Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
1.7

Używany Seat Leon: Gdyby nie te silniki

Seat Leon poprzedniej generacji przejął technikę VW Golfa V, a razem z nią niektóre jego przypadłości. Najbardziej kosztowne awarie przytrafiają się silnikom – i turbodieslom, i benzynowym. 

Jacek Dobkowski 2014-12-01
Używany Seat Leon

Karoseria
Nie dziw się, gdy zostaniesz oblany płynem do spryskiwacza, podnosząc pokrywę bagażnika. Jak w wielu modelach z wielkiej rodziny VW, cieknie spryskiwacz tylnej szyby. Jest on umieszczony w osi silnika wycieraczki, po kilku latach dostają się tam zanieczyszczenia, które powodują pęknięcie dyszy spryskiwacza i wydostawanie się płynu. Część cieczy trafia na szybę, a część do środka drzwi bagażnika, co powoduje często zniszczenie ich zamka. Cena reperacji –850 zł: silnik 500 zł, zamek 250 zł, wymiana 100 zł.

Silniki
W benzynowych TSI rozrządy wymagają wcześniejszej wymiany, np. już przy 90-100 tys. km. Wycie rolek oznacza, że nadszedł ten czas. 1.2 TSI i 1.4 TSI są bardzo wrażliwe na olej. Wymiana środka smarnego co 30 tys. km, jak zaleca Volkswagen, może prowadzić do poważnych inwestycji już przed 100 tys. km, dotyczących głównie rozrządu. Rada jest tylko jedna – nowy olej wlewać częściej, nawet co 10 tys. km; łączny koszt ponad 300 zł. Częste w 1.4 TSI jest stukanie łańcucha rozrządu, nieraz już po 40 tys. km. Musisz go koniecznie zmieniać, na co trzeba przeznaczyć 1600 zł (części wraz z olejem, filtrem i uszczelkami 1000 zł, robocizna 600 zł).

Kompletny remont układu paliwowego w silniku 1.6 TDI może kosztować 20 tysięcy złotych!

W 1.8 TSI pojawia się problem napinacza łańcucha rozrządu – to nadal pięta achillesowa tych silników. Objawem uszkodzonego napinacza jest nierówna i głośniejsza praca silnika, często powiązana z utratą mocy i zapaloną kontrolką check. Rozwiązanie to wymiana zestawu napinacza z łańcuchem na wersję po zmianach fabrycznych, koszt ok. 2000 zł.

Trudności z rozruchem 1.9 TDI na ciepło znikają po wydaniu 600 zł na poprawienie programu w sterowniku silnika. Więcej dasz zarobić warsztatom, kupując inne jednostki. Przykładowo w 2.0 TDI niesprawne turbo, nie wytwarzające odpowiedniego ciśnienia, uszczupli domowy budżet o kwotę od 3500 zł do 7500 zł. Zaolejony uszczelniacz wału korbowego pociągnie za sobą wydatek 650-800 zł.

Turbodiesel 1.6 TDI nie toleruje byle jakiego paliwa, zwłaszcza tańszego, z dodatkiem bio – nie tankuj pod żadnym pozorem! „Brokat”, czyli opiłki w filtrze paliwa, oznacza wymianę pompy wtryskowej common-rail, pompy w zbiorniku i czyszczenie układu paliwowego wraz z demontażem zbiornika. Zapłacisz 8500 zł, ale właśnie zauważenie usterki na czas, kiedy nie ma jeszcze objawów podczas pracy silnika, w wielu przypadkach pozwoli zaoszczędzić 10 500 zł, bo tyle wydałbyś na wymianę wtryskiwaczy common-rail. W sumie wyszłoby 20 000 zł, a w ASO jeszcze więcej! Silniki 1.9 TDI i 2.0 TDI cierpią na chorobę błędu czujnika G28, mierzącego obroty wału korbowego. Objawy są takie: utrudniony rozruch, długie kręcenie rozrusznikiem, a potem brak mocy.

Zdarza się, że rzeczywiście powodem jest sam czujnik (wart, zależnie od silnika, do ponad 300 zł), ale w bardzo wielu przypadkach wymiana czujnika nie daje rezultatu. Problem leży w instalacji elektrycznej, na odcinku od owego czujnika G28 do komputera silnikowego EDC. Pozornie, podczas pomiarów wiązki, nie ma przerw ani zwarcia, ale wprowadza ona zakłócenia w sygnale przesyłanym przez czujnik do EDC. Sposobem usunięcia usterki jest wymiana wiązki za kilka tysięcy złotych albo naprawa w kilka godzin, w serwisie znającym się na rzeczy, bez konieczności wymiany wiązki, za jedyne 350 zł.

Zawieszenie
Charakterystycznym defektem jest wybijanie się gum silentbloków w tylnej części przedniego wahacza. Likwidacja tych stuków nie jest droga, silentlok na jedną stronę kosztuje 125 zł, wymiana 80 zł, razem 205 zł.

Niestety zdarza się, że podczas odkręcania śrub mocujących tylne silentbloki uszkadzają się gwinty w belce (nie mylić z belką skrętną) lub urywają śruby. Bo nie jest najszczęśliwszym połączenie lekkiego aluminium ze stalowymi śrubami. Wtedy pozostaje poszukać dobrego ślusarza, a w skrajnych wypadkach wymienić belkę. Z pełną, komputerową, geometrią kół za 200 zł rachunek przekroczy 1000 zł.

Typowe dla Leona, Golfa V, Passata B6 są uszkodzone poduszki w belce pomocniczej przedniego zawieszenia oraz podpora wahliwa. Jedną z przyczyn może być szarpanie silnikiem przez zużyte dwumasowe koło zamachowe (diesle). Trzeba wymienić obie poduszki i podporę. Wartość tej operacji to prawie 700 zł: dwie poduszki 274 zł, podpora 170 zł, praca majstra 250 zł.

Amortyzatory i łożyska kół Leona nie zużywają się nadmiernie, nie występują żadne anomalie, pod warunkiem stosowania standardowego rozmiaru kół. Zakładanie dużych rozmiarów – co w tym modelu jest nader popularne – naraża użytkownika na częste wymiany łożysk, drążków kierowniczych, końcówek drążków, przekładni kierowniczej i inne naprawy zawieszenia. A rachunki idą wtedy w tysiące.

Elektryka i elektronika
Elektrycznie sterowane szyby z przodu przestają działać z powodu urywających się linek. Naprawa w jednych drzwiach wyniesie ok. 580 zł, z czego 430 zł oryginalne części (z innymi będą kłopoty z montażem), 150 zł robota. Przy okazji warto wspomnieć o trudnym dostępie do nowych części zamiennych w ASO . Znamy przypadek, że podnośnik do szyb dostarczono z Hiszpanii po ośmiu tygodniach.

Kontrolka poduszek powietrznych sama się zapala. Zazwyczaj dzieje się tak, że podczas przesuwania fotela z bocznymi poduszkami chwilowo brakuje kontaktu na kostce połączeniowej umieszczonej pod nim. Sterownik poduszek wychwytuje tę informację i natychmiast zapisuje jako sporadyczną usterkę, co potem ułatwia diagnozę. Należy wymienić kostkę pod fotelem, a najlepiej usunąć i połączyć na stałe (150 zł).

Mocne strony
plussylwetka nadal atrakcyjna
plusbardzo dobre prowadzenie
plusłagodne działanie kontroli trakcji
plushamulce łatwe do wyczucia
plusobszerna kabina
plusbogate wyposażenie, m.in. 6 poduszek
plusdużo miękkich wykładzin na kokpicie

TÜV i Dekra – najstarsze Leony są najlepsze
Niezbyt dobrze zaprezentował się nasz bohater w ostatnim raporcie usterkowości TÜV, powstałym w oparciu o dane z badań technicznych. W najmłodszej kategorii 2-3-latków Leon zajął 70. pozycję. W grupie aut 4-5-letnich był 72., natomiast wśród samochodów mających 6-7 lat – 47. Inna niemiecka organizacja, Dekra, również bierze pod uwagę badania techniczne, z tym że liczy się nie wiek, lecz wyłącznie przebieg auta. Najwyższa ocena za bezawaryjność to dwa plusy, najniższa zaś dwa minusy. I tak w przedziałach 0-50 tys. km oraz 50-100 tys. km Leon uzyskał środkowe noty, czyli po zerze. Najlepiej wypadł przy przebiegu 100-150 tys. km – na jeden plus.

 

Rafał Kornatko - współwłaściciel niezależnej firmy Morela w Łomiankach pod Warszawą
Seat Leon jest samochodem godnym polecenia, nie ma wielu wad, a występujące usterki dotyczą często całej rodziny Volkswagena. Warte polecenia są proste silniki benzynowe 1.4 i 1.6 (może nie najmocniejsze, ale za to bezproblemowe), natomiast z turbodiesli – 1.9 TDI oraz 2.0 TDI CR (common-rail), szczególnie z młodszych roczników.

 

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 56 400 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5, kombi-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zastanawiasz się nad kupnem solidnego kompaktu, a na widok Golfa Cię odrzuca? Powinieneś zainteresować się Seatem Leonem. Szczególnie uważnie przypatrz się starszym modelom, są mniej awaryjne.Zobacz artykuł
    auto motor i sport, 2014-12-01 10:32:48
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij