Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Używane Mitsubishi L200: Daleko od szosy

Może zabrać na pakę prawie tonę ładunku, w bogatszych wersjach ma rozbudowany i sprawny układ 4x4. Co najmniej połowa ofert sprzedaży używanych L200 to egzemplarze kupione jako nowe u polskich dealerów.

2014-06-23
Mitsubishi L200: Daleko od szosy Zdarzają się przypadki korozji maski silnika. Sprawdź ją przedzakupem

Popularność „salonowych” L200 wynika z przepisów podatkowych, do 31 marca br. faworyzujących pikapy. Mimo że od 1.04. pikapy utraciły uprzywilejowaną pozycję związaną ze 100-procentowym odpisem VAT-u, nadal mogą być atrakcyjne dla ludzi lubiących wycieczki w teren, zimowe wyjazdy w góry, czy budujących się nieco dalej od szosy.

Dzięki ramowej konstrukcji L200 wytrzymają jazdę z pełnym obciążeniem. Ładowność w najbardziej popularnych wersjach Double Cab, czyli z pięciomiejscową kabiną, wynosi prawie 1000 kg. Nie jest to rekordowa wartość w tym segmencie, ale na pewno pozwoli zabrać wszystkie bagaże albo – w innych sytuacjach – kilkanaście worków cementu.

Długość ładowni L200 Double Cab wynosi 1325 mm lub 1505 mm. Zdecydowana większość pikapów oferowanych z drugiej ręki ma pakę zabudowaną w różny sposób. Może to być płaska pokrywa, ale bardziej rozpowszechnione są wysokie nakładki upodabniające pikapa do SUV-a. Ten wydatek poniósł zazwyczaj pierwszy właściciel i był to wydatek niemały, bo w salonach takie nakładki kosztowały nawet 16 tys. zł brutto! Tak czy inaczej paka powinna być zakryta, jeśli nie jest, masz poważny argument za zbiciem ceny. Najtańsza, aluminiowa pokry-wa kosztuje 2,5 tysiąca złotych.

Atrakcyjność L200 w lepszych wersjach (Intense, Intense Plus, Instyle) podnosi Super Select 4WD. To napęd na cztery koła, którego możesz używać zawsze i wszędzie, ponieważ między osiami jest centralny mechanizm różnicowy, rzadkość w pikapach. Nie jest to jednak napęd stały, jak można przeczytać nawet w folderach Mitsubishi!

Permanentny jest napęd na tył i kropka. To wyjściowa (2H), dolna pozycja dźwigni sterującej skrzynką rozdzielczą. Jeżeli pod kołami masz dobry, suchy asfalt, możesz pozostać na 2H, wtedy np. na autostradzie spalisz 11 l/100 km zamiast 13 l/100 km – auto dobrze prowadzi się nawet przy wysokich prędkościach. Napęd przedniej osi dołączysz poprzez centralny mechanizm różnicowy, a nie na sztywno, jak w większości pikapów.

Pamiętaj tylko, aby w momencie dołączania (4H) i odłączania przedniej osi (powrót do 2H) nie przekraczać 100 km/h (możesz to zrobić także na postoju), nie skręcać i nie dodawać gazu. Przy 4H na osie przypada po połowie siły. Gdy trafi Ci się bardzo grząska droga, wykorzystaj trzecie położenie dźwigni, 4HLc, czyli blokadę centralnego dyfra. Wtedy przód i tył otrzymują zawsze po 50% siły napędowej. Przełączać między 4H a 4HLc możesz na postoju albo do 100 km/h.

Gdy teren naprawdę stanie się ciężki, dołóż reduktor o przełożeniu 1,900 (czwarta pozycja, 4LLc), co wymaga zatrzymania się. Uwaga, słabsze wersje L200 mają napęd Easy Select, bez centralnego dyfra, dołączający przód na sztywno, za to z blokadą tylnego dyfra. Nie używaj takiego 4x4 na przyczepnej drodze z powodu naprężeń w układzie przeniesienia napędu.

Rozterki dotyczące wyboru silnika są niewielkie – zawsze głośny turbodiesel 2.5 DI-D, common-rail, czterocylindrowy, różna może być tylko moc: 136, 167, 178. Moc 167 KM uzyskano po wstawieniu dodatkowego komputera RalliTronic sterującego silnikiem, produkowanego dla Mitsubishi przez niemiecką firmę EnVo GmbH. Taki tuning nie zawsze przynosi zadowalające efekty, za to zabiera nieco trwałości silnika.

Zalety i wady:
plus świetny napęd Super Select (w lepszych wersjach)
plus dobra stabilność, jak na auto na ramie
plus dobra zwrotność
plus praktyczne, duże lusterka zewnętrzne
plus łatwe zajmowanie miejsc z tyłu (Double Cab)
minus głośna praca silnika
minus ograniczony komfort resorowania
minus zbyt czuły przycisk sygnału dźwiękowego
minus brak regulacji kierownicy przód-tył

Typowe usterki:
- rdza na krawędzi paki, po założeniu wysokiej nakładki
- korozja maski silnika
- pękające resory w tylnym zawieszeniu
- stuki z kolumny kierowniczej

Polecane silniki:
- 2,5-litrowy turbodiesel, 136 KM – podstawowa jednostka, całkiem żwawa, niestety wyraźnie słyszalna w kabinie, zużycie 10 l/100 km
- 2,5-litrowy turbodiesel, 178 KM – odczuwalnie lepsze przyspieszenia, podobnie głośna jak 136-konna i podobnie pali 10 l/100 km

Historia modelu:
- 2005 grudzień, prezentacja czwartej generacji L200 w Europie, na salonie w Bolonii
- 2006 wiosna, początek sprzedaży w Europie, trzy wersje nadwoziowe z tym samym rozstawem osi: dwudrzwiowa, dwumiejscowa Single Cab; dwudrzwiowa, czteromiejscowa Club Cab; czterodrzwiowa, pięciomiejscowa Double Cab; turbodiesel 2.5 DI-D (136, 167 KM)
- 2007 Single Cab Cargo, czyli podwozie do zabudowy
- 2009 turbodiesel 2.5 DI-D (178 KM), dłuższa paka o 18 cm (long bed) w wersji Double Cab
- 2010 lifting
- 2014 lato, wejście do sprzedaży roku modelowego 2015, ze zmienionym przodem
- 2015 planowany debiut modelu następnej generacji


Fakty i opinie
Cezariusz Sajko- mechanik
Olej w silniku 2.5 DI-D musi spełniać wymagania jakościowe podawane przez Mitsubishi, może to być syntetyk, ale niekoniecznie. Droga jest wymiana paska rozrządu co 100 tys. km, oryginalne części kosztują prawie 3 tys. zł, ale są już na rynku nieoryginalne elementy dobrej jakości za niecałe 1,5 tys. zł. Na pewno nie można uznać turbodiesli za awaryjne, jedynie sporadycznie mieliśmy przypadki nieszczelności uszczelek pod głowicą. Czasami zdarza się zakleszczenie dźwigni obsługującej napęd w wyniku nieumiejętnej obsługi. Nie można wtedy przełączyć napędu albo skrzynka rozdzielcza blokuje się w pozycji neutralnej i w ogóle żadnego napędu nie ma. Układ 4x4 jest trwały, nie występują problemy z półosiami czy przegubami.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 139 990 PLN
Dostępne nadwozia: pick-up-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    bardzo dobry artykuł, polecam wszystkim do poczytania
    suzume, 2014-06-30 09:48:52
  • avatar
    zgłoś
    Może zabrać na pakę prawie tonę ładunku, w bogatszych wersjach ma rozbudowany i sprawny układ 4x4. Co najmniej połowa ofert sprzedaży używanych L200 to egzemplarze kupione jako nowe u polskich dealerów.
    Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-06-23 12:00:34
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij