Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.3

Używana Skoda Octavia II: Tylko nie z floty

Octavia to lider sprzedaży wśród nowych aut. Samochód Skody łączy technikę VW, obszerne wnętrze i olbrzymi bagażnik. Używanych Octavii jest dużo na rynku, mają dobre opinie, więc ich ceny nie są wyśrubowane.  

Jacek Dobkowski 2015-04-27
Skoda Octavia II

Nadwozie
Niskiej jakości powłoka lakiernicza sprawia, że lakier pęka i odchodzi na złączeniach dachu ze słupkami. Lakierowanie kosztuje ok. 400 zł za okolice jednego słupka. Z powodu miękkiego lakieru lepiej nie odwiedzać za często automatycznych myjni ze szczotkami. Uszczelki drzwiowe, z przodu i z tyłu, hałasują powyżej 80 km/h. Wymiana uszczelek za kilkaset złotych może nic nie dać, bo te nowe też będą świszczały. Powtarzającym się defektem są… opadające szyby w drzwiach. Sprawa jest kłopotliwa, bo żeby usunąć usterkę, trzeba zdjąć tapicerkę, tzw. boczek, podnieść szybę i podeprzeć ją kijkiem. Naprawa polegająca na wymianie linek wiąże się z wydaniem 480 zł. Zainstalowanie nowego podnośnika wyjdzie dwa razy drożej – 1000 zł (850 zł to części i 150 zł robocizna).

Kabina
W hatchbackach osobom o bardziej wrażliwym słuchu będą przeszkadzały hałasy dochodzące od tylnej półki, podczas przejeżdżania nierówności albo przy pewnych obrotach silnika (rezonans). Trzeba z tym żyć, ponieważ różne próby uciszenia półki, podejmowane przy okazji wizyt w warsztatach, raczej nie przynoszą sukcesów. Skrzypi także pokrywa schowka przed pasażerem. Ogrzewanie i klimatyzacja mają niską wydajność, za mała jest zwłaszcza siła nadmuchu na nogi – to nie jest objaw awarii.

Przeniesienie napędu
Jeżeli z pięciobiegowej, mechanicznej skrzyni dobiegają hałasy, to znaczy, że swój żywot kończą łożyska. Naprawa pochłonie ok. 2 tys. zł, z tej kwoty połowa to sama robocizna (wyjęcie skrzyni, rozebranie jej, złożenie, montaż w aucie).

Drgania z komory silnika to objaw uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego. Cierpią na to zwłaszcza auta z 2.0 TDI, po dużych przebiegach. Koło i sprzęgło kosztują 2500 zł, robocizna 900 zł. Zdarza się w Octaviach (niezależnie od silnika), że pedał sprzęgła wpada do końca i tak już zostaje, nie odskakuje. Trzeba wymienić sprzęgło, łączny koszt naprawy wynosi 1500 zł.

Jeśli szukasz Octavii II z benzynowym silnikiem, wybierz 1.8 TSI – jest elastyczny i pali nie za dużo

Podwozie
Opiera się dzielnie polskim dziurom, ale wieczne nie jest. Tylne tuleje przednich wahaczy pękają i rozwarstwiają się, zazwyczaj jest to wykrywane podczas przeglądów. Warsztat wstawi nowe tuleje po obu stronach samochodu za 380 zł. Puk, puk, puk – takie delikatne odgłosy z przodu auta zdradzają wybite końcówki drążków kierowniczych. Zazwyczaj dochodzi do tego po mniej więcej 150 tys. km. Likwidacja tegoż, po jednej stronie, wraz z obowiązkowym ustawieniem zbieżności, wyjdzie w granicach 330 zł. Tylne, wielowahaczowe zawieszenie jest wręcz zaskakująco trwałe, na pewno znacznie bardziej niż w Fordach Focusach. Jeżeli już zdarzy się eksploatacyjne „wyrobienie” jakiegoś elementu, naprawa z użyciem nieoryginalnych części zamiennych zamknie się w kwocie 200–300 złotych.

Tylne zawieszenie należy do mocnych stron czeskiego modelu – psuje się zdecydowanie rzadziej niż przednie i zapewnia bardzo dobre, wręcz przyjemne, prowadzenie
 

Silnik
Tak jak w całej rodzinie Volkswagena, prawdziwą „miną” może okazać się turbodiesel 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami (PD). Może, nie musi. Objawem pękniętej głowicy jest ubytek płynu chłodzącego. Moc spada, jeżeli silnik się przegrzeje. Zamontowanie nowej głowicy to astronomiczny koszt (7000 złotych), na naprawę wydamy około 3000 zł. Z kolei kopcenie z wydechu, niższa moc oraz duże wibracje wstrząsające całą karoserią świadczą o niesprawności pompowtryskiwacza. Wymiana sztuki zamknie się rachunkiem ponad 2500 zł, regeneracja – 1000 zł. Powinno się wymieniać cztery sztuki, no bo skoro jeden się zepsuł, to prawdopodobnie niezadługo padną kolejne. Z drugiej strony, wydanie ponad 10 tys. zł na komplet pompowtryskiwaczy w kilkuletnim aucie bardzo nadszarpnie kieszeń i nerwy. Blokujący się zawór recyrkulacji spalin EGR daje o sobie znać znacznym spadkiem mocy, szarpaniem, siwym dymem. Oczyszczenie zaworu kosztuje 200 zł. Natomiast z silników benzynowych kłopotliwe mogą być 1.4 TSI. Stukanie łańcucha rozrządu prowadzi niechybnie do jego wymiany, co kosztuje 1000 złotych i więcej. Pompa wody, napędzana paskiem wielorowkowym, rozpada się, koszt wymiany plus nowy płyn to wydatek 450 zł.

Elektryka
Za ciągłe piszczenie fabrycznych czujników cofania odpowiada zaśniedziała kostka pod zderzakiem, można próbować ją czyścić lub wymienić za 200 zł. Piszczący wentylator nawiewu powietrza, z zacierającymi się łożyskami, trzeba wymienić (250 zł). Czasem irytujące dźwięki same znikają, aby potem powrócić. Tykanie z prawej strony kokpitu to odgłos pracy silników krokowych sterujących klapkami nawiewu.

Fakty i opinie
Karol Gosk - Właściciel niezależnej firmy KG AutoService w Gdyni

Octavia nie jest autem przysparzającym jakichś szczególnych problemów, ale musimy sobie zdawać sprawę, że sporo jest egzemplarzy po flotach. W ich wypadku 200 000 kilometrów nie jest niczym nadzwyczajnym, a po takim przebiegu prawdopodobieństwo awarii rośnie, nawet w najlepiej skonstruowanym aucie. Dużo mniej wyeksploatowane są Skody od indywidualnych właścicieli.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 960 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij