Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ

1


OCEŃ
2.6

Używany Opel Astra III: najczęstsze usterki

Astra III to typowy Opel – ani najszybszy, ani najlepiej prowadzący się, ani najładniejszy w swojej klasie. Ponadto sporo egzemplarzy służyło we flotach, a w takich autach duże przebiegi masz jak w banku.

2013-11-14
Astra 1.4

Nadwozie

Newralgicznym elementem jest chromowana listwa na pokrywie bagażnika. Z punktu widzenia blacharza- lakiernika taka ozdoba to tylko źródło korozji. Nawet przy najlepszym spasowaniu listwa zawsze pracuje, ociera o karoserię i potem robią się z tego rdzawe plamy. Ich fachowa likwidacja (lepsze od szlifierki są piaskowanie oraz specjalne, penetrujące środki chemiczne) wraz z lakierowaniem klapy odchudzą Twój portfel o 500 zł.

Innym miejscem korozji Astry III są progi, a konkretnie ich części zakryte przez drzwi, zwłaszcza przednie. Obcasy mogą zedrzeć lakier do błyszczącej blachy. Za lakierowanie progu zakończone naklejeniem przezroczystej, ochronnej folii zapłacisz 300 zł, a ponieważ warto zrobić to po obu stronach, chociażby dla estetyki – koszt wyniesie 600 zł. Na innych częściach karoserii korozja pojawia się sporadycznie.

Astra to samochód przyjazny dla kieszeni i podczas zakupu, i podczas użytkowania. Ma trwałe zawieszenie i żwawe silniki

 Silnik

Bolączką popularnych benzynowych jednostek, zwłaszcza 1.4, jest nadmierne zużycie oleju. Zmniejszyć zużycia się nie da, trzeba wozić olej na dolewki, sprawdzać co pewien czas jego poziom i uzupełniać.

Więcej kłopotów przyniosą Ci turbodiesle 1.9 CDTI fiatowskiej konstrukcji (części zamienne do silników Fiata też pasują). Stuki zimnego silnika połączone z wyraźnymi wibracjami to objawy niepracującej jednej ze świec żarowych. Po rozgrzaniu jednostki napędowej problemy znikają. Mechanicy radzą wymieniać cztery świece naraz, bo skoro jedna „padła”, podobny los niedługo spotka kolejne. Zwłaszcza że w wypadku tego Opla koszt nie jest wygórowany, w sumie wyniesie 400 złotych za części i robotę. Zatkany filtr cząstek stałych DPF daje o sobie znać zmniejszoną mocą silnika i lampką ostrzegawczą na tablicy wskaźników. Czasami wystarczy komputerowe oczyszczanie w serwisie za 200-300 zł, a czasem trzeba filtr regenerować za 600 zł.

Ale w niektórych wypadkach prawdziwą przyczyną niedomagań DPF-u może być turbosprężarka – nieszczelna, gubiąca olej, który przedostaje się do komory spalania czy do intercoolera. Wtedy samo czyszczenie filtra nie na wiele się zda, problemy szybko powrócą. Regeneracja turbo wiąże się z wydatkiem od 800 zł wzwyż. Warto wydać, bo nowa turbosprężarka kosztuje 4000 zł albo i więcej.

Przeniesienie napędu

Stuki przy ruszaniu oraz nierówna praca silnika na wolnych obrotach niechybnie świadczą o zużytym dwumasowym kole zamachowym w 1.9 CDTI (niezależnie od mocy). Musisz wymienić je razem ze sprzęgłem. Ponieważ dostęp do koła zamachowego jest utrudniony (trzeba m.in. obniżać całą belkę zawieszenia), robocizna za cały dzień pracy kosztuje 1000 zł, z częściami wyjdzie 3700 zł. Uwaga, awarie „dwumasy” mogą wystąpić już w egzemplarzach o stosunkowo małym przebiegu, w granicach 80 tys. kilometrów.

Przy wymianie sprzęgła należy zwrócić uwagę na uszczelniacz wału korbowego silnika. Generalnie zdarzają się zapocenia i uszczelniacz należy wymienić na nowy. Astra III nie jest samochodem sportowym (choć miała odmiany o mocy 240 KM) i ostra jazda nadweręża przeguby półosi napędowych. Jeżeli przy skrętach słyszysz trzaski w zawieszeniu, jest to oznaka zużytych przegubów, które należy wymienić na nowe. Koszt wymiany – do 400 zł za jedną stronę, czyli 800 zł za dwie.

Elektryka/eletronika

Jeżeli benzynowy silnik ciężko zapala, potem chodzi nierówno lub wręcz przerywa, wina tkwi prawdopodobnie w uszkodzonej modułowej cewce zapłonowej. Rozrzut cen części jest spory – od 420 zł do ponad 1000 zł. Na porządny moduł wydasz z 500 zł plus 100 zł za robotę. Dobry fachowiec może jeszcze sprawdzić i wymienić świece zapłonowe (komplet 80 zł), bo świeca może powodować uszkodzenie modułu – przepięcie wędruje od niej.

Bywa, że radio CD nie chce się włączyć, wówczas trzeba wprowadzić kod. Jeżeli nie znajdziesz go w papierach auta, wydasz 100 zł w ASO za nowy kod. Niekiedy takie „kwiatki” są efektem nieumiejętnego postępowania przy pracach wymagających odłączenia akumulatora. Z tego samego powodu mogą „głupieć” elektrycznie sterowane szyby i okno dachowe oraz czujnik skrętu kół przesyłający sygnały do komputera sterującego układem ES P. Po ponownym podłączeniu akumulatora trzeba te odbiorniki prądu „nauczyć” prawidłowego funkcjonowania.

Zdarzają się w Astrach kłopoty z alternatorem, sygnalizowane przez kontrolkę ładowania akumulatora. Tańsze niż wymiana alternatora jest jego rozebranie i poszukiwanie, co zawiodło (często palą się mostki prostownicze). Taka usługa kosztuje ok. 500 zł. W dieslach rozruszniki nieraz odmawiają posłuszeństwa po przebiegu ponad 60 tys. km – spalone styki elektrowłącznika (cena do 100 zł) albo spalone uzwojenie wirnika rozrusznika. Przy usterce wirnika wymienia się rozrusznik na regenerowany, koszt naprawy – ok. 800 zł.

Podwozie

Zawieszenie określimy jako trwałe, ale powtarzającą się przypadłością są pęknięte sprężyny z tyłu, nie tylko w kombi. Trafiasz np. w wyrwę w jezdni i sprężyna nie wytrzymuje. Objawem są trzaski z tyłu auta, mniej stabilne prowadzenie. Dla bezpieczeństwa musisz wymienić sprężyny po obu stronach, co będzie kosztowało 580 zł.

Wpadnięcie w dziurę może uszkodzić także łożysko koła. Uszkodzone łożysko huczy, zwłaszcza przy zmianach kierunku jazdy. Konstruktorzy Astry zastosowali modułowe elementy zawierające łożysko, piastę i czujnik ABS-u. Dlatego robota kosztuje niewiele (50 zł), za to moduł jest drogi – 640-680 zł (na przód) lub 590 zł (na tył). Wcześniej czy później zaczną stukać łączniki stabilizatora z przodu. Wymienia się łącznik po jednej stronie, ten który zrobił się luźny, razem 110-140 zł (pracy jest więcej przy zapieczonych śrubach). Przy okazji warto podkreślić dużą wytrzymałość klocków i tarcz hamulcowych – tarcze posłużą dłużej niż w autach innych marek.

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 84 800 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3, kombi-5, sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Astra III to typowy Opel – ani najszybszy, ani najlepiej prowadzący się, ani najładniejszy w swojej klasie. Ponadto sporo egzemplarzy służyło we flotach, a w takich autach duże przebiegi masz jak w banku.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2013-11-14 14:01:43
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij