Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Używany Citroen C5: Zszargana opinia

Nazywa się Citroën i ma hydropneumatyczne zawieszenie, więc wiele osób obawia się, że jest usterkowy. Dzięki temu ceny używanych aut są niskie i możesz niedrogo kupić całkiem solidne auto. Bo z awaryjnością wcale nie jest tak źle.

Jacek Dobkowski 2014-10-20
Citroen C5 I C5 jako salonowa nówka nie był u nas popularny, dominują egzemplarze z prywatnego importu.

Nawet gdy do C5 z pracującym silnikiem wsiądzie czterech otyłych dżentelmenów z walizkami, samochód najpierw oczywiście siądzie, ale za chwilę sam wróci do poprzedniej wysokości. Stały prześwit, niezależnie od obciążenia, zapewnia hydropneumatyczne zawieszenie (w C5 o nazwie Hydroactive III) – specjalność Citroëna. Hydropneumatyczne elementy pełnią rolę amortyzatorów i sprężyn śrubowych. Z przodu zawieszenie jest podobne jak w konstrukcji typu McPherson, z tyłu zostało oparte na wahaczach wleczonych (czyli ani belka skrętna, ani układ wielowahaczowy).

Wielkość prześwitu reguluje się dwoma przyciskami na środkowym tunelu – kierowca może wybrać jeden z czterech poziomów: normalny, niski, na polną drogę i wysoki. To nie koniec. Gdy w normalnym położeniu zawieszenia przekroczysz na dobrej drodze 110 km/h, przód obniży się o 15 mm, tył o 11 mm. Do wyjściowego poziomu C5 wróci, jak prędkość spadnie poniżej 90 km/h. Jeżeli droga jest wyboista, o żadnym obniżaniu się nie ma mowy; ba, do 70 km/h samochód automatycznie podniesie się o 13 mm z przodu i z tyłu (model po liftingu). Lepsze wersje, z Hydroactive III+, mają guziczek Sport między dwoma przyciskami od prześwitu.

Jeśli go wciśniesz, auto mniej się buja, choć i w normalnym trybie ruchy karoserii wcale nie są przesadnie duże. Co więcej, C5 z Hydroactive III+ może sam przejść w tryb sportowy, zależnie od np. przyspieszenia auta czy prędkości wychylania się nadwozia. Techniczna różnica jest m.in. taka, że auta z Hydroactive III+ mają po sześć sfer (kul) napełnionych azotem, a zwykłe wersje po cztery. Tak czy inaczej, „C-piątka” jest komfortowym autem, ale bez szkody dla precyzji i przyjemności prowadzenia. Hamulce są skuteczne i łatwe do wyczucia, tylko podczas gwałtownego hamowania wyczujesz lekką niestabilność.

Hydropneumatycznego zawieszenia nie musisz się obawiać, zwłaszcza w egzemplarzach solidnie serwisowanych.

C5 pozytywnie zaskoczy Cię, jeśli lubisz dużo wiedzieć i cenisz funkcjonalne smaczki. Na kokpicie zawsze znajdziesz termometr wody, a w wersjach wyposażenia ponad podstawową X także woltomierz i wskaźnik temperatury oleju. Tylko wersja X nie ma funkcji Black Panel, czyli wygaszania zbędnych światełek na kokpicie w nocy. Daszki przeciwsłoneczne są podwójne. Nie musisz więc żonglować jednym daszkiem, gdy słońce stoi nisko, a Ty suniesz krętą trasą. Przy dobrym oświetleniu słabo widać kontrolki klimatyzacji (zawsze automatycznej). W hatchbacku półkę nad bagażnikiem wsuniesz za oparcie kanapy (tak jak w Xsarze hatchback).

Docenisz to, gdy musisz przewieźć coś większego; w innych autach nie wiadomo, co zrobić z wyjętą półką. Z kolei w kombi szyba w pokrywie bagażnika otwiera się niezależnie (uwaga, ten zamek może się zepsuć), a tylne zawieszenie obniżysz przy wyłączonym silniku, co ułatwi załadunek i wyładunek.

Mniejsze silniki, jak 1.8 czy 1.6 HDi, cierpią na niedostatek elastyczności na wyższych przełożeniach. Wrzucasz IV, ciśniesz, a tu auto nie jedzie. Zdecydowanie lepsze są jednostki 2.0 i 3.0 V6, choć drogie w utrzymaniu. Benzynowe 1.8 i 2.0 bez problemu znoszą LPG. W ogłoszeniach większość stanowią wersje z dieslem, przeważnie 2.0 HDi, również po liftingu. Jednostki 2.2 HDi są znacznie rzadsze. Jeżeli chodzi o nadwozie, częściej natkniesz się na hatchbacki, z racji trójbryłowej linii nazywane niekiedy przez sprzedających sedanami. C5 po liftingu są znacząco droższe. A w całej „populacji” egzemplarze z polskich salonów, bezwypadkowe, serwisowane w ASO stanowią w porywach 10%.

Informacje o modelu

Zalety i wady
plus komfortowe zawieszenie utrzymujące stały prześwit
plus pewne właściwości jezdne
plus obszerne, wygodne fotele
plus funkcjonalne wnętrze
plus bogate wyposażenie
minus nie każdy serwis zna się na hydropneumatyce
minus słabsze silniki mało elastyczne na wyższych biegach
minus niestabilność przy ostrym hamowaniu

Typowe usterki
> kule w hydropneumatycznym zawieszeniu tracą azot
> wytarte panewki korbowodowe w 1.6 HDi
> zapychające się filtry cząstek stałych w dieslach
> przepalający się moduł elektryczny pod kierownicą

Polecane silniki
> 2,0-litrowy benzynowy, 138 KM – moc wystarczająca do tego samochodu, nadaje się do montażu instalacji LPG, zużycie benzyny 10 l/100 km
> 2,0-litrowy diesel, 110 KM – udany, trwały, bez filtra cząstek stałych, nie wymagający drogich napraw, pali 7 l/100 km, z przyczepą 8 l/100 km

Historia modelu
> 2000 jesienią prezentacja I generacji Citroëna C5 na salonie w Paryżu, jedna wersja nadwoziowa 5-drzwiowy hatchback (liftback); silniki benzynowe 1.8 (117 KM), 2.0 (138 KM), 2.0 HPi (143 KM), 3.0 V6 (210 KM), silniki wysokoprężne 2.0 HDi (110 KM), 2.2 HDi (136 KM)
> 2001 debiutuje druga i ostatnia wersja nadwoziowa, kombi (Break), prezentacja na salonie w Genewie
> 2004 jesienią face lifting (zwany przez Citroëna drugą generacją), silniki benzynowe 1.8 (125 KM), 2.0 (143 KM), silniki wysokoprężne 1.6 HDi (110 KM), 2.0 HDi (138 KM)
> 2006 silnik wysokoprężny 2.2 HDi (170 KM, biturbo)
> 2007 jesienią premiera drugiej generacji C5

Zdaniem eksperta

Tadeusz Vorbrodt - Vorbrodt Serwis w Warszawie
Hydropneumatyczne zawieszenie w regularnie serwisowanym aucie powinno bez problemów wytrzymać 200 tys. km. Po takim przebiegu trzeba wymienić syntetyczny płyn LDS, mimo że Citroën tego nie zaleca. Ciśnienie azotu w sferach zmniejsza się w wyniku dyfuzji, odczujemy gorszy komfort jazdy. Dotyczy to zwłaszcza tylnej osi. W naszym zakładzie regenerujemy sfery, co kosztuje ok. 100 zł od sztuki, kilka razy mniej niż założenie nowej sfery. C5 ma cztery lub sześć tych kulistych elementów. W dieslach 1.6 HDi należy zmieniać olej częściej niż co 30 tys. km (najlepiej co 10 tys. km), bo nie wytrzymują tego panewki korbowodowe. Z usterek elektrycznych warto wymienić wypalający się moduł pod kierownicą, przestają działać np. kierunkowskazy.

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 105 590 PLN
Dostępne nadwozia: kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Nazywa się Citroen C5 i ma hydropneumatyczne zawieszenie, więc wiele osób obawia się, że jest usterkowy. Dzięki temu ceny używanych aut są niskie i możesz niedrogo kupić całkiem solidne auto. Bo z awaryjnością wcale nie jest tak źle.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-10-20 15:55:47
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij