Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.7

Używane samochody osobowe

2012-04-06
Samochody używane VW GOLF IV generacji z lat 1998–1999 – samochód najchętniej kupowany przez Polaków w minionym roku, obowiązkowo z dieslem pod maską

Dominują marki niemieckie. Wśród 10 najpopularniejszych u nas modeli używanych nie ma samochodów innych producentów. Poza tym lubimy kompaktowe, 5-drzwiowe hatchbacki z dieslami.

W zdecydowanie największym portalu z motoryzacyjnymi ogłoszeniami, otomoto.pl, najczęściej wyszukiwane w 2011 roku były: wersja nadwoziowa - hatchback (przed sedanem); pojemność silnika - 1.9; rodzaj paliwa - olej napędowy (przed benzyną i LPG); skrzynia biegów - mechaniczna; liczba drzwi - 4/5; kolor - srebrny; informacja dodatkowa - bezwypadkowy.

Takie są nasze preferencje. A najczęściej poszukiwanym autem, łączącym większość wymienionych cech, był VW Golf IV 1.9 TDI, 5-drzwiowy hatchback, srebrny. Właśnie Golf został ogłoszony przez otomoto.pl internetowym samochodem roku 2011. Drugą pozycję zajął VW Passat (najczęściej szukano 1.9 TDI kombi), trzecią Audi A4 (najczęściej szukana wersja 2.0 TDI sedan). Taka sama kolejność - wg zapytań internautów, bez podziału na generacje aut - była w roku 2010.

- Przewaga hatchbacków jest zrozumiała, to praktyczne karoserie - ocenia Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro, do której należy otomoto.pl. - Druga lokata sedanów świadczy o pewnej potrzebie luksusu, o postrzeganiu tego nadwozia jako okazałego, prestiżowego.

CO MOŻEMY KUPIĆ

Podaż nie różni się zbytnio od popytu. 10 najpopularniejszych modeli na otomoto.pl prezentujemy w tabeli obok. Podium zostało zajęte przez VW Golfa IV, VW Passata (B5), Opla Astrę II. Analiza ogłoszeń na portalach otomoto.pl i gratka.pl wskazuje na kolejne, bardzo popularne modele: BMW 3 (E46), Audi A4 (B5), Renault Mégane II, Opel Vectra B, Ford Focus I, Ford Mondeo II, Volkswagen Passat (B6). A więc wszystko kompakty i klasa średnia, w większości dwie generacje wstecz, poza Passatem (B6), Renault Mégane II i Fordem Mondeo II.

Średnia, wywoławcza cena samochodu sprzedawanego za pośrednictwem otomoto.pl wynosi ponad 20 tys. zł. Jednak warto zauważyć, że najczęściej wystawiane były auta o wiele tańsze - 4-5 tys. zł, 3-4 tys. zł, 5-6 tys. zł. Ceny wywoławcze są w internecie wyższe o 10-15 procent od transakcyjnych - takie jest zdanie Jacka Gnoińskiego, kierującego działem analiz rynku Info- Eksperta wydającego co miesiąc katalogi "Pojazdy Samochodowe. Wartości Rynkowe".

Średni wiek samochodu sprzedawanego za pośrednictwem otomoto.pl to około 10 lat. Przy okazji, podawana mediach liczba 15,5 jako przeciętny wiek Polsce uważana jest za nieprawdziwą, przez członków Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych Argumentują oni, że brane są pod samochody dawno nieistniejące (np. rozmontowane na części, porzucone) i zarazem niewyrejestrowane.

Przebieg najczęściej powtarzający się w ogłoszeniach otomoto.pl to 180-190 tys. km, potem 160-170 tys. km i 170-180 tys. km. Niestety, prawdziwość podawanego stanu licznika jest najczęściej żadna.

CO KUPUJEMY

Przewaga modeli niemieckich jest widoczna i w prywatnym imporcie, i w transakcjach kupna i sprzedaży na wtórnym rynku. Wśród sprowadzanych w ubiegłym roku w pierwszej dziesiątce marek aż pięć było niemieckich, z tego dwie na czele: Volkswagen i Opel.

Każdą zmianę właściciela, a więc dotyczącą nie tylko egzemplarzy z prywatnego importu, odnotowuje Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (CEPiK) podlegająca Ministerstwu Spraw Wewnętrznych. Dziesiątka najczęściej kupowanych, używanych modeli - w powiązaniu z rocznikami - składa się wyłącznie z "niemców": VW Golf IV, VW Passat (B5), Opel Astra II, VW Passat (B6), Ford Focus I.

CENY LECĄ

Według danych Info-Eksperta samochody przez ostatni rok znacznie staniały. W tabeli powyżej pokazujemy to na sześciu przykładach z klasy niższej średniej (aut kompaktowych) i średniej.

- Spadek wartości przez rok kalendarzowy dla Golfa o tylko 10% nie dziwi - komentuje Jacek Gnoiński z Info-Eksperta. - Model ten ciągle cieszy się popularnością. Passat podobnie jak Golf ma swoich zwolenników i spadek w granicach 12-13% dla tej klasy pojazdu można uważać za mały. Na Volkswageny ciągle jest popyt, łatwiej je też odsprzedać. Generalnie obserwujemy duże spadki w przypadku aut o wyższej pojemności silnika i z turbodieslem, zwłaszcza powyżej 1,9 l.

Zdaniem Jacka Gnoińskiego, w następnych miesiącach bardziej poszukiwane będą używane samochody z silnikami do 1,6 l, a szczególnie do trzech lat, serwisowane, z pierwszej ręki. Wpływ na to ma niezbyt duża sprzedaż w salonach. Ceny samochodów starszych, zwłaszcza powyżej ośmiu lat, z motorami powyżej 1,9 l będą spadały.

- Rynek zareagował na wysokie ceny paliw - dodaje Marcin Świć z Grupy Allegro. - Zainteresowanie dieslami wyraźnie zmniejszyło się w 4. kwartale ubiegłego roku. Na rynku pojawiło się też wiele starszych aut zasilanych gazem płynnym. Wysoki kurs euro spowodował niewielki spadek liczby ofert aut sprowadzanych.

Tekst Jacek Dobkowski

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Być może czynnikiem jest też odległość, ale w Polsce mamy kult Uberwagena.
    ~Samuraj, 2012-04-08 02:38:03
  • avatar
    zgłoś
    Ale to wynika z bliskości rynku niemieckiego, gdzie jest bardzo popularny na rynku nowych samochodów.
    rzęsor, 2012-04-08 01:53:39
  • avatar
    zgłoś
    Pewnie, że nie. Sąsiad ma Uberwagena, ciocia ma Uberwagena, wujek ma Uberwagena to i ja będę go miał.
    ~Samuraj, 2012-04-07 12:48:51
  • avatar
    zgłoś
    No tak. Kogo by zdziwił. Kiedyś bodajże Anglik Lineker powiedział (pewnie po jakimś meczu), że wszyscy grają futbol, ale Niemcy wygrywają. Tutaj to bym zawęził do VW. Przypadkowe to raczej nie jest.
    garfield, 2012-04-07 10:49:00
  • avatar
    zgłoś
    Jakoś mnie nie zdziwiły wyniki.
    ~Samuraj, 2012-04-06 11:21:29
  • avatar
    zgłoś
    Dominują marki niemieckie. Wśród 10 najpopularniejszych u nas modeli używanych nie ma samochodów innych producentów. Poza tym lubimy kompaktowe, 5-drzwiowe hatchbacki z dieslami.
    auto motor i sport, 2012-04-06 10:58:34
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij