Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

V8 FSI Audi A8 kontra V8 biturbo w Mercedesie S 500

2011-12-20
Audi, A8, Mercedes, S 500 Stały zapas mocy i perfekcyjny komfort resorowania – właśnie na tym polega luksus według Klasy S

Świat oszalał na punkcie ekologii, a motoryzacja na punkcie downsizingu. Na szczęście, jest demokracja i wciąż oferuje się samochody, dzięki którym można delektować się niepowtarzalnym brzmieniem oraz potężną mocą V-ósemki. 4.2 FSI w Audi A8 kontra 4.7 biturbo w Mercedesie S 500.

 

Przekręcasz kluczyk i już się pojawia... Uczucie zazdrości wobec takich krajów jak USA czy Japonia, które konsekwentnie ignorują diesle. Gdy Europa dawno już zaprzedała się silnikom wysokoprężnym - oszczędnym i dysponującym dużym momentem obrotowym, które nie budzą wielkich emocji - klienci za oceanem z lubością korzystają z uroków soczyście brzmiących benzynowych V-ósemek.

Wśród samochodów luksusowych 4,2-litrowy silnik Audi A8, współpracujący z ośmiostopniową przekładnią automatyczną, uchodził dotychczas za wzór pod względem zużycia paliwa. Mercedes ma zamiar udowodnić, że nowy biturbo, montowany w S 500, bez problemu dotrzyma mu kroku - i to mając znacznie wyższą moc.

Już przy 1800 obrotach wał korbowy silnika w Klasie S jest "atakowany" przez maksymalny moment obrotowy o wartości 700 Nm, co możliwe jest przede wszystkim dzięki dwóm turbosprężarkom pracującym przy ciśnieniu doładowania równym 0,9 bara. W przedziale 1600-4750 obr/min do dyspozycji mamy przynajmniej 600 Nm - jaki sens ma więc narzekanie, że silnik w porównaniu z poprzednikiem ma pojemność zmniejszoną z 5461 do 4663 cm3?

Gdy podczas pracy na biegu jałowym w kabinie Audi rozbrzmiewa upojny bas V-ósemki, powodów do lamentu nie ma żadnych. W czasie jazdy też nie, chociaż 445 Nm momentu obrotowego przy 3500 obr/min nie "smakuje" tak, jak 700 Nm przy 1800 obr/min w Mercedesie S 500. Do setki A8 przyspiesza wolniej niż Klasa S, ale niedużo wolniej. Z wynikiem 5,5 sekundy Audi jest o 0,2 s szybsze niż podaje producent. Gdy w pełni rozwinie swoją moc, 4,2-litrowemu silnikowi Audi niestraszne jest nawet 7000 obrotów na minutę.

W Mercedesie poczucie jazdy samochodem z benzynową jednostką napędową o wielkiej pojemności utrzymuje się także podczas ruszania z miejsca, ponieważ pedał gazu, powściągliwie dozując moc, powstrzymuje narastającą falę siły napędowej. Siedmiostopniowy "automat" szybko i niezauważalnie zmienia przełożenia, a w trybie Eco liczbę obrotów wału korbowego silnika utrzymuje najdłużej jak to możliwe poniżej wartości wynoszącej 2000/min.

 

7 biegów kontra 8
7G-tronic plus Mercedesa ma siedem biegów o przełożeniach od 4,38 (I bieg) do 0,73 (VII bieg), przełożenie przekładni głównej wynosi 2,82. Napęd jest przekazywany na tylne koła. Zmiana biegów może odbywać się na dwa sposoby - automatycznie lub ręcznie, łopatkami przy kierownicy.

Tiptronic Audi ma 8 biegów o przełożeniach od 4,714 (I bieg) do 0,667 (VIII bieg), przełożenie przekładni głównej wynosi 3,204. Napęd jest stały na cztery koła. Zmiana biegów może odbywać się na trzy sposoby - automatycznie, ręcznie (łopatkami przy kierownicy) lub dźwignią.

Oczywiście skrzynia biegów może też pracować w trybie sportowym, poza tym istnieje możliwość ręcznej zmiany przełożeń za pomocą dźwigienek na kierownicy. Tyle że nie ma powodu, aby to robić. Dlaczego? Ponieważ każde lekkie przyciśnięcie pedału prawą stopą przełamuje wszelkie opory występujące podczas jazdy (łącznie z tymi, jakie stwarza ponaddwutonowa masa auta), grzebiąc je pod potężną górą momentu obrotowego, dzięki któremu Klasa S uzyskuje osiągi zatykające dech w piersiach, i to bez jakiegokolwiek wysiłku czy niepotrzebnej nerwowości.

Mercedes S 500 z nienachalnym dudnieniem silnika wystrzeliwuje do prędkości 100 km/h w ciągu 4,8 sekundy, czyli również o 0,2 s szybciej niż podaje producent. Krótki skok tłoków oraz stosunkowo niewielka prędkość ruchu tłoków, wynosząca 15,1 m/s (w Audi 21 m/s), sprawiają, że silnik pracuje bardzo równomiernie, aż do chwili, gdy zadziała elektroniczny ogranicznik obrotów. Aby nierównomierność pracy w momencie zapłonu mieszanki była jak najmniejsza, świece zapłonowe mogą wytwarzać do czterech iskier w ciągu jednej milisekundy. Takie rozwiązanie ma także sprzyjać mniejszemu zużyciu paliwa. I rzeczywiście - w porównaniu z modelem z poprzednim V8, testowany Mercedes S 500 potrzebował w teście średnio 12,9 l/100 km zamiast 14,4 l/100 km; na standardowej trasie służącej do pomiarów zużycia paliwa osiągnął wynik 8,5 l/100 km, zamiast 9,3 litra.

Czy słabszy silnik Audi może uzyskać jeszcze niższe wartości? Nie ma ani turbodoładowania, ani sprężarki mechanicznej, do tego dysponuje nieco mniejszą pojemnością, więc powinno mu być łatwiej. Na korzyść Audi, mimo seryjnego napędu na cztery koła, przemawia również masa własna, niższa aż o 151 kg niż masa własna testowanego Mercedesa S 500. Inna rzecz, że flagowy model Audi nie ma jeszcze systemu start/stop. Ponadto, wbrew oczekiwaniom, silnik ten - mimo iż ma stosunkowo wysoki stopień sprężania (12,5:1) - niezbyt lekko wkręca się na wysokie obroty. Animuszu dodaje mu niezauważalnie pracująca ośmiostopniowa przekładnia automatyczna z ciasno zestopniowanymi biegami.

W wypadku tak świetnie "zaprogramowanej" automatycznej skrzyni biegów, zabawa w ręczną zmianę przełożeń nie ma sensu podobnie jak w Mercedesie. Nadzwyczaj wrażliwa dźwignia zmiany biegów - ze sterowaniem "drive by wire" - podczas żonglowania nimi wymaga od kierowcy wielkiego wyczucia. Silnikowi Audi nie udaje się jednak zejść ze zużyciem paliwa poniżej poziomu zużycia paliwa w Mercedesie. Ze średnim wynikiem testowym 13,1 l/100 km A8 zużywa na 100 kilometrów o szklankę więcej benzyny niż S 500. Jak temu zaradzić? Po prostu jeździć spokojniej, rozkoszując się komfortem, jaki daje samochód tej klasy.

Przy właściwej im pojemności i mocy, V8 Audi i Mercedesa zużywają mniej paliwa niż mniejsze i słabsze, poddane downsizingowi, nowoczesne jednostki napędowe, stosowane w samochodach bardziej popularnych niż A8 czy Klasa S. I jak brzmią! Czasami duże jest piękne.

Tekst Jens Dralle,
zdjęcia Hans-Dieter Seufert
amis 12/2011

Dane techniczne

  S 500 A8 4.2 FSI Quattro
Poj. skokowa cm346634163
Układ napędowy
Moc maksymalna435 KM372 KM
Przy obrotach (/min)52506800
Maksymalny moment obrotowy (Nm)700445
Przy obrotach (/min)18003500
Przeniesienie napęduna tylne kołana cztery koła
Rodzaj skrzyni biegów7-bieg. przekł. automatyczna8-bieg. przekł. automatyczna
Wymiary i masy
Dł/szer/wys (mm)5096/1871/14795137/1949/1460
Rozstaw osi (mm)30352992
Układ napędowy
Poj. zbiornika paliwa (l)8390
Wymiary i masy
Masa własna (kg)20261875
Dopuszczalne obciążenie (kg)589650
Poj. bagażnika (l)560510
Zużycie paliwa wg. normy NEDC ( w mieście) l/km12,913,3
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (poza miastem) l/km7,37,2
Zużycie paliwa wg. normy NEDC (średnie) l/km9,49,5
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km)8,58,6
Maksymalne (l/100 km)16,246,9
średnie podczas testu (l/100 km)12,913,1
zasięg (km)643687
Zużycie paliwa (wg normy NEDC)
Emisja CO2 g/km219219
Osiągi
0-80 km/h (s)3,63,9
0-100 km/h (s)4,85,5
0-130 km/h (s)7,38,5
0-160 km/h (s)10,512,6
0-200 km/h (s)16,120,6
Prędkość maksymalna (km/h)250250
Próba jazdy (Slalom 18 m pusty/obciążony) km/h59,3/58,264,0/62,4
Próba jazdy (Slalom ISO pusty/obciążony) km/h129,8/127,3135,2/131,1
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość najazdu pusty/obciąż. km/h69/6971/71
Manewr wymijania wg normy VDA – prędkość wyjazdu pusty/obciąż. km/h49/4851/51
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m)35,535,8
ze 100 km/h na ciepło (obciążony) (m)36,835,0
ze 190 km/h (m)133,3129,6
Ceny i wyposażenie
Kurtyny pow./boczne pod. z tyłutak/ taktak/ tak
Tempomattaktak
Nawigacja GPS11 214 zł16 040 zł
Lakier metalizowanytak5 890 zł
Skórzana tapicerkatak13 280 zł
Obręcze z lekkich stopów3 009 złtak
Czujnik parkowania z przodu i z tyłu3 993 zł4 280 zł
Uzasadnienie
UzasadnienieKultura pracy, brzmienie i siła napędowa V8 zasługują na ocenę celującą. Zapierające dech w piersiach osiągi na poziomie aut sportowych również. Plus zużycie paliwa na bardzo rozsądnym poziomie.Nie można powiedzieć, aby silnikowi 4.2 FSI brakowało poweru, ale w porównaniu z biturbo Mercedesa trochę tak jest. I nie chodzi tylko o osiągi A8, ale też o odczucia kierowcy. Świetną robotę wykonuje 8-stopniowy automat.
Cena
Cena wersji porównywalnych457 500 zł393 940 zł
tak - w wyposażeniu seryjnym, opcja - oferowane na życzenie, b.d. - brak danych

 

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 466 700 PLN
Dostępne nadwozia: sedan-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Świat oszalał na punkcie ekologii, a motoryzacja na punkcie downsizingu. Na szczęście, jest demokracja i wciąż oferuje się samochody, dzięki którym można delektować się niepowtarzalnym brzmieniem oraz potężną mocą V-ósemki.
    auto motor i sport, 2012-01-09 11:11:45
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij