litrowy turbodiesel, 105 KM – wytrzymała jednostka z pompowtryskiwaczami, osiąga duże przebiegi; spala ok. 5,5 l/100 km
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 40 380 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij