Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
3.0

Używane BMW 3 E90: Dobry poziom, ale...

BMW Serii 3 E90-93 jest dopracowanym, udanym autem. Będziesz zadowolony zwłaszcza z egzemplarzy z benzynowymi silnikami. Gorsze są, niestety, jednostki wysokoprężne.  

Jacek Dobkowski 2015-03-31
Używane BMW 3 E90

Zawieszenie

Z przednim zawieszeniem praktycznie nic się nie dzieje, trzeba tylko wymieniać zużywające się elementy. Z tyłu jedyny słaby punkt, ujawniający się po ok. 100 tys. km, to pływające tuleje wahacza. Trzeszczą, gdy sucho, cichną, gdy pogoda robi się wilgotna. Wystarczy wymienić jedną tuleję, tę trzeszczącą. Części kosztują 170 zł, praca mechanika 150 zł. Dodajmy, że w tym modelu BMW kąty zawieszenia reguluje się jedynie z tyłu, z przodu ustawia się tylko zbieżność. Zaleta z punktu widzenia bezpieczeństwa jest taka, że wszelkie uszkodzenia zawieszenia, np. po kontakcie z asfaltową dziurą, trzeba naprawić, niczego nie da się doraźnie skorygować geometrią.

Tylne wielowahaczowe zawieszenie ma bardzo duży wpływ na świetne właściwości jezdne i to bez radykalnego uszczerbku na komforcie. Co ważne, jest trwałe i mimo zaawansowanej konstrukcji nie wymaga kosztownych reperacji
 

BMW tylne koła ustawia w sporym pochyleniu (dołem na zewnątrz, auta, górą do wewnątrz) – samochód wygląda trochę jak rozkraczony, ale jeździ znakomicie. Jednak coś za coś – powoduje to szybkie ścieranie tylnych opon, zwłaszcza wewnętrznej części bieżnika. Niektórzy w trosce o ogumienie zlecają zmniejszenie pochylenia (150 zł), w granicach fabrycznej tolerancji. Po takiej ingerencji auto nadal prowadzi się świetnie, przeciętny kierowca nie odczuje różnicy.

Mocne strony

plus dopracowane zawieszenie
plus „szybki” układ kierowniczy
plus łatwa zmiana biegów w skrzyniach mechanicznych
plus niezawodne silniki benzynowe
plus odporność na korozję
plus wygodne przednie fotele
plus atrakcyjny wygląd

Silniki wysokoprężne

Piętą achillesową są turbodiesle 2.0 o mocy 177 KM w modelu 320d. Wyciągnięte dwa łańcuchy rozrządu szeleszczą na biegu jałowym. Jeżeli tego nie wychwycisz, łańcuch może się urwać. Koszty: 1860 zł oryginalne części (innych nie polecamy), 300 zł olej i filtr, 2500 zł robota (rozrząd z tyłu silnika, czyli trzeba go wyjąć), w sumie 4660 zł. Mniejsze prawdopodobieństwo awarii zachodzi w jednostkach zmodyfikowanych w 2008 roku. Natomiast trudne uruchamianie i czasowy brak mocy przy ostrym przyspieszaniu to objawy zabrudzenia piezoelektrycznych wtryskiwaczy, czułych na jakość paliwa. Nie można ich rozebrać i regenerować (jeden kosztuje 1700 zł).

Większość silników BMW, również wysokoprężnych, gwarantuje dobre osiągi, jakich spodziewasz się po tej marce. Generalnie mniej problematyczne są jednostki benzynowe, poza tym imponują równą, spokojną pracą
 

Nie lekceważ ubytków płynu chłodzącego, np. pół litra na miesiąc, bo mogą świadczyć o pękniętym bloku silnika! Płyn dostaje się do cylindra, a ponieważ nie można go ścisnąć, jeden z wtryskiwaczy, ten w cylindrze z „wodą”, będzie stukał po porannym rozruchu. Gdy silnik się rozgrzeje, objawy miną, bo płyn zostanie z cylindra usunięty. Po zdjęciu głowicy widać, że jedna z tulei cylindrowych jest opuszczona. Można robić tulejowanie (6000 zł), ale czasem naprawy nie da się już wykonać i trzeba szukać używanego bloku za 6000-7000 zł.

Wyciek oleju spod kolektora ssącego w turbodieslach 2.0 R4 i 3.0 R6 oznacza uszkodzenie klap wewnątrz kolektora. Urwana klapa narobi dużych szkód w silniku, więc wstaw nowy kolektor (1700-2300 zł). Drugim sposobem jest zaślepienie nieszczelności w kolektorze (700-900 zł).

Turbodiesel 2.0 o mocy 163 KM (320d) ma nietrwałą turbosprężarkę Mitsubishi. Gdy urwie się jej ośka, obroty silnika gwałtownie wzrastają. Silnik pracuje na oleju i żeby nie wyzionął ducha, musisz zdusić go na biegu, bo na normalne gaszenie kluczykiem nie zareaguje.

Silniki benzynowe

Jednostka 2.0 (170 KM) z bezpośrednim wtryskiem ma delikatne wtryskiwacze Boscha. Często już po zaledwie 70-80 tys. km przelewają, przez co silnik traci moc i kopci. Pomoże tylko zmiana czterech wtryskiwaczy (koszt: 2000 zł).

Uważaj na silnik sedana 320 si. Był krótko wytwarzany, w latach 2005-06, na potrzeby wyścigowej homologacji. Nic więc dziwnego, że dwulitrówka o mocy 173 KM ma rozwiązania przeniesione z jednostek wyczynowych. Brak mocy i nierówna praca kończą się naprawą za ok. 6500 zł, polegającą m.in. na tulejowaniu, lub nawet kupnem nowego bloku z tłokami, co wyniesie jeszcze więcej – w granicach 9500 zł.

Warto stosować olej zalecany przez producenta auta, zwłaszcza gdy pod maską 320i jest silnik 2.0/150 KM z systemem Valvetronic, zastępującym przepustnicę. Tylko z Castrolem SLX 5W-30 nie ma konsumpcji oleju, innego środka smarnego może ubywać w tempie 1,5-2,0 l na 1000 km, zawodzą pierścienie tłokowe.

Elektryka, elektronika

Gdy w kombi E91 radio nie gra albo centralny zamek nie reaguje na pilota, to oznacza, że popsuła się antena w pokrywie bagażnika. Za wymianę niezależny serwis weźmie 100 zł, ale z powodu anteny za 900 zł rachunek będzie opiewał na 1000 zł. Inna typowa usterka E91 to przecierająca się wiązka elektryczna w pokrywie bagażnika. Jest ona po prostu za krótka. W dobrym warsztacie potrafią wiązkę przedłużyć, co kosztuje 270 zł. Gorzej, gdy uszkodzone kable będą znajdowały się pod podsufitką, wtedy koszty wrosną do 500 zł.

Przykrą niespodzianką jest zablokowana kierownica. Zazwyczaj najpierw świeci się ostrzegawcza kontrolka z żółtą kierownicą, potem z czerwoną, ale ponieważ da się autem jeździć, wizyta w warsztacie bywa odkładana, aż kierownicy nie da się ruszyć. W najstarszych „trójkach” tej generacji, do 2006 r., często pomaga wgranie nowego oprogramowania, za 300 zł. Jeśli nie – trzeba wymienić elektroniczną płytkę.

Ksenonowe reflektory wieczne nie są. Przyjmij, że po czterech latach musisz zafundować im dwa nowe żarniki. Produkty renomowanych marek kosztują po 300 zł sztuka, plus 100 zł robocizna, łącznie 700 zł.

W Dekrze dobrze, w TÜV średnio

Wszystkie wersje nadwoziowe: sedan E90, kombi E91, coupé E92, kabriolet z twardym dachem E93, w rankingach niezawodności są oceniane łącznie. Dekra bierze pod uwagę przebieg aut przyjeżdżających na badania techniczne, uwzględnia przedziały 0-50 tys. km, 50- 100 tys. km i 100-150 tys. km. Skala ocen rozciąga się od dwóch minusów do dwóch plusów.

BMW 3 zasłużyło na zero przy przebiegu do 50 tys. km i po jednym plusie przy większych przebiegach. Z kolei dla diagnostów TÜV najważniejszy jest wiek auta i tak jest ułożony raport tej organizacji. Nasze „trójki” za każdym razem miały nieco mniej usterek niż średnio inne auta w tej samej w grupie wiekowej, ale ich wynik i tak nie imponuje: 33. pozycja wśród samochodów 4-5-letnich, 39. wśród 6-7-letnich i 31. w grupie 8-9-letnich.

Robert Pawłowski - właściciel Specjalistycznej Stacji Napraw BMW w Łomiankach koło Warszawy
E90-93 to przemyślana, porządna konstrukcja – np. przednie zawieszenie jest znacznie prostsze niż w Audi A4, a działa bardzo dobrze i jest trwałe. Korozja tego modelu nie dotyczy. Prawdziwa wpadka BMW to silnik 2.0d, o mocy 177 KM. Kłopoty z łańcuchami rozrządu, wtryskiwaczami, blokiem psują ogólny dobry wizerunek „trójki”.

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij