Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.9

Używana Toyota Land Cruiser 120: Co warto wiedzieć przed kupnem?

Toyota Land Cruiser poprzedniej generacji to prawdziwy samochód terenowy, tyle że w luksusowym opakowaniu. Ceny wywoławcze są wysokie, co bierze się z dobrej opinii o marce i modelu.

Jacek Dobkowski 2014-11-25
Toyota Land Cruiser 120 W trudnym terenie kąt natarcia 32˚, dla obu wersji nadwoziowych, może okazać się nieco za mały

W Polsce często Land Cruisery kupują właściciele firm, żeby podnieść prestiż, niekoniecznie do ciężkiej pracy. A Land Cruiser został solidnie przygotowany do off-roadu. Przede wszystkim całą konstrukcję oparto na ramie. Jeżeli pojazd ma rzeczywiście opuszczać asfalt, nic ramy nie zastąpi. Kropka.

Ale też nic nie dzieje się w technice za darmo – z powodu zastosowania ramy (i sztywnego tylnego mostu) spada komfort prowadzenia Land Cruisera po szosie. Napęd z centralnym mechanizmem różnicowym pracuje non stop, nie odłączysz napędu na przednią oś jak w Mitsubishi Pajero. Ktoś powie, że to lepiej dla bezpieczeństwa, bo zawsze siła trafia do wszystkich kół, a w podbramkowej sytuacji nie ma przecież czasu na manipulowanie napędem. Tak, ale z drugiej strony permanentne 4x4 pożera paliwo, zwłaszcza podczas gonitw po autostradzie.

Międzyosiowy mechanizm różnicowy typu Torsen ma ograniczony, wewnętrzny poślizg, a w razie potrzeby można go zablokować i wtedy po 50% mocy jest rozdzielana na obie osie. Ale zanim skorzystasz z tej blokady, automatycznie będzie działała aktywna kontrola trakcji A-TRC (Active-Traction Control). A-TRC poprzez przyhamowywanie ślizgających się kół kieruje moment obrotowy do kół mających w danym momencie większą przyczepność.

40 tys. zł wystarczy jedynie na dziewięcioletni model z dieslem

Hamulce są uruchamianie również podczas pracy wspomagania ruszania pod górę HAC (Hill-start Assist Control), seryjnego w każdym Land Cruiserze oraz wspomagania zjazdu DAC (Downhill Assist Control), seryjnego w autach z automatem. Taka skrzynia jest w terenówce Toyoty często spotykana, dwie trzecie egzempalrzy wystawionych do sprzedaży to wersje z automatem. Reduktor (biegi terenowe) to oczywistość. W Land Cruiserze dostał onskrót TEMS (Toyota Electronically Modulated Suspension). Skromniejsza wersja, Luna, korzysta ze zwykłego stalowego zawieszenia.

Plastiki we wnętrzu stosunkowo szybko się rysują Kolory skóry mogą być dwa – popielaty, jak na zdjęciu, i kość słoniowa Dwa fotele 3. rzędu składają się na boki. Toyota podaje, że na bagaż zostaje aż 620 l

 

A jeśli naprawdę lubisz bezdroża, rozejrzyj się za krótszą, trzydrzwiową karoserią, bo ma lepszy kąt rampowy (25˚ zamiast 20). Nie zawiesisz się więc nawet na wyższym garbie. Większość sprzedawanych egzemplarzy kokietuje bogatym wyposażeniem, skórzana tapicerka to normalna sprawa, często Land Cruisery mają też elektrycznie sterowane szyberdachy. Silniki to w ponad90% turbodiesle 3.0 D-4D, których kultura pracy jest już niedzisiejsza. Weź pod uwagę, że nie tolerują byle jakiego oleju napędowego (uszkodzenia wtryskiwaczy).

Tak więc najczęstsze połączenie głównych cech Land Cruisera to pięciodrzwiowe auto z dieslem i z automatem. Ofert na popularnych portalach jest niewiele, poniżej setki, handlarze nie sprowadzają masowo modeli z lat 2002-2010. I pamiętaj, że większe Land Cruisery z tego okresu, oznaczone jako 100 oraz 200 (V8), to zupełnie inne auta.

Tomasz Malec - Serwis Aut Japońskich we Wrocławiu
Auta nie trzeba rekomendować, Land Cruiser ma swoją markę. Jest niezawodny i nie boi się terenu. Należy zwrócić uwagę na pneumatyczne zawieszenie. Czujniki wysokości zamontowane w tylnej części auta, na skutek działania warunków atmosferycznych, niszczą się lub fałszują pomiar i nie można ustawić wysokości. Poza tym konektory w kostkach połączeniowych na skutek wilgoci mogą się ułamać i dawać błędny odczyt o uszkodzeniu czujnika. Poduszki zawieszenia przy przeciążeniach lub intensywnej jeździe w terenie potrafią się rozszczelnić. Inny efekt eksploatacji w terenie to wybite przekładnie kierownicze. Manualna skrzynia biegów wymaga wymiany oleju według zaleceń Toyoty. Brak wymiany powoduje zużycie łożysk i głośną ich pracę.

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Chcesz kupić prawdziwą terenówkę, ale zarazem luksusowy i wygodny wóz na dalekie trasy? Powinieneś zainteresować się Toyotą Land Cruiser 120. Nie jest tania, ale za to niezawodna.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-11-25 13:53:24
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij