Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Używane Audi A4 [B6]: Mocna czwórka

Odchodzący model umocnił pozycję Audi A4 wśród prestiżowych aut w klasie średniej; jest ładny, mało awaryjny i oferuje bogactwo wersji napędowych.

2008-03-03
Audi A4 Audi A4 wyróżnia się trwałością i bezawaryjną eksploatacją. Jego poprzednicy już od końca lat 80. mieli w pełni ocynkowane nadwozie.

Uznanie wśród nabywców zapewniają mu sprawdzona i doceniana od lat, niezawodna technika Audi/VW i stosunkowo (jak na klasę Premium) przystępne ceny. Duże uznanie i popularność zdobyło pierwsze A4 z 1994 roku. Wersja z 2000 roku ugruntowała wysoką pozycję, a właściwości jezdne tego auta, są wzorem nie tylko wśród przednionapędowców.

Samochód występuje jako sedan, pięciodrzwiowe kombi Avant i dwudrzwiowy, czteroosobowy kabriolet. Żaden z nich nie odznacza się nadzwyczajną przestronnością, ale to nie dla niej kupuje się Audi. Na przednich, wygodnych fotelach miejsca nie brakuje i łatwo znaleźć właściwą pozycję za kierownicą. Z tyłu jest ciaśniej, niż w innych, popularnych modelach tej klasy. Bagażnik (445 l sedan, 442/1184 l Avant i 315 l w Cabrio) jest mniejszy niż u innych, klasowych konkurentów. Imponująca jest ilość dostępnych silników: czterocylindrowe diesle TDI 1.9 i 2.0 oraz widlaste sześciocylindrowe TDI 2.5, 2.7 i 3.0; benzynowe R4 1.6, 1.8T, 2.0, 2.0 FSI i 2.0 TFSI; V6 2.4, 3.0 i 3.2 oraz V8 4.2. Większość z nich występuje w kilku wersjach mocy, np. 1.9 TDI może mieć 100, 115 lub 130 KM. Silniki są łączone zarówno z przekładniami mechanicznymi, jak i z automatami. Wszystkie odmiany nadwoziowe, łącznie z Cabrio, występują również z napędem na cztery koła.

Ocena
plus Dobre właściwości jezdne i poręczność, bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, dobry komfort resorowania, wysoka jakość materiałów i wykonania wnętrza, dynamiczne i oszczędne silniki Diesla, bardzo dobre zabezpieczenie przed korozją
minus Niska kultura pracy diesli z pompowtryskiwaczami, mało miejsca z tyłu, ograniczona widoczność do tyłu
Polecane silniki

2.0 - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1984 cm3, moc maks. 96 kW (130 KM) przy 5700 obr/min, maksymalny moment obrotowy 195 Nm przy 3300 obr/min, średnie zużycie paliwa 7,9 l/100 km
1.8T - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1781 cm3, moc maks. 120 kW (163 KM) przy 5700 obr/min, maks. moment obrotowy 225 Nm przy 1950 obr/min, średnie zużycie paliwa 8,2 l/100 km
1.9 TDI - wysokoprężny, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1896 cm3, moc maks. 74 (96) kW [100(130) KM] przy 4000 obr/min, maks. moment obrotowy 250 (285) Nm przy 1900 (1750) obr/min, średnie zużycie paliwa 5,4 (5,5) l/100 km
Historia modelu
2000: premiera wersji sedan, benzynowe 2.0 i 3.0 V6 oraz diesle 1.9 i 2.5 TDI
2001: kombi Avant, silniki benzynowe 1.6 i 2.4 V6
2002: Cabrio (wiosna), 2.0 FSI i 1.8T, wersja S4 z 344-konnym 4.2 V8 i napędem 4x4
2003: 6-biegowa przekładnia w standardzie z silnikami 2.4 i 1.9 (130 KM)
2004: face lifting, mocniejsze TDI
2005: 2.7 TDI z filtrem cząstek stałych, 420-konne V8 RS4
2007: nowe A4 w wersji sedan
Ceny części zamiennych (sedan z 2004 r., 1.9 TDI)
Filtr powietrza               33 zł
Filtr oleju                       25 zł
Błotnik przedni           710 zł
Zderzak przedni         950 zł
Zderzak tylny             1250 zł
Reflektor przedni       832 zł
Lampa tylna kpl.        403 zł

Audi A4 wyróżnia się trwałością i bezawaryjną eksploatacją. Jego poprzednicy już od końca lat 80. mieli w pełni ocynkowane nadwozie; tych aut korozja się nie ima! Nawet układy wydechowe wytrzymują bezawaryjnie 7-letnią eksploatację. Silniki, jeśli już, to mają problemy takie, jak w innych samochodach koncernu VW. W dieslach szczególnej uwagi wymagają turbosprężarki, dla bezawaryjnej pracy układów wtryskowych decydująca jest jakość paliwa. Ponieważ w dieslach zastosowano pompowtryskiwacze ich wymiana, jest kosztowna. Wymiana tylko jednego zuboży nas o przynajmniej 1600 zł. W1.9 TDI awarii ulegają przepływomierze, 2.0 TDI miały problemy z pękającymi głowicami. W obu może wyciekać olej w pobliżu zaworu EGR. Zdarzają się problemy z dwumasowym kołem zamachowym. W dynamicznym 2.5 TDI może dojść do uszkodzenia układu rozrządu, po przebiegu 150 000 do 350 000 km. Wymiany najczęściej wymagają wałki rozrządu (cztery!), dźwigienki zaworowe i popychacze, co kosztuje około 7000 zł. W tym silniku lubią przepuszczać olej uszczelniacze wału korbowego, uszczelki miski olejowej i pokrywy zaworów. Mniej kłopotliwe i wymagające są silniki benzynowe - czasami miały problemy z cewkami zapłonowymi i sterownikami. Skrzynie biegów, poza (sporadycznie) automatami, są bezawaryjne. Jeśli omijamy dziury w jezdni, to wysoką bezawaryjnością odwdzięczy się nam zawieszenie, do pierwszych napraw osiągające przynajmniej 120 000 km przebiegu (przedniewahacze dolne). Pozostałe elementy zawieszeń wytrzymują 150 000 do 200 000 km przebiegu. Okładziny cierne hamulców wytrzymują 50 000 do 100 000 km, tarcze hamulcowe o 50 000 km więcej.

Choć na A-czwórkę trzeba wydać więcej niż na przestronniejszego Passata, to jest i tak najtańszym pojazdem budującym prestiż właściciela. Podobnie, jak inne modele koncernu, wyjątkowo oszczędne są samochody z czterocylindrowymi silnikami TDI. W sumie, o znalezienie nabywców używana "A4" martwić się nie musi.

Tekst: Bogdan Czajkowski

WYNIKI CRASH-TESTU


Audi A4 zdobyło 4 gwiazdki. Przy zderzeniu czołowym airbagi dobrze zabezpieczają głowę i szyję kierowcy, nieznaczne jest zagrożenie ud i klatki piersiowej. Przemieszczające się pedały hamulca i sprzęgła nie powodują obrażeń stóp kierowcy. Równie dobrze chronione są głowa i nogi pasażera, zadowalająco - klatka piersiowa. Przy zderzeniu bocznym w teście zagrożenie dla jadących nie wystąpiło, a kurtyna powietrzna bardzo dobrze zabezpieczyła głowę kierowcy.

   

SYTUACJA RYNKOWA

Na rynku wtórnym dominują wersje z dieslem 1.9 i 2.5, z benzynowych spotykane są 2.0 i 1.8Ti o kilka tysięcy zł tańsze od diesli. Auta z rocznika 2000 kosztują od 27 000 zł (1.8T) do 35 000 zł (2.5 TDI), o rok młodsze od 33 000 do 43 000 zł. Ceny aut z 2002 roku mieszczą się pomiędzy 40 500 zł a 48 800 zł, a z rocznika 2003 od 46 000 zł do 50 300 zł. Auta z 2004 wyceniane są na ok. 55 000 zł. Na A4 z 2006 roku trzeba przeznaczyć przynajmniej 75 000 zł. 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 140 200 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Odchodzący model umocnił pozycję Audi A4 wśród prestiżowych aut w klasie średniej; jest ładny, mało awaryjny i oferuje bogactwo wersji napędowych.
    auto motor i sport, 2008-03-03 14:08:57
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij