Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.1

Używane Volvo XC90 (2002–2014): Najczęstsze usterki

Volvo XC90 poprzedniej generacji sprzedawano aż 12 lat, dopiero teraz doczekało się następcy. Najlepsze opinie mają egzemplarze z końca produkcji, są najbardziej dopracowane i niezawodne.

Jacek Dobkowski 2015-05-02
Volvo XC90

Silniki
Auta z pięciocylindrowymi turbodieslami 2.4 D5 odwiedzają warsztaty stosunkowo często. Najgorsze jest pękanie głowicy, sprawdzaj poziom płynu chłodzącego, bo wszelkie jego ubytki mogą świadczyć o tej poważnej usterce. Głowica regenerowana kosztuje 2700 zł, nowa – 11 800 zł. W 2.4 D5 psuje się też układ zawirowania powietrza w kolektorze ssącym, składający się z elektrycznego silnika, cięgła i zestawu klap. Jego zadaniem jest odpowiednie ułożenie strug powietrza, zwłaszcza przy wyższych obrotach. Usterkę zauważysz podczas dynamicznego wyprzedzania przy dużej prędkości – nagle do dyspozycji będziesz miał mniejszą moc niż oczekiwałeś. Innym objawem są wycieki oleju spod pokrywy zaworów. Zazwyczaj wymienia się cały układ – części kosztują 860 zł, robota 640 zł, kalibracja 100 zł, czyli łącznie 1600 zł. Dodajmy, że wersja o mocy 200 KM, stosowana od 2010 roku, nie ma tego układu. Zepsuta przepustnica powietrza daje o sobie znać porannym terkotaniem. Nie wytrzymują zębate, plastikowe koła. 2300 zł kosztuje nowa przepustnica, a 300 zł praca mechanika.

Zawór recyrkulacji spalin EGR zacina się i np. nie można uruchomić silnika albo bardzo brakuje mu mocy. W niezależnym serwisie wyczyszczą zawór za 350-400 zł. Jeżeli padła elektronika, wstawią (500 zł) nowy zawór (2150 zł), co będzie kosztowało 2650 zł.

W benzynowym, rzędowym, sześciocylindrowym 2.9 T6 stosowanym do 2006 r. odmawiają posłuszeństwa dwie małe turbosprężarki i silnik traci wigor. Cóż, musisz postarać się o regenerowane turbosprężarki, po 1500-2000 zł za sztukę.

Pod względem awaryjności turbodiesle XC90 wypadają gorzej od silników benzynowych. Niezależni mechanicy stosunkowo najlepiej oceniają jednostkę 4.4 V8 skonstruowaną przez Yamahę Będziesz zadowolony z układu przeniesienia napędu, o ile nie potraktujesz XC90 jak terenówki. Za „dopędzanie” tyłu odpowiada sprzęgło szwedzkiej firmy Haldex, umieszczone przy tylnym moście
   

Mocne strony
plus wysoki komfort jazdy
plus wygodne fotele
plus obszerna kabina
plus wysoki poziom bezpieczeństwa
plus dobre wykończenie
plus odporność na korozję
plus trwała elektronika

Przeniesienie napędu
W XC90 stosowano trzy automatyczne skrzynie biegów – Geartronic, czterobiegowe General Motors oraz pięcio- i sześciobiegowe Aisin- -Warner. Niestety, każda z nich ma podobne przypadłości – szarpanie zarówno podczas zwalniania i redukcji, zakończone mocnym wbiciem jedynki, jak i w trakcie przyspieszania.

W sześciobiegowych automatach nierówna praca podczas zwiększania prędkości jazdy może objawiać się nieco delikatniej. Tak czy inaczej, przekładnia nadaje się do regeneracji. Co konkretnie zawodzi, okazuje się po otwarciu skrzyni: konwerter, sterownik, tarczki, a może wszystko naraz? Regeneracja przekładni uszczupli Twoje finanse o 6-8 tys. zł, w przypadku przekładni GM – nawet 8500 zł.

Volvo nie zaleca wymiany oleju, ale warto robić to co 60-80 tys. km – metodą statyczną za 700 zł, metodą dynamiczną, z płukaniem skrzyni, za 1100 zł. Niestety, nawet regularne aplikowanie nowego środka smarnego nie daje gwarancji poprawnego sprawowania się skrzyni.

Wielotarczowe sprzęgło Haldex, odpowiedzialne za przeniesienie napędu na tył, psuje się przeważnie w egzemplarzach z lat 2002-08. Tylna oś nie jest dołączana albo dochodzi do tego z opóźnieniem. Przyczyna może tkwić w module sterującym DEM. Moduł z czasem rozhermetyzowuje się i wnikają do niego wilgoć, brud i sól. Kosztuje 4000-5000 zł, a w warsztacie zapłacisz ok. 400 zł za wymianę i programowanie. Inna przyczyna to pompka oleju, niedziałająca albo wytwarzająca za małe ciśnienie, niewystarczające do ściśnięcia tarczek sprzęgła. Zapłacisz 1550 zł, z czego 1300 zł za części, 200 zł za robociznę. Kolejna usterka to uszkodzony czujnik ciśnienia oleju, przez co Haldex przekazuje siłę napędową za późno i z nieprzyjemnym szarpnięciem. Czujnik jest stosunkowo drogi, 630 zł, a cały rachunek wyniesie około 800 zł. Uwaga, w nowszych XC90 czujnik jest ukryty w module DEM, więc czeka Cię kosztowna wymiana modułu.

Podwozie
Gorsza stabilność na drodze z reguły świadczy o wybitych tulejach w przednim wahaczu. Inna oznaka to przestawienie kierownicy po krótkim użyciu hamulców (tylna tuleja). Najlepiej zmienić za 550 zł tuleje po obu stronach pojazdu, razem cztery za 900 zł, i ustawić zbieżność za 250 zł – w sumie 1700 zł. Czasem wymienia się sworznie wahaczy, jeden za 350 zł, robota kosztuje 170 zł, zapłacisz więc 520 zł za jedną stronę. Jeśli przejeżdżając na lekko skręconych przednich kołach przez poprzeczną nierówność usłyszysz pukanie, oznacza to, że są luzy na wyjściu z przekładni kierowniczej. Szykuj ponad 2000 zł na regenerację przekładni.

Jednostajny szum dochodzący z przodu, względnie z tyłu, świadczy o zużytych łożyskach kół. Łożyska stanowią część piasty, więc trzeba wymienić całą piastę, wystarczy jedną, tę która daje akustyczne efekty – 900 zł za piastę, 290 zł dla mechanika i rachunek opiewa na 1190 zł.

Przez wadę klocków hamulcowych może dojść do odszczepienia się ich fragmentów. I masz po obu stronach tarczy, na górze, wyżłobienie wzdłuż obwodu. Na przednią oś na klocki wydasz 750 zł, w tym 200 zł za pracę. Tarcze hamulcowe (dwie) są dwa razy droższe od klocków, 1070 zł, jak to się porachuje, wyjdzie ponad 1800 zł. Nawet jeżeli ten problem Cię nie dotknie, nie dziw się, że po 30 tys. km musisz wymieniać klocki; nowe tarcze należą się z reguły dwa razy rzadziej, czyli co 60 tys. km.

Elektryka, elektronika
Z tym nie ma dużo problemów. W 10-letnich i starszych egzemplarzach radio może przestać „świecić” i grać. Wymienia się wtedy moduł ICM. Koszt waha się od 2500 zł do 4000 zł, zależnie od tego, czy chodzi o sam wyświetlacz, czy o wyświetlacz z przyciskami. Komunikaty o przepaleniu się świateł pozycyjnych z tyłu nie zawsze muszą być prawdziwe. A jeśli są, wymiana żarówki 5W to groszowa sprawa.

W TÜV brak danych, w Dekrze słaby wynik
TÜV w raporcie usterkowości za 2015 r. nie ujmuje XC90 w żadnej kategorii wiekowej, to auto mało popularne u naszego zachodniego sąsiada. W Dekrze duży SUV Volvo został ujęty w dwóch przedziałach przebiegu – 50-100 tys. km i 100-150 tys. km. W pierwszym wypadł na jeden minus, w drugim na zero. Skala ocen Dekry zaczyna się od dwóch minusów i przez minus, zero oraz plus zdąża do dwóch plusów.

Adam Maciejewski - kierownik niezależnego serwisu VCentrum w Warszawie
Volvo XC90 przez tyle lat produkcji zostało dopracowane, wyeliminowano niektóre awarie powtarzające się w pierwszych rocznikach. Ostrożność należy zachować przy kupowaniu auta ze Stanów, można się na nie zdecydować, o ile wiadomo, jak było rozbite. Poza tym takie auta mogą mieć tylko przedni napęd. Słabsze strony XC90 to automaty i wysokoprężne silniki 2.4 D5.
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 278 200 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij