Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Używany Chrysler Voyager III: Dyliżans

Chrysler Voyager był pierwszym samochodem zza Wielkiej Wody, któremu udało się podbić europejski segment osobowych minivanów.

2007-07-31
Minivan Chrysler Voyager Voyager to niezły środek lokomocji dla dużych rodzin często udających się w dłuższe trasy - przestronny i komfortowy; niestety, dosyć awaryjny.

Na Starym Kontynencie Chrysler Voyager broni się udanym połączeniem amerykańskiego komfortu, europejskich wymiarów i bardzo atrakcyjnej ceny. Nie ma jednak róży bez kolców. Statystyki Dekry są bezlitosne - Voyager jest jednym z najbardziej awaryjnych samochodów na europejskich drogach. W grupie aut siedmioletnich zajął ostatnie miejsce z wynikiem 38,8% egzemplarzy bezawaryjnych.

Najczęściej zawodzą układ hamulcowy, oświetlenie, silnik, układ kierowniczy i instalacja elektryczna. W egzemplarzach sprzed 2000 roku, których na polskim rynku jest obecnie najwięcej, stałym problemem są awarie automatycznych skrzyń biegów. Mowa o tradycyjnych przekładniach trzy- i czterobiegowych, które zazwyczaj z powodu niewiedzy lub zaniedbań użytkownika ulegają uszkodzeniom. Ważny jest też styl jazdy. Czę- ste przyspieszanie i hamowanie podnosi temperaturę oleju w skrzyni, pogarsza smarowanie i przyspiesza zużycie mechanizmów wewnętrznych.

Kupując Voyagera z automatyczną przekładnią, warto poznać zalecenia dotyczące eksploatacji skrzyni biegów - odwdzięczy się ona bezawaryjną pracą, co pozwoli w pełni czerpać przyjemność z prowadzenia samochodu "po amerykańsku". Zwolnieni z troski o skrzynię, ale i pozbawieni komfortu jazdy bez wachlowania biegami są użytkownicy Voyagerów montowanych w Austrii. Stamtąd pochodzą egzemplarze z silnikiem 2.5 TD i skrzynią mechaniczną.

Europejskie Chryslery nie różnią się w dużym stopniu jakością wykonania od swoich braci zza Oceanu. Zastrzeżenia można mieć głównie do diesla włoskiej firmy VM, który miewa problemy z chłodzeniem, rzutujące na trwałość uszczelnień, a w skrajnych przypadkach mogące doprowadzić do pęknięcia głowicy. Silniki TD montowane w latach 1996-98 mają dodatkowo problemy z łańcuchem rozrządu, który jest wyjątkowo nietrwały i potrafi zerwać się czasem nawet po 25 000 km.

Turbodiesle z wcześniejszych roczników miały rozrząd napędzany kołami zębatymi. Łańcuch rozrządu okazał się tak zawodny, że po dwóch latach jego stosowania powrócono do kół zębatych. W autach z początku lat 90. dość często ulega uszkodzeniu układ podciśnieniowy wspomagania hamulców.

Model czwartej generacji, produkowany od 2000 roku, ma stosunkowo szybko zużywające się łączniki przedniego stabilizatora. Zdarzają się awarie klimatyzacji, przeważnie spowodowane ślizgającym się paskiem napędzającym sprężarkę. Po wymianie paska, klimatronic wymaga zaprogramowania od nowa, co czyni konieczną wizytę w autoryzowanym serwisie i podnosi koszt całej operacji. Wszystkie roczniki podatne są na sporadyczne drobne awarie instalacji elektrycznej, łatwe do usunięcia.

Kupując Voyagera warto pamiętać, że nie zawsze mniejsza pojemność jednostki napędowej oznacza bardziej ekonomiczną jazdę. 3,3-litrowy V6, gdy współ- pracuje z czterobiegowym automatem, okazuje się nie bardziej łakomy na paliwo niż V6 3.0, dostępny wyłącznie ze skrzynią trzybiegową.

Minivan Chryslera zjednuje nabywców komfortem i bogatym wyposażeniem, ale nie daje zapomnieć, że amerykańscy inżynierowie stosują inne normy trwałości niż ich europejscy koledzy.

Tekst: Bartosz Garliński
Zdjęcia: autor i archiwum

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Chrysler Voyager był pierwszym samochodem zza Wielkiej Wody, któremu udało się podbić europejski segment osobowych minivanów.
    auto motor i sport, 2007-11-27 13:44:20
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij