Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Używane auta 4x4: 6 propozycji na wszędołaza z drugiej ręki

Sposób na zimę. Auta z napędem na cztery koła zapewniają najlepsze właściwości jezdne, przyczepność i perfekcyjną trakcję. Oto sześć najciekawszych modeli z wtórnego rynku. 

Michał Hutyra 2011-02-19

Śliska, mokra nawierzchnia, błoto pośniegowe i zasypane śniegiem drogi – w takich warunkach mogą skapitulować nawet najlepsze opony zimowe czy systemy kontroli trakcji. Jedna rzecz nigdy nie zawiedzie – napęd na cztery koła. Niestety, wspólną wadą większości aut z takim właśnie napędem jest wysoka cena. Z kolei samochody używane są osiągalne dla wielu kupujących, jednak gros z nich obawia się wysokich kosztów eksploatacji, kosztownych napraw i wysokiego zużycia paliwa. Np. przegląd po 120 000 km w wypadku Touarega 3.2 V6 i Passata 2.0 FSI kosztuje, odpowiednio, ok. 1400 zł i 950 zł; amortyzator zawieszenia pneumatycznego do Touarega – ok. 2500 zł za sztukę, do Passata 350 zł.

Auta typu SUV bądź typowo terenowe palą nieco więcej niż zwykłe samochody osobowe, jednak zużycie paliwa zależy przede wszystkim od stylu jazdy i zamontowanego pod maską silnika. Oczywiście masa własna, powierzchnia czołowa, współczynnik oporu powietrza i rodzaj zastosowanego układu napędowego też mają znaczenie, ale zdecydowanie mniejsze. Zużycie paliwa Nissana Qashqaia i Laguny z tym samym silnikiem 1.5 dCi o mocy 110 KM różni się zaledwie o 0,3 l/100 km. Podobnie jest w przypadku 2-litrowego TDI w Audi Q5 i A4 – 0,6 l/100 km. W obu wypadkach minimalnie korzystniejsze spalanie notują limuzyny.

Kupując używany samochód z napędem 4x4, oprócz dokładnych oględzin nadwozia i silnika, należy dokonać sprawdzenia podwozia oraz zawieszenia. Jazda terenowa lub drogami dziurawymi o luźnej nawierzch- ni potrafi siać prawdziwe spustoszenie w tych „rejonach” pojazdu. Naprawy są kosztowne i skomplikowane. Ogumienie do takich aut, ze względu na rozmiar i typ, też nie należy do tanich. Opona Continentala o rozmiarze 225/65 R17 do Toyoty RAV4 kosztuje 547 zł, a o rozmiarze 205/55 R16 do Corolli Verso – 300 zł. Pęknięcia i inne mechaniczne uszkodzenia sprawią, że samochód nie zaliczy badania technicznego.

Za 40–50 tys. zł można kupić auto bezwypadkowe i o niedużym przebiegu: egzemplarz, który ma kilka lat i przez kolejne będzie z powodzeniem służyć następnemu użytkownikowi. Proponujemy pojazdy różne – od typowo szosowej Skody Octavii 4x4 i uniwersalnego Subaru Forestera, poprzez modne SUV-y (Toyota RAV4, VW Touareg), aż po typowo off-roadowe (Suzuki Grand Vitara i Land Rover Defender).    

 

Suzuki Grand Vitara, 2006 rok


Suzuki Grand Vitara to jeden z tańszych samochodów terenowych na rynku aut używanych. Świadczy o tym choćby fakt, że za kwotę do 50 000 złotych można znaleźć 3–4-letni egzemplarz, z polskiego salonu, od pierwszego właściciela, z dieslem pod maską i o niewielkim przebiegu. Wygląd Grand Vitary może wieść na pokuszenie.

Dzięki przekładni redukcyjnej auto nadaje się do jazdy po polnych i leśnych drogach, a obute w opony terenowe – może wjechać nawet w trudniejszy teren. Blokadę centralnego mechanizmu różnicowego i reduktor uruchamia się wygodnym pokrętłem na desce rozdzielczej. Auto ma stały napęd na obie osie, a nie jak większość konkurentów – dołączany mechanicznie lub elektronicznie. Na asfalcie prowadzi się trochę topornie. Vitara słabo tłumi nierówności, zwłaszcza przy dużym obciążeniu. Zawieszenie jest natomiast odporne na niszczące działanie dziur w nawierzchni. Silnik 1.9 DDIS o mocy 129 KM jest oszczędny, natomiast do pracy brakuje mu porządnej skrzyni biegów. Dźwignia zmiany biegów działa z oporem, a zmianie niższych biegów towarzyszą zgrzyty. Ergonomia i pozycja za kierownicą są dobre. Wnętrze jest przestronne, a bagażnik duży.    

Zalety:
plus przestronne wnętrze
plus dobra widoczność do przodu
plus wygodne siedzenia
plus bardzo dobra trakcja
plus napęd na cztery koła z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego i przekładnią redukcyjną
plus dobrze wytłumione wnętrze
plus solidne wykonanie
plus bogate wyposażenie seryjne

Wady:
minus zła widoczność na skos do tyłu
minus nieczuły układ kierowniczy
minus ograniczony komfort resorowania

Typowe usterki: 
odkształcone tarcze hamulcowe
- zużyte łożyska kół
- usterki układu elektrycznego

Polecane silniki:
1,9-litrowy diesel, 129 KM – dynamiczny, z common-railem i filtrem cząstek stałych, zużycie paliwa około 8 l/100 km
2-litrowy benzynowy, 140 KM – łatwo wchodzący na obroty, ale mało dynamiczny, zuż. pal. ok. 12 l/100 km    

Subaru Forester, 2006 rok


Forestera trudno jednoznacznie sklasyfikować. Auto wymiarami nie odbiega od typowych kombi, jednak wysokość nadwozia i 20-centymetrowy prześwit pozwalają je zaliczyć do klasy SUV-ów. Niezależnie od wersji, samochód zachwyca od pierwszego kilometra właściwościami jezdnymi i genialną wprost trakcją. Forester ma stały napęd na cztery koła, mechaniczną skrzynię biegów z seryjną przekładnią redukcyjną.

W jeździe miejskiej zaletą jest widoczność dookoła – znakomita dzięki dużym szybom (czołowa jest dość pionowa) i wąskim słupkom dachowym. Wyglądem Forester nie zachwyca – po prostu ma swój styl i już; obiecuje przy tym maksimum użyteczności. Wnętrze jest bardzo przestronne, a bagażnik, po złożeniu tylnych foteli, ma ogromną pojemność (1629 l). Rozczarowują nieco duża średnica zawracania i podatne na fading hamulce. W ofertach sprzedaży udało nam się znaleźć poliftingowy egzemplarz z 2006 roku, o przebiegu 140 000 km, kosztujący 39 900 zł. Samochód siłę napędową czerpie z dwulitrowego wolnossącego benzynowego silnika typu bokser o mocy 158 KM. Zaletą wyszukanego przez nas egzemplarza jest regularność serwisowania potwierdzona książką serwisową i możliwość odpisu podatku VAT.    

Zalety:
plus dobra widoczność
plus wygodna pozycja kierowcy
plus wystarczająco przestronne wnętrze
plus duża przestrzeń bagażowa
plus duży prześwit (20 cm)
plus dobra trakcja
plus solidne wykonanie
plus niskie zużycie podzespołów

Wady:
minus przeciętny komfort resorowania
minus duży promień zawracania
minus hamulce podatne na fading
minus zacinająca się skrzynia biegów
minus wysokie zużycie paliwa

Typowe usterki:
- zużyte sprzęgło
- odkształcone tarcze hamulcowe
- awarie tylnych lamp   

Polecane silniki:
2-litrowy benzynowy, 158 KM – wystarczająca jednostka podstawowa, choć mało elastyczna, zużycie paliwa około 11 l/100 km 
2-litrowy benzynowy turbo, 177 KM – dynamiczny, dobre osiągi, zużycie paliwa około 12 l/100 km  

 

Volkswagen Touareg, 2004 rok


Wprowadzenie do oferty Touarega okazało się strzałem w dziesiątkę. Auto, także dzięki dobrej opinii pozostałych modeli Volkswagena, od chwili debiutu cieszy się niesłabnącą popularnością. Luksusowe wyposażenie większości wersji i wysoka cena zakupu sprawiają, że nawet egzemplarze używane nie są tanie. Dobrej jakości materiały wykończeniowe, wygodna pozycja za kierownicą, obszerne wnętrze i bogate wyposażenie czynią z Touarega idealny samochód rodzinny. Problemem może okazać się nieco za mały jak na SUV-a (ze względu na niewielką głębokość) bagażnik o pojemności 555 l.

Dużym atutem tego kolosa są dobre właściwości jezdne nie tylko na gładkich szosach, ale i w terenie, dzięki stałemu napędowi na cztery koła. Zamiast droższego z natury diesla, lepszym pomysłem może okazać się zakup auta z benzynowym silnikiem V6 o mocy 220 lub 241 KM. Takie auto z rocznika 2004, od pierwszego właściciela i pochodzące z polskiego salonu sprzedaży, jest dostępne za mniej niż 50 tys. zł. Sposobem na zmniejszenie kosztów eksploatacji (paliwo) może być montaż instalacji gazowej. Problemow mogą przysporzyć drobne awarie układu elektrycznego i zbyt szybko zużywające się hamulce.    

Zalety:
plus bardzo wysoki komfort
plus wysoka jakość materiałów i wykonania
plus bardzo przestronne wnętrze z przodu i z tyłu
plus bardzo dobre właściwości terenowe
plus bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa
plus pewne właściwości jezdne

Wady: 
minus filtr cząstek stałych dopiero od listopada 2004 r. w V10 TDI
minus z powodu dużej masy stosunkowo wysokie zużycie paliwa

Typowe usterki: 
- awarie hamulca postojowego
nadmierne zużycie hamulców
- awarie układu elektrycznego  

Polecane silniki:
3-litrowy diesel V6, 225 KM – odpowiedni do masy auta silnik z filtrem cząstek stałych, zużycie paliwa około 11 l/100 km
2,5-litrowy diesel, 174 KM – silnik o dużym momencie obrotowym, zużycie paliwa około 10 l/100 km    

 

Skoda Octavia Combi 4x4, 2007 rok


Skoda Octavia 4x4 idealnie trafi a w granicę pomiędzy zwykłym samochodem z napędem na jedną oś a SUV-em, czy crossoverem. Sylwetka jest pozbawiona ekstrawagancji, a mimo to auto może się podobać. Niezależnie czy siedzi się z przodu czy z tyłu, nie można narzekać na brak miejsca nad głową i na nogi. Bagażnik jest ogromny, ma regularne kształty i pojemność aż 580 litrów. Dzięki temu Octavia zalicza się do grona aut o największym bagażniku. Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna, fotele i kierownica mają duży zakres regulacji, więc nawet najdłuższa podroż nie męczy.

Właściwości jezdne są świetne, auto jest łatwe w prowadzeniu. Jakość materiałów nie ustępuje nawet tym, które są stosowane w autach klasy premium, a obsługa okazuje się łatwa i intuicyjna. Szczęścia dopełnia napęd na obie osie realizowany przez sprzęgło typu haldex, które reaguje błyskawicznie. Zwiększony o 25 mm prześwit w porównaniu z wersją typowo szosową, pomaga w przeprawianiu się po leśnych i polnych drogach oraz jest nieoceniony w zimie. Polecamy egzemplarze ze sprawdzonymi, niezawodnymi i oszczędnymi dieslami, np. 1.9 TDI, o mocy 105 KM. Takie auto – trzyletnie, z polskiej sieci sprzedaży – można kupić już za 40 000 zł.  

Zalety:
plus dużo miejsca z przodu
plus kombi z dużym i modyfikowalnym przedziałem bagażowym
plus funkcjonalna obsługa
plus dobra jakość wykonania
plus wysoki komfort resorowania
plus szybko reagujący dołączany napęd 4x4
plus dobre wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa
plus szeroka paleta silników

Wady:
minus nie najlepsza widoczność do tyłu

Typowe usterki:
- zacinające się zamki w drzwiach
- awarie oświetlenia
- korozja układu wydechowego

Polecane silniki:  
2,0-litrowy benz., 150 KM – FSI z bezpośr. wtryskiem, zuż. pal. ok. 7 l/100 km
1,9-litrowy diesel TDI, 105 KM – z bezpośr. wtryskiem, zuż. pal. ok. 8 l/100 km
2-litrowy TDI, 140 KM – dynamiczny a mimo to oszczędny diesel z pompowtryskiwaczami, zużycie paliwa ok. 6,3 l/100 km    

 

Land Rover Defender, 2003 rok


To jedyny w naszym zestawieniu samochód prawdziwie terenowy. Model 110 ze 122-konnym pięciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym – w porównaniu z pierwszymi egzemplarzami produkowanymi od 1948 roku – jest samochodem ultranowoczesnym. Choć na tle innych terenówek wygląda bardzo archaicznie, to właśnie w tym tkwi jego siła – prosta oraz tania i niezawodna konstrukcja. W standardzie są efektywny nawiew oraz wspomaganie układu kierowniczego. Wnętrze samochodu – bardzo przestronne, ale pozycja za kierownicą nie jest zbyt wygodna. To nic, że jazda po asfalcie jest męcząca, średnica zawracania duża jak w autobusie, komfort jazdy czymś całkiem tutaj obcym, a prędkość maksymalna wynosi zaledwie 135 km/h.

Nikt rozsądny nie kupuje Defendera po to, żeby jeździć nim po „twardym”. W terenie jest nie do zastąpienia i prawie nie da się go zatrzymać. Auto ma stały napęd na cztery koła, przekładnię redukcyjną i sztywne osie ze sprężynami śrubowymi. Można nim przewieźć nawet 1,5 tony ładunku. Nam udało się znaleźć Defendera z 2003 roku, o przebiegu 80 000 kilometrów. Samochód został kupiony w polskim salonie w 2006 roku i był użytkowany przez jednego właściciela.    

Zalety:
plus doskonałe właściwości terenowe
plus wysoka dopuszczalna masa przyczepy (3500 kg)
plus wytrzymała konstrukcja
plus liczne warianty nadwozia
plus oszczędny silnik Diesla
plus niska utrata wartości

Wady:
minus bardzo niski poziom komfortu
minus niezbyt pewne zachowanie podczas jazdy
minus ubogie wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa
minus słabe zabezpieczenie antykorozyjne
minus mało wydajne ogrzewanie

Typowe usterki:
- wycieki oleju z silnika
- korozja
- przecieki wody do kabiny

Polecane silniki:
2,5-litrowy turbodiesel,122 KM (Td5) – wystarczająco mocny, ale głośny, zużycie paliwa około 11 l/100 km
2,4-litrowy turbodiesel, 122 KM (Td4) – wprowadzony w 2007 r. 4-cylindrowy diesel; spełnia normę Euro 4, zużycie paliwa około 11 l/100 km     

 

Toyota RAV4, 2007 rok


Toyota RAV4 to bodaj najdłużej produkowany SUV o japońskich korzeniach. Kompaktowe wymiary i wysoka pozycja za kierownicą sprawiają, że auto idealnie sprawdza się w mieście (łatwość parkowania). Bagażnik ma przyzwoitą pojemność 586 l, a miejsca na tylnej kanapie jest pod dostatkiem. Niestety za kierownicą nie siedzi się już tak wygodnie, odczują to zwłaszcza osoby o wysokim wzroście. Być może dlatego auto upodobały sobie kobiety.

Napęd jest przekazywany wyłącznie na cztery koła za pomocą elektromagnetycznie załączanego sprzęgła wielopłytkowego. Jego pracą zarządza elektronika. Kiedy auto porusza się po przyczepnym suchym asfalcie, 100% momentu obrotowego przekazywane jest na koła przednie. W krytycznych sytuacjach sprzęgło międzyosiowe może przekazać do 45% siły napędowej na koła tylne. RAV4 ma pewne właściwości jezdne i świetnie czuje się na asfalcie. Nadwozie nie przechyla się zbytnio na boki, jednak system kontroli trakcji ingeruje zbyt gwałtownie i zbyt szybko. Wśród internetowych ofert znaleźliśmy m.in. 4-letni egzemplarz z mocnym 177-konnym dieslem o pojemności 2,2 l i z filtrem cząstek stałych. Przebieg auta potwierdzony książką serwisową to 85 000 km.   

Zalety: 
plus wysoka niezawodność 
plus dobre prowadzenie 
plus pewne właściwości jezdne precyzyjnie działający mechanizm zmiany biegów 
plus oszczędny diesel 
plus przestronne i modyfikowalne wnętrze 
plus dobra widoczność

Wady:
minus twarde resorowanie i związany z tym przeciętny komfort resorowania 
minus wysokie zużycie paliwa (silniki benzynowe)

Typowe usterki: 
- awarie amortyzatorów 
- wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów 
- nadmierne zużycie układu hamulcowego  

Polecane silniki:
2-litrowy benzynowy, 150 KM – chętnie wchodzący na obroty, ale trochę słaby przy ruszaniu, zuż. pal. ok. 11 l/100 km
2,2-litrowy turbodiesel, 177 KM (od 2006 r.) – czterocylindrowy, o dużej dynamice i dobrych osiągach, zużycie paliwa około 9,9 l/100 km   

 

 

Nowy to lepszy?
Jeśli ktoś czuje awersję do samochodów używanych, za kwotę ok. 50 000 złotych może kupić auto nowe. Oto dwie propozycje – najtańsze samochód terenowy (nie licząc przestarzałej Łady 4x4) i SUV, czyli Suzuki Jimny i Dacia Duster. Pierwszy ma dołączany napęd na cztery koła i najlepiej czuje się poza asfaltem. Duże koła i mały ciężar własny sprawiają, że w terenie trudno go zatrzymać. Jimny to samochód dla tych, którym nie będą przeszkadzać ciasnawe wnętrze i minibagażnik o pojemności zaledwie 113 l (nie wystarczy nawet na zakupy w supermarkecie). Silnik 1.3 o mocy 85 KM nie nadaje się do dalekich podroży. Cena za model podstawowy to 53 900 zł.

Dacia Duster ma przestronne wnętrze, a Suzuki Jimny dużo potrafi w terenie
   

Duster stoi na przeciwległym biegunie. Wnętrze ma przestronne, bagażnik przyzwoity (443 l), a silnik 1.6 o mocy 105 KM potrafi zafundować kierowcy odrobinę adrenaliny (100 km/h w 12,8 s, prędkość maksymalna 160 km/h). Podobne jak w Suzuki są jakość plastików, ergonomia i wyprofilowanie foteli. Duster to jednak bardziej crossover niż terenówka, ponieważ zamiast reduktora ma krótkie przełożenie pierwszego biegu, a napęd na 4 koła jest przeszczepiony z Nissana Qashqaia i załączany identycznym co w Nissanie pokrętłem. W lekkim terenie na mokrej czy śliskiej nawierzchni auto spisuje się znakomicie, a przecież właśnie o to chodzi. Cena najtańszej wersji z napędem na obie osie wynosi 49 900 zł.    

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 125 964 PLN
Dostępne nadwozia: suv-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Jeśli szukasz auta z napędem na cztery koła, a twoje fundusze to tylko połowa tego, co zazwyczaj producenci życzą sobie za samochody tego typu, poszukaj na rynku wtórnym. Tutaj każdy znajdzie coś dla siebie. Oto kilka ciekawych propozycji.&nbsp;</p><br /><br /><a href="/testy/uzywane-samochody-4x4-Subaru-Forester-Suzuki-Grand-Vitara-Toyota-RAV4-Land-Rover-Defender-Skoda-Octavia-Combi-Volkswagen-Touareg,18999,1">Zobacz artykuł</a>
    auto motor i sport, 2015-02-20 10:10:43
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij