Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

Używane: Golf, Astra, Escort - Trzej rywale

2008-01-11
Opel Asta Opel Astra I sedan

Do niedawna były marzeniem dla wielu. Teraz Volkswagen Golf III, Opel Astra I oraz ostatni Ford Escort należą do najchętniej kupowanych na rynku wtórnym.

Debiutowały prawie równocześnie - w 1990 roku Escort, w następnym Astra i Golf. Najdłużej, do 2002 roku, była produkowana w Gliwicach Astra I, Escort do 2000 r. (również w Polsce), trzy lata wcześniej Golf III został zastąpiony przez nowy model (kabriolet produkowano do 2002 r.).

Wszystkie mają po pięć wersji nadwoziowych: hatchback trzy- i pięciodrzwiowy, sedan, kombi i kabriolet. Szczycą się bardzo bogatą ofertą silników i wyposażenia dodatkowego oraz mają wersje usportowione, Golf i Escort także wersje z napędem na cztery koła. Równie ż konstrukcyjnie są identyczne: silniki umieszczone poprzecznie, napęd na koła przednie, a w zawieszeniu z przodu kolumny McPhersona, w tylnym zastosowano proste belki skrętne.

Wszystkie były modernizowane - najmniej widoczne jest to w Volkswagenie, najbardziej zmienił się Ford, w którym przeprowadzono dwa spore liftingi. Wnętrza, jak na standardy lat dziewięćdziesiątych, były wystarczająco obszerne, a stosowane początkowo materiały o słabej jakości (Ford i Opel) zastąpiono w 1995 roku lepszymi, przy tym samochody były dokładniej zabezpieczone przed korozją. Również od tego roku wzrosła jakość wykonania i wzbogacono ich wyposażenie (Golf od początku miał bogate wyposażenie dodatkowe i był starannie wykonany).

Wszystkie trzy modele zapewniają przyzwoitą ilość miejsca we wnętrzu i niezły komfort podróżowania. Również ergonomia nie budzi zastrzeżeń. W kategorii pojemność bagażnika konkurencję wygrywa Escort (380 l), Astra ma o 20 litrów mniej, Golf - tylko 330 l; wersje kombi i sedan tych kompaktów mają bagażniki o pojemności od 460 do 550 l. Wszystkie trzy modele odznaczają się dobrymi właściwościami jezdnymi; bardziej komfortowy jest Opel, twardsze zawieszenia mają Ford i Volkswagen.

Opel Astra I

Ocena
plus Dobre właściwości jezdne i zwrotność, bogata oferta silników, niezłe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa (auta z późniejszych lat produkcji), dobry komfort resorowania, precyzyjny układ kierowniczy, wygodne siedzenia, niskie koszty utrzymania
minus Ubogie wyposażenie standardowe, hamulce podatne na fading, głośne silniki na wysokich obrotach, oporne włączanie biegów, niska jakość materiałów i montażu wnętrza (przed modernizacją)

Polecane silniki
1.4i 16V - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1389 cm3, moc maksymalna 66 kW (90 KM) przy 6000 obr/min, maks. moment obrotowy 125 Nm przy 4000 obr/min, średnie zużycie paliwa 6,8 l/100 km
1.6 - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1598 cm3, moc maksymalna 55 kW (75 KM) przy 5200 obr/min, maksymalny moment obrotowy 128 Nm przy 2600 obr/min, średnie zużycie paliwa 6,6 l/100 km
1.6i 16V - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1598 cm3, moc maksymalna 74 kW (100 KM) przy 6200 obr/min, maksymalny moment obrotowy 148 Nm przy 3500 obr/min, śr. zużycie paliwa 6,9 l/100 km
1.7 TDS - wysokoprężny, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1686 cm3, moc maks. 60 kW (82 KM) przy 4400 obr/min, maks. moment obrotowy 168 Nm przy 2400 obr/min, średnie zużycie paliwa 5,9 l/100 km

Historia modelu
1991: premiera: hatchback (3- i 5-drzwiowy) oraz kombi; 5 silników benzynowych, 1 diesel
1992: odmiana czterodrzwiowa (sedan) z 500-litrowym bagażnikiem
1993: nowe kabriolet i benzynowe silniki 1.6 i 1.8 z szesnastozaworowymi głowicami
1994: nowy turbodiesel 1.7, nieznaczny facelifting nadwozia i wnętrza
1995: modernizacja silników 1.8 16V i 2.0 16V
1996: nowy benzynowy silnik 1.4 16V (82 KM, później 90 KM), modernizacja silnika 1.6
1998: nowa Astra II, produkcja Astry I (Classic) tylko w Gliwicach (hatchback, sedan, kombi)
2001: zakończenie produkcji kabrioletu
2002: zakończenie produkcji Astry Classic w Gliwicach

Ceny części zamiennych (1.6)
Filtr powietrza 38 zł
Filtr oleju 10 zł
Błotnik przedni 465 zł
Zderzak przedni 755 zł
Zderzak tylny 832 zł
Reflektor przedni 340 zł
Kierunkowskaz przedni 83 zł
Lampa tylna kpl. 284 zł (prawa), 314 zł (lewa)

O tym, że są to modele dość leciwe, świadczy głównie wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego. W autach z pierwszych lat poduszki gazowe prawie nie występują. Podobnie jest z ABS-em. Dopiero w egzemplarzach od połowy lat 90. poczynając częściej spotykane są poduszki, w tym pasażera, jak i ABS. W Golfie zdarzają się nawet poduszki boczne.

Są to ostatnie kompakty, proste w budowie, w których nie ma w nadmiarze elektroniki i oszczędnościowych (dla producenta) rozwiązań. Dlatego ich eksploatacja, serwisowanie i naprawy nie pustoszą portfela, nie wymagają superwyposażonych warsztatów. Są to też ostatnie kompakty, które z racji niewielkiej masy, bez uciekania się do wyrafinowanych rozwiązań, były oszczędne w zużyciu paliwa.

W rankingach niezawodności prowadzi Volkswagen (Golf III jest przez wielu uważany za lepszego od swego następcy), za nim plasuje się Opel, a na końcu jest Ford. W ich przypadku następcy uważani są za lepiej wykonanych. Na takie miejsce Astra i Escort "zapracowały" niską jakością i dużą awaryjnością egzemplarzy produkowanych do 1995 r. Również do tego rocznika mocno korodowały. W Fordzie ślady korozji mogą wystąpić na krawędziach drzwi, pokryw, na tylnych nadkolach, progach i wydechu. W Oplu rdza atakuje zwłaszcza tylne nadkola, a także progi, tylną pokrywę, krawędzie okien i układ wydechowy. Nieobca jest również Volkswagenowi - zagrożone są przednie błotniki oraz krawędzie pokryw silnika i bagażnika. W autach z nakładkami na nadkolach można się jej spodziewać pod nimi.

W zawieszeniach tych aut szybsze zużycie występuje z przodu; tylne belki są trwałe, jedynie przy bardzo dużych przebiegach może wystąpić konieczność wymiany amortyzatorów i łożysk kół. W Escorcie po ok. 150 000 km często są wybite mocowania belki i stabilizatora. Z przodu szybciej zużywają się w nim łączniki stabilizatora i tuleje metalowo-gumowe wahaczy. W Astrze przede wszystkim możemy spodziewać się uszkodzeń łączników stabilizatora, rzadziej sworzni zwrotnic czy tulei metalowo- gumowych. Najtrwalsze zawieszenie jest w Golfie, trudno znaleźć w nim słaby punkt.

VW Golf III

Ocena
plus Dobre właściwości jezdne i zwrotność, bogata oferta silników o wysokiej kulturze pracy, niezłe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa (auta z późniejszych lat produkcji), dobry komfort resorowania, precyzyjny układ kierowniczy, skuteczne hamulce, wysoka jakość wykonania wnętrza, wygodne siedzenia
minus Ubogie wyposażenie standardowe, szybkie zużywanie się hamulców, ciasne wnętrze z tyłu, mały bagażnik (hatchback), mały schowek (w wersji z poduszką gazową pasażera), wysoki koszt zakupu

Polecane silniki
1.6 - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1598 cm3, moc maksymalna 55 kW (75 KM) przy 5200 obr/min, maksymalny moment obrotowy 135 Nm przy 2800 obr/min, średnie zużycie paliwa 6,8 l/100 km
1.8 - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1781 cm3, moc maksymalna 66 kW (90 KM) przy 5500 obr/min, maksymalny moment obrotowy 145 Nm przy 2500 obr/min, średnie zużycie paliwa 7,6 l/100 km
1.9 SDI - wysokoprężny, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1896 cm3, moc maksymalna 47 kW (64 KM) przy 4200 obr/min, maks. moment obrotowy 124 Nm przy 2000 obr/min, śr. zużycie paliwa 4,9 l/100 km
1.9 TDI - wysokoprężny, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1896 cm3, moc maks. 66 kW (90 KM) przy 4000 obr/min, maks. moment obrotowy 202 Nm przy 1900 obr/min, średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km

Historia modelu
1991: premiera wersji hatchback 3- i 5-drzwiowy (7 silników benzynowych, 2 diesle)
1992: sedan Vento z dużym bagażnikiem
1993: nowe kabriolet i kombi (Variant), silnik 1.9 TDI (90 KM), automat Ecomatic
1994: silnik 1.9 TDI w kombi
1995: wolnossący silnik 1.9 SDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa
1996: 110-konny 1.9 TDI, 100-konny benzynowy 1.6, seryjny ABS (od 09.96 w Niemczech)
1997: nowy Golf IV 3- i 5-drzwiowy
1998: face lifting kabrioletu, sedan Bora
1999: nowe kombi Variant
2002: zakończenie produkcji kabrioletu

Ceny części zamiennych (1.6)
Filtr powietrza 30 zł
Filtr oleju 17 zł
Błotnik przedni 477 zł
Zderzak przedni 1126 zł
Zderzak tylny 795 zł
Reflektor przedni 375 zł
Kierunkowskaz przedni 85 zł
Lampa tylna kpl. 290 zł (prawa), 303 zł (lewa)

Zespoły napędowe w zasadzie mają dużą trwałość, co nie znaczy, że nic się z nimi nie dzieje. Można spotkać, wcale nie tak rzadko, wycieki oleju, a w Golfach i Astrze również płynu chłodzącego; zdarzają się uszkodzenia pomp cieczy chłodzącej i termostatów. W szesnastozaworowych oplowskich silnikach 1.6 zrywały się paski rozrządu, dlatego lepiej wymienić pasek już przy 60 000 km, bo do zalecanych przez wytwórcę 90 000 km może nie dotrwać. W Oplach niską trwałość mają aparaty zapłonowe (przede wszystkim kopułki i palec rozdzielacza), w benzynowych Fordach zaciera się moduł hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych, występują uszkodzenia silnika krokowego przepustnicy. We wszystkich autach zdarzają się kłopoty z alternatorami i rozrusznikami. Golf ma często problemy z pneumatyczno-elektrycznym centralnym zamkiem, część jego funkcji przestaje działać. Również w VW często występują luzy na prowadnicach foteli, powodując ich rozchwianie. Tapicerka siedzeń we wszystkich trzech autach nieźle znosi trudy wieloletniej eksploatacji.

Pozornie, najbardziej atrakcyjny wydaje się Volkswagen, ale trzeba pamiętać, że z racji wysokiej ceny, nie tylko w Polsce, były sprowadzane do nas dużo tańsze Golfy powypadkowe, zwykle naprawiane szybko i nieprofesjonalnie. Ten problem w mniejszym stopniu dotyczy Forda i Opla. Lepiej kupować te auta (zwłaszcza Golfa) bezpośrednio za granicą, czasami można je kupić nawet od pierwszego właściciela. Tańsze w utrzymaniu są wersje benzynowe - nie wymagają drogich olejów silnikowych, są odporniejsze na jakość paliwa. Nowsze diesle, zwłaszcza TDI, wymagają najlepszych olejów silnikowych i czystego paliwa, a przy tym uważnej eksploatacji ze względu na delikatną i drogą turbosprężarkę. Ostrożnie należy podchodzić do wersji usportowionych - w rękach młodych właścicieli jeżdżących szybko i nieuważnie, najczęściej przechodziły kurs przyspieszonego zużycia. Uważnie trzeba przyjrzeć się stelażowi i powłoce dachu w przypadku zakupu kabrioletu; koszty powłoki dachowej mocno przekraczają 1000 zł, koszt zakupu stelaża, dostępnego tylko u producenta aut, może przekraczać wartość samochodu.

Z racji prestiżu, bo za taki samochód uchodzi Golf, ma on najwięcej zwolenników, którzy są gotowi wydać nieco więcej pieniędzy na jego zakup niż na konkurentów. Przemawia za nim opinia auta bezusterkowego o wysokiej jakości. Konkurenci postrzegani są nieco gorzej, choć zarówno Astra, jak i Escort po modernizacjach zyskały na jakości i niezawodności, stając się godnymi rywalizacji z Golfem. Escorty z 1990 roku z powodu problemów jakościowych można kupić już za 1700 zł, ceny aut po drugiej modernizacji (1995 rok) zaczynają się od 3500 zł sięgając 8800 zł (rocznik 2000 nawet 12 800 zł). Pierwsze Astry kosztują od 3000 zł. W każdym z roczników są przeciętnie wyżej wyceniane niż Escorty. Golf w zakupie może być niewiele droższy od Astry, ich minimalne i maksymalne ceny niewiele się różnią. Ale większość z oferowanych Volkswagenów jest wyceniana wyżej od kompaktów konkurencji o 1000 (starsze) do 3000 zł (za młodsze auta).

W sumie, praktyczność, niskie ceny i koszty użytkowania oraz mnogość wersji na rynku wtórnym zachęcają do zakupu.

Ford Escort

Ocena
plus Dobre właściwości jezdne, bogata oferta silników, dobre wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa (po drugiej modernizacji) i seryjne, dobry komfort resorowania, pewne zachowanie w zakrętach, przestronne wnętrze, wygodne siedzenia
minus Duże zużycie paliwa, hamulce podatne na fading, niska jakość materiałów i montażu wnętrza (przed drugą modernizacją), 90-konny silnik o małej elastyczności i dużych drganiach, do modernizacji - nadwozie podatne na korozję

Polecane silniki
1.4i - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1391 cm3, moc maksymalna 55 kW (75 KM) przy 5500 obr/min, maksymalny moment obrotowy 106 Nm przy 2750 obr/min, śr. zużycie paliwa 8,0 l/100 km
1.6i 16V - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1597 cm3, moc maksymalna 66 kW (90 KM) przy 5500 obr/min, maks. moment obrotowy 130 Nm przy 3000 obr/min, średnie zużycie paliwa 7,4 l/100 km
1.8i 16V - benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1796 cm3, moc maksymalna 85 kW (115 KM) przy 5750 obr/min, maks. moment obrotowy 160 Nm przy 4500 obr/min, średnie zużycie paliwa 7,3 l/100 km
1.8 TD - wysokoprężny, czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1753 cm3, moc maks. 66 kW (90 KM) przy 4500 obr/min, maksymalny moment obrotowy 180 Nm przy 2000 obr/min, średnie zużycie paliwa 6,3 l/100 km

Historia modelu
1990: premiera (IV generacja): hatchback (3- i 5-drzwiowy) oraz sedan (do 1993 pod nazwą Orion) i kombi
1992: nowy kabriolet, pierwsza modernizacja (z przodu wlot powietrza w pokrywie silnika), nowe silniki Zetec: benzynowe, szesnastozaworowe 1.6 i 1.8, wersje RS 2000 (150 KM) i RS Cosworth (4x4, 200 KM)
1993: napęd 4x4 dostępny również w RS 2000
1995: face lifting przodu, zderzaków i wnętrza, poprawa jakości i zabezpieczenia antykorozyjnego, rozpoczęcie produkcji w Płońsku
1998: następca - Focus; równolegle trwa produkcja Escorta w ograniczonej ofercie wersji w Wielkiej Brytanii i Polsce (Classic)
2000: zakończenie produkcji

Ceny części zamiennych (1.6)
Filtr powietrza 52 zł
Filtr oleju 29 zł
Błotnik przedni 376 zł
Zderzak przedni 884 zł
Zderzak tylny 884 zł
Reflektor przedni z kierunkowskazem 536 zł
Lampa tylna kpl. 322 zł

Tekst: Bogdan Czajkowski
Zdjęcia: archiwum

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 117 190 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zgodzę sie na takie twierdzenie. Wśród samochodów używanych panuje moda na zakup samochodów tanich w zakupie i eksploatacji, prostych i mało zawodnych. Sam jestem posiadaczem jednego z tych samochodów i jestem bardzo zadowolony z jego posiadania. Oczywiście są też auta lepsze ale niestety nie wszystkich na nie stać. Ogólnie rzecz biorąc od wielu lat jestem zwolennikiem aut niemieckich, ze względu na ich solidność wykonania i trwałość w eksploatacji. Niemcy wiedzą jak zrobić dobry samochód. Pozdrawiam redakcje i wszystkich czytelników AMiS.
    ~2511, 2008-02-01 14:30:02
  • avatar
    zgłoś
    Do niedawna były marzeniem dla wielu. Teraz Volkswagen Golf III, Opel Astra I oraz ostatni Ford Escort należą do najchętniej kupowanych na rynku wtórnym.
    auto motor i sport, 2008-01-11 12:06:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij