Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Używane: Audi A4, BMW 3, VW Passat, Audi A6 i BMW 5

2010-05-07
Audi A4, BMW 3, VW Passat, Audi A6 i BMW 5 Teraz Passata przyjemniej prowadzić. Zasługa w tym sztywniejszej konstrukcji nadwozia i dopracowanych pod innym kątem układów kierowniczego i zawieszenia.

W Polsce od lat szczególną estymą cieszą się auta niemieckie. Na rynku wtórnym najczęściej poszukiwane są te ze średniej i wyższej półki. 

 

Wszystkie wymienione modele są konstrukcjami XXI wieku - najstarszy z nich, Audi A4, debiutował w 2000 roku, lecz przez 8 lat produkcji był modernizowany i doczekał się wymiany całej gamy silników oraz wzbogacenia wyposażenia. W 2007 r. został zastąpiony przez nowy model. Pozostałe są nadal produkowane, jedynie BMW 5 tej wiosny doczekało się następcy.

Dla nabywców duże znaczenie ma możliwość kupienia atrakcyjnego auta za 10%-15% jego ceny jako nowego w salonie; 10-letnie Audi A4 poprzedniej generacji można nabyć za mniej niż 20 tys. zł! Za dużo większe Audi A6 trzeba zapłacić niewiele więcej. Obydwa modele są zaawansowane technicznie, mają wielowahaczowe zawieszenia z lekkich stopów, pełne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu oraz doskonałe zabezpieczenie antykorozyjne dzięki w pełni ocynkowanej karoserii.

Pięcioletnie auta można kupić za jedną czwartą kwoty, jaką trzeba wydać na nowy w salonie. I im starszy samochód, tym różnice w cenie pomiędzy modelami klasy średniej i wyższej średniej są mniejsze. W poszczególnych rocznikach są duże różnice w cenach odzwierciedlające stan techniczny. Na cenę zakupu rzutuje również przebieg, choć do niego należy podchodzić ze szczególną ostrożnością. Większość sprowadzanych aut ma korygowane liczniki przebiegu do niby wiarygodnych 200 000 km. Przy weryfikacji przebiegu może się przydać książka serwisowa, niestety nagminnie fałszowana, a przede wszystkim dostęp do serwisowej sieci informatycznej danej marki (w autoryzowanym serwisie), gdzie są odnotowywane przeglądy i naprawy. Dodatkowo, wiele elektronicznych sterowników różnych podzespołów samochodu ma swoje liczniki przebiegu, czy czasu pracy, pozwalające na weryfikację danych podawanych przez sprzedającego. Nawet samochody wystawione do sprzedaży za granicą bywają upiększane pod oczekiwania nabywców i mają już tam podkręcone liczniki. Dlatego nic nie zastąpi zimnej krwi u kupującego i pomocy życzliwego fachowca, nie od rzeczy będzie sprawdzenie danych samochodu w autoryzowanej sieci sprzedaży danej marki.

Tekst: Bogdan Czajkowski

Audi A4

Audi A6

BMW 5

BMW 3

VW Passat

 

VW PASSAT
W aktualnym modelu B6 wyeliminowano wady poprzednika. Teraz silnik umieszczono poprzecznie, zawieszenie przednie (nadal aluminiowe) oparte jest na kolumnach McPhersona - zamiast wysoce awaryjnego i drogiego w naprawach wielowahaczowego z niewymiennymi sworzniami i tulejami. Obecnie sworznie zwrotnic można wymienić osobno, a trwałość zawieszenia wystarcza nawet na polskie drogi. Podniesiono też jakość wykończenia i materiałów wnętrza oraz pokładowej elektroniki. Dostępne są duże spektrum silników i napęd 4x4. Auta z początków produkcji były awaryjne - problemy z pękającym wspornikiem chłodnicy paliwa (diesle) i uszkodzenia silniczka wycieraczek. Początkowo 2.0 TDI miały niską trwałość - pękały głowice, a koło zamachowe ocierało o obudowę. Pewniejszy jest weteran 1.9 TDI, trwały i oszczędny oraz tańszy w serwisowaniu. Wady to awarie przepływomierza powietrza, pompowtryskiwaczy i turbosprężarki. W dieslach istotna jest jakość oleju silnikowego i paliwa, należy też kontrolować stan paska rozrządu. Silniki benzynowe są mniej kłopotliwe.

Zalety i wady:
plus przestronne wnętrze
plus duży bagażnik
plus praktyczna obsługa
plus dobra jakość wykonania i materiałów
plus pewne zachowanie na drodze
plus dynamiczne i oszczędne silniki wysokoprężne
plus pełne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa
plus dużo wersji silnikowych i wyposażeniowych
minus sztywne resorowanie
minus stuki zawieszenia na krótkich nierównościach
minus nieoszczędne, turbodoładowane silniki benzynowe
minus usterki filtrów cząstek stałych w dieslach
Typowe usterki:
- luzy na końcówkach drążków kierowniczych  tulejach wahaczy
- szybkie zużycie hamulców
Polecane silniki:
1.9 TDI, 105 KM - oszczędny i trwały, ale głośny i mało dynamiczny, zuż. pal. ok. 6 l/100 km
2.0 FSI, 150 KM – wystarczająco mocny, cichy, o akceptowalnym zuż. paliwa (ok. 9 l/100 km)
1.4 TSI, 122 KM – wystarczające osiągi przy stosunkowo niskim zużyciu paliwa (ok. 8 l/100 km)
Ceny:
- 1.9 TDI/2005 rok - 42 000 zł
- 1.9 TDI/2007 rok - 52 000 zł
- 2.0 FSI/2005 rok - 42 000 zł
- 1.4 TFSI/2007 rok - 52 000 zł
Historia modelu:
1996 premiera sedana (V generacja)
1997 debiut kombi (Variant)
2000 face lifting i zmodyfikowane silniki TDI
2001 Passat W8 o mocy 275 KM
2003 V6 TDI o mocy 163 i 180 KM
2004 Passat W8 wycofany z produkcji
2005 nowy model (B6) – sedan wiosna) i kombi (jesień)
2006 wersja 4x4, nowy 3.2 V6
2007 2.0 TFSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny i turbodoład. (200 KM)
2008 nowe silniki: 1.4 TSI (122 KM), 1.8 TSI (160 KM) i 2.0 TDI (110 KM); Passat CC
2009 2.0 Blue TDI (143 KM) spełnia normę Euro 6

 Test Passata 2.0 FSI: link

AUDI A4  (B6, B7)
Do kupienia już za niewielkie pieniądze. Występuje jako sedan, kombi Avant i kabriolet. Ze względu na wzdłużnie umieszczone silniki, auto nie jest zbyt obszerne. Z przodu miejsca nie brakuje, z tyłu jest wyraźnie ciaśniej. Do wyboru jest kilkanaście silników dających w sumie ponad dwadzieścia wersji mocy, opcjonalny napęd 4x4, i przekładnie automatyczne. Najmniej kłopotliwe są wersje z podstawowymi silnikami - nieco za słabym benzynowym 1.6 (102 KM) czy dość dynamicznym i trwałym 2.0 (130 KM) oraz z 1.9 TDI wyposażonym w pompowtryskiwacze. Jest on dynamiczny i bardzo oszczędny, choć nie grzeszy kulturą pracy. Do jego wad należą awarie przepływomierza powietrza, pompowtryskiwaczy i turbosprężarki. Nowszy 2.0 TDI początkowo miał problemy z pękającą głowicą i dwumasowym kołem zamachowym. Natomiast w V6 2.5 TDI są awaryjne wałki rozrządu, koszt naprawy sięga 5-7 tys. zł, a wymiany rozrządu około 2600 zł. Odradzamy bezstopniową przekładnię Multitronic, zwłaszcza połączoną z dieslem. Aluminiowe zawieszenie przednie mające po cztery wahacze przy kole jest trwalsze niż u poprzednika, ale z uwagi na niewymienne tuleje i sworznie drogie w naprawie. 

 

Zalety i wady:
plus bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne
plus mocne i oszczędne diesle
plus dobre właściwości jezdne
plus precyzyjny układ kierowniczy
plus dobra ergonomia
plus wysoka jakość wykonania i materiałów
plus duże bezpieczeństwo jazdy
plus dużo wersji silnikowych, napędowych i nadwoziowych
minus mało miejsca na tylnych miejscach
minus niski komfort resorowania
minus niezbyt obszerny bagażnik
minus paliwożerne benzynowe silniki turbo
Typowe usterki:
- uszkodzenia reflektorów i tylnych lamp
- nadmierne zużycie hamulców
- luzy w przednim zawieszeniu
Polecane silniki:
1.9 TDI/100, 115 lub 130 KM - bardzo oszczędny, a przy tym dynamiczny, niska kultura pracy, zużycie paliwa około 6,5 l/100 km
1.8T/150, 163 lub 190 KM – turbodoładowany, pełen wigoru, cichy, o sporym apetycie (10 l/100 km)
2.0, 130 KM – wolnossący, o prostej budowie, dynamiczny, zuż. paliwa około 10 l/100 km
2.0 TFSI, 200 KM – turbodoładowany, o wyśmienitych osiągach, zużycie pal. ok. 10 l/100 km
Ceny:
1.9 TDI/2001 rok - 28 000 zł
1.8T/2001 rok - 26 000 zł
2.0/2002 rok - 28 500 zł
2.0TFSI/2005 rok - 48 500 zł
Historia modelu:
2000 premiera nowego sedana A4: 2.0, 3.0 V6, 1.9 TDI (130 KM) i 2.5 TDI V6
2001 nowe kombi A4 Avant, dodatkowe silniki: 1.6, 2.4 V6 i 1.9 TDI o mocy 100 KM
2002 silniki: 2.0 FSI i 1.8 T
2003 6-biegowa przekł. mechaniczna dla 2.4 i 1.9 TDI (130 KM), sportowy S4 z V8/344 KM
2004 podstawowy TDI o mocy 115 KM; face lifting i mocniejsze silniki: 2.0 TDI, 3.0 TDI i 3.2 FSI
2005 1.9 TDI, 2.0 TDI i 3.0 TDI dostępne z filtrem cząstek stałych, nowy diesel 2.7 TDI (V6); RS4
2007 nowa generacja sedana
2008 nowe kombi Avant
2009 2.0 TDI e; nowe S4 o mocy 333 KM

 Test Audi A4 2.0 Multitronic - link

BMW 3
Aktualna generacja "trójki" oznaczona jako E90 (sedan) i E91 (kombi) jest już szósty rok na rynku; rok krócej - coupé i kabriolet. Jak poprzednik, nie poraża przestrzenią na tylnych siedzeniach czy pojemnością bagażnika. Jest jak garnitur szyty na miarę. Jeśli ktoś akceptuje sportowe zawieszenie i układ kierowniczy reagujący na nawet najmniejszy ruch kołem kierownicy, będzie zadowolony. Samochody zadbane nie sprawiają większych problemów, gorzej, gdy trafi my na egzemplarz po przejściach - serwisowanie, naprawy i części zamienne nie należą do tanich. Im mniej skomplikowana wersja i prostsze silniki (podstawowe, czterocylindrowe rzędówki), tym mniej problemów i tańsza eksploatacja. W 2007 roku wersje czterocylindrowe z mechaniczną przekładnią wyposażono w seryjny system stopstart wraz z pakietem Efficient Dynamics - pozwalają odzyskiwać energię i poprawiają aerodynamikę. Te wersje potrafi ą być wyjątkowo oszczędne. Zastosowane w silnikach rozwiązania, oprócz śrubowania osiągów, odznaczają się wysoką jakością i trwałością. Jeśli zdarzają się awarie, to w zasadzie tylko ich osprzętu. Do osiągów dostosowane jest aluminiowe zawieszenie - skomplikowane w budowie i drogie w naprawie. Ma dużą wytrzymałość, ale gdy pojawią się luzy, niestety wymienia się całe elementy - sworznie i tuleje są niewymienne. Auto ma trwałe i niezwykle wydajne hamulce.

 

Zalety i wady:
plusbezpieczne właściwości jezdne
pluswysoki komfort resorowania
pluswydajne hamulce
plusmocne, łatwo wchodzące na obroty silniki
pluswysoki poziom bezpieczeństwa biernego
plusmnogość wersji nadwoziowych i silnikowych
plusbogate wyposażenie w standardzie
minusmało miejsca, zwłaszcza na tylnych siedzeniach
minusniezbyt obszerny bagażnik
minuswysoka cena oryginalnych części zamiennych
minusw wersjach dwudrzwiowych utrudnione wsiadanie na kanapę z tyłu
Typowe usterki:
luzy na przegubach w przednim zawieszeniu
wycieki ze wspomagania układu kierowniczego
Polecane silniki:
2.0, 143 KM (318i) – benzynowy, oszczędny, o wystarczającej dynamice, zuż. pal. ok. 8 l/100 km
3.0, 218 KM (325i) – benzynowy, 6-cylindrowy, cichy, zużycie paliwa około 10 l/100 km
2.0d, 163 KM (320d) – dynamiczny turbodiesel o wysokiej kulturze pracy, zuż. pal. ok. 6 l/100 km
3.0d, 231 KM (330d) – wyjątkowo dynamiczny, oszczędny, zużycie paliwa około 7 l/100 km
Ceny:
318i/2005 rok - 47 000 zł
325i/2006 rok - 67 000 zł
320d/2005 rok - 55 500 zł
330d/2007 rok - 92 000 zł
Historia modelu:
1998 premiera serii E46
1999 zmiana modelu coupé i kombi Touring
2001 face lifting sedana i kombi nowe silniki benzynowe, 320d/150 KM, klimatyzacja i ESP seryjne
2005 nowy model (sedan i kombi Touring)
2006 nowe coupé, nowy silnik benzynowy 3.0/272 KM i trzylitrowy biturbo (306 KM)
2007 335d z dieslem biturbo (286 KM); Efficient Dynamics dla wersji 4-cylindrowych z przekładnią mechaniczną; M3 z V8/420 KM
2008 face lifting sedana i kombi, nowy trzylitrowy diesel o mocy 245 KM w 330d (wrzesień)

 Test BMW M3 Coupe - link 

BMW 5
Wzorzec sportowej limuzyny i kombi. Zawsze w awangardzie rozwiązań technicznych. Pochodną ukierunkowania na sport jest stosowanie skomplikowanych rozwiązań technicznych w układach napędowych i w podwoziu. Precyzję prowadzenia zapewnia doskonale skalibrowany układ kierowniczy, który występuje również w wersji adaptacyjnej samoczynnie korygującej tor jazdy (niezależnie od położenia kierownicy, koła o niewielki kąt mogą zostać skręcone). Wielowahaczowe aluminiowe zawieszenie (z przodu i z tyłu) gwarantuje pewność prowadzenia. Na naszych drogach dość szybko się zużywa, a naprawa jest bardzo droga, zwłaszcza że ilość zamienników jest znikoma. Trudno też znaleźć tani, niezależny serwis, autoryzowane są drogie. W silnikach co najwyżej zawodzi osprzęt - wtryskiwacze i pompy wysokociśnieniowe w benzynowych czy filtry cząstek stałych w dieslach. Większość mocniejszych "piątek" jest wyposażona w automaty, którym zdarzają się kosztowne usterki. Nadwozie jest dobrze zabezpieczone przed korozją, we wnętrzu nie oszczędzano na jakości materiałów. W bogato wyposażonym w elektryczne i elektroniczne układy wnętrzu zawodzą te ostatnie, zdarzają się problemy z systemem i-drive i z lampami ksenonowymi.

 

Zalety i wady:
plusdobra jakość wykonania i materiałów
pluswysoka sztywność nadwozia
pluspewne właściwości jezdne
plusdobry komfort resorowania
plusbogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa
pluswysoki poziom zastosowanych rozwiązań technicznych
plusbardzo dobre turbodiesle
minusniewielka ładowność
minussłaba widoczność do tyłu
minusniepraktyczny mechanizm ręcznego przesuwania foteli
minuskosztowne części i serwisowanie
Typowe usterki:
- nadmierne zużycie hamulców
- uszkodzenia wyposażenia elektrycznego i elektroniki
- usterki oświetlenia
- zużycie zawieszenia
Polecane silniki:
3.0, 231/258 KM (530i) – bardzo mocny benzynowiec, 6-cylindrowy, o wysokiej kulturze pracy i sporym zużyciu paliwa (12 l/100 km)
3.0, 193/218 KM (530d) – 6-cylindrowy turbodiesel o wyśmienitych osiągach i akceptowalnym zużyciu paliwa (9,5 l/100 km)
2.0, 177 KM (520d) – czterocylindrowy turbodiesel, bezproblemowy, o dobrych osiągach i bardzo niskim zużyciu paliwa (7 l/100 km)
Ceny:
530i/2003 rok - 44 000 zł
520d/2007 rok - 75 000 z
530d/2003 rok - 55 000 zł
530d/2005 rok - 67 000 zł
Historia modelu:
1995 premiera czwartej generacji sedana (525tds, 520i, 523i, 528i)
1997 nowa wersja kombi (Touring)
1998 M5 z silnikiem V8 o mocy 400 KM
2000 face lifting i zmodyfikowana paleta silników
2003 nowa generacja sedana
2004 nowe kombi, poszerzona paleta silników; od jesieni wersje 535d i M5 z silnikiem V10
2005 zmienione jednostki sześciocylindrowe w 523i, 525i oraz 530i; opcjonalny napęd na cztery koła (wersje x); nowe wersje 520d, 540i oraz 550i
2007 face lifting, zmodyfikowane wnętrze, rozwiązania techniczne zmniejszające zużycie paliwa; M5 Touring
2009 debiut "piątki” GT

 Test porównawczy BMW 530d: link

AUDI A6
Zadbane Audi A6 nie przysparza większych kłopotów czy kosztów, choć serwisowanie w autoryzowanej stacji obsługi tanie nie jest. Utrzymanie zaniedbanego egzemplarza będzie kosztowne. Z racji wielu wspólnych podzespołów z A4 i Passatem (układy napędowe, elektronika, wyposażenie elektryczne) naprawy w tym zakresie mogą być tańsze (duża dostępność używanych części). Z silników bardziej praktyczne są te o mniejszej pojemności, z benzynowych - czterocylindrowy, turbodoładowany, 170-konny 2.0 TFSI. Godny uwagi jest sporadycznie spotykany wolnossący benzynowy 2.4 V6, zapewniający dobre osiągi, lecz niezbyt oszczędny. Wśród diesli podstawowym jest czterocylindrowy 2.0 TDI, początkowo wyposażony w pompowtryskiwacze. W pierwszych latach produkcji był wyjątkowo awaryjny (głowice, dwumasowe koło zamachowe). Później został wyposażony w zasobnikowy układ wtryskowy i zyskał na bezawaryjności. Należy raczej rezygnować z modeli wyposażonych w fi ltr cząsek stałych - potrafi się zapychać, auto traci moc, a nawet przechodzi w tryb awaryjny, oczyszczanie filtra jest utrudnione, a wymiana kosztowna (ok. 3000 zł). W dieslach 2.7 i 3.0 awaryjne były wtryskiwacze; zdarza się głośny napęd rozrządu. Usterkowe są też łożyska kół przednich.

 

Zalety i wady:
pluswnętrze obszerne, również na tylnej kanapie
plusduży bagażnik
plusoszczędne i mocne silniki Diesla
plusdobra trakcja
pluswysokie bezpieczeństwo bierne
plusmateriały i wykończenie na wysokim poziomie
plusbezpieczne zachowanie na drodze
plusmnogość wersji silnikowych, napędowych i wyposażeniowych
minussłaby komfort resorowania na poprzecznych krótkich nierównościach
minusnie najlepsza widoczność do tyłu w sedanie
minuswysokie koszty utrzymania – drogi serwis i części
Typowe usterki:
- luzy w przednim zawieszeniu
- awarie bezstopniowej przekładni Multitronic
- duże zużycie hamulców
Polecane silniki:
2.0 TDI, 140/170 KM – oszczędny, wystarczająco dynamiczny, o wysokiej kulturze pracy, zużycie paliwa około 6,5 l/100 km
3.0 TDI, 225 KM – dynamiczny, wystarczająco oszczędny (10 l/100 km), o wysokiej kulturze pracy
2.4, 170/177 KM – benz. V6, cichy, niezbyt oszczędny (11,5 l/100 km), o dobrych osiągach
Ceny:
2.0 TDI/2004 rok - 55 000 zł
2.0 TDI/2007 rok - 79 000 zł
3.0 TDI/2006 (Quattrto) - 93 000 zł
2.4/2004 rok - 55 500 zł
Historia modelu:
1997 premiera sedana A6
1998 debiut wersji kombi Avant
1999 nowe wersje 2.7 T (230 KM), 4.2 (300 KM) i 2.5 TDI (180 KM)
2000 nowa terenowa wersja Allroad Quattro
2001 face lifting, zmodyfikowane silniki
2004 nowa generacja sedana A6; silniki: 2.4, 3.2 FSI, 2.0 TDI
2005 debiut rynkowy kombi A6 Avant
2006 nowy silnik 4.2 FSI (350 KM), wszystkie diesle dostępne z filtrem cząstek stałych; wersje S6 (435 KM)
2007 jesienią RS6 jako kombi Avant (580 KM )
2008 face lifting przodu i tyłu, modyfikacja wnętrza, RS6 jako sedan (580 KM)

Test Audi A6 3.0 TDI Quattro - link

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 140 200 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Moj faworyt to audi a4, z zona myslelismy o fabi, ale czy nie warto choc raz troche zaszalec i wziac polowe kredytu na 2 letnie audi ? Zwlaszcza ze podobno w Getin daja tez na uzywane i nie sa specjalnie drodzy
    ~Bizon, 2010-05-12 18:26:57
  • avatar
    zgłoś
    W Polsce od lat szczególną estymą cieszą się auta niemieckie. Na rynku wtórnym najczęściej poszukiwane są te ze średniej i wyższej półki.
    auto motor i sport, 2010-05-07 13:41:35
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij