Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
4.0

Używany Nissan Patrol: Prawdziwa terenówka

Dobrze, że takie modele jeszcze są. Nissan Patrol został stworzony do pokonywania przeszkód poza asfaltem. Jeżeli więc lubisz off-roadowe wycieczki i możesz wydać na używane auto 50-70 tys. zł, poszukaj Patrola z lat 2006-2008.  

2014-04-02
Samochody używane Nissan Patrol Patrol lubi wodę, może wjechać na głębokość 700 mm – to aż 200 mm więcej niż w wypadku Mercedesa G.

Tutaj nie znajdziesz kompromisów typowych dla SUV-ów przeznaczonych do jazdy w terenie – ale zabudowanym. Patrol generacji Y61 (znany też jako Patrol GR, Patrol GR II) jest terenowym autem z prawdziwego zdarzenia. Ma dwa sztywne mosty i ramę, dzięki której lepiej znosi trudy wypraw w nieznane, ale która nieco ogranicza przestrzeń na nogi podróżujących. Układ napędowy auta został przygotowany do poruszania się poza ubitymi szlakami. Sterujesz nim tradycyjną „wajchą” wystającą z tunelu środkowego, która pracuje lekko. Napęd zawsze jest przekazywany na tył (pozycja 2H dźwigni).

Nawet z napędem jedynie na tylną oś zajedziesz całkiem daleko dzięki dużym kołom – 16-17-calowym z szerokimi oponami, 235-275 mm. Gdy zrobi się bardziej ślisko albo grząsko, dołączysz napęd na przednią oś (4H). Na sztywno, bo nie ma centralnego mechanizmu różnicowego.

Uwaga, na przyczepnym asfalcie nie używaj napędu obu osi, bo powstaną naprężenia groźne dla trwałości całego układu. Sam Nissan zaleca, aby przełączać między tyłem a 4x4 i odwrotnie do prędkości 40 km/h. Gdy będziesz potrzebował więcej siły napędowej na kołach albo musisz zjechać ze stromego zbocza, po zatrzymaniu auta włącz reduktor (4L, przełożenie 2,020).

Ciekawym pomocnikiem w terenie jest odłączany stabilizator tylnej osi, dzięki czemu łatwiej pokonasz nierówności i łatwej będzie Ci się podróżowało w poprzek zbocza. Gdy przekroczysz prędkość 20 km/h, stabilizator sam powróci do położenia pracy. Niestety często zawodzi, np. zostaje w pozycji rozłączonej albo nie chce się rozłączyć. Można się stabilizatora pozbyć lub zablokować go na stałe. W niektórych egzemplarzach może być jeszcze blokada tylnego mostu.

Najczęściej w ogłoszeniach pojawia się Patrol 3.0 TDI. Jeżeli miał generalny remont silnika – kupuj śmiało.

W terenie lepszy jest Patrol w krótkiej, trzydrzwiowej wersji, pięcioosobowy. Jego mniejszy aż o 570 mm rozstaw osi (2400 zamiast 2970 mm) poprawia tzw. kąt rampowy, co docenisz przejeżdżając np. nad wystającymi garbami. Jednak w ogłoszeniach o sprzedaży łatwiej znajdziesz wersję długą (long), z pięcioma drzwiami, dla pięciu albo siedmiu osób, 2 + 3 + 2, bardzo przestronną w środku.

Wśród silników w ogłoszeniach dominują turbodiesle, szczególnie czterocylindrowe jednostki 3.0 (158, 160 KM). W autach z początku produkcji dochodziło do wypalenia tłoków i zatarcia silnika, ale zdecydowana większość egzemplarzy przeszła generalne remonty, jak nie w ASO, to w niezależnych serwisach.

Kilkunastoletnie Patrole są wyposażone w turbodiesla 2.8 R6 (130 KM) z tradycyjnym, pośrednim wtryskiem. Musisz uważać, aby go nie przegrzać, nie „zagotować” płynu chłodzącego, bo wtedy dochodzi do pękania głowicy. Zupełny margines stanowią diesle 4.2 R6 (160 KM) i benzynowe 4.5 R6 (200 KM).

Rzadko trafiają się egzemplarze kupione u rodzimych dealerów. Częściej natkniesz się na wersje z podniesionym zawieszeniem czy wysoko wyprowadzonym wlotem powietrza do silnika (snorkel). Przed zakupem sprawdź stan podwozia, bo tak „uzbrojony” Patrol na pewno był mocno eksploatowany w terenie.

Na szosie docenisz całkiem dobrą stabilność – lepszą niż Jeepa Grand Cherokee WJ, który także ma dwa sztywne mosty. Zwrotność długiego, pięciometrowego Patrola też jest w porządku. Możliwość ciągnięcia 3,5-tonowej przyczepy przez samochód w wersji ze skrzynią mechaniczną to niewątpliwa zaleta – ale pamiętaj o prawie jazdy B+E.

Jednej tylko rzeczy Patrol nie potrafi – szybko przemieszczać się po asfaltowych drogach. I nie chodzi nawet o terenowe podwozie, ale o słabe przyspieszenia powyżej 100 km/h, niezależnie od silnika. Jedna uwaga, słabe osiągi Nissana Patrola 3.0 z bezpośrednim wtryskiem z pompą Bosch VP44 mogą mieć przyczynę w awarii tejże pompy.

Fakty i opinie

Maciej Manejkowski - CarTech 4x4 w Poznaniu

Samochód mocny i wytrzymały - Układ napędowy Patrola jest bardzo trwały, czego dowodem jest wykorzystywanie jego elementów w autach biorących udział w rajdach terenowych. Bardzo dobrze spisuje się automatyczna skrzynia biegów, jest praktycznie bezawaryjna, a jej konstrukcja i układ smarowania bez problemu znoszą przechyły i podjazdy podczas jazdy w terenie. Powtarzająca się usterka to wycieki na przegubach kulowych w przednim moście. Przed zakupem Patrola zwróciłbym uwagę, czy występuje korozja. Kryje się ona najczęściej pod plastikowymi nakładkami na nadwoziu i pod zderzakami, o ile auto nie zostało specjalnie zakonserwowane. W turbodieslu 3.0 (160 KM) zapalająca się kontrolka ciśnienia oleju świadczy o usterce instalacji elektrycznej, z olejem wszystko jest w porządku.

Zalety i wady
plus bardzo sprawny w terenie
plus dobra stabilność na drodze
plus obszerne wnętrze, zwłaszcza w wersji 5-drzwiowej
plus dobra widoczność w każdą stronę
plus może pociągnąć przyczepę ważącą 3,5 tony
minus mało dynamiczne silniki
minus drgania diesli 3.0 przy zapalaniu i gaszeniu
minus napęd 4x4 praktycznie tylko przydatny w terenie
minus szyba za tylnymi drzwiami łatwo zaparowuje (wersja 5-drzwiowa)

Typowe usterki

  • rdzewiejąca karoseria
  • opadające połówki drzwi w tylnej ścianie
  • wycieki z przedniego mostu
  • niedziałające odłączanie stabilizatora tylnej osi

Polecane silniki

  • 2,8-litrowy turbodiesel, 130 KM – dla fanów kilkunastoletnich aut, niezawodny, ale podatny na przegrzanie; spala 12 l/100 km
  • 3-litrowy turbodiesel, 160 KM – innego silnika
    wysokoprężnego w nowszych egzemplarzach nie ma;
    zużycie paliwa ponad 10 l/100 km

Historia modelu

  • 1997 prezentacja modelu o kodzie Y61 na salonie
    samochodowym we Frankfurcie, nadwozie krótkie
    trzydrzwiowe i długie pięciodrzwiowe, turbodiesel
    2.8 (130 KM); poza Europą dostępne benzynowy 4.5 R6
    (200 KM) i turbodiesel 4.2 R6 (160 KM)
  • 1998 rozpoczęcie sprzedaży w Europie
  • 1999 turbodiesel 3.0 (158 KM) z bezpośrednim wtryskiem
  • 2003 lifting, usunięcie „GR” z oficjalnej nazwy, turbodiesel 3.0 (160 KM), na niektórych rynkach benzynowy silnik 4.8 R6 (245 KM)
  • 2007 wtrysk common-rail w turbodieslu 3.0 (160 KM)
  • 2009 zakończenie sprzedaży w Europie
  • 2010 prezentacja Nissana Patrola o kodzie Y62 i jego luksusowej odmiany, Infiniti QX56

Ceny Patrola na rynku wtórnym

Rocznik 2009 2008 2007 2006 2005
3.0 TDi 3d 71 900 64 800 58 700 - -
3.0 TDi 5d 76 400 68 800 62 400 47 900 43 100
3.0 TDi 5d aut. 77 700 69 900 63 200 50 500 45 300
Źródło: Info-Ekspert, styczeń 2014 r., silnik 160 KM, porównywalne wersje wyposażenia dla danego nadwozia i rocznika, ceny w złotych

Jacek Dobkowski

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 47 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij