Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.6

Używane Volvo S40/V50: Bez ryzyka

Sedan S40 i kombi V50 czerpią garściami z techniki Forda Focusa II. Jednak styl, materiały zastosowane we wnętrzu i komfort jazdy są na innym poziomie, bliższym markom premium. Bezpieczeństwo – tradycyjnie wysokie.  

Jacek Dobkowski 2014-11-09
Używane Volvo S40/V50 Na wtórnym rynku S40 występuje rzadziej niż kombi V50.

Volvo ma opinię marki dbającej o bezpieczeństwo i wyrośnięte kompakty S40/ V50 tę opinię potwierdzają. W teście zderzeniowym Euro-NCAP Volvo S40 (kombi nie przebadano) dostało maksymalną liczbę pięciu gwiazdek za bezpieczeństwo dorosłych na przednich fotelach.

Za ochronę dzieci w fotelikach przewożonych na tylnej kanapie otrzymało cztery gwiazdki, czyli też wysoką notę. Każde S40 i V50 ma z przodu fotele z systemem WHIPS (Whiplash Protection System) zabezpieczającym przed urazami kręgosłupa w razie uderzenia w tył auta. Fotele w takim krytycznym momencie odchylają się w sposób zaplanowany przez konstruktorów – to więcej niż aktywne zagłówki znane z innych marek.

Nikomu nie życzymy, aby wypróbował WHIPS w praktyce. Na co dzień przyda się IDIS (Intelligent Driver Information System), który wstrzymuje wyświetlanie na desce rozdzielczej mniej ważnych informacji, jeśli kierowca jest akurat zajęty wyprzedzaniem, gwałtownym hamowaniem czy energicznym rozpędzaniem.

Sprawdź jednak, czy Volvo S40/V50, które chcesz kupić ma czołową poduszkę pasażera! Wcale nie chodzi o airbag, który wybuchł sobie podczas zderzenia, tylko o bezpłatną opcję! Jeżeli ktoś ma małe dzieci, może zamówić nowe auto bez czołowego airbagu pasażera – tak Volvo do niedawna pojmowało bezpieczeństwo najmłodszych. Poza tym, jeśli czołowa poduszka pasażera jest na miejscu, to jej wyłącznik był płatnym dodatkiem. Uff, naszym zdaniem najlepiej, gdy na pokładzie znajduje się i ta poduszka, i jej wyłącznik (nie można go wstawić w serwisie).

Ceny kombi V50 są takie same jak sedana S40.

Bezpieczeństwo to również, a może przede wszystkim, właściwości jezdne. Pod tym względem Volvo prowadzi się bardziej subtelnie niż Ford Focus II, choć schemat zawieszenia ma identyczny: kolumny z przodu, wielowahaczowy układ z tyłu. Jest komfortowo i zarazem pewnie.

Człowiek nie męczy się w trasie i ma psychiczny luz za kierownicą. W internetowych ogłoszeniach na dwa S40 przypada pięć kombi V50, na najpopularniejszym portalu anonsów jest, odpowiednio, ok. 260 i ok. 650 egzemplarzy. Praktycznie obie wersje nadwoziowe kosztują tyle samo i w obu turbodiesle zdecydowanie przeważają (co najmniej 80% ogłoszeń). Drążmy dalej – jednostki 2.0 D to mniej więcej 60% ofert, są częściej oferowane niż 1.6 D. I bardzo dobrze, bo dwulitrowe zdobyły zdecydowanie lepszą opinię wśród mechaników jako mniej awaryjne.

Istnieje jeszcze pięciocylindrowy, niezbyt udany diesel 2.4 D5, ale jego popularność w S40/V50 jest niewielka. Fani benzynowych motorów mają o wiele mniejszy wybór, najwięcej jest 1.8. Nie będą zbyt zadowoleni również kierowcy polujący na pojazdy z polskich salonów, bezwypadkowe, serwisowane w ASO. Takich rodzynków bywa łącznie z 50; co ciekawe, tyle samo S40 i V50. Większość tych Volvo przyjeżdża z zagranicy, przeważnie z Niemiec, Belgii (w tym kraju je produkowano), z Holandii. A najrzadszy wśród używanych jest napęd na cztery koła, z międzyosiowym sprzęgłem haldex trzeciej generacji.

Volvo aspiruje do miana marki premium i widać to – niestety – po skromnym wyposażeniu podstawowej wersji (która nie ma nawet własnej nazwy) i długiej liście opcji. Za przednie światła przeciwmgielne, komputer pokładowy, czy sterowanie sprzętem audio z kierownicy trzeba było dopłacać nie tylko w wypadku podstawowej odmiany, ale i Kinetic; jedynie Momentum i Summum były wyposażone w te elementy seryjnie.

Na szczęście na wtórnym rynku wiele samochodów jest bogato wyposażonych, choć możesz trafić na egzemplarz, którego pierwszy właściciel zaoszczędził na wielu dodatkach.

Informacje o modelu

Zalety i wady
pluswysoki poziom bezpieczeństwa
pluswysoki komfort jazdy
plusmateriały we wnętrzu wysokiej jakości
plusdobre prowadzenie
plusbogate wyposażenie większości aut
minusspory apetyt silników
minuswnętrze niezbyt obszerne
minustylko przeciętnie pojemny bagażnik, również w V50
minusniektóre auta nie mają czołowej poduszki pasażera

Typowe usterki
> olej w turbosprężarce i odmie w silniku 1.6 D
> wycieki czynnika chłodzącego z układu klimatyzacji
> uszkodzona elektronika alternatora
> zablokowana pokrywa bagażnika

Polecane silniki
> 1,8-litrowy benzynowy, 125 KM – sprawdza się podczas spokojnej podróży, zwłaszcza na trasie; pali ok. 10 l/100 km
> 2,0-litrowy diesel, 136 KM – bardziej niezawodny niż 1.6 i znacznie żwawszy od niego podczas jazdy; potrzebuje 8 l/100 km

Historia modelu
> 2003 prezentacja drugiej generacji sedana S40 na salonie we Frankfurcie, a kombi V50 na salonie w Bolonii, silniki benzynowe 1.6 (100 KM), 1.8 (125 KM), 2.4 R5 (140, 170 KM), 2.5 R5 (220 KM, turbo), turbodiesle 1.6 D (110 KM), 2.0 D (136 KM)
> 2005 turbodiesel 2.4 R5 (180 KM), coupé kabriolet C70 na tej samej płycie podłogowej
> 2006 silnik benzynowy 2.0 (145 KM), trzydrzwiowy, czteromiejscowy hatchback C30 na tej samej platformie
> 2007 face lifting, silnik benzynowy 2.5 R5 (230 KM, turbo)
> 2008 oszczędna wersja 1.6 DRIVe (1.6 D/109 KM)
> 2010 turbodiesle 1.6 D (115 KM), 2.0 D R5 (150, 177 KM)
> 2012 debiut pięciodrzwiowego hatchbacka V40

Adam Maciejewski - Serwis VCentrum w Warszawie
Przyjeżdżające do nas S40 i V50 to prawie wyłącznie turbodiesle, takie są preferencje kierowców. Najbardziej kłopotliwy jest silnik 1.6 D, w którym olej pojawia się w turbosprężarce i w odmie (uszkodzone wewnętrzne sitko), czyli w odpowietrzeniu skrzyni korbowej. Odmę trzeba wymienić, może też być potrzebna regeneracja turbosprężarki. Jeżeli w S40/V50 nie działa klimatyzacja, prawdopodobnie ulotnił się czynnik chłodzący.
Chłodnica klimatyzacji przepuszcza, znajduje się między chłodnicą wody i intercoolerem i wbija się w nią brud, kurz i inne zanieczyszczenia. Jeżeli silnika nie można uruchomić, winę zazwyczaj ponosi alternator. Psuje się w nim zewnętrzny regulator napięcia, co powoduje uszkodzenie całej elektroniki. Alternator nie nadaje się do regeneracji, trzeba wstawić nowy, co wyniesie z robocizną 1100-1200 zł.

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Volvo S40 i V50 bazują na technologii Focusa, ale mają więcej stylu i wykończenie jest na wyższym poziomie. Jeśli rozglądasz się za szwedzką limuzyną lub kombi, zobacz najczęstsze usterki modeli S40 i V50.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-11-07 15:30:31
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij