Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.2

VW Multivan 2.0 BiTDI – Bus brother

Domek na kółkach. W cieniu popularnych vanów od dawna egzystuje jeden szczególnie utalentowany - Multivan. Teraz Volkswagen nieco go zmodernizował i wyposażył w nowego diesla.

Sebastian Renz 2010-04-14
VW, Multivan, 2.0 BiTDI Teraz należy do rodziny – VW Multivan ze zmienionym przodem w stylu Golfa i Polo

Volkswagen bus już od pięciu pokoleń udowadnia, jak bardzo jest przydatny na co dzień. Wystarczy, że znajomy znajomego urządza przeprowadzkę i już bus Volkswagena okazuje się nie do zastąpienia.

Ale Multivan, choć zawsze wielki i przestronny, miał też słabe strony - przed laty, jeszcze w wersji T3, 50-konny diesel, "rozpędzał" niemieckiego olbrzyma do prędkości z jaką po powierzchni skorupy ziemskiej dryfują kontynenty. Zmieniło się to dopiero w czwartym pokoleniu, w 1996 roku, gdy pod wydłużoną maską Multivana znalazł się pięciocylindrowy TDI o pojemności 2,5 l. Teraz ta 174-konna jednostka z pompowtryskiwaczami okazuje się zbyt droga w produkcji, na dodatek spełnia tylko normę emisji spalin Euro 4 - dlatego VW wprowadza w jej miejsce dwulitrowego TDI z common-railem. To ten sam czterocylindrowy silnik, który pracuje w Golfie i Passacie. Na początek, w busie - którego przód zmieniono na modłę Golfa VI - wylądowała mocniejsza wersja nowego silnika, oznaczonego symbolem BiTDI; jej dwie włączane w szereg turbosprężarki dają moc 180 KM i moment obrotowy o wartości 400 Nm. Ale na tym nie koniec. Na plakietce TDI z tyłu nadwozia tylko D oraz I mają kolor czerwony. Tymczasem najmocniejszy model w ofercie VW zawsze ma trzy czerwone literki - można się więc spodziewać wersji 200-konnej.

 

Ale i 180 KM to niemało. Wątpliwości czy dwa litry pojemności wystarczą, żeby rozpędzić niemal trzytonowe auto silnik rozwiewa korzystając z usług dwóch turbosprężarek, które doładowują komory spalania powietrzem pod ciśnieniem 1,9 bara. Już od biegu jałowego krzywa momentu obrotowego strzela w górę jak Himalaje i osiąga szczyt na szerokiej równinie 400 Nm.

Tak jak jej wyposażeni tylko w jedną sprężarkę ziomkowie z wtryskiem common-rail, również jednostka biturbo bardzo równomiernie rozkłada swoją moc i ani myśli bez ostrzeżenia szarpać pasażerami, jak to czynił diesel wyposażony w pompowtryskiwacze. Jednostka z dwiema sprężarkami swoją harmonijną pracą znacznie przewyższa "dokonania", jakie w tej materii miał starszy silnik. Zakasować poprzednika nie udaje mu się tylko pod względem osiągów. Podczas przyspieszania od 0 do 100 km/h nowemu biturbo brakuje jednej sekundy, by powtórzyć wynik poprzedniego modelu oraz by sprostać temu, co obiecują dane fabryczne.


TDI - biturbo i pasek zębaty
Wyposażony w dwie turbosprężarki nowy dwulitrowy silnik o czterech cylindrach nie różni się pod względem mocy i momentu obrotowego od starego pięciocylindrowca 2.5 z pompo-wtryskiwaczami. Wałki rozrządu napędzały w nim bezobsługowe koła zębate. Teraz Volkswagen wraca do paska zębatego, bo niższe ciśnienie wtrysku w układzie common-rail mniej obciąża napęd wałków rozrządu. Pasek zębaty trzeba wymieniać co 210 000 km.

Jednak na co dzień nie ma to żadnego znaczenia, podobnie zresztą jak dywagacje na temat gorszych przyspieszeń auta z silnikiem biturbo w wyścigach na jedną czwartą mili. Zwłaszcza jeśli przypomnieć sobie wersje z całkiem starym dieslem wolnossącym, w których czasownik "wyprzedzać" używany był tylko w stronie biernej. Czterocylindrowy biturbo wraz z precyzyjną sześcioprzełożeniową skrzynią biegów zapewnia Multivanowi nie tylko odpowiednią dynamikę, ale jest znacznie bardziej oszczędny niż stary silnik. Zamiast, jak obiecuje producent, przewyższać pod tym względem jednostkę pięciocylindrową o 0,8 l, nowy Multivan potrzebuje o 1,7 l paliwa na 100 km mniej w porównaniu z silnikiem pięciocylindrowym. Dla tego olbrzyma o masie własnej wynoszącej 2,5 tony zużycie 10 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów można uznać za wynik dowodzący oszczędności tejże jednostki. Z powodu dużej powierzchni czołowej nadwozia zapotrzebowanie na paliwo mocno wzrasta przy prędkości powyżej 140 km/h - problem, którego nie znał stary silnik.

Zmodernizowany VW T5 pielęgnuje za to inne tradycyjne cnoty - już chociażby z tego powodu, że oprócz silnika oraz przodu nadwozia niewiele w nim zmieniono. Multivan ma nadal miękkie zawieszenie, łagodnie tłumi nierówności, ale nieco się kołysze, co podczas jazdy w zakrętach może bardziej wrażliwych pasażerów przyprawić o chorobę morską.

Poza tym VW bus tylko ich rozpieszcza, zwłaszcza w drogiej wersji Highline. Chłodnego powietrza dostarcza im trzystrefowa klimatyzacja, z tyłu znalazło się miejsce na dwa obrotowe fotele pokryte skórą, okrągły stolik i trzyosobową sofę, która po rozłożeniu zamienia się w łóżko dla dwóch osób. Ponadto we wnętrzu jest mnóstwo schowków i innych przydatnych wynalazków, jak rolety przeciwsłoneczne czy podłokietniki przy fotelach. Wygodniej niż Multivan siedmiu pasażerów nie ugości żaden inny van.

Gdy podróżnych najdzie potrzeba, by wymontować z wnętrza wszystkie fotele, muszą nastawić się na ciężką pracę. Siedzenia z trudem dają się przesuwać po swoich prowadnicach; jeśli ktoś chciałby samodzielnie zdemontować i dźwignąć fotel, powinien uważać na kręgosłup. Ten stan rzeczy studzi nieco zapał do wykorzystywania Multivana do przeprowadzek i innych transportowych przedsięwzięć większego kalibru.

To, że za plecami kierowcy znajduje się skrzynia o pojemności 4,3 m3 - na co dzień w niczym nie przeszkadza. Jednak ci, którzy po raz pierwszy wsiądą do busa, zamiast za zwykłym miejscem parkingowym rozglądają się raczej za jakimś placem budowy, bo ten wydaje się naturalniejszym miejscem postojowym dla Multivana. Wysokie auto (1,97 m) z zasady podchodzi też sceptycznie do wielopoziomowych parkingów.

Jednak aż tak wielki bus Volkswagena przecież nie jest - jego nadwozie okazuje się krótsze o 1,6 cm od nadwozia Opla Insignii Sports Tourer. Dzięki wysokiej pozycji za kierownicą, kanciastej karoserii, wielkim lusterkom zewnętrznym i wrażliwym czujnikom parkowania, po niewielkim treningu Multivanem można manewrować z centymetrową dokładnością. Stosunkowo niewielka średnica zawracania czyni z VW Busa samochód całkiem poręczny. Widać to także podczas jazdy na zwykłych drogach, zwłaszcza że w wersji Highline Multivan jest wyposażony w system servotronic. Dopasowuje on harmonijnie opór na kole kierownicy do prędkości, co zapewnia dużą precyzję w kierowaniu autem, ale też nie pozbawia nadmiernie kierowcy wiedzy o tym, co dzieje się na styku kół z nawierzchnią. Multivan jest więc na drodze szybki i zwrotny i tylko jazda w slalomie nie jest jego mocną stroną. Hamulce nie są wprawdzie podatne na fading, ale zapewniają tylko przeciętne opóźnienie przy hamowaniu - i to chyba jedyne, co krytycznego można powiedzieć o właściwościach jezdnych Multivana.

Skrzywić można się też na widok wysokiej ceny busa. Ma ona to do siebie, że nie można sobie na niego pozwolić wtedy, gdy byłby najbardziej potrzebny, a gdy już potrzebny nie jest - wtedy można sobie na niego pozwolić. Kto jednak skusi się na ten samochodowy multitalent, będzie mógł się cieszyć najlepszym Multivanem, jakiego zna historia tego modelu.

Tekst: Sebastian Renz,
Zdjęcia: Achim Hartmann

Dane techniczne

Data publikacji 3/2010
Silnik R4, poprzecznie z przodu, dohc, 4 zawory na cylinder, napęd paskiem zębatym
Moc kW (KM) 132 kW (180 KM)
Przy obrotach (/min) 4000
Pojemność skokowa [cm3] 1968
Maksymalny moment obrotowy [Nm] 400
Przy obrotach (/min) 1500
Maksymalne obroty (obr/min) b.d.
Rodzaj paliwa ON
Skrzynia biegów 6-biegowa mechaniczna
Wielkość przełożeń 3,92/2,05/1,75/1,16/0,86/0,73:1
Nadwozie 5-drzwiowy, 7-miejscowy van
Układ jezdny Zawieszenie przednie - kolumny McPhersona, wahacze poprzeczne, stabilizator Zawieszenie tylne - wielowahaczowe, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator
Hamulce z przodu tarczowe wentylowane
Hamulce z tyłu tarczowe wentylowane
Układy wspomagające ABS, BA
Rozmiar kół i opon 7 J x 17, 235/55 R17 Dunlop SP Sport 01
Współczynnik oporu powietrza Cx 0,35
Powierzchnia czołowa [m2] 3,25
Dł/szer/wys [mm] 4892/1904/1970
Rozstaw osi [mm] 3000
Rozstaw kół przód/tył [mm] 1628/1628
Średnica zawracania w prawo/lewo [m] 11,8/11,9
Poj. zbiornika paliwa [l] 80
Masa własna [kg] 2356
Dopuszczalne obciążenie [kg] 644
Poj. bagażnika [l] 657/4300
Norma emisji spalin Euro 5
Koszty eksploatacji na km (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1,35/0,88
Miesięczne koszty eksploatacji (zł) przy 15/30 tys. km/rok 1684/2199
Gwarancja podzespoły (lata) 2
Gwarancja lakier (lata) 3
Gwarancja perforacji nadwozia (lata) 12
Cena modelu testowanego (zł) 192 424
Wyposażenie seryjne ESP, ABS, ASR, EDS, MSR, przednie i boczne airbagi, reflektory halogenowe H4 z regulacją zasięgu, światła przeciwmgielne z przodu, wspomaganie ruszania pod górę, centralny zamek sterowany pilotem, mocowanie Isofi x do fotelików dziecięcych, lusterka zewnętrzne elektrycznie regulowane i ogrzewane, regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, czujnik deszczu, komputer pokładowy, tempomat, 3-strefowa klimatyzacja Climatronic z elektroniczną regulacją
0-50 km/h (s) 3,9
0-80 km/h (s) 8,5
0-100 km/h (s) 12,4
0-120 km/h (s) 18,7
0-140 km/h (s) 26,1
0-160 km/h (s) 41,2
Elastyczność 60-100 km/h na IV/V biegu (s) 8,8/12,3
80-120 km/h na IV/V biegu (s) 10,3/13,6
Zużycie paliwa minimalne (l/100 km) 7,8
Maksymalne (l/100 km) 13,8
średnie podczas testu (l/100 km) 10,2
zasięg (km) 784
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 80 km/h 75
Poziom hałasu wewnątrz db(A) przy 120 km/h 115
Odchylenie prędkościomierza (km/h) przy wskazaniu 100 km/h 95
Droga hamowania (m) ze 100 km/h na zimno (nie obciążony) (m) 40

 

PODSUMOWANIE

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI Highline

Ocena:
4
(, )
Chociaż drogi, ma swoje zalety – jest wielki, praktyczny i komfortowy jak tradycyjna limuzyna, a dzięki nowemu dieslowi jest też dynamiczny i zadowala się przyzwoitą ilością oleju napędowego. Szkoda tylko, że hamuje nienadzwyczajnie – to kosztuje go utratę jednej „gwiazdki”.
Bezpieczeństwo
hamulce tylko przeciętne
Właściwości jezdne
precyzyjny układ kierowniczy
Komfort
wygodne fotele
niski poziom hałasu
przechyły nadwozia w zakrętach
Napęd
dynamiczny i harmonijny silnik
lekko pracująca skrzynia biegów
Eksploatacja
niskie zużycie paliwa
Nadwozie
ogromna ilość miejsca dla 7 pasażerów i na bagaż
duże możliwości aranżacji wnętrza
dobra widoczność z wnętrza
wysoka funkcjonalność
przebudowa wnętrza wymaga sporo wysiłku

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Bo do tego został właśnie stworzony. Kosztuje krocie, ale ile za te pieniądze dostajemy ... .
    ~Samuraj, 2011-02-16 20:21:53
  • avatar
    zgłoś
    W tym aucie najbardziej liczy się przestrzeń i wygoda. Tutaj nie ma czego się wstydzić Multivan. Można z marszu zrobić 1000-1500km.
    ~hubal, 2011-02-16 19:26:30
  • avatar
    zgłoś
    Jeździłem po Niemczech zarówno T5 z silnikiem 174KM i tiptronikiem, jak i zliftingowaną wersją z dwulitrowym BiTDI ze skrzynią DSG. Oba samochody to wersje long. Moje subiektywne wrażenia nie są aż tak sensacyjne, jakby się można tego spodziewać. Silnik 2,5 przy prędkościach autostradowych ma wyraźnie więcej oddechu, łatwiej operuje w zakresie 140-180 km/h. Skrzynia DSG ma natomiast feler, choć nie wiem, czy to jest wada fabryczna. Przy puszczeniu hamulca i gwałtownym naciśnięciu gazu skrzynia ta ma o wiele dłuższą zwłokę niż tiptronik, a przecież nawet na logikę rzecz biorąc powinno być odwrotnie. To może stwarzać niebezpieczne sytuacje i trzeba brać to pod uwagę np. przy potrzebie natychmiastowego opuszczenia skrzyżowania. Spalanie przy średniej 105-110 km/h (nadal mówimy o jeździe autostradowej) jest właściwie porównywalne. Silnik pięciocylindrowy przy takiej średniej spala przy średnim obciążeniu ok. 12,0 - 12,5 litra. Nowy od 11,5 do 12,0. Jak na taką różnicę w dynamice i pojemności - trochę za dużo.
    ~Wojtek, 2010-06-18 11:09:45
  • avatar
    zgłoś
    'auto napisał(-a):Domek na kółkach. W cieniu popularnych vanów od dawna egzystuje jeden szczególnie utalentowany - Multivan. Teraz Volkswagen nieco go zmodernizował i wyposażył w nowego diesla.
    ~Wojtek, 2010-06-18 11:00:30
  • avatar
    zgłoś
    Domek na kółkach. W cieniu popularnych vanów od dawna egzystuje jeden szczególnie utalentowany - Multivan. Teraz Volkswagen nieco go zmodernizował i wyposażył w nowego diesla.
    auto motor i sport, 2010-04-14 09:31:31
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij