Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.3

Używany Citroen C4 I: Czuły na jakość obsługi

Nie taki „francuz” straszny, jak go niektórzy malują. Citroën C4 poprzedniej generacji okaże się niezawodny, jeśli będzie regularnie serwisowany.

2014-03-25

Elektryka
Zamki w drzwiach same się otwierają, klakson rozlega się z opóźnieniem, elektryczne szyby żyją swoim życiem – to przykładowe psikusy, szczególnie w starszych rocznikach C4. Podobnie jak w Volkswagenie Passacie B5, woda z zewnątrz dostaje się do tzw. modułu komfortu BSI znajdującego się pod fotelem kierowcy. Moduł jest bardzo wrażliwy na zmiany oporności i stąd szwankująca elektryka. W warsztacie moduł jest osuszany, a za pomocą komputerów diagnostycznych doprowadzana do porządku jest jego pamięć; wymiana rzadko bywa konieczna. Ile kosztuje naprawa? Trudno precyzyjnie wskazać, różne trafiają się nieprawidłowości w działaniu odbiorników prądu, ale kilkaset złotych wydasz na pewno.

W pierwszych rocznikach C4 nie wytrzymują alternatory, zwłaszcza zimą, gdy wykorzystuje się maksymalnie ogrzewanie kabiny. Przez niesprawny alternator akumulator rozładowuje się i może nastąpić nieplanowana przerwa w podróży. Wstawienie regenerowanego alternatora wiąże się z wydaniem 500 zł.

Później Citroën zastosował lepsze alternatory i kable, więc takie kłopoty nie powinny już masowo występować. Często przepalają się przednie żarówki H7 (sztuka po 30 zł). Ich wyjęcie i włożenie nowych wymaga giętkiej ręki i wprawy, lepiej więc odżałuj drugie 30 zł i zleć to serwisowi.

Podwozie
Jest zdecydowanie mocnym punktem C4. Prawie w każdym egzemplarzu powtarza się tylko stukanie łączników stabilizatora z przodu. Za oryginalne części na jedną stronę auta zapłacisz 165 zł, za nieoryginalne 75 zł oraz 60 zł za pracę fachowca, razem 135-225 zł. Amortyzatory są trwałe, ale dla przywrócenia wysokiego, fabrycznego komfortu możesz wymienić przednie po 80 tys. kilometrów przebiegu. Koszt: 920 zł dwa amortyzatory (600 zł zamienniki), 360 zł robota, czyli 1280 zł, a z zamiennikami 960 zł. A kto jeździ nieco ostrzej, częściej zmienia przednie klocki hamulcowe. W C4 z silnikami 1.6 ich wymiana kosztuje 350 zł, w tym 120 zł robocizna. Zejdziesz poniżej 300 zł, jeżeli zdecydujesz się na klocki nieoryginalne.

Wybierz auto z późniejszego rocznika – stosowano w nich trwalsze alternatory.

Silniki
Problemy z turbodieslami, zwłaszcza z 1.6 HDi, najczęściej biorą się z… przestrzegania zaleceń Citroëna dotyczących wymiany oleju. Citroën wymyślił, że nowy środek smarny należy się silnikowi dopiero co 30 tys. km. Miał to być argument marketingowy – „patrzcie, jakie tanie w obsłudze jest nasze auto”. Niestety, olej szybciej traci pierwotne właściwości. I mamy łańcuszek – turbosprężarka nie jest właściwie smarowana, więc pracuje z mniejszą wydajnością, co z kolei zwiększa obciążenie silnika, który szybciej się zużywa i jest narażony na uszkodzenia panewek i układu korbowo- -tłokowego. W skrajnych przypadkach może to doprowadzić do poważnego remontu motoru liczonego w grubych tysiącach złotych. Częściej kończy się awarią turbo, np. zacierają się łożyska, na których się obraca. Silnikowi brakuje wtedy mocy.

Turbosprężarki warto regenerować, ale tylko w zakładach o ustalonej renomie. Koszt zależy od uszkodzeń, można przyjąć, iż waha się w granicach 2000 zł, czyli połowy ceny nowej (4000 zł). Do tego doliczamy 300 zł za wymianę. Ale lepiej zapobiegać niż leczyć. W tym przypadku co 10-15 tys. km – albo co rok, jeśli robisz mniejszy przebieg – powinieneś zmienić olej. Nie bądź skąpy, kup syntetyk renomowanego producenta. Półsyntetyki nie sprawdzają się tak dobrze.

Paliwo jest tak samo ważne jak olej silnikowy. Olej napędowy najwyższej jakości, z dodatkami polepszającymi jego właściwości sprawia, że wtryskiwacze są czyste, a silnik pracuje ciszej. Cóż, jest to „ropa” najdroższa na stacjach niektórych koncernów, ale to się opłaca. Wtryskiwacze kończące swój żywot sygnalizują ten smutny fakt przez nierówną pracę silnika i stratę mocy. Jeden wtryskiwacz kosztuje 2000 zł. Poza tym regenerowane „wtryski” na ogół nie spełniają parametrów nowego, oryginalnego wtryskiwacza i silnik nie sprawuje się tak jak powinien.

Zużyte dwumasowe koło zamachowe daje o sobie znać grzechotaniem podczas pracy silnika na biegu jałowym, bez wciśniętego pedału sprzęgła. Zapłacisz za nie 2000 zł plus 700 zł mechanikowi. Wymiana sprzęgła nie zawsze jest konieczna. Niektórzy kierowcy decydują się na koło zamachowe o klasycznej, „jednomasowej” budowie, ale czy dla kilkuset zł warto nieustannie znosić wibracje, zwłaszcza na biegu jałowym? Z kolei za grzechot dobiegający z górnej części silnika winę ponosi górne koło rozrządu, także dwumasowej konstrukcji. W tym przypadku rachunek będzie zdecydowanie skromniejszy – części 600 zł, zamienniki 300 zł, robota 60-80 zł, razem od 360 do 680 zł.

Dla świętego spokoju warto szybciej wymienić pasek rozrządu, bo jego przeskoczenie lub zerwanie się zawsze oznacza pokaźne wydatki. Zamiast po 160 tys. km, wyrzuć pasek po 100 tys. km. Komplet części kosztuje 470 zł, pompa wody 230 zł, robocizna 540 zł, razem 1240 zł. Jeśli zdecydujesz się na części nieoryginalne, ale dobrej jakości, oszczędzisz jakieś 110 zł.

Podobnie w silnikach benzynowych – nie czekaj do 120 tys. km, wymień napęd rozrządu po 100 tys. km. W 1.6 16V wydatek okaże się trochę mniejszy niż w turbodieslu – oryginalne części 710 zł (dobre zamienniki to 80 zł mniej), robocizna 450 zł. Natomiast rozrząd w 2.0 16V pochłonie prawie 1600 zł – części ponad 1100 zł, mechanik 450 zł. W tym przypadku oszczędności na zamiennikach będą bardziej interesujące (450 zł) i wszystko wyniesie Cię 1100 zł z ogonkiem.

Mocne strony:
plus wysoki komfort jazdy
plus skuteczne hamulce
plus dobra trakcja na śliskiej nawierzchni
plus dobrze dobrane przełożenia w skrzyniach biegów
plus trwałe zawieszenie
plus nadwozie nie rdzewieje
plus materiały w kabinie odporne na zużycie

 

Inż. Tadeusz Vorbrodt

Właściciel niezależnego serwisu Vorbrodt Serwis w Warszawie

Citroën C4 może dać wiele satysfakcji z użytkowania, pod warunkiem że często wymienia się olej w silniku, stosuje się paliwo wysokiej jakości i nie zaniedbuje się przeglądów. Dotyczy to szczególnie turbodiesli 1.6 HDi. Z silników benzynowych popularny 1.6 16V pali za dużo. Znacznie lepiej, bardziej dynamicznie, jeżdżą C-czwórki z silnikami 2.0 16V.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 59 990 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, suv-5, van-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nie taki „francuz” straszny, jak go niektórzy malują. Citroën C4 poprzedniej generacji okaże się niezawodny, jeśli będzie regularnie serwisowany.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-04-01 16:25:37
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij