Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
2.5

Używany Peugeot 306

2008-04-23
Peugeot 306 Przyjemność ze sportowej jazdy psują mało skuteczne i podatne na fading hamulce (droga hamowania wynosi prawie 50 metrów).

Choć od poczęcia Peugeota 306 upłynęło już dwanaście lat, a od czterech lat godnie próbuje go zastąpić "307", prawie prehistoryczny "francuz" cieszy się sporym zainteresowaniem jako samochód używany.

auto motor i sport 4/2005

Swoją popularność model 306 zawdzięcza ponadczasowej stylistyce nadwozia, która dobrze wypada nawet na tle współczesnych samochodów. Po pięciu latach od swojego debiutu "306" doczekała się bardziej pojemnej odmiany - Break (kombi). Szczególnie godne polecenia są modele wyprodukowane po 1997 roku, kiedy to "król afrykańskiej sawanny" przeszedł kurację odmładzającą.

Wnętrze Peugeota, jak przystało na francuskie auto, jest miłe dla oka, komfortowe i funkcjonalne. Słowa pochwały należą się przednim, dobrze wyprofilowanym i nisko osadzonym fotelom. Kilka praktycznych i pojemnych schowków pozwala zmieścić nadmiar drobnego ekwipunku. Niestety, podczas jazdy pasażerowie będą narzekać na dość hałaśliwe jednostki napędowe oraz skromną ilość miejsca na tylnej kanapie.

Zawieszenie Peugeota 306 upodobało sobie szybką jazdę. Zestrojone jest na tyle twardo, że auto bez większych problemów pokonuje, najeżone ostrymi zakrętami, górskie drogi. Jednak i na dziurawych arteriach potrafi zaskoczyć niejednego dobrym komfortem resorowania. Przyjemność ze sportowej jazdy psują mało skuteczne i podatne na fading hamulce (droga hamowania wynosi prawie 50 metrów). Wypada jeszcze wspomnieć o tarczach hamulcowych, które zużywają się nierównomiernie. Objawia się to uciążliwym odgłosem tarcia oraz nieprzyjemnym, przy większych prędkościach, "biciem na kierownicy".

WYNIKI CRASH-TESTU

Peugeot 306 zdobył w crash-teście trzy gwiazdki. Podczas zderzenia kierownica przesunęła się w głąb kabiny i dlatego poduszka nie ochroniła odpowiednio głowy kierowcy. Zabezpieczenie klatki piersiowej kierowcy i pasażera były niedostateczne, a sztywne elementy pod deską rozdzielczą spowodowały obrażenia stóp kierowcy. W trakcie zderzenia bocznego kierujący uderzył w drzwi, w wyniku czego doznał obrażeń brzucha oraz miednicy.

Peugeot 306 był oferowany w trzech odmianach wyposażenia. Najniżej w tej hierarchii stoi wersja S, wyposażona seryjnie we wspomaganie kierownicy, poduszkę powietrzną kierowcy, centralny zamek, czy atermiczne szyby. Za dopłatą były dostępne boczne poduszki powietrzne oraz czujniki uruchamiające wycieraczki podczas deszczu.

Godny polecenia jest silnik o pojemności 1,6 l i mocy 88 KM, który potrafi rozpędzić Peugeota w 12,1 sekundy do setki. Trzeba jednak pamiętać, że jednostka ta najlepiej radzi sobie na wyż- szych obrotach, dlatego też elastyczność na piątym biegu pozostawia wiele do życzenia (rozpędzanie od 80 do 120 km/h trwa 19,4 s). Wysokoobrotowy silnik w trakcie wyprzedzania zmusza kierowcę do częstej zmiany biegów, która - na szczęście - dzięki krótkiej drodze pomiędzy poszczególnymi przełożeniamii lekkiej pracy należy do przyjemności. Jazda na "wysokich obrotach" okupiona jest niestety sporym apetytem na benzynę bezołowiową. Zużycie 8,8 l na 100 km trudno zaliczyć do zadowalających.

W raporcie awaryjności Dekry Peugeot 306 nie wypada za dobrze - w grupie wiekowej od 4 do 5 lat tylko 65% modeli nie wykazało żadnych usterek. Jeżeli przyglądniemy się autom o dwa lata starszym, to ów wynik obniża się do 53%. Do najczęstszych wad, które pojawiają się w "306" należy zaliczyć nadmiernie korodujący układ wydechowy oraz częste awarie alternatora. Przyczyną niespodziewanych wizyt w autoryzowanym serwisie mogą być także nieszczelności układu chłodzenia i zbyt szybko zużywające się synchronizatory w skrzyni biegów.

Tekst Tomasz Bielanów
Zdjęcia archiwum

Ocena
plus Komfortowe resorowanie, wygodne przednie fotele, stylowe nadwozie, bogata oferta wersji nadwoziowych i silników
minus Głośne jednostki napędowe, niewielka ilość miejsca na tylnej kanapie, słabe hamulce, niezbyt trwałe zawieszenie

Polecane silniki
•1.4 - czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1361 cm3, moc maksymalna 55 kW (75 KM) przy 5500 obr/min, maksymalny moment obrotowy 111 Nm przy 3400 obr/min, minimalne zużycie paliwa 5,6 l/100 km
•1.6 - czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1587 cm3, moc maksymalna 65 kW (88 KM) przy 5600 obr/min, maksymalny moment obrotowy 135 Nm przy 3000 obr/min, minimalne zużycie paliwa 5,8 l/100 km
•2.0 HDi - czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1997 cm3, moc maksymalna 66 kW (90 KM) przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 205 Nm przy 1900 obr/min, minimalne zużycie paliwa 4,4 l/100 km
•1.9 D - czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1868 cm3, moc maksymalna 51 kW (69 KM) przy 4600 obr/min, maksymalny moment obrotowy 125 Nm przy 2500 obr/min, minimalne zużycie paliwa 5 l/100 km

Historia modelu
1993: debiut Peugeota 306.
1997: face lifting, Peugeot 306 w wersji Break.
2001: zakończenie produkcji modelu.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 41 700 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-3
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Choć od poczęcia Peugeota 306 upłynęło już dwanaście lat, a od czterech lat godnie próbuje go zastąpić „307", prawie prehistoryczny „francuz" cieszy się sporym zainteresowaniem jako samochód używany.
    auto motor i sport, 2008-04-23 10:10:34
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij