Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.9

Używane Audi A3 [II 8P]: Gdyby nie te silniki

Audi A3 poprzedniej generacji to lepsze wcielenie Golfa V, lepsze również pod względem niezawodności, trwałości i jakości wykonania. Mimo to problemy mogą sprawiać silniki.

2014-03-11

Podwozie
Zawieszenie nie grzeszy komfortem, ale jest bardzo trwałe. Jedyne powtarzające się przypadłości to wybite silentbloki wahaczy z przodu, co objawia się stukaniem. Wymiana czterech silentbloków, po obu stronach, kosztuje 700 zł. Stukanie, takie bardziej głuche, świadczy o zużyciu przekładni kierowniczej. Przekładnię można i należy regenerować. Wraz z obowiązkowym ustawieniem geometrii zawieszenia Twoje oszczędności zmaleją o 1500 zł.

Niepokojące stukanie z tylnego zawieszenia Audi A3 sygnalizuje luzy na tulejach wahaczy trzymających sprężyny. Na wymianę tulei po obu stronach wydasz 400 zł. Wahacze te mogą korodować. Gdy są luzy, po naprawie należy sprawdzić geometrię. Jeżeli trzeba zmienić tylko jeden wahacz, rachunek zamknie się kwotą 180-350 zł.

Nadwozie
Tylna wycieraczka zatrzymuje się w różnych miejscach szyby, aż wreszcie staje zupełnie. Naprawa polega na wymianie zabrudzonego elektrycznego silnika (500 zł części, 50 zł robota).

Skrzynie biegów
Głośna praca mechanicznej przekładni jest zazwyczaj spowodowana zużytymi łożyskami. Nie ma rady, skrzynię należy wyjąć, rozebrać w drobny mak, aby znaleźć wszystkie inne elementy noszące ślady zużycia, najczęściej synchronizatory. Zapłacisz za to 3000-4000 zł, ale będziesz miał cichą i sprawną skrzynię. Natomiast w dwusprzęgłowych DSG sporadycznie zdarzają się awarie mechatroniki. Ich usunięcie pochłonie podobne kwoty, unikaj zatem aut z DSG, które ruszają nierówno, z szarpnięciem, które głośno pracują albo mają kłopoty ze zmianą przełożeń.

Silniki
W turbodieslach 1.6 TDI po liftingu newralgicznym elementem jest dwumasowe koło zamachowe. Jego wewnętrzne zużycie zdradza stukanie podczas pracy silnika na wolnych obrotach. Naciskasz pedał sprzęgła, hałas znika, puszczasz – znowu go słychać. Faktura będzie opiewała na ponad 3000 zł. Dwumas po 120-170 tys. km regularnie „pada” również w 2.0 TDI. Zapłacisz 3190 zł albo 3870 zł, jeśli masz skrzynię DSG – w tym przypadku dominujące objawy to szarpanie skrzyni biegów oraz szarpanie silnika przy jego zapalaniu i gaszeniu.

2.0 TDI z pompowtryskiwaczami (PD), czyli sprzed liftingu, jest najbardziej usterkowym silnikiem A3, choć i tak płata mniej figli niż w Golfach z podobnych roczników. Wielu egzemplarzom przytrafiają się niesprawności turbosprężarki, najczęściej silnik nie ciągnie tak jak powinien, nie ma mocy. Koszt z wymianą na regenerowane turbo wyniesie co najmniej 3500 zł. Bo jeśli zdecydujesz się na nowe turbo, zapłacisz ze dwa razy więcej. Przy takich kwotach wymiana uszczelniacza wału korbowego jawi się wręcz jako niedroga sprawa, 620 zł, z czego części kosztują 270 zł, a praca 350 zł.

Ośmiozaworowa wersja 2.0 TDI 8V (z wąską głowicą), a także 1.9 TDI, cierpią na wycierający się wałek rozrządu. Majster wymieni wałek, hydrauliczne regulatory zwane popularnie „szklanko-popychaczami”, oczywiście również olej silnikowy wraz z filtrem i podsumuje wszystko na 2500 zł.

Rozgrzany turbodiesel 1.9 TDI może nie zaskoczyć po krótkiej przerwie w podróży. Musisz poczekać, aż ostygnie, a potem i tak pojedziesz do warsztatu na poprawienie programu w sterowniku silnika, za 600 zł. Jeżeli rano nie możesz od razu zapalić 1.9 TDI albo 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami, jeśli potem w czasie jazdy silnik potrafi nagle zadymić na biało, jeśli rośnie poziom oleju (bo dostaje się do niego paliwo), najprawdopodobniej wytarły się uszczelnienia na pompowtryskiwaczach. Wizyta w warsztacie w celu wymiany uszczelnień będzie kosztowała 600 zł (1.9 TDI, 2.0 TDI 8V), względnie 800 zł (2.0 TDI 16V).

W 1.9 TDI i 2.0 TDI pompa paliwa jest połączona z pompą podciśnieniową układu hamulcowego. Znajduje się z boku silnika, jest smarowana olejem silnikowym – gdy staje się nieszczelna, olej dostaje się do paliwa. Co gorsza, usterka jest bezobjawowa, dopiero na przeglądzie można ją wykryć. Wystarczy skontrolować stan filtra paliwa. Jeżeli w jego środku znajduje się błotnista maź powstała ze zmieszania oleju i paliwa, trzeba wymienić obydwie pompy, koniecznie na oryginalne. Cena całego elementu waha się od 1000 zł do 1800 zł, wymiana 150 zł, do tego płukanie całego układu paliwowego 500 zł i filtr paliwa 85 zł, summa summarum 1735-2535 zł.

W benzynowych FSI i TFSI rozrządy nie „dojeżdżają” do przebiegu założonego przez Audi, np. 180 tys. km. Bywa, że już przy 90-100 tys. km rolki wyją jak potępieńcy i konieczna staje się wymiana kompletu rozrządu z pompą wody. Zostawisz w warsztacie około 1350 zł. Uważaj na jednostkę 2.0 TFSI. Wałek rozrządu wycina się na krzywce sterującej pompą wysokiego ciśnienia. Wycięty wałek powoduje niewłaściwy napęd pompy, a co za tym idzie spadek ciśnienia paliwa i okresową utratę mocy, szczególnie przy bardzo dużych prędkościach i obciążeniach silnika. Cena reperacji przekroczy 2000 zł.

W Dekrze na plus
W zestawieniu bezusterkowości Dekry, gdzie liczy się tylko przebieg a nie rocznik, Audi A3 poprzedniej generacji (o technologicznym kodzie 8P) wypada pozytywnie w każdym branym pod uwagę przebiegu: 0-50, 50-100, 100-150 tys. km, zyskując jeden plus – maksymalna ocena to dwa plusy. Dla porównania, VW Golf V zasłużył tylko na jeden plus, za 100-150 tys. km, bo przy niższych przebiegach zanotował dwa zera.

Mocne strony
plus bardzo staranne wykończenie kabiny
plus wysoka jakość materiałów w kabinie
plus bardzo dobre właściwości jezdne
plus trwałe zawieszenie
plus trwały układ hamulcowy
plus brak korozji
plus bezusterkowa elektronika

Rafał Kornatko
Niezależny serwis Morela w Łomiankach pod Warszawą

Audi A3 to auto, które mógłbym polecić swojej żonie. Jest mniej usterkowe niż Volkswagen Golf V. Plastiki we wnętrzu nie wycierają się nawet po wielu latach eksploatacji. Przestrzegam jednak przed wydłużonymi przebiegami między wymianami oleju. Każdy olej, również long life, w każdym silniku A3 należy zmieniać co 15 tys. km albo co rok, podczas przeglądu.

Jacek Dobkowski

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 118 570 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    to akurat zobaczymy za parę lat, jak już siódemka Golfa czy najnowsze A3 trochę pojeździ

    Pastuch, 2014-03-12 08:37:51
  • avatar
    zgłoś
    Wynika, że lepiej najnowsze modele czy to A3 czy Golfa - pozbyły się kilku niedociągnięć poprzedników.

    garfield, 2014-03-11 19:07:54
  • avatar
    zgłoś
    Audi A3 poprzedniej generacji to lepsze wcielenie Golfa V, lepsze również pod względem niezawodności, trwałości i jakości wykonania. Mimo to problemy mogą sprawiać silniki.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-03-11 11:05:44
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij