Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.1

Używane Renault Megane III: Na dobrej drodze

Cztery wersje nadwoziowe, bogata gama silników, bogate wyposażenie, dobra jakość, przystępne ceny i duży wybór aut z drugiej ręki – oto krótka charakterystyka Renault Mégane współczesnej generacji.  

Jacek Dobkowski 2015-04-06
Renault Megane 1.9 dCi Privilege Czołowa szyba może pękać przy dużych skokach temperatur, ale to sporadyczna przypadłość

Trzecie wcielenie Mégane jest lepsze od poprzedniego pod każdym względem, zwłaszcza niezawodności. Ale ponieważ złe opinie żyją zazwyczaj długo, ceny Mégane III okazują się całkiem przystępne, co dla kupujących używane auto jest dobrą wiadomością, gorszą dla sprzedających.

Na największym polskim portalu z motoryzacyjnymi anonsami liczba ofert sprzedaży używanych Mégane III przekracza 1200. To bardzo dużo, bo VW Golfów od rocznika 2008 jest tam tylko o około 300 więcej. Jedna piąta Méganek pochodzi z polskich salonów, jest bezwypadkowa i serwisowana w autoryzowanych stacjach obsługi.

70% ogłoszeń dotyczy sprzedaży wersji z turbodieslem, pośród nich dominuje silnik 1.5 dCi, w wersjach o mocy 85, 90, 95, 105 lub 110 KM. Znacznie rzadsze są 1.6 dCi (130 KM, stosowany po liftingu sprzed trzech lat) oraz 1.9 dCi (130 KM) i 2.0 dCi (150, 160 KM).

Przy takiej popularności 1,5-litrowych jednostek K9K wręcz trudno je odradzać. Nie zaszkodzi jednak, sprawdzić przed zakupem stanu silnika w warsztacie znającym się na Renówkach. No i jeśli jeździsz głównie po mieście, zastanów się, czy turbodiesel (jakikolwiek) jest Ci potrzebny. Przy takiej eksploatacji kłopoty z zapychającym się filtrem cząstek stałych są niemal pewne. Chemiczne albo komputerowe (wypalanie bez demontażu z auta) czyszczenie filtra nie zawsze przynosi oczekiwany skutek, a założenie nowego to wydatek idący w tysiące złotych.

30 tys. zł wystarczy na 4-letniego hatchbacka 1.5 dCi

Dwie trzecie wystawionych do sprzedaży aut z silnikami benzynowymi to 1.6 o mocy 100 albo 110 KM. Bez większych problemów można im zamontować instalację gazową, podczas jazdy na LPG różnice w osiągach są praktycznie nieodczuwalne. Niewiadomą są małe, benzynowe turbodoładowane 1.2 TCe (115, 130 KM). Trudno teraz wyrokować, jaka jest ich trwałość i czy tak jak 1.6 wytrzymają bez poważnych awarii 300–400 tys. km. Jeśli bardzo lubisz dynamiczną jazdę, zainteresuj się RS-em z benzynowym 2.0 (250, 265, 275 KM).

Mégane występuje jako pięciodrzwiowy hatchback (ponad połowa ogłoszeń), kombi Grandtour, trzydrzwiowe coupé i dwudrzwiowe coupé-cabriolet (CC) z twardym dachem. Trzy drzwiowe coupé wygląda efektownie, aż szkoda, że nie ma szyb w drzwiach bez ramek. Wspólną cechą wszystkich nadwozi jest skromna przestrzeń z tyłu, szczególnie nad głowami wyższych pasażerów. Wspólna cecha to też dobra jakość wykonania wnętrza z dużymi połaciami miękkiego plastiku na desce rozdzielczej i przednich drzwiach. Szybko docenisz praktyczne patenty, np. regulację podświetlenia kokpitu pokrętłem na lewo od kierownicy (a nie przez komputerowe menu) albo uchwyt do przesuwania foteli biegnący przez całą ich szerokość. Cyfrowy prędkościomierz nie przeszkadza, wyświetlane cyfry są duże i czytelne. Przeszkadza za to sterowanie tempomatem, seryjnym nawet w ubogich wersjach – włącznik na środkowym tunelu, regulatory na ramionach kierownicy.

Do wyboru są skrzynie mechaniczne, bezstopniowe CVT albo dwusprzęgłowe EDC Turbodiesel 1.6 dCi wprowadzony trzy lata temu łączy dobre osiągi z wysoką kulturą pracy
   

Mégane prowadzi się dobrze, resoruje całkiem komfortowo, ale przy ostrym traktowaniu poczujesz delikatne uślizgi tyłu. Belka skrętna nie daje takiej pewności jak układ wielowahaczowy. Wersji 4x4 nie ma w ofercie, przedni napęd to zresztą norma w kompaktach.

Auto Serwis Raczkowski w Kielcach - inż. Jacek Raczkowski
Konstruktorzy włożyli wiele pracy, żeby Mégane III było bardziej udane od Mégane II. Efekty są, auto psuje się mniej, ale nadal trzeba uważać na obracające się panewki korbowodowe w turbodieslu 1.5 dCi. Problem ten zdradzają metaliczne stuki na biegu jałowym. To wynik braku zamków zapobiegających obróceniu się panewek, ale jeżeli olej w takim silniku wymienia się co 15 tys. km, a nie co 30 tys. km, problemy mogą nie występować. Po przebiegu ponad 100 tys. km należy spodziewać się awarii dwumasowego koła zamachowego i turbosprężarki, których usunięcie kosztuje po 2-3 tys. zł. Nie ma natomiast kłopotów z instalacją wtryskową, aparatura Siemensa jest zdecydowanie lepsza od stosowanej wcześniej Delphi. Przed kupnem Mégane warto sprawdzić elektronikę na komputerze diagnostycznym Renault. Przy okazji można uzyskać informacje o prawdziwym przebiegu.

 

INFORMACJE O MODELU
Zalety i wady
plus solidnie wykonana kabina
plus dużo miękkich plastików we wnętrzu
plus wysoki komfort jazdy
plus prosta regulacja podświetlenia kokpitu
plus łatwe przesuwanie foteli
minus uślizgi tylnej osi przy ostrej jeździe
minus przeciętna przestronność z tyłu
minus rozproszone elementy sterowania tempomatem
minus brak uchwytów na większe butelki z napojami
Typowe usterki
> obracające się panewki korbowodowe w 1.5 dCi
> elektronika
> luzy na łącznikach stabilizatorów i tulejach wahaczy
> miękki lakier, podatny na zarysowania
Polecane silniki
> 1,6-litrowy benzynowy, 100 lub 110 KM – sprawdzona, starsza konstrukcja, nadaje się do LPG, zużycie benzyny 9 l/100 km
> 1,5-litrowy turbodiesel, 105 KM – popularny na rynku, dobrze pasujący do tego samochodu, spala 5 l do maksymalnie 7 l/100 km
Historia modelu
> 2008 prezentacja Mégane III na salonie w Paryżu, hatchback 5-drzwiowy, coupé 3-drzwiowe, silniki benzynowe 1.6 (100, 110 KM), 2.0 TCe turbo (180 KM), turbodiesle 1.5 dCi (85, 105 KM), 1.9 dCi (130 KM)
> 2009 kombi Grandtour, wersja sportowa RS coupé, silniki benzynowe 1.4 TCe turbo (130 KM), 2.0 (140 KM), 2.0 turbo
(250 KM, w RS), turbodiesle 2.0 dCi (150, 160 KM)
> 2010 coupé-cabriolet, wersja coupé Robert Kubica z 2.0 TCe turbo (180 KM) i 2.0 dCi (160 KM), turbodiesle 1.5 dCi (90, 110 KM)
> 2012 lifting, debiut na salonie w Genewie, silniki benzynowe 1.2 TCe turbo (115 KM), 2.0 turbo (265 KM, w RS), turbodiesel 1.6 dCi (130 KM)
> 2013 drugi lifting, wersja RS Red Bull Racing RB8 z 2.0 turbo (265 KM), silniki benzynowe 1.2 TCe turbo (130 KM), 2.0 turbo (220 KM), turbodiesel 1.5 dCi (95 KM)
> 2014 silnik benzynowy 2.0 turbo (275 KM, w RS)
> 2015 koniec roku, planowany debiut IV generacji
 
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 107 250 PLN
Dostępne nadwozia: coupe-3, hatchback-5, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij