Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

Używany Peugeot 308 - najczęstsze awarie

Peugeotowi 308 pierwszej generacji prawie udało się zatrzeć złe wrażenie, jakie pozostawił awaryjny model 307. Prawie, bo całkiem sporo usterek trapi wysokoprężny silnik 1.6 HDi.   

2014-06-13

Elektryka

Częsty przypadek to przepalająca się żarówka świateł mijania i drogowych. Przepalonej żarówki musisz jak najszybciej się pozbyć, to kwestia bezpieczeństwa, no i po co ryzykować mandat. Dostęp na szczęście jest łatwy, nowa żarówka kosztuje 17 zł, droższa jest wymiana w warsztacie – 23 zł. Jeśli nie jesteś pewien, czy snop światła układa się właściwie, poproś o ustawienie za 22 zł.

Z kolei w tylnych lampach utlenia się przewodząca listwa, traci „masę”, lampa działa nieprawidłowo albo w ogóle przestaje działać. Sama lampa jest dobra, nie trzeba jej wymieniać. Wprawny elektryk dopnie dodatkowy przewód masowy, poprowadzi go od strony podwozia. Cena materiałów będzie symboliczna – 10 zł, za pracę fachowca zapłacisz 70 zł.

Silniki

Tak jak wypadku innych nowoczesnych jednostek wysokoprężnych, lepiej nie słuchaj producenta auta i wymieniaj olej częściej. Nie co 30 tys. km lub dwa lata, ale co 20 tys. km lub co rok. Olej pracujący w silniku za długo zawiera w sobie zbyt dużo zanieczyszczeń, co przyczynia się do zatarcia turbosprężarki, a to już sporo kosztuje. Grzechot dobywający się spod maski świadczy o zbliżającym się zatarciu osi turbosprężarki.

Na turbosprężarkę regenerowaną fabrycznie będziesz musiał wydać 3500-4000 zł. Jeżeli układ wydechowy pozostaje szczelny, zapach spalin w kabinie 308 1.6 HDi oznacza zużyte miedziane podkładki przy wtryskiwaczach. Przykrej woni towarzyszy zmieniony odgłos silnika, bo przez przedmuchy na wtryskiwaczach zmniejsza się ciśnienie w cylindrach. Zwęglony osad powstający na głowicy jest trudny do usunięcia, na pewno nie ustąpi przed zmywaczem.

Zostawisz w warsztacie 280 zł, z czego 110 zł za części, a 170 zł za robotę. Awaria zaworu recyrkulacji spalin EGR może być spowodowana przez kiepskie, zabrudzone paliwo. Objawy: spadek mocy, kopcenie z wydechu, paląca się lampka kontrolna silnika (check). Jeżeli zawór zablokuje się w pozycji otwartej bądź uchylonej, kłopot z zapaleniem silnika murowany. Lepiej jeśli zatrzyma się w pozycji zamkniętej, bo mimo wszystko będziesz mógł jechać. Niekiedy pomaga czyszczenie zaworu za 125 zł, ale częściej pada również jego część elektryczna – wymiana EGR staje się konieczna.

Do niedawna na rynku były dostępne tylko oryginały za 1485 zł, teraz za 700-800 zł kupisz nieoryginalny, ale dobry zawór. W porównaniu z tymi kwotami 125 zł za robociznę to niedużo. Solidny mechanik z pewnością zauważy uszkodzenie elastycznych płytek mocujących filtr powietrza w 1.6 HDi. Płytki źle znoszą wibracje „ropniaka” i rozpadają się. Kosztują 39 zł, wymiana 77 zł, a więc razem 116 zł. Wycieki z pompy oleju w 1.6 HDi biorą się z powodu uszkodzonych oringów z tyłu, przy bloku silnika.

Sprawa o tyle kłopotliwa, że trzeba rozpiąć napęd rozrządu, a potem go wymienić. Dlatego naprawa kosztuje 1600 zł, po połowie części i praca mechanika. Innym miejscem, gdzie olej „lubi” wyciekać – z różnych silników – jest miska olejowa, konkretnie jej uszczelnienie. Jeżeli co jakiś czas sprawdzasz, czy nie widać wycieków pod samochodem, z pewnością dostrzeżesz plamę oleju.

Naprawa polegająca na zaaplikowaniu lepszego silikonu wyniesie 220 zł (70 zł materiały plus 150 zł robocizna). W benzynowym 308 1.6 przy przebiegu ponad 100 tys. km spodziewaj się wycieków z pompy wody. Twoje zaniepokojenie powinien budzić obniżony stan cieczy chłodzącej w zbiorniku wyrównawczym. Nie lekceważ tego, konsekwencje przegrzania silnika to np. uszkodzona uszczelka pod głowicą . Dostęp do pompy wody jest dobry, więc mechanik weźmie 100 zł, za pompę 600 zł i skasuje 700 zł.

Przeniesienie napędu

Szum z prawej strony z przodu podczas jazdy niekoniecznie musi świadczyć o zużytym łożysku koła. Przyczyną może być łożysko podpory prawej, dłuższej półosi. Naprawa nie wyjdzie drogo: 110 zł części i 230 zł robota.

Podwozie

Typową przypadłością Peugeota 308 jest szybkie zużywanie się hamulców z przodu, już po 40 tys. km. Dynamicznie jeżdżący kierowcy mogą doprowadzić do zdarcia klocków po niecałych 30 tys. km. Starte do cna klocki słychać w kabinie, jak piszczą, a nawet ocierają o tarcze. Za klocki i tarcze z przodu oraz ich wymianę zapłacisz co najmniej 450 zł. Chcąc nieco przedłużyć żywotność hamulców, przeglądaj je po zimie. Sól zanieczyszcza i blokuje pełen zakres pracy zacisku hamulcowego.

Oczyszczenie z zimowych pozostałości to 40-50 zł za oś. I nie poprzestawaj na przodzie, bo dwie tylne tarcze, połączone z łożyskami kół, kosztują aż 530 zł. Łomot dochodzący spod podłogi, głośniejsza praca silnika – tak dają o sobie znać osłony katalizatora turbodiesla 1.6 HDi, przy przebiegu poniżej 100 tys. km. Trzy osłony są aluminiowe, śruby je łączące stalowe i stąd bierze się ten kłopot. Aluminium utlenia się na połączeniach i pęka przy mocowaniach. Wymiana dwóch (zazwyczaj) osłon pomoże na kolejne dwa-trzy lata. Faktura z warsztatu będzie opiewała na kwotę 614 zł.

Nadwozie

Korozja nie powinna być problemem w „308”, nawet w najstarszych, czyli niespełna siedmioletnich, egzemplarzach. Nie powinna, bo jeśli zauważysz rude ślady, będą zdradzały pośpieszną, niefachową naprawę blacharsko-lakierniczą. Takie zagrożenie istnieje w przypadku egzemplarzy… o małym przebiegu, rozbitych za granicą i sprowadzonych przez handlarzy do Polski.

Dekra i TÜV – nie jest dobrze

Ostatni ranking awaryjności Dekry przyniósł Peugeotowi 308 dwa zera w przedziałach 0-50 tys. km i 50-100 tys. km. Kolejny przedział, 100-150 tys. km, nie był oceniany. To przeciętne noty, ponieważ maksymalnie można dostać dwa plusy. W zestawieniu TÜV 2014 naszego bohatera trzeba szukać w dolnych częściach tabel 2-3-latków oraz 4-5-latków. Wśród tych młodszych ma dopiero 115. pozycję na 129 ogółem, wśród nieco starszych 91. na 122.

Mocne strony

  • zabezpieczenie przed korozją
  • trwałe zawieszenie
  • niezawodne silniki benzynowe
  • dobre wykonanie wnętrza
  • solidny montaż nadwozia
  • wysoki komfort jazdy
  • dobrze dobrana siła wspomagania kierownicy

Wojciech Biegalski 
szef serwisu firmy Moto-Partner Sachmata w Warszawie

Zauważyliśmy, że Peugeot 308 jest często eksploatowany w niedużych firmach. Generalnie jakość tego auta jest znacznie wyższa niż Peugeota 307, np. mamy tu trwalsze zawieszenie, również w kombi. Bardzo popularny turbodiesel 1.6 HDi nie jest jednak najlepszą jednostką napędową w tym modelu. Zdecydowanie mniej problemów sprawiają silniki benzynowe.

Jacek Dobkowski

amis

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 99 900 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij