Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.7

Używany Citroen C5 II (2007-): Opinie, ceny

Citroën C5 jest wciąż produkowany – przeszedł lifting, ma mocny silnik i komfortowe zawieszenie. Jedyny minus to postrzeganie marki. Sprawdzamy, czy są powody, by bać się zakupu używanej C-piątki.

Jacek Dobkowski 2015-10-10

Choć opinii nie mają za dobrej, a raporty awaryjności dokładają swoje, francuskie auta są cenione na polskim rynku wtórnym. Co ważne, Citroën C5 cieszy się bardzo dobrą renomą wśród niezależnych mechaników. Przyjrzeliśmy się egzemplarzowi z silnikiem 2.0 HDi w najmocniejszej wersji (163 KM) Tourer Exclusive z automatyczną skrzynią, rocznik 2011. Dlaczego temu? Motor 2.0 HDi zbiera dobre recenzje mechaników, Tourer to pojemne kombi, Exclusive oznacza najwyższą wersję wyposażenia – a skoro tak, auto musi mieć hydropneumatyczne zawieszenie Hydractive III+. Jest ono charakterystyczne dla Citroëna, to wręcz esencja marki. Słabsze odmiany C5 obecnej generacji mają konwencjonalne zawieszenie na sprężynach śrubowych. Ale od razu wyjaśnijmy – hydropneumatyka to tylko dodatek, odpowiada za pochłanianie nierówności, nie zastępuje wahaczy i stabilizatorów, które muszą być w obu typach zawieszenia.

NA PEWNO NIE 2012
Przecieram oczy, bo na wywieszce widzę cenę 49 900 zł. Dzień wcześniej czytałem w ogłoszeniu o 46 900 zł. Sprzedawcy wyjaśniają, że internetowa cena to promocja, dotyczy płatności gotówką lub kredytem. Tak czy inaczej, trzymajmy się 46 900 zł. Gwarancja na auto rozpoczęła się 25 lutego 2011 r. (sprawdzone w ASO). Dlaczego więc w ogłoszeniu wpisano rok produkcji 2012? Słyszę tłumaczenie, że chodzi o… model roku 2012.

Już w lutym wyprodukowano model następnego roku? W Europie wypuszcza się je z reguły po wakacjach. Szkoda, że ASO Citroëna nie potrafi na podstawie VIN-u podać dokładnego roku produkcji. Dowiedzieliśmy się za to, że 19.02.2013 r., przy ostatniej naprawie gwarancyjnej przebieg wynosił 141 320 km.

Prosimy w komisie o dokumenty potwierdzające stan licznika 166 249 km. Sprzedawcy nie mają książki serwisowej ani żadnego innego zestawienia przeglądów. Po prostu nie mają. Dziwne, sami sprowadzali tę „cytrynę”, a właściciel za granicą ponoć był tylko jeden. Przedstawiają francuski dowód rejestracyjny i jego tłumaczenie. Ale w tym dokumencie nie ma ani słowa o przebiegu!

Co mówi mechanik - inż. Tadeusz Vorbrodt – Vorbrodt Serwis w Warszawie
C5 obecnej generacji jest bardzo dobrze wykończony i zabezpieczony przed korozją. Plastikowe elementy wnętrza nie zużywają się, więc trudno po nich rozpoznać przebieg auta. Najlepsze są silniki dwulitrowe. Benzynowy 1.6 THP od BMW okazuje się za słaby, poza tym pije dużo oleju i trudno coś temu zaradzić, wymiana pierścieni tłokowych i uszczelnień zaworów nie przynosi oczekiwanej poprawy. Jednostki 1.8 i 2.0 nie sprawiają takich problemów, poza tym nadają się do LPG. Z turbodiesli nie polecam 1.6 HDi. Bierze olej, rozpada się turbosprężarka, czasami cały silnik trzeba wymienić po 100 tys. km (używany kosztuje 5000 zł). Najlepszy „ropniak” to 2.0 HDi, niezależnie od mocy. Wersja 2.2 HDi nadaje się do usportowionej jazdy.

Oj, będziemy się targować! Kluczyk zapłonu ledwie żywy, ale to akurat przypadłość wielu Citroënów. Zaczynamy sprawdzanie od zawieszenia. W bagażniku po prawej stronie znajduje się przycisk do opuszczania i podnoszenia tylnej części pojazdu. Przy zgaszonym silniku wszystko działa, również elektryczne sterowanie pokrywą bagażnika. Zaczynamy patrzeć na auto przychylniej.

W wersji Exclusive fotel, po otwarciu drzwi, powinien sam przesunąć się do tyłu, aby ułatwić wejście. I tak się dzieje, zapisujemy kolejny plusik. Citroën zastosował we wnętrzu porządne materiały, trudno więc ocenić po stanie kabiny, czy 166 tys. km to prawdziwy przebieg. Kabina robi niezłe wrażenie, ale lampka koło lusterka jest obluzowana, a prawe światełko nie świeci. Wykładzinę przy fotelu kierowcy szpecą dwa wypalone ślady.

Citroën nie zaleca wymiany płynu w zawieszeniu, ale warto dla komfortu i bezpieczeństwa zrobić to po 4-5 latach

Brakuje zaślepki z tyłu w suficie, na lewym, górnym mocowaniu dziecięcego fotelika. Takie mocowanie zwie się top tether, przywiązuje się do niego tasiemkę biegnącą z fotelika. Auto ma drobne rysy i wgniecenia na przednich drzwiach, ubytek lakieru na lewym przednim słupku, porysowany tylny zderzak. To zwykłe ślady użytkowania. Szczeliny między drzwiami są równe, auto wygląda na bezwypadkowe.

TRUDNO SIĘ DOSTAĆ
Maska odskakuje, ale nie sposób jej otworzyć. Nie chcąc niczego połamać, poprosiliśmy o pomoc sprzedawcę. Ten wiedział, jak sobie poradzić, zacinający się mechanizm to typowa przywara C5, nawet przy okazji liftingu Francuzi tego nie poprawili. Nowy zaczep z linką jest wart 60 zł, mechanik weźmie 150 zł. Moje zastrzeżenia wzbudziła też roleta, nietrzymająca się zbyt mocno w wyciągniętej pozycji. Naprawa mocowania rolety to 100 zł.

Pod spodem C5 warto sprawdzić osłony przednich przegubów napędowych, bo pękają. Wewnętrzna kosztuje 140 zł, zewnętrzna 100 zł, robota 200-250 zł, bo w każdym przypadku półośkę się wyjmuje; rachunek za jedną osłonę wyniesie 300-390 zł. Ale w tym egzemplarzu tych wydatków nie będzie. Pod spodem auto jest w lepszym stanie niż karoseria. Zaraz po ruszeniu na tablicy wskaźników pojawił komunikat o przebiciu lewej tylnej opony. Sprawdzam – wszystkie gumy są całe. Nieprawidłowe działanie czujników ciśnienia zdarza się w C5, ale nasz ekspert od Citroëna, Tadeusz Vorbrodt, właściciel Vorbrodt Serwis w Warszawie, zwraca uwagę, że zawinić mógł niezbyt profesjonalny oponiarz. Zresztą opony to nie jest mocny punkt tego C5. Z przodu dwa Imperiale („prywatna” marka dużej, belgijskiej hurtowni ogumienia), z tyłu dwa Kumho. Sprzedawca tłumaczy, że przepisy pozwalają na różne opony na osiach. Owszem, ale w takim aucie spodziewałem się czterech identycznych. Poza tym DOT-y, czyli oznaczenia tygodnia produkcji (z 2013 r.) powtarzały się tylko w dwóch przypadkach, czyli były trzy różne. To plaga wśród handlarzy – wolą sprzedać cztery dobre opony osobno, a do auta założyć różne.

Krążę po dużym parkingu centrum handlowego, często muszę hamować i ruszać. Hamulec – stuk z przodu, hamulec – stuk, i tak cały czas. Bez wizyty w warsztacie trudno wyrokować o przyczynie. Tadeusz Vorbrodt wylicza cztery możliwości. Wymiana łącznika stabilizatora kosztuje 210 zł (120 zł części, 90 zł robocizna). Wstawienie nowej końcówki drążka kierowniczego wiąże się z wydaniem 475 zł (części 270 zł, robota 85 zł, obowiązkowe ustawienie geometrii 120 zł).

Jeśli trzeba zmienić dolny sworzeń wahacza, zostawisz u mechanika 450 zł za jedną stronę auta (270 zł części, 180 zł praca). Stukanie może rozlegać się też z powodu wybitych silentbloków wahacza. Likwidacja po jednej stronie auta kosztuje prawie 500 zł (części – 200 zł). Po 166 tys. km takie usterki mają prawo się przytrafić.

WOKÓŁ ZAWIESZENIA
Komfort jest, ale C5 nie płynie jak trzeba, zwłaszcza tylna oś powinna lepiej wybierać nierówności. Przebieg ponad 160 tys. km oraz cztery lata eksploatacji – już jeden z tych powodów wystarczy, by uzupełnić azot w sferach hydropneumatycznego zawieszenia przy kołach. Fabryka tego nie przewiduje, ale są warsztaty, które potrafią to zrobić. Z biegiem kilometrów i lat ciśnienie azotu spada, spada więc komfort, choć nadal pozostaje znośny. Uzupełnienie tego gazu w jednej sferze kosztuje 150 zł, czyli 600 zł w czterech. Drugi wariant to założenie nowych czterech sfer (2400 zł). To cena oryginalnych części, zamienniki są słabej jakości. Jeśli myślisz o Citroënie, polecamy C5 z hydropneumatyką Hydractive III+. Człowiek nawet po 1000 km wysiada z auta „niepołamany”. Zasługa w tym również zaawansowanego układu zawieszenia, opartego z przodu i z tyłu na podwójnych wahaczach poprzecznych. To lepsze rozwiązanie niż kolumny McPhersona z przodu i wahacze wleczone z tyłu w C5 poprzedniej generacji.

OBSŁUGA SILNIKA
Turbodiesel pracuje równo, nie wzbudzając podejrzeń, tak samo skrzynia. 2.0 HDi jest najlepszym turbodieslem w C5, jednak przebieg 166 tys. km oznacza, że już po 180 tys. km trzeba wymienić pasek rozrządu wraz z napinaczem i pompą wody (1100 zł) – najlepiej od razu po zakupie auta, jeśli nie ma potwierdzenia stanu licznika. W egzemplarzach z mechanicznymi skrzyniami dwumasowe koło zamachowe powinno wytrzymać 200 tys. km. Wymiana sprzęgła i tegoż koła to spora inwestycja (2800 zł części, 1100 zł mechanik). Niezależnie od przekładni filtr cząstek stałych jest mokry, uzupełnienie zużytego płynu Eolys kosztuje ponad 800 zł. Znacznie droższą imprezą jest wstawienie regenerowanego (1200 zł) filtra, nie mówiąc już o nowym (3100 zł). Wraz z 500 zł robocizny wyjdzie 1700-3600 zł.

Po pewnym czasie od naszej wizyty w komisie Top Auto Kredyt w podwarszawskich Jankach, w którym znaleźliśmy Citroëna, jego cena w internetowym ogłoszeniu spadła do 42 900 zł, a więc o 4 000 zł od ceny promocyjnej. Naszym zdaniem auto nadal jest za drogę, nie jest wprawdzie zamęczone, ale niepewny jest stan licznika. Sprzedawca niewiele wie o tym egzemplarzu, kręci też przy jego roczniku, co nie wzbudza zaufania, ale po wnikliwych oględzinach daje spore możliwości negocjacji ceny. Dla nas samochód jest wart 35 tys. zł. Wtedy byłby to dobry interes.

Piotr Dąbała – sprzedawca OTOMOTO z komisu Top Auto Kredyt w Jankach pod Warszawą
Citroën C5 jest jednym z bardziej niedocenianych aut na polskim rynku, na którym panuje kult niemieckich samochodów. Chcę podkreślić wysoką niezawodność tego modelu i to mimo bardziej skomplikowanej konstrukcji niż w autach niemieckich czy japońskich. Hydropneumatyczne zawieszenie jest dopracowane, nie psuje się, nie cieknie, gwarantuje wysoki komfort. Wielu nabywców jeździło już wcześniej C5 sprzed liftingu albo poprzednią generacją i nie chce słyszeć o żadnym innym modelu w tej klasie. Silnik 2.0 HDi jest praktycznie niezniszczalny, a bardzo dobrze wykonane wnętrze jeszcze długo będzie cieszyło oko właściciela.

CENY CITROENA C5 II TOURER NA WTÓRNYM RYNKU

Rocznik 2012 2011 2010 2009 2008
1.6 (156 KM) 47 000 39 700 35 000 30 400 -
2.0 - - 33 300 29 000 25 900
1.6 HDi 41 200 34 700 29 300 25 500 22 800
2.0 HDI (163 KM) 48 500 40 800 36 300 31 600 -
3.0 V6 HDi 75 200 63 300 54 600 47 500 -
2.0 HDI (163 KM) aut. 52 000 41 000 37 000 32 000 30 000
           
Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 105 590 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij