Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Używane BMW Serii 3 E46: Dla fanów

Jak dotąd nie wymyślono "normalnego" samochodu, który dawałby większą przyjemność z jazdy niż BMW 3. No może poza innymi BMW.

2007-08-23
BMW 3 używane Długość 4471mm; szerokość 1739mm; wysokość 1415mm; rozstaw osi 2725 mm

Wersji tego modelu jest mnóstwo: trzydrzwiowy Compact, czterodrzwiowa limuzyna, kombi Touring, Coupé, Cabrio i ekstremalne, 343- lub 360-konne M3. Są też wersje z napędem na cztery koła. Można wybierać spośród wielu, ale tylko rzędowych silników - o dużej kulturze pracy i w większości oszczędnych. Ich spektrum sięga od czterocylindrowych o pojemności skokowej 1,8 l do sześciocylindrowych, ponad 3,2-litrowych.

W BMW 3 (E 46), podobnie jak w autach innych producentów, najszybciej kapitulują zawieszenia. Po 60-70 tysiącach km przebiegu pojawiają się luzy na sworzniach i tulejach metalowo-gumowych wahaczy oraz łącznikach i tulejach stabilizatora. Ich likwidacja nie jest tania, sworznie są integralną częścią wahaczy. Wahacze kosztują po 899 zł, komplet tulei (2 sztuki) 411 zł, a wymiana z ustawieniem geometrii zawieszenia - 1073 zł. Łączniki stabilizatora kosztują po 120 zł, wymiana kompletu 122 zł. Tyle samo zapłacimy za wymianę dwóch tulei stabilizatora wycenianych na 13 zł za sztukę.

W tylnym zawieszeniu zdarzały się uszkodzenia jego mocowania do nadwozia. Częściej występują pęknięcia spiralnej sprężyny zawieszenia. Trudno je dostrzec, ponieważ pęka dolny zwój. Sprężyna do wersji 318i kosztuje 340 zł.

Ocena
plus Bardzo dobre właściwości jezdne i zwrotność, silniki o wysokiej kulturze pracy, dobry komfort resorowania, precyzyjny układ kierowniczy, skuteczne hamulce, wygodne siedzenia
minus Ubogie wyposażenie standardowe, szybkie zużywanie się hamulców, ciasne wnętrze z tyłu, mały bagażnik, wysokie koszty serwisowania i napraw
Polecane silniki
320i - benzynowy, 6-cylindrowy, rzędowy, poj. skokowa 1991 (2171) cm3, moc maks. 110 (125) kW [150 (170) KM] przy 5900 (6100) obr/min, maks. moment obrotowy 190 (210) Nm przy 4200 (3500) obr/min, średnie zużycie paliwa 8,9 (8,9) l/100 km
320d - wysokoprężny, 4-cylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1951 (1995) cm3, moc maks. 100 (110) kW [136 (150) KM] przy 4000 obr/min, maks. moment obrotowy 280 (330) Nm przy 1750 (2000) obr/min, śr. zużycie paliwa 5,7 (5,8) l/100 km
330d - wysokoprężny, 6-cylindrowy, rzędowy, poj. skokowa 2926 (2993) cm3, moc maksymalna 135 (150) kW [184 (204) KM] przy 4000 obr/min, maks. moment obrotowy 390 (410) Nm przy 1750 (1500) obr/min, średnie zużycie paliwa 6,8 (6,6) l/100 km
Historia modelu
1998: premiera wersji sedan (E46)
1999: nowe Coupé (luty) i kombi Touring (wrzesień); 3-litrowy diesel R6 common-rail
2000: nowe Cabrio i M3, zmienione benzynowe R6: 320i, 325i, 330i; napęd 4x4
2001: face lifting sedana i kombi; nowe benzynowce R4, nowy Compact
2003: face lifting Coupé i Cabrio
BMW 3 w
7/98 - test (318i)
8/98 - test porównawczy (320d)
4/99 - raport z jazdy (coupé)
6/01 - raport z jazdy (Compact 1.8, 2.5)
9/02 - test (320i)
2/03 - porównanie (330xi)
Ceny części zamiennych (320d)
Filtr powietrza 178 zł
Filtr oleju 51 zł
Błotnik przedni 839 zł
Zderzak przedni 1287 zł
Zderzak tylny 1875 zł
Reflektor przedni 1192 zł
Kierunkowskaz przedni 101 zł
Lampa tylna kpl. 729 zł

Sytuacja rynkowa
Oferta nie rozpieszcza, praktycznie nie ma kabrioletów, coupé, mocnych M3 ani wersji 4x4. E46 z pierwszych lat najczęściej są w wersji 320i. Auta z 1998 i 1999 roku oferowane są za 23 500-43 900 zł (330d). "Trójki" z 2000 roku kosztują od 27 700 zł (320i) do 45 900 zł (330d; 325i Cabrio - 55 000 zł); rok młodsze - od 32 000 zł (320i) do 51 tys. zł (330xd), a z 2002 roku od 32 900 zł do 45 900 zł (330d). Auta z roku 2003 kosztują 38 900-55 000 zł, a z 2004 - od 45 000 zł (2005 r. - od 60 000 zł).

Nieprzeciętna skuteczność hamulców okupiona jest ich nieco szybszym zużyciem. Komplet okładzin ciernych do przodu to wydatek 370 zł plus 56 zł za dwa czujniki zużycia. Klocki do tylnych hamulców kosztują 298 zł (+56 zł za czujniki). Przednie tarcze hamulcowe są po 289 zł, na tył kosztują po 202 zł.

W hydraulicznym wspomaganiu układu kierowniczego odnotowywano nieszczelności na połączeniu przewodów metalowego z gumowym. Za to układy napędowe praktycznie nie są źródłem kłopotów. W silnikach z modelu 318d zdarzały się uszkodzenia niskociśnieniowej pompy paliwa, a w 330d - wtryskiwaczy. Nieprzeciętną, nawet dziesięcioletnią trwałość mają układy wydechowe, choć we wszystkich wersjach urywa się wspornik rury wydechowej przyspawany do ramy pomocniczej tylnego zawieszenia. Wspornik kosztuje 272 zł, wymiana - 170 zł. Zdarzają się niekłopotliwe wycieki oleju ze skrzyń biegów - przez uszczelniacze wybieraka i wałka zdawczego. Przy dużym przebiegu (100-150 tysięcy kilometrów), czasami przepuszczają uszczelniacze półosi (przy piastach), zwłaszcza w wersji 330xd.

Wnętrze ma wystarczającą trwałość, choć czasami źle działa czujnik zajęcia miejsca pasażera. Przyczyną jest jego uszkodzenie lub przetarcie się przewodu pod fotelem. W autach z początków produkcji przegrzewały się oporniki regulujące prędkość wentylatora; po zmianie konstrukcji usterka nie występuje.

"Trójka" nie jest awaryjna, również cieszy jej niewielki apetyt na paliwo. Fantastyczne silniki, doskonały układ kierowniczy i neutralne, wyważone zawieszenie zapewniają użytkownikowi frajdę z jazdy, nieco zepsutą wysokimi kosztami przeglądów i napraw.

Wyniki crash-testu

Struktura nadwozia w części pasażerskiej jest wystarczająco sztywna, ale poduszki gazowe i pasy bezpieczeństwa z napinaczami nie chronią klatek piersiowych kierowcy i pasażera przed nadmiernymi przeciążeniami przy zderzeniu czołowym. Występuje ryzyko zranienia ud i kolan kierowcy. Przy kolizji bocznej narażona na zranienia jest jama brzuszna, seryjny airbag Thorax nie rozwinął się w pełni. Ochrona dzieci jest wystarczająca, pieszych - słaba (jedna gwiazdka).

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: autor i archiwum

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 68 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    a jak określi stopień przyjemności z jazdy??? czy to w ogóle mierzalne??? każdy jest inny i każdy ma inne upodabania.... czy to nie piękne? jedni dlaej marzą o "Beczce", inni już oglądają się za "Olukarnikami", ktoś poszukuje 'bejcy trójki" - pod tuning rzecz jasna - a jakiś zapaleniec w swoim garażu próbuje przywórcić do sił starą Warszawę..... każdy z nich inaczej rozumie "przyjemność z jazdy".... tak jak ja nie lubię ani niemieckich taboretów w VW- oj, sorry, foteli - jak i łóżka wodnego w "Cytrynie".... Pozdro
    ~stilo, 2008-01-03 23:49:57
  • avatar
    zgłoś
    bmw kosztuje dużo i dużo oferuje.Nie mówię oczywiście o tych 20-letnich złomach którymi zazwyczaj toczą się "podróby sportowców".
    ~Witeq, 2008-01-02 23:04:01
  • avatar
    zgłoś
    Podstawowym problemem BMW w Polsce to pokutujący mit o kierowcach (tychze marek) przyodzianych w dresy Co do techniki i osiagniec BMW chyle czola, ale mimo wszytsko nie sadze bylo to jedyne "normalne" auto.Wrecz przeciwnie!Moje preferencje chyla sie w strone odwrotnego do BMW biegunu...
    ~GreG_DPL, 2007-12-30 14:19:17
  • avatar
    zgłoś
    Kolego, punkt widzenia zależy od punku siedzienia. Nie każdemu BMW odpowiada, jedni lubią ostra jazdę inni francuski, komfortowy styl... nie wszystkie auta da się porównać zwłaszcza do BMW.
    ~grzesiek, 2007-12-22 13:12:08
  • avatar
    zgłoś
    Jak dotąd nie wymyślono „normalnego" samochodu, który dawałby większą przyjemność z jazdy niż BMW 3. No może poza innymi BMW.
    auto motor i sport, 2007-12-21 13:32:15
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij