Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Używane Suzuki Grand Vitara: SUV starej szkoły

Lepiej niż na długą podróż autostradą, Suzuki Grand Vitara nadaje się na grzybobranie w sercu puszczy. Stały napęd na cztery koła i reduktor są najczęściej seryjne i czynią z Vitary bardzo sprawnego off-roadera.  

Jacek Dobkowski 2014-10-24
Używana Suzuki Grand Vitara Długa, pięciodrzwiowa Grand Vitara zdecydowanie częściej występuje w ogłoszeniach niż krótka.

Najstarsze Grand Vitary obecnej generacji mają już prawie osiem lat, ale to auto nadal produkowane. Żaden zgryźliwy znajomy nie powie Ci więc, że kupiłeś stary model. Poza tym, Grand Vitara oferuje prawdziwy napęd 4x4 – stały, z centralnym mechanizmem różnicowym.

Rozdział momentu napędowego – z podziałem przód/tył wynoszącym 47/53 – lekko faworyzuje tylną oś. Na tym kończy się opis cech układu 4x4 krótkiej, trzydrzwiowej Grand Vitary z podstawowym silnikiem 1.6. Pozostałe wersje silnikowe oraz odmiana pięciodrzwiowa mają większe możliwości terenowe dzięki bardziej rozbudowanemu układowi przeniesienia napędu.

Na środkowej konsoli znajduje się pokrętło, którym w położeniu 4H Lock blokuje się centralny mechanizm różnicowy, z rozdziałem siły napędowej przód/tył wynoszącym 50/50. Co ważne, przełączenia w tryb 4H Lock można dokonać podczas jazdy z prędkością do 100 km/h, na wprost, najlepiej na mało przyczepnej nawierzchni.

Ostatnia pozycja pokrętła – 4L Lock (do włączenia tylko po zatrzymaniu auta) – to wspomniana blokada mechanizmu różnicowego plus załączenie reduktora o przełożeniu 1,97:1. Z „zapiętym” reduktorem Grand Vitara przeistacza się w rasowego off-roadera. Największym ograniczeniem w terenie jest prześwit, wynoszący tylko 190 mm. „Ropniak” wbrew pozorom nie jest najlepszą jednostką napędową. Suzuki korzysta z diesli innych producentów, w tym wypadku Renault. Silnik 1.9 DDiS rozwija moc 129 KM, nieco mało.

Szukaj aut z reduktorem i blokadą centralnego mechanizmu różnicowego, czyli innych niż trzydrzwiowe z benzynowym silnikiem 1.6.

Za 4 tys. zł można było zlecić w salonie Suzuki fabryczny tuninig do 150 KM, bez utraty gwarancji. Teraz można go wykonać w niezależnych warsztatach, za 1,5 tys. zł. Generalnie silnik jest drogi w eksploatacji, np. rozrząd z osprzętem wymienia się po 75 tys. km, co z przeglądem po takim przebiegu kosztuje 3,5 tys. zł. Awaryjne są turbosprężarki i zawory recyrkulacji spalin. W autach z początku produkcji zsuwały się rury intercoolera, co powodowało drastyczny spadek osiągów. Winna była zbyt luźna opaska zaciskowa. Gorsze skutki może wywołać podcięty przez rolki wielorowkowy pasek napędzający osprzęt silnika. Pasek ten może dostać się pod rozrząd, co kończy się remontem silnika. Na podobną przypadłość cierpi benzynowa jednostka 2.4, z tym że zerwanie się wielokrokowego paska nie powoduje dalszych awarii.

Właśnie silnik 2.4 wydaje się optymalnym wyborem. Przede wszystkim nie brakuje mu mocy, nawet do szybszych podróży. 169 KM jest w sam raz dla Grand Vitary. Silnik okazuje się elastyczny, pracuje równomiernie, pali nie więcej niż jednostka 2.0. Dwulitrowy, mimo 140 KM, okazuje się słabowity.

Aby miał „odejście”, musisz wkręcać go na wysokie obroty, co oznacza spalanie kilkunastu litrów na 100 km. Poza tym przy intensywnej eksploatacji może brać olej, w granicach 1–1,5 l na 1000 km. W konsekwencji łańcuch rozrządu rozciąga się, co usłyszysz jako skrobanie spod pokrywy silnika, przy wolnych obrotach. Wymiana łańcucha wyniesie ok. 3 tys. zł. Najmniejszy motor, benzynowy 106-konny 1.6, miały tylko trzydrzwiowe auta. Do miasta się nadaje, ale na trasie – dramat.

Informacje o modelu

Zalety i wady
plus
stały napęd na obie osie
plus sprawny w terenie, zwłaszcza wersje z reduktorem
plus solidna jakość wykonania
plus dobra widoczność do przodu
plus fotele z długimi siedziskami i wysokimi oparciami
minusmało dynamiczne silniki 1.6 i 2.0
minusograniczony komfort resorowania w wersji trzydrzwiowej
minusciasne wnętrze z tyłu w wersji trzydrzwiowej
minus„gumowa” praca dźwigni zmiany biegów

Typowe usterki
> turbosprężarki w dieslach 1.9 DDiS
> zawór recyrkulacji spalin w 1.9 DDiS
> pasek wielorowkowy podcięty przez wycierające się rolki (1.9 DDiS, 2.4)
> niedziałające pompki spryskiwaczy szyb i ksenonów
> awaria modułu ESP (nie działa wtedy ABS i ESP)

Polecane silniki
> 2,4-litrowy benzynowy, 169 KM – najlepiej dobrany do tego auta, wyższa kultura pracy niż jednostki 2.0, a spalanie na tym samym poziomie (11–12 l/100 km)
> 1,9-litrowy turbodiesel, 129 KM – innego diesla nie ma, dobry na średnich obrotach, zużycie paliwa 8–9 l/100 km

Historia modelu
> 2005 premiera całkowicie nowego modelu, debiut rynkowy w Polsce jesienią; to trzecia generacja (druga z „Grand” w nazwie), nadwozie krótkie 3-drzwiowe i długie 5-drzwiowe, silniki benzynowe 1.6 (106 KM), 2.0 (140 KM), 2.7 V6 (185 KM), wysokoprężny silnik 1.9 DDiS (129 KM)
> 2008 face lifting, benzynowe silniki 2.4 (169 KM) oraz 3.2 V6 (233 KM)
> 2012 drugi face lifting

Karol Gosk - KG AutoService w Gdyni
Produkcja wyłącznie japońska, co wciąż jest zaletą. Pięciodrzwiowa Grand Vitara to przestronny SUV, radzący sobie dobrze w terenie. Jeżeli jest prawidłowo eksploatowana – a przeglądy są wykonywane terminowo co 15 tys. km albo co rok, niezależnie od rodzaju silnika – nie powinna nigdy zawieść w podróży.

Przekładnia, układ napędowy i zawieszenie są bardzo wytrzymałe. Jedynie w autach z początkowego okresu produkcji wyrabiały się tulejki stabilizatorów, zamienione później na trwalsze. Producent nie określa, kiedy trzeba wymienić olej w mechanizmach różnicowych. Decyduje jakość oleju, który sprawdzany jest na każdym przeglądzie. Nie jestem zwolennikiem zakładania LPG do benzynowych Grand Vitar 1.6 i 2.0. Wypalają się gniazda zaworowe, a sama regulacja zaworów kosztuje od 300 do 1000 zł. Gaz najlepiej znosi silnik 2.4.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 61 900 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij