Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

VW Amarok – o wilku mowa

2010-04-21
VW Amarok, Volkswagen, Amarok Amarok żadnej pracy się nie boi – może pociągnąć ciężar o masie 2,8 tony i wjeżdżać na 100-procentowe wzniesienia (45°); prześwit wynosi aż 249 mm

Pierwszy pick-up VW. Oszczędny silnik, pojemna skrzynia ładunkowa i napęd na cztery koła - Amarok chce się zmierzyć z japońską konkurencją.

 

Plan zdobycia pozycji największego koncernu samochodowego świata Volkswagen realizuje konsekwentnie. Ponieważ dużemu graczowi nie wypada ignorować rynku dużych aut, koncern zdecydował się wyruszyć w teren dotychczas mu nie znany. Amarok ma 5,3 m długości, "bagażnik" o powierzchni 2,52 m2, potrafi dźwignąć 1,15 tony i tymi parametrami przebić konkurencję. Swój rynkowy debiut Niemcy obwieszczają hasłem "VW among the pick-ups", co należy odczytywać jako: wszystko z czym kojarzy ci się Volkswagen możesz teraz mieć w postaci pick-upa. Czy Amarok (w języku Eskimosów - wilk) będzie tym wśród pick-upów, czym Golf wśród kompaktów, czyli modelem o największej sprzedaży?

 

Amarok może być bardziej "lightowy" lub bardziej "hardcorowy". W tej pierwszej wersji wyposażony jest tylko w napęd na tylną oś, a jeśli dokupić skórzaną tapicerkę, może grać rolę miejskiego kowboja. Brylowaniu na asfalcie będzie sprzyjał silnik, dowodzący, że downsizing nie zna granic - ważącego 1,9 t Amaroka napędza diesel z podwójnym doładowaniem, który z pojemności zaledwie 2 l osiąga moc 163 KM. Ale najsmaczniejsze jest w nim zużycie paliwa, które ma wynosić jedynie 7,6 l/100 km; w wersji z napędem 4x4 ze swojego 80-litrowego baku auto czerpie 7,8 l na każde 100 km. Czterocylindrowa jednostka zapewnia komfort poruszania się podobny jak w zwykłych autach osobowych, tyle że dość wyraźnie ją słychać. Nie brak za to silnikowi dynamiki, a sześciobiegowa skrzynia biegi przełącza szybko i dokładnie. W sumie, w "cywilu" Amarok okazuje się wygodny, tylko nienachalnie przypominając, że stworzono go z myślą o zastosowaniu w warunkach terenowych.

 

VW AMAROK

VW AMAROK

KonkurenciNissan Navara, Mits. L200
Silnikturbodiesel, R4, 2.0
Moc/przy obrotach163 KM/4000 obr/min
0–100 km/h11,1 s
Prędkość maksymalna181 km/h
Zużycie paliwa7,8 l/100 km
Emisja CO2206 g/km
Silnikpoj. 1968 cm3, 400 Nm przy 1500-2000 obr/min, skrzynia biegów 6M, napęd na cztery koła.
Nadwozie4-drzwiowy, 5-miejscowy pick-up,długość x szerokość x wysokość 5254 x 1944 x 1834 mm, rozstaw osi 3095 mm, masa własna 1882 kg, ładowność 1147 kg. Skrzynia ładunkowa: dł. 1555 mm, szer. 1620 mm, między nadkolami – 1222 mm.

Egzemplarze zjeżdżające poza utwardzone drogi są opatrzone znaczkiem 4Motion, czyli mają napęd na cztery koła. Może to być napęd stały, w którym mechanizm różnicowy typu Torsen (jak w Audi Quattro) rozdziela moment napędowy pomiędzy osie zasadniczo w stosunku 40:60, ale potrafi zmieniać tę proporcję zależnie od potrzeb i od rodzaju podłoża. Bardziej konwencjonalnym - jak na pick-upy - rozwiązaniem jest jednak dołączany napęd przedni ze sprzęgłem kłowym z reduktorem (opcja) i skrzynią rozdzielczą dzielącą moment napędowy pomiędzy osie. Seryjna 6-biegowa skrzynia w szczególnie trudnym terenie umożliwia pełzanie z prędkością pieszego. Tak wyekwipowany Amarok potrafi pokonywać wzniesienia nawet o kącie 45 stopni. Karkołomne zjazdy ułatwia system zapobiegający samoczynnemu przyspieszaniu - wystarczy wrzucić pierwszy bieg i zdjąć nogi z pedałów gazu i hamulca, żeby samochód "sam" zjechał bezpiecznie w dół. Specjalnie na okoliczność jazdy po piachu i żwirze opracowano terenowy ABS, który pozwala zatrzymać Amaroka na znacznie krótszym odcinku niż system stosowany na asfalcie. Auto niemal wgryza się kołami w piach, który tworzy pod oponą rodzaj zapory i powoduje szybkie zatrzymanie pojazdu.

Samochód Volkswagena potrafi przyjąć na swoje barki - bodaj jako jedyny pick-up średniej wielkości - europaletę umieszczoną w poprzek skrzyni ładunkowej, co pozwala zaoszczędzić miejsca na dodatkowe przedmioty. Do cech praktycznych trzeba też zaliczyć gniazdko na prąd w skrzyni ładunkowej oraz gniazdko u góry tablicy rozdzielczej (ułatwia podłączenie nawigacji), duże schowki w drzwiach, szuflady pod fotelami, czy możliwość złożenia tylnych siedzeń w proporcji 1/3 do 2/3.

W Polsce Amarok, jak wszystkie pick-upy, będzie kusił możliwością odliczenia VAT-u przy zakupie na potrzeby firmy i korzystał ze statusu "białego kruka" pośród niemal wyłącznie japońskiej konkurencji w rodzaju Toyoty Hilux, Nissana Navary czy Mitsubishi L200.

Tekst: Roman Skąpski


Lekko pod górę
System wspomagający pozwala bezpiecznie zatrzymać Amaroka podczas wjazdu na strome wzniesienie. Mimo zdjęcia nogi z hamulca auto nie stacza się, lecz przez ok. 2,5 s pozostaje nieruchome, dając kierowcy czas na spokojne dodanie gazu. Podczas zjazdu system automatycznie zapobiega niezamierzonemu przyspieszaniu samochodu, chyba że kierowca sam zechce decydować o prędkości zjazdu ze wzniesienia.

Aktualne ceny nowych samochodów:
 
JUŻ OD 185 669 PLN
Dostępne nadwozia: pick-up-4
SPRAWDŹ OFERTY

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Amarok - bardzo zgrabne autko, jak na pickupa, który jest z przeznaczeniem głownie uzytkowym. W Bejłoczu mogliby takim jeździć .
    ~melc.now, 2011-03-31 16:21:52
  • avatar
    zgłoś
    ;-) dobreKilka tygodni temu na moto.pl pojawił się artykuł test - Porównanie pikc-upów | Test wideo (Amarok, L200, Navara, Hilux, D-Max)Jak to ojciec dyrektor określił - chce się zmierzyć z japońską konkurencją. No zmierzył się. No i wyszło, że mogą się tego niemieckiego wilka obawiać.
    ~wilk, 2011-02-25 20:10:44
  • avatar
    zgłoś
    trudno żebyś był innego zdania, skoro macie to samo IP
    esper, 2010-06-08 20:59:19
  • avatar
    zgłoś
    'Waldek' napisał(-a):Lepiej dołóż czy to z własnych czy z kredytu i kup coś nowszego bo jak kupisz za stary to więcej włożysz w naprawy i wyjdzie na to samo jak nie więcej.tez jestem tego samego zdania, stara fure juz ozenilem, teraz tylko zalatwie kredyt w Getin i wezme 2-3 letnie audi a4
    ~jewel, 2010-06-08 20:24:25
  • avatar
    zgłoś
    qrde, chyba jednak zacznę się bawić w zakłądy bukmacherskie
    esper, 2010-06-08 07:15:09
  • avatar
    zgłoś
    'Marcin' napisał(-a):Samochód godny uwagi. Na pewno znajdzie nabywców. Sam z chęcią bym kupił ale po pierwsze nie na moja kieszeń a po drugie potrzebuję coś mniejszego bardziej rodzinnego. Corsa coś w tym stylu. Nie wiem czy brać coś nowszego 2-3 letniego czy za mniejsze pieniądze 10 latka. Na pierwsze musiałbym wziąć kredyt na drugie nie.Sadze ze jednak warto kupic nowsze auto, ja juz kupilem stara fure i prowadzam ja po serwisach. Szwagier pomyslal dwa razy i wzial kredyt w Getin, ja mam starego opla, on audi a6 w dieslu
    ~morelii, 2010-06-08 01:06:24
  • avatar
    zgłoś
    pewnie w następnym poście dowiemy się, że najlepiej iść do getinu...
    esper, 2010-06-07 20:41:47
  • avatar
    zgłoś
    Lepiej dołóż czy to z własnych czy z kredytu i kup coś nowszego bo jak kupisz za stary to więcej włożysz w naprawy i wyjdzie na to samo jak nie więcej.
    ~Waldek, 2010-06-07 19:59:05
  • avatar
    zgłoś
    Samochód godny uwagi. Na pewno znajdzie nabywców. Sam z chęcią bym kupił ale po pierwsze nie na moja kieszeń a po drugie potrzebuję coś mniejszego bardziej rodzinnego. Corsa coś w tym stylu. Nie wiem czy brać coś nowszego 2-3 letniego czy za mniejsze pieniądze 10 latka. Na pierwsze musiałbym wziąć kredyt na drugie nie.
    ~Marcin, 2010-06-06 21:41:52
  • avatar
    zgłoś
    Pierwszy pick-up VW. Oszczędny silnik, pojemna skrzynia ładunkowa i napęd na cztery koła - Amarok chce się zmierzyć z japońską konkurencją.
    auto motor i sport, 2010-04-21 08:48:34
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij