Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ

Używany Volkswagen Polo IV

Trzydzieści lat temu, z taśmy produkcyjnej w Wolfsburgu zjechał pierwszy egzemplarz VW Polo. W 2001 roku mały Volkswagen doczekał się swojej czwartej generacji.

2005-12-28
Używany VW Polo Polo powstało na tej samej płycie podłogowej, co jego starsza kuzynka Fabia.

Polo powstało na tej samej płycie podłogowej, co jego starsza kuzynka Fabia. Dobrej jakości materiałów, użytych do wykończenia wnętrza małego Volkswagena, nie powstydziłoby się niejedno auto z klasy wyższej. Złośliwi mogą zarzucić, że przyciski, klamki i zegary są żywcem przejęte z innych modeli koncernu. Jednak są pomysłowo rozmieszczone przez konstruktorów, a całość jest miła dla oka i funkcjonalna. Na pokładzie Polo czwartej generacji mogą wygodnie podróżować cztery osoby. Kabina pasażerska - zarówno z przodu, jak i z tyłu - rozpieszcza podróżujących sporą ilością miejsca. A co z bagażem? Tu pojawia się mały problem. 270-litrowy bagażnik jest trochę za mały, aby zabrać pakunki czteroosobowej rodziny wybierającej się na dwutygodniowe wakacje.

W działaniu układu jezdnego i w zachowaniu samochodu na drodze ciężko doszukać się słabych punktów. Komfortowe i sprężyste zawieszenie dobrze wybiera wszelkie nierówności na jezdni. Dość twarda charakterystyka amortyzatorów sprawia, że auto przejeżdża przez ostre zakręty płynnie, dobrze trzymając się drogi. W seryjnym wyposażeniu Polo znajduje się elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego. Działa ono progresywnie - ułatwia manewrowanie autem podczas wolnej jazdy na parkingu, a usztywnia się wraz ze wzrostem prędkości.

WYNIKI CRASH-TESTU

Volkswagen zdobył w teście zderzeniowym cztery gwiazdki. Głowa kierowcy i pasażera są należycie ochronione przez poduszkę powietrzną. Lekkich urazów doznały nogi obydwu manekinów, które zostały zranione przez ostre elementy pod deską rozdzielczą. Na klatkę piersiową kierowcy i pasażera w chwili zderzenia działało zbyt duże przeciążenie. W zderzeniu bocznym ocena została obniżona za brak, w podstawowej wersji, poduszek bocznych.

W redakcji auto motor i sport mieliśmy okazję przetestować Volkswagena Polo na dystansie 50 tysięcy kilometrów. Auto było wyposażone w 1,4-litrowy silnik Diesla o mocy 75 KM. Dzięki potężnemu momentowi obrotowemu (195 Nm), niemiecki maluch to pod względem osiągów wymagający rywal dla niejednego mocniejszego benzynowca. Najwięcej powodów do zadowolenia mieliśmy po zatankowaniu 45-litrowego zbiornika paliwa - statecznym i oszczędnym kierowcom udawało się przejechać nawet ponad 1000 km na raz.

Pod względem technicznym testowy egzemplarz spisywał się bez zarzutu. Jedynymi odnotowanymi problemami były niepokojące stuki w okolicach przedniego zawieszenia. Po wizycie w serwisie okazało się, że nakrętki końcówek drążków kierowniczych są poluzowane. Na końcu testu nasz rzeczoznawca z Dekry doszukał się w testowanym Polo nieznacznych śladów wycieku oleju ze skrzyni biegów - spod uszczelniacza półosi. Niewielkie ślady wycieku pojawiły się także na tylnym amortyzatorze. W przekładni kierowniczej wystąpiły niewielkie luzy, które objawiały się stukami z lewej strony przekładni.

Jak pokazują opracowane przez Dekrę raporty awaryjności, w grupie wiekowej do 3 lat u 80% egzemplarzy Polo nie wykryto żadnych usterek. W nieco starszych "Polówkach" z bezawaryjnością jest trochę gorzej. Już tylko 66% przebadanych aut nie wykazało żadnych usterek. Według specjalistów z Dekry, awariom najczęściej ulegają oświetlenie tyłu pojazdu oraz instalacja elektryczna. Zły stan dróg doprowadza także do szybszego zużycia się elementów osi przedniej.

Ocena

plus Dobre właściwości jezdne, dobre hamulce, wygodne siedzenia, przestronne wnętrze
minus Mało miejsca nad głową na tylnej kanapie, zbyt płytkie schowki w drzwiach, mały schowek w tablicy rozdzielczej

Polecane silniki
•1.2 - trzycylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1198 cm3, moc maksymalna 40 kW (54 KM) przy 4750 obr/min, maksymalny moment obrotowy 106 Nm przy 3000 obr/min, średnie zużycie paliwa 5,8 l/100 km
•1.4 16V FSI - czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1390 cm3, moc maksymalna 63 kW (86 KM) przy 5000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 130 Nm przy 3750 obr/min, średnie zużycie paliwa 5,8 l/100 km
•1.4 TDi - trzycylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1422 cm3, moc maksymalna 55 kW (75 KM) przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 195 Nm przy 2200 obr/min, średnie zużycie paliwa 4,4 l/100 km
•1.9 TDi - czterocylindrowy, rzędowy, pojemność skokowa 1896 cm3, moc maksymalna 74 kW (101 KM) przy 4000 obr/min, maksymalny moment obrotowy 240 Nm przy 1800 obr/min, średnie zużycie paliwa 4,9 l/100 km

Historia modelu
2001: debiut VW Polo IV.
2002: silnik 1.4 FSI o mocy 86 KM.
2004: wersje sedan, Fun i GT.
2005: face lifting.

Tekst: Tomasz Bielanów
Zdjęcia: archiwum

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 63 490 PLN
Dostępne nadwozia: hatchback-5
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Trzydzieści lat temu, z taśmy produkcyjnej w Wolfsburgu zjechał pierwszy egzemplarz VW Polo. W 2001 roku mały Volkswagen doczekał się swojej czwartej generacji.
    auto motor i sport, 2008-01-30 15:27:41
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij