Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Używane Suzuki Swift III: Zmienił wizerunek

Mały, zwinny i niezawodny – to najkrótsza charakterystyka Swifta poprzedniej generacji. Auto bardzo dobre dla singli dużo jeżdżących po mieście. Dominują benzynowe silniki 1.3 i pięciodrzwiowe nadwozia.   

2014-04-03
Używany Suzuki Swift Swifty produkowane w Japonii miały antenę z tyłu dachu, a te z Węgier z przodu. 5-drzwiowe nadwozie jest bardziej praktyczne niż 3-drzwiowe.

Gdy wiosną 2005 r. Swift wjeżdżał na polski rynek, budził zdumienie, bo bardzo odróżniał się sylwetką, wyposażeniem i ergonomią od starego modelu, a skojarzenia z Mini tylko dodawały mu atrakcyjności. Koncepcja auta opracowana przez Eiji Mochizuki okazała się strzałem w dziesiątkę. Również nieco obszerniejszy następca kontynuuje ten styl. Na pewno poprzedniego Swifta trudno nazwać rodzinnym, choćby z powodu małego bagażnika – 213 l w wersjach przednionapędowych i 198 l w 4WD – oraz niewielu schowków.

Swift należy do modeli, przy których łatwo wskazać wersję dominującą na rynku wtórnym – to pięciodrzwiowy hatchback z benzynowym silnikiem 1.3. Trzydrzwiowe stanowią czwartą część ogłoszeń, innych nadwozi nie ma, co zresztą w segmencie aut miejskich jest powszechne.

Decydując się na odmianę trzydrzwiową trzeba pamiętać, że oparcie fotela pasażera nie ma pamięci pochylenia i trzeba je ustawiać za każdym razem, po drugie takie nadwozie jest tylko czteromiejscowe. Pięciodrzwiowy Swift wydaje się więc bardziej praktyczny, a wygląda wcale nie gorzej.

Benzynowe silniki tworzą 70, nawet 80% ofert. Egzemplarze z instalacją LPG to prawdziwe rodzynki pośród około 500 ogłoszeń o sprzedaży Swifta na największym portalu motoryzacyjnym. Cóż, to tylko potwierdza tezę, że silniki Swifta nie lubią gazu. Mieszanka propanu i butanu źle wpływa na zawory i gniazda zaworowe, które się wypalają, zaś płytkową regulację zaworów w najpopularniejszej wersji 1.3 trzeba powtarzać co 30 tys. km.

Silniki Swifta słabo tolerują LPG, więc odradzamy montaż instalacji.

Moc tego silnika (92 KM) imponuje bardziej na papierze, bo podczas jazdy na trasie przeszkadza jego wysokoobrotowa charakterystyka. Jednostka ożywia się powyżej 3000 obr/min, maksymalny moment występuje dopiero przy 4200 obr/min, a że jeszcze przełożenia IV i V biegu są długie, wyprzedzając przy 120 km/h musisz redukować na IV! Chyba że masz kilometr wolnego lewego pasa, wtedy nie musisz. Nie dziw się więc, że Swift 1.3 długo dochodzi do prędkości maksymalnej na polskiej autostradzie, czyli do 140 km/h.

Za to w mieście, na I, II i III biegu taki Swift jest całkiem żwawy, spodoba Ci się zdecydowanie bardziej. Lepiej na trasie wypada benzynowy silnik 1.5 o mocy 101 KM. Niby tylko o 9 KM mocniejszy, ale jego elastyczność, szczególnie na piątce, jest zdecydowanie lepsza. Tak jak w 1.3, przeszkadza hałaśliwość w trakcie rozpędzania. Tylko 1.5 był łączony z automatem: czterobiegowym, bez trybu ręcznego i tłumiącym wigor silnika przy wyższych prędkościach.

Niewątpliwie najlepszy jest silnik 1.6 (125 KM), z kutymi tłokami, montowany w trzydrzwiowej wersji Sport. Wprawdzie jest głośny (co niektórzy potraktują jako zaletę), ale bez problemu przyspiesza z obrotów poniżej 2000 na III, IV, V przełożeniu i w ogóle żywo reaguje na gaz. Jednak Swift Sport jest rzadkim okazem i nie zawsze kondycja używanych egzemplarzy bywa dobra, taki los małych GTI.

Turbodiesel 1.3 DDiS, a dokładnie 1248 cm3, produkowany w Bielsku- -Białej to wspólna konstrukcja Fiata i General Motors, mniejszościowego akcjonariusza Suzuki do listopada 2008 r. Ropniaczek rozwijający 69 albo 75 KM bywa niewiele droższy od benzynowego 1.3, ale lubi brać olej silnikowy. Jeżeli już, szukaj 75-konnego, który rozpędza się znacznie lepiej niż wskazywałaby na to różnica zaledwie 6 KM.

Jeszcze rzadsze niż diesle są Swifty 1.3 4WD. Układ nieskomplikowany, z napędem na tył dołączanym za pośrednictwem sprzęgła wiskotycznego (przy tylnym moście) w razie poślizgu lub gwałtownego skrętu przednich kół. Włączanie i wyłączanie napędu tylnej osi przebiega automatycznie, w kabinie nie ma żadnych guzików ani pokręteł. Działa to sprawnie.

Niezależnie od silnika czy napędu zawieszenie (przód kolumny McPhersona, tył belka skrętna) nie należy do miękkich, ale dzięki temu prowadzenie jest na wysokim poziomie. I nie trzęsie jak w Mini na byle nierówności, nawet w Swifcie 1.6 Sport.

Zalety i wady
plus dobrze się prowadzi
plus wciąż interesująca stylizacja
plus większość wersji ma sześć poduszek powietrznych
plus łatwa obsługa urządzeń na desce rozdzielczej
plus duże zewnętrzne lusterka
minus mały bagażnik
minus słaba elastyczność silników benzynowych (poza 1.6)
minus silniki głośne w trakcie przyspieszania
minus wąskie, niepraktyczne kieszenie w przednich drzwiach

Typowe usterki

  • wybite tuleje w przednim zawieszeniu
  • ciężko pracująca dźwignia zmiany biegów
  • szybkie zużycie przednich hamulców
  • korozja podłogi bagażnika

Polecane silniki

  • 1,3-litrowy benzynowy, 92 KM – bardzo rozpowszechniony, solidny, trwały, niestety nieelastyczny; potrzebuje 7 l/100 km
  • 1,2-litrowy turbodiesel, 75 KM – sprawdzona konstrukcja, niezła dynamika; realne spalanie 5,5 l/100 km

Historia modelu

  • 2004 premiera trzeciej generacji Swifta na salonie w Paryżu, dwa nadwozia trzy- i pięciodrzwiowy hatchback, silniki benzynowe 1.3 (92 KM), 1.5 (101 KM), turbodiesel 1.3 DDiS (1248 ccm, 69 KM)
  • 2005 w kwietniu debiut nowego modelu na polskim rynku w wersji pięciodrzwiowej, latem w trzydrzwiowej
  • 2006 wersja Sport z benzynowym silnikiem 1.6 (125 KM), napęd 4WD dla wersji z silnikiem 1.3
  • 2007 delikatny lifting, automat z silnikiem 1.5
  • 2008 turbodiesel 1.3 DDiS (1248 cm3 , 75 KM), wersja Joanna
    Brodzik Edition (1.3, pięcioro drzwi)
  • 2010 premiera czwartej generacji

Fakty i opinie

Karol Gosk - KG AutoService w Gdyni

Swift ma niewiele słabych punktów. Po przebiegu ponad 100 tys. km w przednim zawieszeniu wybijają się tylne tuleje wahaczy i tulejki stabilizatorów. Niekiedy słychać stuki, ale czasem odkrywa się tę usterkę podczas przeglądu. W bagażniku może pojawić się rdza. Jej przyczyną bywa materiał wykładziny na podłodze bagażnika, utrudniający parowanie wilgoci. Suzuki przeprowadziło akcję serwisową.

W autach z początku produkcji klocki były za twarde w stosunku do tarcz hamulcowych, co powodowało wyżłobienie tarcz i szkodziło też klockom. W mechanicznej skrzyni nieco ciężej wchodzą jedynka i wsteczny. Jeśli inne przełożenia też gorzej się włącza, wymienia się dźwignię zmiany biegów ze znajdującą się pod nią konsolą.

Rocznik 2010 2009 2008 2007 2006
1.3 25 300 22 300 19 200 17 200 15 400
1.3 AWD - 25 500 21 700 19 400 17 400
1.5 aut. 28 400 24 100 20 200 18 400 -
1.6 30 600 26 000 21 800 19 800 17 800
1.3 DDiS* 29 700 25 500 21 100 18 500 16 100
Źródło: Eurotax, grudzień 2013 r., hatchback 5d (poza 1.6), podstawowa wersja wyposażenia dla danego silnika, rocznika i napędu, ceny w złotych; * - 75 KM od rocznika 2008, wcześniej 69 KM.

Jacek Dobkowski

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 50 890 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Mały, zwinny i niezawodny – to najkrótsza charakterystyka Swifta poprzedniej generacji. Auto bardzo dobre dla singli dużo jeżdżących po mieście. Dominują benzynowe silniki 1.3 i pięciodrzwiowe nadwozia.   Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-04-03 12:45:43
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij