Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.8

Używane alternatywy Golfa VI do 40 tys.

Volkswagen Golf to najbardziej poszukiwany i najchętniej kupowany samochód z drugiej ręki w Polsce – bo solidny, praktyczny, nie psuje się i jest niemiecki. Ale świat zna jeszcze kilka dobrych aut, które z powodzeniem zastąpią Golfa.  

Michał Hutyra 2015-02-14
Volkswagen Golf VI Volkswagen Golf VI

Odłożyłeś 40 tys. zł i ruszasz na zakupy. Wielce prawdopodobne, że jak u co czwartego Polaka kupującego auto używane Twoje myśli będą krążyły wokół VW Golfa. W tej cenie możesz kupić trzyletni egzemplarz 6. generacji, w średniej wersji wyposażeniowej Comfortline, z benzynowym silnikiem 1.4 TSI o mocy 122 KM.

Raczej nie masz co liczyć na bardziej ekskluzywne dodatki, takie jak nawigacja, reflektory biksenonowe, czy skórzana tapicerka, ale klimatyzacja, komplet poduszek powietrznych, radioodtwarzacz z możliwością odtwarzania plików MP3, komputer pokładowy i system ESP znajdą się na pokładzie. Jeśli nie będziesz grymasił i odpuścisz sobie legendarnego TDI, masz szansę na zakup samochodu od prywatnej osoby, więc z niewielkim przebiegiem (60-70 tys. km). To ważne, bo trzyletnie auta poflotowe miewają 2–3-krotnie większy przebieg.

Jeździsz we dwoje? Kup auto mniejsze, ale fabrycznie nowe

Dlaczego Golf? Jego kolejne generacje wygrywają testy porównawcze z innymi kompaktami. Golfy są świetnie wykończone, dobrze jeżdżą i mają nowoczesny napęd. Wypadają ponadprzeciętnie dobrze w statystykach usterkowości Dekry, nawet wtedy, gdy nie są już nowe – spośród aut o przebiegu 50-100 tys. km oraz powyżej 100 tys. km Golf zajmuje odpowiednio 2. i 1. miejsce wśród najmniej awaryjnych kompaktów i 16. wśród wszystkich aut, bez dzielenia na klasy. Nie zamierzamy nikogo zniechęcać do zakupu Golfa. Chcemy raczej, mając na względzie jego zalety, wskazać inne auta, równie niezawodne i praktyczne, a nie tak oczywiste i dające często więcej frajdy. 40 tys. zł pozwala trochę pogrymasić.

W tej cenie można kupić samochody fabrycznie nowe – mniejsze. Można też poszukać mniej „prestiżowej” marki, za to auta młodszego i jeszcze na gwarancji. Warto pamiętać, że chociaż suma cech sprawia, iż Golf jest tak popularny, to nie pod każdym względem jest najlepszy. Pomyśl, co dla Ciebie w nowym-używanym aucie jest najważniejsze i prześledź naszą listę siedmiu kontrkandydatów.

 

Skoda Citigo - rok 2015

Za 38 090 zł możesz stać się właścicielem nowej, 5-drzwiowej Skody Citigo. Zakup nowego auta ma tę zaletę, że sam decydujesz o kolorze lakieru i pod swoje potrzeby dobierasz wyposażenie. Gdy zdecydujesz się na przedłużoną gwarancję i pakiet serwisowy, przez 5 lat możesz zapomnieć o wydatkach na serwisowanie samochodu. W czeskiej Skodzie pracuje niemiecki 3-cylindrowy silnik o mocy 75 KM. Identyczny napędza np. nowe Polo – jeśli więc cenisz produkty „made in Germany”, dobrze trafiłeś. Pod względem osiągów VW zostawia Skodę daleko w tyle, za to czeskie auto na pokonanie każdych 100 km potrzebuje o 1,5 l mniej paliwa niż Golf (z 122-konnym TSI). W ruchu miejskim, gdzie liczą się zwrotność i łatwość parkowania, Citigo sprawdzi się lepiej niż Golf. Nie musisz też się obawiać mniejszego i to o 13 cm rozstawu osi. Citigo jest z przodu tak samo przestronne jak o dwie klasy większy Golf. Jeśli używasz samochodu na dojazdy do pracy, odwozisz nim dzieci do szkoły i przewozisz zakupy, Skoda okaże się w sam raz.

plus zaskakująco przestronne wnętrze
plus dobra jakość wykonania
plus świetny komfort resorowania i bardzo dobre właściwości jezdne
minus niska dynamika silnika
minus podstawowa gwarancja trwa tylko 2 lata

Dane techniczne
Rodzaj i pojemność silnika benzynowy, R3, 1,0 l
Moc przy obrotach 75 KM/6200/min
Maks. moment obr. przy obrotach 95 Nm/3000/min
0–100 km/h 13,2 s
Prędkość maksymalna 171 km/h
Średnie zużycie paliwa 4,7 l/100 km
Pojemność bagażnika 251/951 l
   

 

Ford C-Max - 2011 rok

C-Max to kompaktowy van zbudowany na platformie Forda Focusa. To właśnie po nim odziedziczył talent do pokonywania zakrętów. To także idealny samochód, jeśli często wozisz ze sobą dorastające dzieci. C-Max jest o 13 cm dłuższy i o 11 cm wyższy niż Golf, na parkingu zajmie więc podobną ilość miejsca. Ma za to o 7 cm większy rozstaw osi, a to daje się odczuć natychmiast po zajęciu miejsca. Z tyłu znajdują się trzy osobne fotele, z których każdy można składać i przesuwać. Kiedy trzeba przewieźć nietypowy ładunek albo narty, zalety te są bezcenne. Jeżeli wozisz dziecko w foteliku, Ford także okaże się lepszy niż VW – maluch może jechać w pozycji półleżącej, ponieważ kąt pochylenia oparcia tylnego siedzenia da się regulować. Van Forda ma też o 120 l większy bagażnik niż Golf. C-Max imponuje niezawodnością – wśród wszystkich 4-5-letnich aut (bez podziału na klasy) zajmuje 26. miejsce (Golf 16.). Za 40 tys. zł kupisz 4-letni egzemplarz z oszczędnym i dynamicznym turbodieslem 1.6 TDCi (115 KM). W sprincie do 100 km/h Ford nie ma szans z VW. To jednak silnik Forda produkuje więcej siły napędowej (270 Nm) i jest zdecydowanie bardziej oszczędny. Wg danych fabrycznych 1.6 TDCi na każde 100 km zużywa 4,6 litra oleju napędowego, 1.4 TSI – 6,2 l benzyny.

plus świetne właściwości jezdne
plus przestronne, pomysłowe i łatwe do aranżacji wnętrze
plus niskie koszty przeglądów
minus obsługa nie jest zbyt intuicyjna
minus kiepska widoczność do tyłu

 

Dane techniczne
Rodzaj i pojemność silnika wysokoprężny, R4, 1,6 l 
Moc przy obrotach 115 KM/3600/min
Maks. moment obr. przy obrotach 270 Nm/1750/min
0–100 km/h 11,3 s
Prędkość maksymalna 184 km/h
Średnie zużycie paliwa 4,6 l/100 km
Pojemność bagażnika 471/1723 l
   

 

Kia cee'd - 2013 rok

Kia zamiast VW? Powody mogą być czysto racjonalne. W cenie 3-letniego Golfa można znaleźć 2-letnią Kię Cee’d, która objęta jest jeszcze 3-letnią gwarancją na wszystkie podzespoły, prócz silnika i skrzyni biegów – te elementy są chronione przez pierwszych 7 lat! Gwarancja, która jest gwoździem programu, pozwala nie przejmować się statystykami Dekry czy TÜV. W naszych testach długodystansowych Cee’d wypadł tak samo dobrze jak np. Toyota Yaris – nie zanotował żadnej wpadki. Częstotliwość wykonywania przeglądów w Kii i VW jest identyczna, za to przeglądy Kii kosztują mniej. „Koreańczyk” ma kabinę podobnej wielkości co Golf i minimalnie większy (o 30 l) bagażnik. Podobna jest też konstrukcja zawieszenia, a więc i właściwości jezdne. Silnik 1.6 (bez sprężarki) nie reaguje tak spontanicznie na gaz jak 1.4 TSI w Golfie. Za to obiegowa opinia wśród mechaników głosi, że jednostki wolnossące są trwalsze. Według danych fabrycznych Cee’d zużywa tyle samo paliwa co Golf. I jeszcze jedno. Kia od początku do końca projektowana była w Niemczech, a jej główny stylista do wczoraj pracował w Audi.

plus bardzo długa, 7-letnia gwarancja
plus dobre właściwości jezdne
plus atrakcyjna stylizacja zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz
minus stosunkowo głośna praca układu zawieszenia
minus przeciętna dynamika

 

Dane techniczne
Rodzaj i pojemność silnika benzynowy, R4, 1,6 l
Moc przy obrotach 135 KM/6300/min
Maks. moment obr. przy obrotach 165 Nm/4850/min
0–100 km/h 9,9 s
Prędkość maksymalna 195 km/h
Średnie zużycie paliwa 6,1 l/100 km
Pojemność bagażnika 380/1318 l
   

 

Toyota Yaris - 2014 rok

Toyota Yaris w statystykach usterkowości TÜV, w każdej kategorii wiekowej, wyprzedza o kilka oczek VW Golfa. Auto doskonale wypadło też w naszym teście długodystansowym. Kwota 40 tys. zł pozwala kupić roczny samochód, wciąż na gwarancji (całkowity jej okres to 3 lata), często egzemplarz demonstracyjny (od dealera), z symbolicznym przebiegiem – poniżej 10 tys. km. Mimo mniejszego o 6,8 cm rozstawu osi niż w Golfie, Yaris zapewnia pasażerom siedzącym z tyłu nawet więcej miejsca niż Volkswagen. Z przodu jest mniej przestronnie i mniej wygodnie. Yaris nie zastąpi Golfa tylko wtedy, gdy często wybierasz się w długie trasy. Ma też skromniejszy o 64 litry bagażnik. Przeglądy nie są przesadnie drogie, ale trzeba je wykonywać dwukrotnie częściej niż w Golfie, co wychodzi trochę drożej.

plus stabilne zachowanie na drodze i wysoki komfort resorowania
plus oszczędny silnik o przyzwoitej dynamice
plus przestronność kabiny (z tyłu) lepsza niż w Golfie
minus krótkie okresy między przeglądami (co 15 tys. km)
minus system ESP nie był montowany seryjnie

 

Dane techniczne
Rodzaj i pojemność silnika benzynowy, R4, 1,3 l 
Moc przy obrotach 99 KM/6000/min
Maks. moment obr. przy obrotach 125 Nm/4000/min
0–100 km/h 11,7 s
Prędkość maksymalna 175 km/h
Średnie zużycie paliwa 5,4 l/100 km
Pojemność bagażnika 286 l
   

 

Alfa Romeo Giulietta - 2012 rok

Tak, my też znamy te obawy, kto chciałby spędzać pół życia w serwisie?! Uspokajamy – według brytyjskiego serwisu JD Power (bada poziom satysfakcji użytkowników) kompaktową Alfę chwali 74% właścicieli. Golfa, niewiele więcej, bo 79,4%. W niemieckich rankingach usterkowości Giulietta nie występuje (pewnie nie jest uchwytna statystycznie). Alfa ma charakter, styl i po prostu – wygląda. W teście porównawczym (z 2012 roku), w którym rywalizowała nie tylko z Golfem, ale i z 10 innymi kompaktami udowodniła, że ma najlepsze właściwości jezdne. Turbodoładowany silnik Alfy o pojemności 1,4 l ma wyjątkowy temperament, ale potrafi być łakomy – średnie realne zużycie paliwa było o 0,9 l/100 km wyższe niż w wypadku Golfa 1.4 TSI (9,1 zamiast 8,2 l/100 km). Giulietta ma bagażnik o identycznej pojemności, co VW (350 l) i podobnie przestronną kabinę. Nie jest pojazdem flotowym, dlatego liczba jej egzemplarzy na rynku wtórnym okazuje się niezbyt duża. Za 40 tys. zł kupisz auto o rok starsze niż Golf, ale znacznie lepiej wyposażone. Coś za coś.

plus silnik pełen temperamentu i precyzyjny mechanizm zmiany biegów
plus bardzo dobre właściwości jezdne
plus przestronne wnętrze
minus gwarancja na perforację nadwozia to zaledwie 8 lat
minus kiepska widoczność do tyłu

 

Dane techniczne
Rodzaj i pojemność silnika benzynowy, R4, 1,4 l
Moc przy obrotach 120 KM/5000/min
Maks. moment obr. przy obrotach 206 Nm/1750/min
0–100 km/h 9,4 s
Prędkość maksymalna 195 km/h
Średnie zużycie paliwa 6,4 l/100 km
Pojemność bagażnika 350/1045 l
   

 

Nissan Qashqai - 2011 rok

Nissan Qashqai należy do najmodniejszej dziś grupy aut, czyli crossoverów. W praktyce to nic innego niż „wyliftowany” kompakt. Za kierownicą Qashqaia siedzi się wyżej niż w Golfie, a zwiększony prześwit pozwala na bezstresowe pokonywanie krawężników w mieście. Za 40 tys. zł kupisz 4-letnie auto, raczej bez napędu na obie osie. Ten przyda się tylko wtedy, gdy korzystasz z dróg nieutwardzonych lub często jeździsz w góry. Ale uwaga, trzeba wtedy zdecydować się na egzemplarz z turbodieslem lub z 2-litrowym silnikiem benzynowym – wyraźnie droższy. Lepiej więc postawić na lepsze wyposażenie. Qashqai o przebiegu do 50 tys. km wg TÜV wypada dużo gorzej niż Golf. Jednak z wiekiem pnie się w rankingu w górę. Wśród aut 4-5-Ietnich usterki ma 10 na 100 Golfów i 16 na 100 Qashqaiów. Qashqai jest podobnie przestronny jak VW Golf, ma za to większy o 60 l bagażnik (410 l). Mimo wysokiego nadwozia zużycie paliwa utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie co w Golfie (6,2 l/100 km), za to osiągi są, niestety, gorsze.

plus może mieć napęd na cztery koła
plus modna, atrakcyjna stylizacja
plus dobre właściwości jezdne i wysoki komfort resorowania
minus koszty serwisowania wyższe niż w wypadku VW
minus jakość wykonania gorsza niż w Golfie

 

Dane techniczne
Rodzaj i pojemność silnika benzynowy, R4, 1,6 l 
Moc przy obrotach 117 KM/6000/min
Maks. moment obr. przy obrotach 158 Nm/4000/min
0–100 km/h 11,9 s
Prędkość maksymalna 181 km/h
Średnie zużycie paliwa 6,2 l/100 km
Pojemność bagażnika 410/1513 l
   

 

VW Passat - 2010 rok

Passat to często samochód drugiego wyboru, zaraz po Golfie, bo VW w Polsce już tradycyjnie kojarzy się z solidnością i świętym spokojem. Przeglądając statystyki Dekry widać, że modele z tych samych roczników zdecydowanie różnią się przebiegiem – w Passacie jest on średnio od 30 do 60 tys. km wyższy niż w Golfie. To automatycznie przekłada się na niższe miejsca w rankingu. Wśród 4-5-letnich Passatów usterki można znaleźć w 14 autach na 100, w grupie wiekowej 6-7 lat są to już 23 samochody, zaś wśród 8-9-latków – 27 aut na 100. Używanych Passatów szukajmy więc u osób prywatnych, nie w firmach. Auta z wzorowo prowadzoną książką serwisową są droższe, ale tylko taki 5-letni Passat może być alternatywą dla 3-letniego Golfa. Passat na tle Golfa wygrywa przestronnością kabiny (ma o 13 cm większy rozstaw osi) i bagażnika – ten jest niemal dwukrotnie większy (603 zamiast 350 l). Passat „w tedeiku” ma sens, jeśli planujesz częste podróże w rodzinnym gronie. Do jazdy miejskiej wystarczy benzynowy 1.4 TSI. 2-litrowy diesel w 2008 roku został solidnie przekonstruowany i jest mało awaryjny, stał się też cichszy i znacznie oszczędniejszy (średnie zużycie paliwa wynosi 5,9 l/100 km).

plus dobre właściwości jezdne oraz wysoki komfort podróżowania
plus przestronne wnętrze i duży bagażnik (603 l)
plus bardzo solidny układ napędowy
minus trzeszczące plastiki
minus miejscami słabe zabezpieczenie przed korozją

 

Dane techniczne
Rodzaj i pojemność silnika wysokoprężny, R4, 2,0 l 
Moc przy obrotach 140 KM/4200/min
Maks. moment obr. przy obrotach 320 Nm/1750/min
0–100 km/h 10,1 s
Prędkość maksymalna 206 km/h
Średnie zużycie paliwa 5,9 l/100 km
Pojemność bagażnika 603/1731 l
   
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 117 190 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Chcesz kupić używane auto za 40 tys., ale absolutnie nie chcesz Golfa? Zobacz siedem naszych alternatywnych propozycji aut używanych.</p><br /><br /><a href="/testy/uzywane-auta-uzywane-VW-Golf-Citigo-C-Max-Cee-d-Yaris-Giulietta-Qashqai-Passat,18937,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-02-13 15:34:24
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij