Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.7

Używane Volvo XC70: Potrafi zaskoczyć

XC70 obecnej, trzeciej, generacji zdaje się przeczyć tezie, jakoby auta były coraz mniej trwałe. W porównaniu z poprzednikiem jest bardziej niezawodne, ale kosztowne awarie mogą się przytrafić.

2014-01-29

Elektryka
Jeżeli nagle odmówią posłuszeństwa wycieraczki czołowej szyby, to niechybny znak, że ich silnik został zalany. Przez nieszczelną obudowę dostaje się woda, która nie służy ani silnikowi, ani elektronicznemu modułowi. Nie ma innej rady, musisz nabyć nowy silnik z modułem za prawie 1300 zł, z wymianą rachunek wyniesie 1500 zł.

W ogóle wiązki elektryczne w najnowszej generacji XC70 są słabsze niż w starych modelach Volvo (tak jest również w autach innych marek). Bywa tak – izolacja nienaruszona, ale w środku miedź poczerniała. Urządzenia zasilane prądem mogą działać niewłaściwie albo w ogóle nie działać. Wstawianie nowych części wiązek kosztuje różnie, od stu kilkudziesięciu złotych wzwyż, ale i tak jest znacznie tańsze niż założenie całej nowej wiązki.

Olej w automacie Geartronic trzeba wymieniać co 60-80 tysięcy kilometrów

Przeniesienie napędu
W autach z sześciobiegowymi automatami szarpanie podczas redukcji przy dojeżdżaniu do skrzyżowania oznacza, iż szykują się wydatki. Tak samo opóźniona, ale raptowna reakcja na kick down, czyli wciśnięcie gazu do „spodu”. Mógł popsuć się sterownik, może uszkodzeniu uległy tarczki albo konwerter daje za małe  ciśnienie. Wymiana sterownika wyniesie 7300 zł (w tym sterownik 6300 zł), podobnie likwidacja innych wyliczonych usterek. Dla porównania, regenerowana skrzynia w ASO kosztuje 18-20 tys. zł! A wszystko przez to, że Volvo nie zaleca wymiany oleju w skrzyni. Nowy olej należy zalać po każdych 60-80 tys. km (500-600 zł) i nie powinno być tych problemów.

XC70 to nie Polonez ani stare BMW, ale tylny most bywa głośny. Wyje jego wewnętrzne ułożyskowanie, czasem już po 70 tys. km. Cóż, tanio nie będzie – albo zamówisz nowy most za grubo ponad 10 tys. zł, albo używany za 3-4 tys. zł. Zapewne większość posiadaczy XC70 zdecyduje się na ten tańszy wariant; mechanik za wymianę policzy dla siebie 850 zł.

Podwozie
Zawieszenie jest mocną stroną tego modelu Volvo, w porównaniu z poprzednikiem widać znaczną poprawę. Jeżeli już musimy narzekać, to na zużyte tylne tuleje wahaczy z przodu, po 200-250 tys. km. Dwie tuleje kosztują 530 zł, wymiana troszkę mniej, ustawienie zbieżności – obowiązkowe – 244 zł. Twój portfel stanie się lżejszy o ponad 1200 zł. Szumiące piasty przednich kół, przy jeździe na wprost, a jeszcze bardziej przy zmianie pasa ruchu, musisz wymienić. XC70 to stosunkowo ciężki model, no i nie został przeznaczony do jazdy terenowej, o czym niektórzy użytkownicy czasem zapominają. Na jedną piastę przeznaczysz 930 zł, mechanik dorzuci swoje 240 zł, razem 1170 zł i po kłopocie.

Duża masa Volvo daje o sobie znać szybkim ścieraniem się przednich klocków hamulcowych, już po 30 tys. km i to przy normalnym stylu jazdy. Klocki nabędziesz w serwisie za 345-385 zł, praca fachowca wyniesie 170 zł, razem ponad pół tysiąca.

Silniki
Najczęstszym „pacjentem” są turbodiesle 2.4 D5. Pięta achillesowa tych pięciocylindrowców to układ zawirowania powietrza w kolektorze ssącym składający się z elektrycznego silnika, cięgła i zestawu klap. Zadaniem tego wynalazku jest ułożenie strug powietrza, aby silnik pracował optymalnie, szczególnie przy wyższych obrotach. Usterkę zdiagnozujesz po tym, że w trakcie dynamicznego wyprzedzania przy większej prędkości, z mocno wciśniętym pedałem gazu, nagle dostajesz mniej mocy niż oczekujesz. Bo jeżeli prowadzisz bardziej delikatnie, unikasz gwałtownych przyspieszeń, takiej zadyszki raczej nie da się odczuć. Inny objaw stanowią wycieki oleju pod pokrywą zaworów. Gdy pękło cięgło, nie odczujesz tego finansowo, to element za 30 zł. Niestety częściej należy wymienić cały układ. Faktura: części 860 zł, robocizna 640 zł, kalibracja układu 100 zł, w podsumowaniu 1600 zł.

 

Poranne terkotanie spod maski i milczący silnik nie świadczą o tym, że ducha wyzionął rozrusznik, tylko że zepsuła się przepustnica powietrza. Szwedzi niepotrzebnie zastosowali w niej zębate koła z plastiku. Tryby zrywają się, ponieważ zabrudzona przepustnica zaczyna się lekko blokować, plastikowe koła tego nie wytrzymują i pękają w nich zęby. A niestety, przepustnice są drogie, w XC70 kosztuje ona aż 2300 zł, przy tej kwocie 300 zł za robotę uznasz za wręcz okazyjną stawkę.

Ciągłe szumy i piski spod maski oznajmiają zużycie paska klinowego. Gorszym objawem jest utrata wspomagania kierownicy, klimatyzacji i zapalenie się lampek ostrzegawczych na tablicy wskaźników po zerwaniu się paska. A najgorszym, gdy urwany pasek dostanie się pod rozrząd. Jak większość silników 2.4 D5 jest kolizyjny, zawory zetkną się z tłokami i nastąpi definitywny koniec jazdy. Koszta zależą od zniszczeń i wyniosą kilka tysięcy złotych. W ostatnich latach konstruktorzy Volvo wydłużyli osłonę i felerny pasek już nie powinien wkręcać się w rozrząd. Przyczyną jest zła konstrukcja napinacza paska. Już po 30-40 tys. km napinacz odchyla się od osi i pracuje pod kątem. Od zewnętrznej krawędzi pasek jest ścinany, co mechanik stwierdzi w kilka chwil. Od ścinania niedaleko do zerwania. Lepiej więc zawczasu wymień (150 zł) pasek (180 zł), z napinaczem (370 zł) – łącznie zapłacisz 700 zł.

 Za wycieki oleju z 2.4 D5 winę ponosi zazwyczaj górny uszczelniacz, czyli od strony rozrządu. Uszczelniacz kosztuje grosze, tzn. 60 zł, za to robocizna będzie w granicach 500 zł, razem 560 zł.

 Nie możesz odpalić? Prawdopodobnie zawór recyrkulacji spalin EGR zaciął się w takiej pozycji, że spaliny nie znajdują ujścia. Dojmujący brak mocy to także objaw kłopotów z EGR. Jeżeli elektroniczna część EGR nie daje znaku życia, należy się silnikowi nowy zawór za 2150 zł plus praca mechanika 500 zł, w sumie 2650 zł. Lepiej dla Twego budżetu, jeśli elektronika działa i zawór jest „tylko” zapchany nagarem. Za czyszczenie zapłacisz 350-400 zł.

 Słabo w TÜV, dobrze w Dekrze
W ostatnim raporcie niezawodności (za 2013 rok) sporządzonym przez TÜV, Volvo V70 (XC70 jest jego uterenowioną wersją) występuje wśród 4-5-latków. Na 121 aut w tym przedziale wiekowym zajmuje 108. pozycję (średni przebieg – 114 tys. km) razem z Alfą Romeo 147. Inne SUV-y i terenówki wypadły lepiej w tym rankingu. Dekra ocenia wg przebiegu. S80, V70 i XC70 do 50 i do 100 tys. km zdobyły w zestawieniu jeden plus, a z przebiegiem 100-150 tys. km – dwa. To bardzo dobry wynik.

 Mocne strony
plus wysoki komfort resorowania
plus wyciszone wnętrze
plus niezawodny i sprawny napęd 4x4
plus trwałe zawieszenie
plus bardzo dobre zabezpieczenie przed rdzą
plus solidne materiały w kabinie
plus wysoki poziom bezpieczeństwa

Adam Maciejewski - kierownik niezależnego serwisu VCentrum w Warszawie

Volvo XC70 to komfortowe auto, bardzo dobrze spisujące się w zimowych warunkach. Silniki benzynowe praktycznie nie sprawiają problemów, ale znacznie częściej spotyka się auta z jednostkami wysokoprężnymi. Podobnie sytuacja przedstawia się ze skrzyniami, automaty są kłopotliwe i zarazem bardzo powszechne na rynku. Mechaniczne przekładnie to lepszy wybór.

Jacek Dobkowski

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Wszystkich
    Zapraszam do zapoznania się z moimi problemami z fabryką volvo. Chamstwo. Daruj sobie volvo. Tyle innych aut na świecie. Mercedes, bmw, audi i ..........
    Jag inbjuder dig att läsa mina problem med fabriken Volvo. Boorishness. Spara det volvo. Så många andra bilar i världen. Mercedes, BMW, Audi och ..........
    I invite you to read my problems with the factory Volvo. Boorishness. Save it volvo. So many other cars in the world. Mercedes, BMW, Audi and ..........
    http://dana-express.pl/bubelvolvo.htm
     
    volvo.xc60ak@gmail.com

    xc602010, 2015-05-29 21:45:36
  • avatar
    zgłoś
    XC70 obecnej, trzeciej, generacji zdaje się przeczyć tezie, jakoby auta były coraz mniej trwałe. W porównaniu z poprzednikiem jest bardziej niezawodne, ale kosztowne awarie mogą się przytrafić.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-01-29 08:31:51
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij