Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.8

Używane Porsche - ile to kosztuje?

Jak wiadomo, każdy facet powinien spłodzić syna, zbudować dom i tak dalej. Te rzeczy zostawiamy życiu codziennemu. Natomiast w świecie samochodów przemawia do nas idea posiadania – chociaż raz – Porsche. Moje pierwsze Porsche? A dlaczego nie?  

Roman Popkiewicz 2014-10-29
Porsche 911 993 Turbo S

Niezależnie od modelu, rocznika, wersji silnika, czy czegokolwiek innego, nazwa na „P” mówi wszystko. W samochodowych słownikach synonimów słowo Porsche występuje wszędzie tam, gdzie mowa o sportowych osiągach. Każdy z modeli pokazanych na następnych stronach można kupić taniej niż za ceny, jakie podajemy w tekście – na przykład są oferty Porsche 944 za 7 tys. zł, Boxstera za 25 tys. zł albo 911 Carrery serii 996 za 50 tys. zł. Istnieje jednak duże ryzyko, że są to egzemplarze wymagające szybkiego – i niemałego – doinwestowania. Dlatego podajemy ceny samochodów w dobrym stanie, takim, w którym nadają się one do codziennego, bezstresowego użytkowania.

Ciekawe, że utrzymanie Porsche wcale nie musi być kosztowne. Te auta są znane z solidnej budowy i wysokiej niezawodności i przy odpowiednim zadbaniu zwykle trudno je zajechać. Na dodatek, do wielu modeli jest sporo dobrej jakości zamienników oryginalnych części. Ważne jest zwyczajne dbanie o dobry stan techniczny, najlepiej korzystać z serwisu, który specjalizuje się w Porsche.

Koszty paliwa będą oczywiście wyższe niż w zwykłych autach. Ale w przeliczeniu na osiągi, okazuje się, że Porsche to jedne z najtańszych samochodów w Układzie Słonecznym. Nie mamy przy tym zamiaru dowodzić, że jakiekolwiek Porsche jest tanie. Nigdy nie było i nie będzie. Ale może kosztować znacznie mniej niż się wydaje – tylko tyle. I aż tyle.

Porsche 924/944

Ze względu na swoje „ludowe” pochodzenie bywał lekceważony jako „niepełnoprawne Porsche”. Jednak 924 oraz jego następca 944 oferują najtańszy bilet do świata tej marki. Nawet dziś osiągi i właściwości jezdne małego coupé mogą zrobić świetne wrażenie.

Miał być Volkswagenem stworzonym przez Porsche, ale pozostał w rodzinie, pojawiając się w 1976 roku jako Porsche 924. I szybko stał się hitem, pomimo iż dwulitrowy silnik VW o mocy 125 KM nie pozwalał na wiele. Następca, model 944, miał poszerzone nadwozie, szersze koła, lepsze układ hamulcowy i zawieszenie. A przede wszystkim – silnik Porsche, 2,5-litrowy, o aluminiowej konstrukcji i rozwijający 163 KM. Przyspieszenie do setki w 8 s nawet dziś jest niezłym wynikiem, ale ważniejsze, że coupé jest lekkie, świetnie wyważone (skrzynia biegów przy tylnej osi) i bardzo zwinne. Na współczesnych oponach daje ostre, żywe wrażenia z jazdy – to jeden z tych samochodów, w których kierowca czuje, że wszystko zależy od niego. Natomiast na szczycie była wersja Turbo, której osiągi – 6 s do setki – zahaczały już o teren Carrery.

Wersje
924 był pierwszym Porsche z silnikiem umieszczonym z przodu, pierwszym z silnikiem chłodzonym cieczą i pierwszym oferowanym z automatem. Wszystkie odmiany 924 i 944 miały rzędowe, czterocylindrowe silniki – od podstawowego 2.0 (125 KM), przez 2.5 w 944 (163 KM), aż po 3.0 w modelu 968 (240 KM); ten ostatni był w swoim czasie największym czterocylindrowcem świata. 924 i 944 są niedrogie w serwisowaniu, a na rynku jest sporo dobrej jakości zamienników wielu części. Jednak generalnie części do 944 są wyraźnie droższe niż te do 924 (np. sprzęgło, rozrząd itp.). Warto poszukać modelu po face liftingu z 1985 roku.

Informacje o modelu
Zalety i wady
plusdobre właściwości jezdne
plusdobre osiągi
plusniewysokie koszty serwisowania
plusniewysokie koszty paliwa
minuswyższe ryzyko usterek ze względu na wiek aut
minuswysokie ceny niektórych części do modelu 944
Typowe usterki
> sprzęgło (zużycie)
> elementy zawieszenia
> rozrząd
> poduszki pod silnikiem i skrzynią biegów
Koszty
> Przykładowe ceny części: sprzęgło do 924 – 1800 zł, do 944 – 4200 zł, klocki hamulcowe – 200 zł, tarcza hamulcowa – 400 zł
> Serwisowanie: wymiana oleju – 400–500 zł
> Paliwo: ok. 10–12 l/100 km
Na co zwracać uwagę
Na wszystko. Ze względu na wiek 924 i 944 trudno o jakąkolwiek regułę w występowaniu usterek – każdy egzemplarz będzie inny. Maleje też liczba modeli w bardzo dobrym lub dobrym stanie i z „dobrą” przeszłością. Wciąż jednak można znaleźć zdrowy egzemplarz, tym bardziej że kwota 15-20 tys. zł nie jest mała.

Porsche Bosxter

Pod wieloma względami „najwięcej Porsche za swoją cenę” w tym gronie oferuje właśnie Boxster. Współczesna konstrukcja, silnik umieszczony centralnie, świetne osiągi oraz znakomite właściwości jezdne. I niewysokie koszty eksploatacji. Można chcieć czegoś więcej?

W wypadku Boxstera kombinacja maksimum Porsche za minimum pieniędzy jest nie do pobicia. Przede wszystkim, pomimo iż roadster pochodzi z lat 90., pod względem konstrukcyjnym oraz zachowania na drodze nawet dziś jest bardzo współczesnym samochodem. Przyczepny, zwrotny, ostry w reakcjach i z silnikiem umieszczonym centralnie – jest znacznie lepszy od swoich rywali w postaci BMW Z3, Mercedesa SLK i Audi TT.

Podstawowe wersje najpierw miały silnik 2.5 o mocy 204 KM, który później zamieniono na jednostkę 2.7 rozwijającą 220 KM; zapewniały one przyspieszenie do 100 km/h w, odpowiednio, 6,7 i 6,5 s oraz maksymalną prędkość na poziomie 240–245 km/h.

Charakterystyczny, zachrypnięty odgłos pracy silnika przypomina, że napęd pochodzi od jednostki typu bokser i znakomicie uzupełnia charakter auta. Boxstera najkrócej można określić jako „supersamochód w pigułce”.

Wersje
Boxster to pierwszy model Porsche, produkowany według nowoczesnych metod, podpatrzonych u... Japończyków. Po wprowadzeniu na rynek w 1996 roku, był oferowany z silnikiem 2.5 (6 cylindrów w układzie typu bokser) o mocy 204 KM, do wyboru była przekładnia mechaniczna lub automat. W sezonie 2000 silnik zastąpiono 220-konną jednostką 2.7, pojawiła się też wersja S z 3,2-litrowym bokserem rozwijającym 253 KM. Nasz wybór padłby na Boxstera (zwykłego lub S) właśnie z tego okresu; w cenie 35–40 tys. zł da się znaleźć egzemplarz godny zaufania. Dużą zaletą Boxsterów są stosunkowo niewysokie koszty eksploatacji.

Informacje o modelu
Wady i zalety
pluswysoka jakość wykonania
pluswysoka niezawodność
plusniewygórowane zużycie paliwa
plusniewysokie koszty serwisowania
minusograniczona użyteczność przez cały rok
minusniektórych egzemplarzach problemy z miękkim dachem
Typowe usterki
> sprzęgło (zużycie)
> elementy zawieszenia (wahacze, drążki reakcyjne)
> wycieki przy wale między silnikiem a skrzynią biegów
> pompa wody
> synchronizator 2. biegu
Koszty
> Przykładowe ceny części: sprzęgło – 2200zł, klocki hamulcowe 300 zł, tarcza hamulcowa – 700 zł
> Serwisowanie: wymiana oleju – 800 zł
> Paliwo: ok. 12–13 l/100 km
Na co zwracać uwagę
Boxstera można kupić już od 25–30 tys. zł, ale egzemplarz w dobrym stanie i z udokumentowaną historią serwisowania łatwiej znaleźć za kwotę ok. 35 tys. zł. Przed zakupem zdecydowanie należy sprawdzić stan silnika – w wielu egzemplarzach zacierają się tłoki na tulejach; można to łatwo zrobić w warsztacie, najlepiej specjalizującym się w serwisowaniu Porsche.

 

 

Porsche Cayenne

To był szok – terenowe Porsche! Cayenne nie grzeszył urodą i kosztował krocie, ale też, jak na Porsche przystało, był znakomicie dopracowany. Dzisiaj kosztuje tyle, co Skoda Rapid.

Szok minął szybko, kiedy okazało się, z jak wielkim apetytem rynek wchłonął Cayenne’a. Duży SUV szybko stał się najpopularniejszym modelem Porsche; dziś jego obecność w ofercie jest tak naturalna, jak każdego innego modelu.

Konstrukcję nadwozia Cayenne dzieli z VW Touaregiem, ale silniki, układ napędowy (stały napęd 4x4) i zawieszenie zostały opracowane przez Porsche. Jest znakomicie dopracowany – już od pierwszych testów było jasne, że na asfalcie każdy inny SUV mógł liczyć najwyżej na srebrny medal. A do tego Cayenne miał też nieprawdopodobne uzbrojenie off- -roadowe, z przekładnią redukcyjną i blokadą centralnego mechanizmu różnicowego, a także z pneumatycznym zawieszeniem, pozwalającym zwiększyć prześwit. Dzięki temu Cayenne świetnie radzi sobie nawet w trudnym terenie – jedyne, co go w takich warunkach ogranicza to ogumienie przeznaczone na asfalt.

Najlepsze są wersje z silnikami V8, czyli Cayenne S i Cayenne Turbo – ze względu na osiągi. Cayenne S (340 KM) setkę załatwia w 7,2 s, natomiast Cayenne Turbo (450 KM) – w zaledwie 5,3 s. Na co dzień może nie ma to takiego znaczenia, jakie ma zużycie paliwa – które jest odpowiednie do mocy i osiągów – ale przecież Porsche nie kupuje się do jazdy o kropelce...

Wersje
Po rozpoczęciu produkcji w 2002 roku Cayenne pierwszej generacji był oferowany z dwoma silnikami V8: jako Cayenne S (4,5 l, 340 KM) i Cayenne Turbo (4,5 l turbo, 450 KM). Później pojawiła się wersja z 250-konnym silnikiem 3.2 V6, natomiast w 2009 roku odmiana z turbodieslem pod maską, pochodzącą od Volkswagena jednostką 3.0 V6 o mocy 240 KM. Cayenne jest solidnie zbudowany, a zaawansowana konstrukcja samochodu ma tę wadę, że ceny części są dość wysokie. Idealnie byłoby trafić na egzemplarz po face liftingu z 2007 roku, te są jednak wyraźnie droższe.

Informacje o modelu
Zalety i wady
plusznakomite osiągi
plus"klasyczne” wrażenia z jazdy
plusmały spadek wartości aut w dobrym stanie technicznym
minusdrogie części zamienne
minusdrogie dobre zamienniki części zamiennych
Typowe usterki
> sworznie na przednich wahaczach
> sprzęgło
> zapłon
Koszty
> Przykładowe ceny części – sprzęgło 3700 zł, tarcza hamulcowa – 800 zł, klocki hamulcowe – 400 zł
> Serwisowanie: wymiana oleju – 600 zł
> Paliwo: ok. 12–13 l/100 km
Na co zwracać uwagę
W pierwszej kolejności na stan zawieszenia i silnika. Częstym zjawiskiem są wycieki z silnika, który co jakiś czas trzeba uszczelniać. Jeśli wycieki są zbyt obfite, jest źle, jeśli ich nie ma – też jest źle. Ten typ po prostu „ma tak mieć”. Nadwozie modelu 964 było w pełni ocynkowane, stąd jakiekowiek oznaki korozji zwykle świadczą o wypadku.

 

 

Porsche 911 (964)

944, Cayenne, Boxster... Wszystko pięknie, ale Porsche to przede wszystkim 911 Carrera. Ta jednak, ze względu na swój kultowy status, nigdy nie była tania – i dzisiaj też nie jest. Dobra wiadomość jest natomiast taka, że „dziewięćsetjedenastki”, zwłaszcza te z pokolenia 964, praktycznie nie tracą wartości.

Jedna z najpiękniejszych wersji 911 Carrery to „generacja 964”, produkowana w latach 1989-1994 – klasyczne kształty „911”, z płaskim przodem, niemal pionowo ustawionymi reflektorami, mocno wybrzuszonymi błotnikami, bardzo szerokim tyłem i zderzakami zintegrowanymi z nadwoziem. Oprócz coupé, oferowane były cabrio oraz targa, której zdejmowany panel dachowy można było schować w bagażniku.

Ciekawe, że model 964 początkowo był oferowany tylko z napędem na cztery koła – i to bardzo skutecznym; sprawia on, że auto świetnie nadaje się do jazdy nawet w trudnych warunkach zimowych. Carrera 4 jest jednak aż o ok. 100 kg cięższa niż tylnonapędowa Carrera 2, co odbija się na osiągach. Jest też – to jej największa wada – wyraźnie bardziej podsterowna.

Na drodze seria 964 jest bardzo cywilizowana, chociaż chwilami wymaga dobrego wyczucia i bardzo szybkich rąk – przy dużych siłach bocznych nagłe zdjęcie nogi z gazu potrafi wytrącić tył auta z równowagi. Przez cały okres produkcji do napędu służył silnik 3.6 o mocy 250 KM – mocny, szybko reagujący na gaz i wspaniale głośny. Pomimo swoich dwudziestu z okładem lat, „964” jest niesamowicie szybkie nawet na dzisiejsze standardy – setkę załatwia w 5,7 s (wersja z mechaniczną skrzynią) i bez problemu osiąga ponad 260 km/h.

Wersje
W wypadku serii 964 w grę wchodzi tylko jedna wersja silnika – 3.6 o mocy 250 KM. Odmiany tylnonapędowe oferowane były z automatem. Auto miało seryjnie montowany układ ABS, a nadwozie było w pełni ocynkowane – 964 nie mają problemu z korozją. Regularnie serwisowane, Carrery tej generacji są bardzo żywotne.

Informacje o modelu
Zalety i wady
plusznakomite osiągi
plus„klasyczne” wrażenia z jazdy
plusfantastyczny wygląd
plusmały spadek wartości aut w dobrym stanie technicznym
minusdrogie części zamienne
minusdrogie dobre zamienniki części zamiennych
Typowe usterki
> sworznie na przednich wahaczach
> sprzęgło
> zapłon
Koszty
> Przykładowe ceny części – sprzęgło 3700 zł, tarcza hamulcowa – 800 zł, klocki hamulcowe – 400 zł
> Serwisowanie: wymiana oleju – 600 zł
> Paliwo: ok. 12–13 l/100 km
Na co zwracać uwagę
W pierwszej kolejności na stan zawieszenia i silnika. Częstym zjawiskiem są wycieki z silnika, który co jakiś czas trzeba uszczelniać. Jeśli wycieki są zbyt obfite, jest źle, jeśli ich nie ma – też jest źle. Ten typ po prostu „ma tak mieć”. Nadwozie modelu 964 było w pełni ocynkowane, stąd jakiekolwiek oznaki korozji zwykle świadczą o wypadku.

Porsche 911 (993)

Ta generacja Porsche 911 zawsze będzie miała specjalne miejsce w kronikach. Dlaczego? Bo „dziewięćsetjedenastka” z lat 1993–1998 – albo, używając fabrycznego języka Porsche, model 993 – to ostatnia Carrera z silnikiem chłodzonym powietrzem.

Bardziej wygładzone nadwozie z większym tylnym spoilerem i większymi kołami skrywa konstrukcję, która bazuje na modelu 964. Zmiany były jednak istotne – aluminiowe elementy zawieszenia, 6-biegowa przekładnia, zmodyfikowany silnik oraz, w wersji czteronapędowej, inny, lżejszy układ przeniesienia napędu.

Moc 3,6-litrowego silnika początkowo wzrosła do 272 KM, a po wprowadzeniu systemu zmiennych faz rozrządu – do 285 KM. 993 setkę załatwia w czasie poniżej 5,5 s i rozpędza się do 270 km/h. I co nie mniej ważne – „911” jest bardziej przewidywalna podczas szybkiej jazdy, kiedy zmiana obciążenia kół przy odjęciu gazu w zakręcie nie wywołuje tak nerwowego zachowania jak w wypadku poprzedniego modelu. 993 to fantastyczny samochód – ostatni z klasyków.

Wersje
W wypadku serii 993 Porsche na dobre rozkręciło zabawę w tworzenie kolejnych odmian Carrery – różniących się silnikami, elementami nadwozia, wyposażeniem, masą własną itp. Pojawiły się np. Carrera S i Carrera 4S, GT2 oraz Turbo S. Z kolei wersja Targa otrzymała zsuwany, a nie, jak do tej pory, zdejmowany dach. Pozostając przy rozsądnym przedziale cenowym, w wyborze trzeba ograniczyć się do podstawowego silnika 3.6. „993” zwykle są nieco droższe niż „964”, jednak przy odrobinie szczęścia można znaleźć dobre egzemplarze w zbliżonej cenie. Jeśli dbamy o stan techniczny auta (olej, filtry itp.), „993” okazują się niezawodne i praktycznie niezniszczalne.

Informacje o modelu
Zalety i wady
plusznakomite osiągi
plusbardziej dopracowany niż model 964
plus„klasyczne” wrażenia z jazdy
plusfantastyczny wygląd
plusmały spadek wartości aut w dobrym stanie technicznym
minusdrogie części zamienne
minusdrogie dobre zamienniki części zamiennych
Typowe usterki
> sworznie na przednich wahaczach
> sprzęgło
> zapłon
Koszty
> Przykładowe ceny części – sprzęgło 3700 zł, tarcza hamulcowa – 800 zł, klocki hamulcowe – 400 zł
> Serwisowanie: wymiana oleju – 600 zł
> Paliwo: ok. 12–13 l/100 km
Na co zwracać uwagę
Ponieważ seria 993 jest blisko spokrewniona z 964, wszystko jest tak jak w wypadku tamtego modelu – a więc ważny jest stan zawieszenia, a silnik powinien mieć pewne wycieki; co jakiś czas trzeba go po prostu uszczelniać. Jeśli wycieków nie ma, może być tak samo źle jak wtedy, kiedy są duże. Wreszcie, nadwozie 964 było w pełni ocynkowane, stąd jakiekolwiek oznaki korozji zwykle świadczą o wypadku.

Porsche 911 (996)

Ciekawe, że najtańszą przepustką do świata Porsche 911 Carrery jest jeden
z nowszych modeli – Carrera generacji 996, która zadebiutowała w 1998 roku.

Świat się zmienił, zmieniła się też 911 Carrera. Coraz ostrzejsze przepisy dotyczące emisji spalin w końcu wymusiły na Porsche zaaplikowanie modelowi 911 silnika chłodzonego cieczą.

Wydawało się to świętokradztwem, jednak szybko zostało zaakceptowane. Z jednej strony na Carrerę serii 996 kręcono nosem jak na żadną inną „911” – głównie ze względu na brzydotę refektorów, zwanych „sadzonymi jajkami” albo „jajecznicą”. Z drugiej zaś strony, fakty są takie, że „911” generacji 996 powstało tyle, ile modeli 993 i 964 razem wziętych. Bo najważniejsze pozostaje niezmienione: ze swojego fundamentalnego charakteru 996 to na wskroś Porsche.

Ostre, diabelsko szybkie – podstawowa wersja załatwiała setkę w 4,9 s – a do tego bardziej stabilne i przewidywalne niż jakakolwiek wcześniejsza Carrera. I jednocześnie bardziej dojrzałe, z szerszym nadwoziem, bardziej przestronną kabiną, lepszymi fotelami i znacznie lepszą pozycją kierowcy.

Precyzja prowadzenia jest niedaleka współczesnym „911”, przyczepność większa niż wielu dzisiejszych tzw. sportowych aut. A że przez swoje nieszczęsne reflektory seria 996 nie jest tak kochana jak inne „911”? Tym lepiej, bo właśnie dlatego dziś jest to najtańsza Carrera jaką można mieć.

Wersje
Seria 996 to pierwsza 911 Carrera, która nie przejęła od swojego poprzednika żadnych części (posłużyła za to jako baza techniczna dla swojego następcy, modelu 997). Pierwsze wersje miały silnik 3.4 o mocy 300 KM, a po face liftingu w 2002 roku pojemność sześciocylindrowego boksera wzrosła do 3,6 l, a moc do 320 KM. Po raz pierwszy automatyczna przekładnia trafiła do wersji z napędem na cztery koła. Model 996 odniósł duży rynkowy sukces, dzięki czemu dziś oferta aut z drugiej ręki jest bardzo bogata. To jeden z najbardziej niezawodnych sportowych samochodów świata i prawdopodobnie najtańszy w eksploatacji w przeliczeniu na swoje osiągi.

Informacje o modelu
Zalety i wady
pluspierwszorzędne osiągi
plusznakomite właściwości jezdne
pluswysoka niezawodność
plusniewygórowane zużycie paliwa
plusniewysokie koszty serwisowania
minusstylizacja nadwozia (reflektory)
minussilnik 3.4 bardziej zawodny niż 3.6
Typowe usterki
> wycieki przy wale między silnikiem a skrzynią biegów
> drążki reakcyjne przedniego zawieszenia (zużycie)
> poduszki przednich amortyzatorów (zużycie)
> amortyzatory tylne (zużycie)
Koszty
> Przykładowe ceny części: tarcza hamulcowa – 800 zł, klocki hamulcowe – 300 zł, usunięcie wycieków – 1500 zł
> Serwisowanie: wymiana oleju – 900 zł
> Paliwo: 12–13 l/100 km
Na co zwrócić uwagę
Historia samochodu, dokumentacja serwisowa, stan silnika, kondycja zawieszenia. Najlepiej znaleźć egzemplarz z mniej podatnym na usterki silnikiem 3.6 (niestety będzie droższy) oraz układem stabilizacji PSM (dla bezpieczeństwa). W wypadku Carrery 996 spory był import aut ze Stanów – one najczęściej nie mają PSM w wyposażeniu.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 482 030 PLN
Dostępne nadwozia: cabrio-2, coupe-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij