Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

Używane Renault Laguna: Ciągnie złą opinię

Była pierwszym autem klasy średniej, który zdobył maksymalną ocenę w teście zderzeniowym NCAP. Niewiele jej to pomogło, bo chociaż jest komfortowa Lagunę II trapiły liczne awarie.  

2014-05-15
Avensis, Mondeo i Laguna Renault jako jeden z nielicznych producentów nie oferuje w klasie średniej auta w wersji sedan, Laguna jest dostępna tylko z nadwoziem 5-drzwiowym.

Elektryka
Jeśli będziesz dbać o instalację elektryczną, zwłaszcza o akumulator, nie spotkają Cię kłopoty. A jeżeli jeszcze Twoja Laguna jest rzeczywiście bezwypadkowa, nie będziesz miał takich „przebojów”, jak zapalające się naraz wszystkie kontrolki na desce rozdzielczej. Ale trudno jednoznacznie wskazać, kiedy akumulator nadaje się do wymiany. Wiele zależy od warunków eksploatacji i od samego akumulatora. Na pewno nie wolno czekać, aż przestanie kręcić rozrusznikiem.

Delikatna jest karta zastępująca kluczyk zapłonu. Tak jak w wypadku karty Mégane – nie noś jej w ciasnych kieszeniach, bo łatwo ją uszkodzić. Jeżeli nie uda się odpalenie silnika, poszukaj elektronika znającego się na tych kartach. Nie powinien skasować więcej niż 100-150 zł. Najwygodniejsza jest karta hands free po liftingu Laguny, której w ogóle nie musisz wkładać do gniazda na dole środkowej konsoli.

Częstą przypadłością są świecące się kontrolki ciśnienia powietrza w którejś oponie. Czasem ciśnienie jest OK, czasem rzeczywiście za niskie, ale w innej oponie niż wskazana na piktogramie – to zazwyczaj skutek rotacji kół. Czujniki są zaprogramowane do konkretnych kół. A jeżeli czujnik się zepsuł, musisz go wymienić – 170 zł plus 100 zł praca mechanika wraz z programowaniem, razem 270 zł. Tańsze będzie… odłączenie wszystkich czujników, chociaż tego nie polecamy.

Innym, częstym przypadkiem jest brak podświetlenia panelu klimatyzacji. Klima działa, ale panel jest ciemny, „wysiadły” diody ciekłokrystaliczne. Naprawa będzie kosztowała tylko 50 zł.

Olej w dieslach zmieniaj co 15 tys. km, unikniesz kosztownych awarii.

Podwozie
Czułym punktem przedniego zawieszenia jest wybijający się stabilizator. Objawem jest delikatne pukanie dochodzące z okolic przedniej osi, po przebiegu 130-150 tys. km, niekiedy dopiero po 200 tys. km. Drążek stabilizatora kosztuje 400 zł, wymiana 200 zł (trzeba opuścić całe zawieszenie), razem 600 zł. O 100-200 zł taniej wyjdzie wymiana samych tulejek stabilizatora. A wcześniej od stabilizatora mogą skapitulować jego łączniki (100-110 zł).

Tylna oś ma postać prostej belki skrętnej. Po 80 tys. km trzeba wymienić (500 zł) dwie tuleje belki – poza stukaniem tylne zawieszenie staje się twardsze. Jeżeli masz w Lagunie II elektroniczny hamulec ręczny, częściej będziesz musiał zmieniać tylne klocki i tarcze. Normalny ręczny mniej zużywa te elementy.

Kabina
W środku fotela kierowcy pęka regulacja podparcia lędźwiowego. Nowa część kosztuje 915 zł, robota 250-300 zł, w zależności od rodzaju tapicerki (materiał, skóra), w sumie sporo ponad tysiąc złotych. Trzeszczy deska rozdzielcza? Tak już po prostu musi być. Trudno demontować elementy kokpitu, trudno z tym walczyć, bo świerszcze i tak za jakiś czas znów się odezwą.

Typowe dla Laguny II jest również stosunkowo szybkie zużywanie się materiałów we wnętrzu. Niekiedy możesz nieco poprawić prezencję kabiny, zmieniając na przykład gałkę dźwigni zmiany biegów za 200 zł albo samą skórkę z tej gałki za 20 zł (cena skórki w internecie).

Nadwozie
Wycieraczka tylnej szyby w kombi Grandtour odmawia posłuszeństwa, zatrzymuje się w jednym położeniu i ani drgnie. Dotyczy to przeważnie aut z otwieraną szybą w tejże klapie. Zaciera się mechanizm wycieraczki, konkretnie jego ułożyskowanie. Czyszczenie niewiele daje, po pół roku problem się powtórzy. Koszt reperacji to 320 zł części i 100 zł robocizna, w sumie 420 zł. Uwaga, majster musi być precyzyjny – mechanizm przechodzi przez szybę, która może pęknąć.

Przeniesienie napędu
Pedał sprzęgła zostaje w podłodze, nie chce się cofnąć. Niespodzianka taka przytrafia się zwłaszcza w 1.9 dCi z sześciobiegową, mechaniczną skrzynią. Winę ponosi pompka napędzająca wysprzęglik. W warsztacie zostawisz 600-650 zł.

Silniki
Podobnie jak w Mégane II, ostrożnie trzeba podchodzić do turbodiesli 1.9 dCi. Przekręcają się w nich panewki korbowodowe, na czwartym, trzecim, czasem i na pierwszym cylindrze. Jeżeli usłyszysz stuki w zimnym silniku, na biegu jałowym, to może być właśnie to. Remont silnika uszczupli kieszeń o 4000-4500 zł. Jednak w wypadku wielu egzemplarzy tych dramatycznych przeżyć możesz uniknąć… nie słuchając producenta! Renault zaleca wymianę oleju co 30 tysięcy km, ale rób to dwukrotnie częściej, co 15 tys. km. Dla zdrowia silnika.

Zbyt długo eksploatowany olej to także początek kłopotów z turbosprężarką, zwłaszcza z jej łożyskami. Najgorzej, gdy zdejmiesz nogę z gazu, a silnik sam wskoczy na pełny gaz. Motor pobiera wtedy olej silnikowy z miski, który trafia do kolektora dolotowego i spala się zamiast oleju napędowego. Pracuje na oleju silnikowym! Remont silnika murowany albo nawet jego wymiana. W benzynowych jednostkach 1.6 i 1.8 z początku produkcji Laguny II psują się sterowniki marki Sagem. Silnik nie trzyma wolnych obrotów, obroty falują. Drugim objawem jest przejście w tryb awaryjny, z obrotami 2500-3500. Pierwszym krokiem powinna być próba naprawy sterownika (300-350 zł), bo na nowy taki komputer musisz wysupłać 2800 zł.

140-konna jednostka 2.0 IDE z bezpośrednim wtryskiem jest szalenie wrażliwa na jakość benzyny. Dlatego częste kłopoty z układem zasilania (np. nierówna praca) skłaniają użytkowników do szybkiego pozbywania się Lagun 2.0 IDE. Zazwyczaj winę ponosi czujnik i regulator ciśnienia paliwa (1000 zł plus 300 zł robota, łącznie 1300 zł). I pamiętaj, że benzynowe silniki ze zmiennymi fazami rozrządu (1.8, 2.0) są droższe w obsłudze. Przy wymianie napędu rozrządu należy wymienić również koło zmiennych faz.

Silniki Laguny zostały zbyt elastycznie zawieszone – chodziło o komfort prowadzenia auta, ale efektem są także wybite poduszki. Poczujesz to jako nienaturalnie obszerne ruchy silnika. Wstawienie nowej poduszki kosztuje 100-400 zł, zależy której (jest ich pięć) i pod jakim silnikiem. Na pocieszenie – poduszki pod skrzynią biegów są zdecydowanie bardziej trwałe.

Mocne strony
plus skuteczny i trwały układ hamulcowy
plus wydajne ogrzewanie
plus komfort jazdy, mimo prostego zawieszenia z tyłu
plus bogate wyposażenie
plus ergonomiczne miejsce kierowcy
plus udane zestopniowanie skrzyni biegów
plus wysokie bezpieczeństwo bierne
plus stosunkowo niskie ceny używanych egzemplarzy


Zbigniew Krawętkowski - właściciel niezależnej firmy Autoserwis w Olsztynie

Warto polecić turbodiesla 2.0 dCi, mniej usterkowego niż 1.9 dCi. Dobrych silników benzynowych jest więcej, np. połączeniem osiągów i niezawodności wyróżnia się 2.0 T z turbosprężarką. Generalnie ceny Laguny II są niskie, a to przecież wygodny samochód z bogatym wyposażeniem.Jeśli regularnie go serwisować ilość awarii wcale nie musi być taka duża.

Jacek Dobkowski

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 33 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-2
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij