Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
1.3

Używane Renault Megane II: Często w serwisie

Nie najlepsza opinia o Mégane drugiej generacji ma swoje podstawy: usterkowe są diesle i elektronika. Dlatego nawet zadbane, ponaprawiane egzemplarze kupisz za niewielkie pieniądze.  

Jacek Dobkowski 2014-09-15
Używane Renault Megane II

Kabina
Jeżeli podczas ostrzejszego skrętu w lewo pasażer poczuje wodę pod stopami, prawdopodobnie zapchał się odpływ z klimatyzacji. Woda zamiast ściekać pod auto, gromadzi się w kabinie, wsiąka w dywaniki i dostaje się do zamykanych schowków w podłodze. Drugą przyczyną małej powodzi bywają zatkane odpływy na podszybiu. Trzecią… wadliwie zamocowane w drzwiach niefabryczne głośniki. Woda najpierw pojawia się w kieszeniach drzwi, potem niżej. Trzeba kabinę dokładnie osuszyć (i poprawić montaż głośników), co może kosztować kilkadziesiąt złotych. Rachunek niewątpliwie wzrośnie, jeśli woda spowodowała gnicie złączy pod przednimi fotelami. Świeci się wówczas lampka kontrolna poduszki powietrznej, poza tym może szwankować elektryka w tylnej części nadwozia, np. sterowanie szybami.

Podwozie
Charakterystyczne suche strzały przy obracaniu kierownicą na postoju sygnalizują wybicie górnych łożysk w kolumnach przedniego zawieszenia. Zestaw poduszka plus łożysko kupisz za 200 zł, mechanik weźmie 70 zł, razem 270 zł za jedną stronę. Z reguły problem dotyczy obu stron, więc rozstaniesz się z 540 zł. Zbyt długie jeżdżenie z niesprawnymi łożyskami kolumn może uszkodzić przekładnię kierowniczą. Powtarzające się stuki w trakcie jazdy świadczą o luzach w tej przekładni. Zostawisz w warsztacie 750 zł, z czego 300 zł za robociznę.

Mogą również stukać wyrobione końcówki drążków kierowniczych. Reperacja z jednej strony zamknie się rachunkiem na 220 zł, razem z ustawieniem zbieżności dla osi (100 zł). Za obie strony zapłacisz 340 zł. Wypracowane sworznie kuliste w przednich wahaczach dają o sobie znać luzami zawieszeniu. Nie trzeba wymieniać wahacza, wystarczy odpowiednimi narzędziami wyjąć wprasowany sworzeń. Za naprawę po jednej stronie zapłacisz do 200 zł. W belce tylnego zawieszenia po przebiegu ponad 100 tys. km „padają” silentbloki, czyli tuleje plastikowo-gumowe. Uwaga, z reguły nie ma żadnych objawów, chyba że ktoś bardzo doświadczony zauważy gorsze prowadzenie.

Dopiero po wzięciu Mégane na podnośnik wszystko wyjdzie na jaw. Na jedną stronę silentbloki (dwa) kosztują 200 zł, plus 200 zł robota. Jeśli poprzedni właściciel hamował delikatnie, obejrzyj tylne tarcze – mogą być skorodowane. Rdza nie pojawia się, gdy hamulce były używane intensywnie. Producent dowcipnie połączył tarczę z łożyskiem koła i pierścieniem magnetycznym ABS, więc jesteś zmuszony zamówić trzy w jednym, obowiązkowo na obie strony.

Jeśli szukasz Mégane z turbodieslem, wybierz dwulitrowy silnik dCi. Jest wolny od usterek, jakie mają mniejsze jednostki.

W przypadku hatchbacka zapłacisz łącznie z robocizną ponad 1000 zł. Kombi ma większe tarcze, więc i droższe o około 100 zł (komplet). Wydech jest trwały, jedynie elastyczny łącznik przed katalizatorem może wykazywać duże „zmęczenie”. Przyczyny: ostry styl jazdy albo zużycie poduszek zawieszenia silnika (ruchy silnika stopniowo niszczą łącznik) – koszt to 150 zł części, 150 zł robota.

Silniki
Renault zaleca wymianę oleju silnikowego w dieslach co 30 tys. km, stanowczo za rzadko! Warto to robić co 15 tys. km. Przez zbyt długo eksploatowany olej przekręcają się panewki korbowodowe w 1.5 dCi, częściej w 1.9 dCi (na czwartym cylindrze). Słychać wtedy stuki na zimnym silniku, na biegu jałowym. Remont silnika kosztuje ok. 4500 zł. Stary olej skraca również żywot turbosprężarki. Jej regeneracja plus płukanie układu dolotowego i układu zasilania olejem silnikowym będzie kosztować co najmniej 2000 zł.

Czasem trzeba demontować miskę olejową, gdyż zapychają się zawory ciśnieniowe w pompie oleju. 1.5 dCi ma wtryskiwacze Delphi, bardzo wrażliwe na jakość paliwa. Szwankujący wtryskiwacz – wystarczy jeden – powoduje problemy z rozruchem na zimno. Regenerowany wtryskiwacz kosztuje 600 zł. A jeżeli 1.5 dCi intensywnie bierze olej, można zamontować używany silnik za 3000– 3500 zł, tylko kto za niego zaręczy? Z kolei generalny remont będzie droższy.

W benzynowych 1.4 i 1.6 padają cewki zapłonowe Sagem. Zmiana jednej zamknie się kwotą 200 zł, a że najczęściej trzeba zrobić porządek ze wszystkimi – wydamy 800 zł. W 1.6 klekotanie przy pierwszej próbie rozruchu zdradza uszkodzony mechanizm zmiennych faz rozrządu. Częściej psuje się on w autach eksploatowanych na krótkich dystansach. Wymiana napędu rozrządu i oleju będzie kosztowała 2200 zł.

Przeniesienie napędu
Trzeba pochwalić Renault, że dwumasowe koło zamachowe w dieslach jest lepsze niż w wielu innych silnikach, niby lepszych marek – wytrzymują spokojnie 160–180 tys. km. Jednak sporo aut oferowanych w ogłoszeniach tyle właśnie zrobiło, więc za kompletny podzespół (dwumasowe koło, sprzęgło, siłownik sprzęgła) z robocizną zapłacisz ok. 4000 zł. Wymiana samej „dwumasy” nie ma sensu, bo niedługo i tak stawisz się do warsztatu po nowe sprzęgło i zapłacisz dwa razy za robotę.

Elektryka/elektronika
Generalna rada – bardzo dbaj o akumulator, żeby gwarantował właściwe napięcie, bo odbiorników prądu jest dużo. I nie sugeruj się, że jeszcze kręci rozrusznikiem; akurat rozrusznik w Mégane II dużo prądu nie potrzebuje. Ale i tak mogą Cię zaskoczyć, głównie w autach do 2005 r., niedziałające wycieraczki, czy światła. To przez tzw. moduł UPC znajdujący się po lewej stronie komory silnika, który jest zalewany wodą. Dobrym wyjściem będzie zakup używanego modułu za 300–500 zł.

Albo taki przypadek – w autach z otwieranymi elektrycznie za jednym naciśnięciem przycisku szybami – szyba sama z siebie opuszcza się, również na parkingu, i za żadne skarby nie daje się podnieść. Wymiana odpowiedniego modułu kosztuje 1300 zł.

Nie noś karty do bezkluczykowego dostępu do auta w tylnych kieszeniach spodni – unikniesz kłopotów. Jeśli nie odpalisz kartą silnika, elektronik zreperuje ją za 100–150 zł. W autach z hands free karty w ogóle nie musisz wyjmować z kieszeni, portfela czy torebki. Wygoda, ale do czasu. Psują się przyciski w zewnętrznych klamkach, służące do ryglowania drzwi. Nie działają, musisz zamknąć auto awaryjnie. Przyciskom szkodzi woda, sól, mróz. 130–140 zł przeznaczysz na wymianę przycisku w jednych drzwiach i zaprogramowanie elektroniki.

Zbigniew Krawętkowski - właściciel firmy Autoserwis w Olsztynie
Spośród turbodiesli polecam 2.0 dCi, w którym nie występują usterki typowe dla mniejszych silników. Renault było pionierem w stosowaniu tak rozbudowanej elektroniki w kompaktach, stąd spora liczba awarii. Nawet w najstarszych egzemplarzach korozja nie jest problemem. Jakość materiałów we wnętrzu znacznie się różni zależnie od wersji wyposażenia.

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 107 250 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3, hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Używane Renault Megane II może przysporzyć sporo kłopotów. Szczególnie silniki diesla i elektronika. Megane II jest co prawda tanie, ale trzeba uważać przy zakupie. Zobacz, na co warto zwrócić uwagę.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-09-15 15:45:25
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij